29 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Tahdidi teslihat konferansı Teslihatin behemebal “azaltılmasınlı çalışacağız l Dün Ankaradan gelen heyet erkânı ve Bern...
 İngiliz grupu leketimizde liman ve demiryolları inşaatile meşgul —olmak üzere Ingilterede bir sindika teşekkül ederek —...
 Hava şehitleri Pu Hİ Ankarada tayyare şehitleri ihtifalinden iki intiba: Yukarıda abide önünde nutuk irat edilirken, aşağıda
 Türkçe Kur'an Sultan Ahmet camii erkenden dolmağa başladı Bugün diğer altı büyük camide de x Halk arasında Türkçe kur'ana |

Çinde vaziyet çok karıştı. Harbinde yeni Cenevrede teslihatın behemehal tahdidini talep edeceğiz. hâdiseler olmuştur. Sene 14 — No: 4780 — fiatı her yerde: 5 kuruş CUMA — 29 kânunusani 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Ankara mektupları Ye Lİ İngiliz grupu ile müzakere devam ediyor Gölcük limanının inşası için de grup mümessilleri temasa başladılar Ankara 27 (Hususi) — Mem- leketimizde liman ve demiryolları inşaatile meşgul olmak üzere İngilterede bir sindika teşekkül ederek (o Ankaraya gönderdiğini evvelce telefonla bil- dirmiştim. Aldığım mütemmim malümata nazaran sindikayı teş- kil edenler arasında İngiliz iş âleminde tanınmış simalar vardır. Sindikasın müşavir mühendisi ve salâhiyettar mümessili bulunan M. Bari'ye mühendis M. Köçel ve sindikanın Türkiye mümessili Şefik Esat bey refakat etmektedir. Sindika mümessili ile nafıa vekâleti arasında temas ve müza- kereye devam edilmektedir. Sindi- ka, Sirkeci - Haydarpaşa feribotu- nun inşasından maada, Ereğli limanı, Filyos, Ereğli demir yolunun ve Gölcük limanının inşasına da talip olmuştur. Yüksek sermaye ile hareket ettiği iddia edilen bu sindika hükümete tediye husu- sunda kolaylıklar gösterebileceğini ve hattâ türkiyeden vâsi mikyasta mevandı iptidaiye almak niyetinde mümessilini | bulunduğunu da izhar etmiştir. Bir Isveç şirketine havale edi- len feribotun krokisi yakında Na- fıa Vekâletinin eline geçeceğinden bu krokiye göre Ingiliz sindikası- nın inşaatı deruhte etmesi çok muhtemeldir. Feribotun 'inşası üç milyonluk bir iş tahmin olunmakta- dır. Sindika feribotun inşası için hükümetten para istememekte, feribotun kendi varidatının inşa masrafını kapaması üzerinde mü- zakere cereyan etmektedir. Ancak nafia vekili Hilmi beyin de ifade ettiği gibi hükümet feri- bot için imtiyaz vermek niyetinde değildir. Bu inşaat bir imtiyaz mevzuu telâkki edilmemektedir. Fribot ile beraber diğer bazı işler de deruhte olunduğu takdirde böyle bir manzumeye karşılık yeni bazı formüllere bulmak imkânı da varit ogörülmekte- dir. Gölcük limanının inşası için de sindika (mümessili ile milli müdafaa vekâleti arasında temaslar başlamıştır. Aynı limanın inşasına talip olanlar arasında Yavuzu tamir eden St nazaire fransız şirketi de vardır. M. 5S. Türkçe Kur'an Sultan Ahmet camii er- kenden dolmağa başladı | Bugün diğer altı büyük camide de Türkçe kur'an tilâvet edilecek A $ Hafız Fahri bey dün Firozağa camiinde Türkçe kur'an okurken Halk arasında Türkçe kur'ana gösterilen alâka ve rağbet gittikçe artıyor. Dün de Türkçe Kur'an okunan camilerde büyük bir kalabalık vardı. Halk öz dilimizde Kur'an okunmasını haz ile takip etmektedir. Dün Divanyolunda Köprülü ca- miinde hafız Rıza, SultanAhmette Firuzağa camiinde hafız Fabri beyler tarafından türkçe kur'an | okunmuştur. Iki cami de kalabalıktı. | büyük bir | | | | Halk mukabeleyi büyük bir vecid ve huşü içinde dinlemiştir. Cemaat arasında heyecanından ağlayan pek çoktu. Bugün altı büyük camide Türkçe kur'an okunacaktır. SultanAhmet camiindeki mukabeleye, dün de yazdığımız gibi, güzel sesli | sekiz oOhafız iştirak edecek, bunlar biribirini müteakip mu- kabele tarzında Türkçe kur'an (Devamı ikinci sahifede) | önünde Namı Bâlkan konferansı meclisi içtima halinde (Dünkü içtima tafsilân ikinci sahifemizdedir| — Hava şe itleri > TER Ankarada tayyare şehitleri ih- tifalinden iki intiba: Yukarıda abide nutuk irat edilirken, aşağıda merasimde hazır bulunan Başvekil Ismet Paşa ve vekiller. Tevlik Rüştü B. Moskova tari- kile memleketimize dönüyor Tahran 28 (A.A) — Tayyare ile Bağdada gidecek olan Türkiye Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey- fendi havaların muhalif gitmesi yüzünden bu seyahatten sarfınazar etmeğe mecbur kalmıştır. Muma- ileyh Moskova tarikile cuma günü Pek yakında (Vâ-Nü) nun bir aşk ve macera romanını tefrikaya başlıyoruz: LEKE ismini taşıyacak olan bu roman, size, çocukların babalarına benzeyip benzememesi husu- sunda hattâ pek çok doktor- larımızın bilmediği esrarı gös- terecek, hepinizi hayretlere düşürecektir. Tahdidi teslihat konferansı Teslihatın behemehal azaltılmasına çalışacağız el ransı müzakeratına iştirak edecek heyetimiz bu akşam şebrimizden Cenevreye hareket edecektir. Dün de yazdığımız gibi heyetin reisi hariciye vekili Tevfik Rüştü Dün Ankaradan gelen heyet erkânı ve Bern sefirimiz Cemal Hüsnü bey Cenevre tahdidi teslihat konfe- | bey ancak bir kaç gün sonra Cenevrede buluüabilecektir. Tevfik Rüştü beyin muvasala- tına kadar heyetimiz riyaset ede- cek olan Tevfik bey, konferansta (Devamı “ikinci sahifede ) Ar Ele verir talkını... — Ben del... — Ben silâhlanmanıa aleyhindeyim aziziml.