29 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Gazi Hz. Gazi hazretleri dün Dolmabah- çe saryındaki dairelerinde meşgul olmuşlar, akşam üzeri Beyazıt ve Şişli semtlerinde bir gezinti yaptıktan sonra saraya avdet buyurmuşlardır. Reisicumhur Hz. şehirdeki ce- velânları esnasında saat 16 da Galatasaray lisesine de uğramış- lar ve o esnada talebe tarafından verilmekte olan bir müsamerede bulunmuşlardır. Türkçe Kur'an (Baş tarafı birinci sahifede ) okuyacaklardır. Bu camiin çok kalabalık (olacağı © anlaşılmak- tadır. Daha öğleden evvel bir- çok halk camiye gitmekte idi. Mukabele (öğleden sonradır. Türkçe Kur'an okuyacaklar hafız Yaşar, hafız Bürhan, Beşiktaşlı hafız Rıza, hafız Fahri, hafız Zeki, hafız Nuri, hafız Rıza, hafız Kemal beylerdir. Sultan Ahmet camiinden başka Fatih, Beyazıt, Ayasofya, Yeni- cami ve Aksaray camilerinde de Türkçe kur'an okunacaktır. Izmirde de Türkçe kur'an başladı Izmir 28 — Istanbul hafızlarının Kur'anı Kerimi Türkçe olarak tilâvet etmeleri üzerine şehrimizde de bazı teşebbüsler başlamıştır. Burada ilk türkçe Kur'anı Kerim yarın Hisar camiinde Hafız Ömer Bey tarafından tilâvet olunacaktır. El'ezher şeyhleri de kur'anı üç lisana tercüme ettiriyorlar Kahirede intişar eden “Muha- denet,, gazetesinin yazdığına göre, Ezber şeyhi Kur'anın tercümesi için bir komisyon teşkiline karar vermiştir. Tercüme arapça bilmiyenlerin kur'anı anlıyabilmesi için gayet açık surette yapılacaküır. izmirde Türkçe kur'an ve Türkçe ezan Izmir, 29 ( Hususi ) — Bugün ilk defa olarak Hisar camiinde hafız Ömer efendi kur'anı türkçe okuyacaktır. Hafız Ömer efendi gelecek hafta türkçe ezan okuya- caktır. Ezan “Büyük Allah , diye başlıyacaktır. Tahdidi teslihat (Baş tarafı birinci sahifede ) müdafaa edeceğimiz esaslar hak- kında şu beyanatta bulunmuştur: “— Tahdidi teslihat konferan- sının müsbet ve iyi neticeler vere- ceğine kaniim. Milletler herhalde pek ağır olan bu külfetten biraz olsun kurtulmak için anlaşma yolu bulacaktır. Konferansta bizim müdafaa edeceğimiz tez silâhların behemehal| azaltılması olacaktır. Biz bu ga- yenin tahakkukuna bütün sami- miyetimizle taraftarız.,, Amerikan murahhasları Pariste Paris 28 (A.A.) — Tahdidi teslihat koferansına iştirak edecek Amerikan murahhas heyeti Pa- ris'e gitmiştir. Tahdidi teslihat konferansı ve M. Mac Donald Londra,28 (A.A.) —M. Mac Do- nald tahdidi teslihat konferansının açılış celsesinde bulunmıyacaktır. Berlin, 28 (A.A.) — M. Bru- ning tahdidi teslihat konferansının açılış celsesinde hazır bulunmıya- caktır. Gazi Hz.nin Izmide reksedilecek heykeli Ankara, 28 (Telefon) — Reisi cumhur Hz. nin İzmirde reksedile- cek heykellerinin kontejana tâbi , Akşam Mançuride gene kan akıyor Harbinde şiddetli müsademeler olmuş- tur. Şanghayda da vaziyet vahimdir Şanghay 28 — Şanghayda va- ziyet çok vahimdir. Çinliler ara- sında büyük bir galeyan vardır. e 1500 Çinli asker gelmiştir. apon konsoloshanesine bir bom- ba atılmıştır. Fakat bomba zarar vermemiştir. Japonya Şanghayal2 torpito muhribi ile bir kruvazör göndermiştir. Karaya 500 bahriye askeri çıkarılmıştır. Tokio, 28 (A. A.) — Diğer 3 harp gemisine Changhai'a gitmek Üzere hazır bulunmak için emir almıştır. Changhai harekâtına müteallik ber türlü suitefehhüme. mani ol- mak için M. Yoshiyawa. ecnebi memleketlerdeki &efirlerini, nezt- lerinde bulundukları hükümetlere Çin hükümet memurları Japon aleyhtarı teşkilâtlara karşı müsa- mahakâr davrandıkça Japonyanın tebeasını himaye için meşru mü- dafafaa tedbirleri kabul etmek iztirarında kalacağını izaha me- mur etmiştir. Japonlar'la Çinliler arasında çarpışma başladı Şanghay, 28 (A.A.) — Beynel- milel imtiyazları mıntaka hududu üzerinde Japonlarla Çinliler ara- sında çarpışmalar başlamıştır. Japonya tarafından ileri sürülen taleplerin kabul edilmiş olmasına rağmen Japon bahriye kumandanı imtiyazlı mıntakaya pek yakın bulunan ve Çinlilere ait olan Ckapei şehrini işgale karar vermiş ve Çinliler tarafından bu yakın- larda vucuda getirilmiş olan tedafüi tertibatın ortadan kaldı- rılmasını istemiştir. Harbinde vahim kargaşalıklar Tokio 28 (A. A.) — Tchang- Tchen'den Rengo ajansına bildi- rildiğine göre Harbinde büyük bir kargaşalık hüküm sürmektedir. Askerler, hattâ, japon hastahane- sini de yağma etmiş oldukların- dan şehir büyük bir dehşet için- dedir. Tchang-Tchen ile Harbin ara- sında telgraf ve telefon münakalâtı münkati olmuştur. Diğer taraftan istihbar edildi- ğine göre Çin kuvvetleri, şarki Çin demiryollarının cenuptaki isti- talesinin müntehası olan Kouang- Tehengte kargaşalıklar çıkarmağa başlamışlardır. Harbine gitmekte olan trenler Taonanı geçememişlerdi. Bir Ja- pon topçu müfrezesi, Harbine müteveccihen Kouangchoulangtan hareket etmiştir. Tokio, 28 (A.A.)—Changchande bulunan bir Japon müfrezesinin Japouların katli hasebile Harbine gönderildiği bildirilmektedir. Harbin şehrinde müthiş bir kargaşalığın hükümferma olduğu ve bu şehirle Tcbang Chan şehri arasındaki telefon muhaberatının da tamamen kesilmiş bulunduğu söylenmektedir. Diğer bir habere nazarn, Çin askerlerinin şarki Çin demiryo- lunun cenup münteha noktası olan Kuwang Tchang Tse şeh- rinde karışıklıklar ihdas etmeğe başladıkları bildirilmektedir. Tokio 28 (A.A) — Bir Japon topçu müfrezesi harbine gitmek üzere Kung Chuling'den hareket etmiştir. Meclis reisi Kâzım paşa geldi, başvekil de geliyor Ankara, 28 — Büyük Millet meclisi reisi Kâzım paşa bu ak- şamki trenle Istanbula hareket etmiştir. İstasyonda Başvekil, ve- killer ve mebuslar tarafından teşyi edilmiştir. Kâzım paşa, bayramın sonuna kadar İstanbulda kala- catır. Ismet paşada pazar veya pazartesi günü, birkaç gün kal- mak üzere İstanbula gidecektir. Başvekil paşanın Istanbulda bu- lunduğu müddet zarfında Dolma- bahçede bir süvare tertibi muh- temeldir. Meclis reisi Kâzım paşa bu sabah şehrimize vâsıl olmuş, istas- yonda bir çok zevat tarefından istikbal ( edilmiştir. Kâzım paşa doğruca Dolmabahçe sarayına gitmiştir. Yeni liste Listede mühim bazı değişiklik yapıldı Ankara, 28 (Hususi ) — Kontenjan listesi üzerinde yapılan tadilâta dair kararname bugün- lerde neşrolunacaltır. Posta ko- lileri hakkındaki karar da aynı kararnameye dahil bulunmaktadır. Bu kararnameye göre kontenjan listesine osandik çayı da ilâve olunmuştur. OKolipostallara Oge- lince; posta idareleri muvakkat bir müddet için “koli üzerinde muamele yapamayacaktır. Yalnız iki ve bir kiloluk (küçük paketlerle yeşil etiketli paketler üzerinde muamele yapılabilecek ve ancak bu paketlerde ipekli ve lavanta gibi lüks eşya bulu- namayacaktır. Kararnamede pa- ketle celbedilen makine levazı- mına müteallik ahkâm da vardır. Bu nevi paketlerle gelecek eşya tutulmadan ithaline de Heyeti vekilece müsaade edilmiştir. kontenjana tâbi olmadan memle- ketimize ithal olunabilecektir. Kazan patladı 8 amele yaralandı 1 amele öldü Adana. 28. ( Hususi ) — Bu sabah saat yedi buçukta pa- mukçu Aziz efendinin Circir fabrikasında kazan patlamıştır. Fabrika, infilâk neticesinde tamamile harap (olmuştur. Fabrikada çalışan 30 amele- den dört ağır yaralı, dört hafif yarali ve bir de vefat tespit edilebilmiştir. Fabrika makinisti (Cemal efendi kazan patladığı zaman yerinde bulunmadığını söyle- miştir. Kazanın patlaması pek müthiş, pek gürültülü olmuştur. Bu gürültüden bütün mahalle sarsılmıştır. Fabrika yerinde hafriyat yapılmaktadır. Yara- lılar hastahanededir. Gayrimübadiller Gazi Hz. inden bir mülâkat rica ettiler Gayrimübadiller tazimatını ve bundan sonra veri- lecek bonoların faizli ve vadeli kongresinin olması istirhamını Gazi Hz. ne arzetmek için seçilen 8 kişilik heyet reisi Esat paşa, dün saraya giderek heyetin listesini takdim ve Reisicumhur Hz. tarafından kabul buyurulmasını rica etmiştir. Liste Gazi Hz. ne arzedilerek heyet emir buyurulacak günde saraya giderek, Reisicumhur Hz. tarafından kabul buyurulacaktır. Recep bey Afyona gitti Konya, 28 (A.â.) —C.H.F. kâtibi umumisi Recep bey bugün fırka binasında halkla temas etmiş ve halkevlerinin mesai zemini hakkında izahat vermiştir. Öğle- den sonra da Konya tüccarlarile görüşmüşlerdir. Recep bey Toros ekspresile Afyona hareket etmiş, istasyonda belediye ve fırka erkânı tarafından teşyi olunmuştur. Hava açtı Fakat grip hâlâ şiddetle devam ediyor Bir haftadanberi devam eden soğuk, yağmurlu, karlı fena ha- valar nihayet açtı. Bu sabah her- yer günlük güneşlikti. Hava biraz ısınmıştı. Maamafih havanın düzelmesine rağmen şehirde salğın halinde hü- |küm süren grip ve nezle hâlâ bütün şiddetile devam etmektedir. Her evde gripten, nezleden yatan bir kaç kişi vardır. Tram- vaylarda öksürükler, aksrıklar, tıksırıklar | iştilmekte, (kapıların çabuk kapatılmaması için kav- galar olmaktadır. Grip ve nezle dolayısile sütçü- ler ve yoğurtçular, eczacılar kadar iş yapıyorlar. Sütçüler, gripli müş- terileri için süt ve yoğurt yetiş- tirmekte âdeta müşkilât çekmek- tedirler. Hakikaten son on gün içinde şehrin süt ve yoğurt sar- fiyatı şayanı dikkat bir derecede ziyadeleşmiştir. Yeşilköy hava rasat merkezi bu günkü hava hakkında şu malümatı vermektedir: Bugün hava kısmen açık, kıs- men bulutlu geçecektir. Rüzgâr hafif kuvvette esecektir. Dün en fazla sıcaklık 4 derece idi. Gece en az sıcaklık da sıfır- dı. Bu sabah saat yedide 4 san- tigrat derecei hararet kaydolun- muştur. ,, Vilâyetlerden gelen haberlere nazaran bir çok yerlerde de ha- valar açmağa başlamıştır. Bir hamalın iki ayağı parçalandı Dün Haydarpaşada trende mer- mer taş çıkarılırkön istif edilmiş taşlar hamal Halidin ayaklarına düşmüştür. Halidin iki ayağı da parçalanmıştır. Zavallı (o hamal hastahaneye göfürülmüştür. Otomobil Kazası Şoför Şerefin idaresindeki oto- mobil dün Beyoğlunda hamal Halile çarparak başından yarala- mıştır. 29 Kânunusani 1932 ile Balkan konferansı “Harp kıvılcımı artık Balkandan çıkamaz,, Konferans meclisi dün içtima etti Balkan konferasının meclis içti- mar dün öğleden sonra Yıldız sarayında merasimle aktolunmuş- tur. Yogoslav ve Bulgar murab- haslarının evvelki gün geldiklerini yazmıştık. Yunan ve Arnavut murahbas- ları da dün konvansiyonel trenile Istanbula gelmişlerdir. Murahhas- lar saat tam 14 buçukta Yıldız sarayına gelmişler ve saat 15 bu- çukta da merasim başlamıştır. Evvelâ reis Hasan bey misa- firlere: “Hoş geldiniz!,, diyerek celseyi açmıştır. Sonra vali Mu- hiddin bey türkçe olarak bir nutuk söylemiştir. Vali bey nutkunda murabhaslara İstanbul şehri na- mina Otam bir muvaffakiyet temenni etmiştir, Muhiddin beyin nutkunu belediye turizm şubesi müdürü Ekrem Besim bey Fran- sızcaya tercüme etmiştir. Bilâhare Hasan bey ayağa kalkarak: — Maalesef bazı arkadaşları- mız fena hava yüzünden geleme- mişlerdir. Meselâ yuman murahhas heyeti reisi M. Papanastasiu'nun bulunduğu gemi fırtınaya tutulmuş- tur. Bu arkadaşımız ancak yarın gelebilecektir.,, demiştir. Bundan sonra Hasan bey nutkuna başla- mıştır. Hasan bey nutkunda; — Herhalde şayet günün birin- de dünyada maazallah bir harp yangını çıkıverecek olursa bu yangını tutuşturacak kıvılcım artık Balkanlardan zuhur etmiyeceğini hepimiz namına beyan etmeği üstüme alıyorum. Eski zamanlarda herhalde bu kadar kat'i beyanatta bulunmak kolay bir şey değildi. Hattâ tekzibe maruz kalmayacağımı iddia ederek diyebilirim ki hükümetle- rimiz aynı fikirlerle, aynı ideallerle mücehhez olmasaydı bu mülâkat ve içtimalarda kendiliklerinden bu derece o kolaylaştırmazdı. Tıpkı nur gibi sulhün de şarktan doğ- duğunu kâinat nazarında ispat edecekiz.,, demiştir. Hasan beyin nutkundan sonra umumi kâtip Ruşen Eşref bey riyasete gelerek mektup ve telgraf- ları okumuştur. Bilâhara meclis ruznamesi okunduktan sonra diğer murahhasların da gelmesini bek- lemek için müzakerat bugüne tehir edilmiştir. Içtima bittikten sonra Yugoslav- ya murahhasları ile Arnavut mu- rahhasları salonda kalarak hususi bir mülâkatta bulunmuşlardır. Bu mülâkatta ekalliyet (meseleleri tekrar tazelenmiş ve Arnavut murahbasları Yugoslavyadaki Ar- navut ekalliyetlerine hakkı hayat verilmediğinden bahsetmişlerdir. Bugün on buçukta ve 14 buçukta meclis iki içtima yapacaktır. Saat 17 de murahhaslar (o şerefine Galatasarayda bir müsamere, saat 21 de Hasan bey tarafından Tokatlıyanda bir akşam ziyafeti verilecektir. Peşte elçimizin bir ziyafeti Budapeşte, 27 (A.A.) — Türkiye elçisi Behiç bey dün akşam Ma- car naibi hükümeti amiral Horty cenapları Ove refikası şerefine Türkiye sefarethanesinde bir ziya- fet vermiştir. Ziyafette başvekil kont Karolyi, hariciye nazırı M. Valko, naibi hükümetin kâtibi umumisi M. Vertsy, kont Rady, Almanya, Fransa, Yunanistan, Belçika, Lehistan sefirleri ve re- fikalarile Türk sefareti erkânı hazır bulunmuşlardır. Ziyafet geç vakite kadar devam etmiştir.