30 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — Reisicumhur Hz. dün gündüz ve gece geç vekte kadar Dolma- bahçe sarayında dairelerinde meş- gul olmuşlardır. Güce saat 23/buçuğa doğru, saraydan çıkarak Beyoğluna gel- mişler ve bir cevelândan sonra Türkuvazı teşrif buyurmuşlarıdır. Gazi Hz. burada bir müddet istirahat etmişler ve varyete sey- retmişlerdir. Dün Ankaradan gelen Meclis risi Kâzım paşa hazretleri, sarayda Gazi Hz. ne mülâki olmuşlardır. Sultan Ahmet camiinde (Baş tarafı birinci sahifede ) Hafızlar ayrı ayrı okudukları sureleri bitirdikten sonra hep birden tekbir almağa başlamış- lardır. Bundan sonra hafız Yaşar bey uzun bir dua okumuştur. Mukabele saat üçte bittiği halde halk yerinden kalkmak isteme- yordu. Nihayet yarım saat sonra ce- maat birer ikişer (o dağılmağa başlamıştır. Camiden çıkanların çoğunun gözleri yaşlı idi. Kadın- lar okunan süreleri birbilerine anlatıyorlardı. Balkan konferansı Meciis ekalliyetler mese- lesini münakaşa ediyor Balkan konferans meclisi dün sabah Yıldızda toplanmıştır. Bu içtimada ( ekalliyetler (o mes'elesi etrafında hararetli münakaşalar olmuştur. Münakaşa, bilhassa Yuğoslavya murahhaslarile Arna- vutluk ve Bulgar murahhasları arasında cereyan etmiştir. Dünkü içtimada karar verilemediğinden mes'ele bugünkü içtimaa talik edilmiştir. Arnavutluk murahhası Sırplarla anlaşacakları ümidini izhar etmek- tedir. Bulgar murahhasları Yugos- lavyadaki Bulgar eiiiyetlerinin Sırp olduğunun Yoğoslavya mu- rahhasları tarafından iddia edilme- sinden şikâyet etmektedirler. Dün öğleden sonra murahkaslar şerefine Galatasaray lisesinde bir müsamere verilmiştir. Dün akşam konferans reisi Hasan bey tarafından Tokatlıyan- da 200 kişilik bir ziyafet veril- miştir. Ziyafetin sonunda Hasan bey bir nutuk irat etmiş, Hasan beyin nutkuna dün sabah şehri- mize gelen yunan baş murahhası M. Papanastasyu cevap vermiştir. Ziyafete Balkan milletlerinin marş- ları ayrı ayrı çalınarak nihayet verilmiştir. Eski bir matbuat mensubu vefat etti Matbuat âleminin eski mensup- larından Mübahat bey dün irtihal etmiştir. Mübahat bey son sene- lerde mekteplerde Almanca mu- allimliği etmekle beraber Alman- cadan kıymetli bir çok eserler terceme ve neşrediyordu. Bilhassa Gasson'un eserlerini terceme et- mekle büyük hizmette bulunmuştu. Merhum daima neşeli, hayırhah bir arkadaştı. Mübahatın ölümü pek âni ol- muştur: Bir hafta evvel dişi ağ- rımıya başlamış, diş apse yaparak, boğaza inmiş, neticede kan tesem- mümü yüzünden vefat etmiştir. Cenazesi bugün öğle vakti Ka- dıköyünde Altıyolağzındaki eyin- den kaldırılacak ve aile kabrista- nına defnedilecektir. Yunanistan misir alıyor Yunanistan hariçten 10 binton mısır alacaktır. Ihracat ofisi mısır tacirlerimizin nazarı dikkatini cel- betmiştir. Gazi Hz. ilerlemektedir. . Rusya Rus hükümeti Japonların beyaz Vaziyet çok gergindir. korkuluyor. Recep bey Afyonda C. H Fırkası binasının resmi küşadını yaptı Afyon, 29 (A.A.) —C.H. Fırkası kâtibi umumisi Recep B. şehrimize gelmiş ve istasyonda meb'uslarımızdan (OHaydar Ove Cemal beylerle Vali, Kolordu ku- mandanı ve şehir mümessilleri tarafından istikbal olunmuştur. Öğleden sonra havanın soğuk olmasına rağmen binlerce halkın iştirakile C. H. Fırkası binasının resmi küşadını yapmıştır. Bilâhare binanın büyük salonunu hıncahınç dolduran halk ile muhtelif mevzu- lar üzerinde müsahabede bulun- muştur. Recep Bey bundan sonra yeni yapılan Cumhuriyet Mekte- binin de resmi küşadını yapmıştır. Akşam fırka heyetinin şerefine tertip ettiği ziyafette bulunmuştur. Almanyada Reisicumhur intihabı Berlin, 28 (A.A.) — Mareşal Hindenburgun (o Reisicumburluğa tekrar “intihabı lehinde milli bir komite teşekkül etmiştir. Italyada işsizliğe karşı alınan tedbirler Roma, 28 (A.A.) — Ziraat neza- reti tarafından neşredilen bir istatistiğe göre bir kânunusaniden beri arazi kurutma işlerinde ça- lıştırılan amele 50.013 ü bulmuş- tur. Londra 29 (Hususi) — Şang- hayda Çinliler tarafından Japon eşyasına karşı yapılan boykotaj son günler zarfında şiddetlenmiş ve Japon mağazalarına karşı taar- ruzlar başlamıştı. Bazı Çinliler bununla iktifa etmiyerek sokakta tesadüf (ettikleri (o Japonlara da taarruz ediyorlardı. Bu vaziyet karşısında Japonya şiddetli tedbirler almağa lüzum görmüş ve Şanghaya bir filo ile bir miktar asker göndermiştir. Japon kuvvetleri Şanghay civa- rında karaya çıkarılmış ve şehre doğru yürümeğe başlamışlardır. Aynı zamanda geceleyin Japon Lpndra, 29 (Hususi) — Ingiltere ve Amerikanın teşebbüsüne rağmen Japonlar Şanghay şehrine asker göndermekte devam ediyorlar. Harbinde vaziyet çok vahimdir. Japonlar buraya yeniden kuvvetler göndermişlerdir. menifer hattı boyunca ve Rus nefuz mıntakasını Japonların bu hareketini şiddetle protesto etmiştir. Japonya bu protestoya cevaben Rusları ittiham etmiş ve son hâdiselerden Rusyanın mes'ul olduğunu söylemiştir. rak yardımda bulunduğunu ve bu hareket devam ederse bunu bir tabrik eseri addedeceğini bildirmiştir. Bir müsademe vukuundan bindeki ile nakline Bu kuvetler şi- Çin Rusları toplıya- Rus- Japon münasebeti çok gergin bir şekil aldı Japonlar rus mıntakasında ilerliyorlar bir müsademe vukuundan korkuluyor Tokio, 30 (A.A.) — Sovyet makamatının Har- Japon kuvvetlerinin şarki Çin demiryolu müsaade olan Rus-Japon gerginliği fazlalaşmış görünmektedir. Harbinden bildirildiğine gere şarki Çin demir- yolunun 3090 Sovyet Tingehao Çin, kumandanına da silâh varmişlerdir. kumandanı Sovyetlerin Mançuriye . asker göndermelerini talep etmesini tavsiye etmiştir. Bundan başka Changchun'dan işar edildiğine göre, Çin ve Sovyet memurları çalışmaktan ettikleri takdirde Japonlar, işletmeyi temin maksa- dile şarki Çin demiryolunun cenup kısmının kotro- etmemelerinden mütevellit memuru silâhlanmışlar ve demiryolu Rus müdürüne, imtina lünü deruhte etmek kararını vermişlerdir. 120 yaralı Hindistanda yeniden mühim vakalar oldu Londra, (Hususi ) Ingiltere (ohariciye (o nezareti Hindistanın bazı mahallerinde isyanlar çıktığını, fakat bu isyanların derhal bastırıldığını beyan ediyor. Mamafih iyi havadis alan mahafilde bu tebliğin tamamile doğru olma- dığı beyan edilmektedir. Ve- rilen habere göre bir nümayiş esnasında polis halk üzerine ateş etmiş, 12 kişi yaralan- mıştır. Bunun üzerine nüma- yişçiler polise hücum etmişler- dir. Vuku bulan müsademede 120 kişi yaralanmıştır. Bun- lardan bir çoğu kadın ve çocuktur. Inhisar idaresi Urlada tütün alıyor Izmir, 29 (Hususi) — Tütün inhisar idaresi Urla havalisinde tütün satın almağa başladı. Tü- tünler tamamen alınırsa vaziyet çok hafifliyecektir. Muhtaçlara yardım devam ediyor. Çankırıda yangın Çankırı, 27 (A.A.) — Bugün saat 16 da çıkan bir yangın ne- ticesinde Kabataş hamamı kısmen yanmıştır. tayyareleri kk Eu üzerinde uçarak Çinlilerin mahallesi olan Chapei üzerine bombalar atmışlardır. Bu kısımda yarım milyon kadar nüfus vardı. Bumbalar Obunlar arasında mühim zayiata sebebiyet vermiştir. Yüzlerce ölü ve birçok yaralı vardır. Ayni zamanda büyük bir yangında çıkmıştır. Yangın Avrupa ve Amerikalıların imti- yazlı mıntakasına doğru ilerilemiş ve büyük tahribat yapmıştır. Sabaha karşı bazı japon müf- rezeleri şehre girmişler ve mühim noktaları işgal etmişlerdir. Şim- dilik mütareke ilân edilmiş ve askeri harekât durmuştur. İki Aile faciaları Bir evlât babasinı öldürdü, bir kardeş ağabeyini yaraladı Ankara 29 — Evvelki gün Ha- san oğlu köyünde bir evlât baba- sını odunla başına vurmak sure- tile öldürmüştür. Satılmış ismini taşıyan katil, babası (maktul Şükrü ile evinde kavga etmiş ve bu sırada eve gelen Osman ismin- de diğer bir genç aralarına girerek, bunları ayırmağa çalış- mıştır. Osman Satılmişı kolundan tutarak odadan dışarıya çıkara- cağı sırada, babası oğlunu itmiş ve bir de tokat vurmuştur. Satıl- mış bunun üzerine hiddetlenerek, kapının yanında duran kalınca bir odunu kaptığı gibi babasının kafasına indirmiş, ve ölümüne sebebiyet vermiştir. Ayni köyde dün kardeşin (o kavgası bir vak'a olmuştur. Küçük kardeş ağabeyini bıçak- la muhtelif yerlerinden yaralamış ve yaraların ehemmiyetine binaen, köyde tahkikatla meşgul bulunan adliye heyeti maznunu tevkif, yaralıyı da aralarında topladıkları para ile trene bindirerek, Anka- raya hastahaneye sevketmişlerdir. Brüning - Litvinof mülâkatı Berlin 29 (A.A.) — M. Brüning, Cenevreye gitmekte olan M. Litvinof ile görüşmüştür. sabah iki neticesinde Şanghayda kanlı muharebeler Japon tayyareleri Çin mahallesini bom- bardıman etti, ölü ve yaralılar çoktur tarafta mevzilerini tahkim etmek- tedir. Japonya Şanghaya yeniden ge- miler göndermiştir. Diğer taraftan Nankinden de Şanghaya Çin kuv- vetleri hareket etmiştir. Bunlar arasında yeniden ve daha şiddetli müsademeler vuku bulmasından korkuluyor Harbinde de vez'iyet çok karı- şıktır. Burada henüz Çinliler vaz'iyete hakimdirler. Çin kuv- vetleri şehri yağma etmekte de- vam ediyor. Acele bir çare bulunmadığı takdirde Çinde çok mühiı hadiseler olmasından kor- kuluyor. 30 Könunusani 1937 Bir marangoz fabrikası yandı Iki itfaiye neferi yaralandı tahkikat yapılıyor Tavuk pazarında medrese 80- kağında marangoz Onnik Bak tayan ve Yorgi efendilerin idarelerindeki fabrikadan evvelki gece yangın çıkmış ve fabrika kâmilen yanmıştır. Yangın gece yarısından sonra saat 3,30da çıkmış ve itfaiye sabahın altısına kadar çalışarak ateşin etrafa sirayetine mani olmuştur. Yapılan tahkikatta fabrikada bulunan Onnik efendiye ait eşya- nın 2000, Yorgi efendiye ait eş- yanın 1000 liraya sigortalı olduğu anlaşılmıştır. Tahkikat esnasında'orada bu- lunan bir kaç kişi şahit olarak dinlenilmişlerdir. Bunlar ifade- lerinde, fabrikada gece saat 21 kırk” beşe kadar soba üzerinde tutkal < kaynatıldığını, o bilâhare söndürülmiyen sobadan kıvılcım sıçrayarak yangını) meydana ge- tirmesi muhtemel olduğunu söy- lemişlerdir. Yangın söndürülürken itfaiye neferlerinden 42 numaralı Mustafa efendi düşerek mubtelif yerlerin- den yaralanmıştır. Gene aynı grup neferlerinden Mehmet Ali efendi de bir çivi ile yaralanmıştır. Mecrublar hastaha- neye götürülmüşlerdir. Tahkikat devam ediyor. Yangın başlangıcı Dün gece Çarşı içinde Yarım handa yorgancı Seyfi efendinin dükkânından yangın çıkmış, dük- kân kısmen yandıkta sonra söndü- rülmüştür. Gemide cinayet Bir tayfa, arkadaşını ağır surette yaraladı Evvelki gün Paşabahçe açık- larında demirli bulunan Kalkavan zadelere ait Nazım isimli vapurda iki amele biribirlerini yaralamış- lardır. Vaka şöyle olmuştur: Perşembe günü vapurun kap- tanı vapur dahilinde oameleye maaş dağıtırken ameleden Mevlüt isminde birisi maaşından kazanç vergisi kesilmesine itiraz etmiş ve bu yüzden kaptana hakareta- miz sözler söylemiştir. Bunun üzerine kaptan, Mevlüdu vapurun içinde tevkif ettirerek bir kamaraya kapatmıştır. Mevlüt orada da kaptana sövmeye baş- lamıştır. Bu esnada gene ameleden Vey- sel isminde birisi kamaraya gide- rerek Mevlüde (o bağırmamasını ihtar etmek istemiş bundan büs- bütün hiddetlenen Mevlüt kama- sını çıkararak arkasından tehlikeli surette yaralamıştır. Veysel baygın bir halde hasta- baneye götürülmüş, Mevlüt polis tarafından tevkif edilmiştir. Adatepe Fırtınalı denizde de tecrübesi yapıldı Birkaç gün evel Haliçten çıka- rak Karadenize gitmiş olan yeri Adatepe mubhribimiz dün sabah limanımıza gelerek tekrar Halice girmiştir. Bir müddet evel Italyadan gelen Kocatepe ve Adatepe muhripleri* miz tesellüm muamelesini ikmali için Haliçte bulunmakta idi. Son günlerde Karadenizdeki şiddetli # tirtnalar esnasında ma- nevra ve tecrübeleri yapılmak üzere Adetepe mubribimiz Haliç- ten çıkarak Karadenize gitmiştir. Adatepe Karadenizde iki gün kalmış ve muhtelif sür'at ve ka- biliyet tecrübeleri yapm. İ Zem