29 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI 5 Köy Hocasının Yeri Boştur Giğrieimi Türk milletinin © dörtte öçü köyde oturur. Türk köyünde şeriat rejiminin bir adamı var- dı: Köy bocası! Bu hocanın vaziyfesi yalnız çocuk okutmak değildi. Hoca köyün muallimi; imamı, mürşü dü, yol göstereni, köylünün ö- Misüne dirisine, oturuşuna kal- kışına, yemesine içmesine karı- İ şan, köylü ile “Allah, padişah | ve hükümet arasmda halkalık &den bir varlık idi. Gerçi bu ho- Canım gitgide bozulup o ensonu İ köyün ancak soyucusu olduğu doğrudur, Fakat asıl rolü en ye ni ihtilâllerde halka yeni haya- İı, yeni tekniği, yeni zamanla- Pin hakikatlerini öğretmek için kullanılan terbiyeci rolü idi. Şimdi köy hocasının yeri boş ta; köy kimsesizdir, Köy, me- murla idare olunal fakat terbiye edilemez, Bu milletin dörtte üçü geri seviyede kaldıkça, yaşayışta, gö rüşte, düşünüşte, iş görüşte; ev. de, sokakta ve ia garp me- deniyeti yığınlarının seviyesine Şıkarılmadıkça Türkiyenin iste diğimiz gibi inkişaf bulması bir hayaldir. , Türk köyünü Türk gençleri- Bin staj ocağı yapmağa mecbu- Tuz, Her genç, tta yer al- mazdan evvel, köy stajımı yapa taktır. Köye gidecek olan genç, *taj müddetini hazne parası ile değil, köy ekmeği ve katığı ile #eçirecek, hazneye yük olmaya Sak, orta mektepte, lisede, yük- sek mektepte kendisine bu staj müddeti için öğretilmiş ve ve- rilmiş olan vazifeyi görecektir. fırkada, ikümete daya- Köy ter oku: Mayı yazmayı, yemeği içmeği, Sturup kalkmağı, temizlenmeği Ve sıhhi yaşamayı, ağaç sev; sini, bulunduğu köy hangi Yapıyorsa o iş için ziraat ve ik- tisat müesi inin lüzum gös terdiği yeni çalışma usullerini öğretecektir. Köy stajcısı, kö- Je verilmiş olan vazifeleri © ve köy için yapılmış olan kanunla- Tı hakikatleştirecektir. Asker- nası) şerefini yapmış ol- Mak, kıtasını yapmış olmak ile- Yİ gitmek, için şart ise, Türk #encinde köyünü yapmış olmak ilk istikbal kademesi olacaktır. Türkiye'yi murabbaalara bö- erek birkaç murabbaada tecrü- beler yaparak mar, bu tecrübeleri Muayyen mıntakalarda kamp- ır vasıtasile pişirerek mi, han- Bi tarzda olursa olsun, köy ter- iyesine başlamak — lâzımdir. Böy terbiyecisi, Türk köyünde inkılâbın gözü, kulağı, ağzı ve kolu olacaktır. Köy hocasının yerini tuta- İm, Falih RIFKI Bursada Haik evleri BURSA, 28 (Milliyet) — Halk evlerinin 19 şubatta yapı ik açılma merasimi etrafın- ihzari bir komite C, Halk fır merkezinde faaliyette bu- maktadır, Dün akşam Antal Ya meb'usu Dr. Nazifi Şerif B. Tiyasetinde bir içtima yapılmış ir Bu içtimada Hakkın Sesi'n- 'en Derviş, Saim ve Musa Bey lerle G, t müdü- #a Ruşen Beyler hazır buluna- vak Halk evleri talimatnamesi Nin neşriyat kısmı etrafında © ari mukarrerat ittihaz etmiş- erdir. Yarın akşam C. Halk fır bası vilâyet kongresi açılacak- ir, alime — Bursada kar yağıyor BURSA 28 (Milliyet) — da dünden beri kar yağ- maktadır. Uludağ ve Nilüfer va tülmütşür CUMA 2 KANUNUSANİ 1932 6 ncı sene, No. 2145 disi kesif bir kar tabakasile ör- | KURUŞTUR kei Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Murahhaslar şerefine bugün Galatasarayda bir e akşam bir ziyafet verilecek müsamere V Balkan konferansı konseyi- nin 5 inci celsesi dün öğleden sonra Yıldız sarayında açılmış tır, Konseye iştirak edecek mu- rahhaslardan Bulgar ve Yugos lavya murahhasları evvelki gün şehrimize gelmişlerdi. Dün sa- bah ta Arnavutluk O murahh Mehmet Bey Koniçe, M. Leo- nida Naçi, Yunan murahhasla- rmdan M. Bakkalbası, M. Pa- padapulos ve M. İspiropulos ve M. Milanos şehrimize gelmiş- lerdir. Yunan murahhas heyeti maaemaeaaaasesmiieksikeseeeeaeeeeeeaakeesee yaraaaaamanamaaeae. .. sasememasesaaesasae reisi M. Papanastasyu'nun ra- kip oldukları vapur fırtınadan geciktiğinden, mumaileyh dün- kü içtimada bulunamamıştır. Vapurun bu sabah limanımı- za muvasalatı beklenmektedir. Konseyde, hasta bulunan Ro- manya murahhasları M. Ciçeo- pif, M. Pella ve M. Clarnet nam larına yalnız Romanyanın An- kara sefareti ticaret ataşesi M. Manesku hazır bulunmuştur. Celse açılıyor Konseyin küşat celsesinin R Mürahheslerimz Haydarpaşa istasyonunda. Cenevre heyeti dün Ankaradan geldi Tevfik Rüştü B. gidinceye kadar | sinden bir fert rencide olmadığı | heyete Riyaseti Cümhur baş kâtibi Tevfik Cenevredeki tahdidi teslihat kon- feransına iştirak edecek murahhas heyetimiz dün sabahki trenle Anla radan şehrimize gelmiştir. Heyet akşamki ekspresle Avrupaya edecektir. pa İ kmderana baki B.riyaset edecek tan ikinci salı günü ilk içtimamı ya- Heyet vela vekili Tevfik B: dün ında demiştir ki: “— Konferansm metayicinden ü- mitvarız. Milletler bu hususta herhal Ankaradan gelen heyet Riyaseti-| de anlaşabileceklerdir. cümhur başkâtibi Tevfik, Bern sefi- imiz Cemal Hüsnü, Hariciye Vekâ- i dördüncü şube umum müdürü Abdülahat, erkânı harp kaymakam- ları Fahri ve Nuri Beylerden mürek- keptir, Cevat Ps. bugün Ankaradan gelerek heyete iltihak edecektir. Şark seyahatinde bulunan Hariciye vekili Tevfik Rütşü B. doğruca Ce- nevreye gidecektir. Heyete Hâkimi- yeti Milliye yazı işleri müdürü Na- şit Hakkı Bey de gazetesi namına refakat etmektedir. Tevfik Rüştü B. Cenevrede beye- t€ iştirak edinceye kadar, heyeti #ü- rahhasa reisliğini vekâleten Riyaseti “Cüsnhur başkâtibi Tevfik B. yapmak tadır, Tahdidi teslihat konferansı şube Biz, bütün kuvvetimizle gayeye varmak için çalışacağız. Silâhların azaltılmasına bütün samimiyetimizle taraftarız.” Cemal Hüsnü B. de İsviçre ile mü masebatımıza dair şunları söylemiş- ör: — Münasebatımız gayet iyidir. Aramızda iktisadi mukavele vardır. Ticari münasebatımız günden gü- ne inkişaf etmektedir. İsviçre bizden vasıtalı ve vasıta. | vam eden kumandanlığın. sız mi miktarda tütün almakta dır. olduğu gibi, biz de onlardan saat alı- yoruz.” Heyeti murahhasamızı dün sabah Haydarpaşa istasyonunda şehrimiz- de bulunan Hariciye müsteşarı Nu- man B. ve diğer zevat karşılamıştır. Balkan konferansı konseyi dün açıldı ve faaliyetine başladı Vali ve Hasan B. birer nutuk söyledile | una mukabil bütün dünyada | # Gazi Hz. Gazi Hazretleri dün Dol- mabahçe sarayındaki odaj- relerinde o meşgul © olmuş- lar, akşam üzeri Beya- zıt ve Şişli semtlerinde bir gezinti yaptıktan sonra sa- raya avdet buyurmuşlardır, Galatasaray lisesinde | Reisicümhur Hz. şehirde- ki cevelânları esnasında saat || 16 da Galatasaray lisesine de uğramışlar ve o esnada tale- be tarafından verilmekte 0- lan bir müsamerede bulun. İN muşlardır. Meclis reisi ve Başvekil N Kâzım Pşi. geliyor Ismet Pş. bir kaç güne kadar gelecek ANKARA, 28 (Telefon) — Büyük Millet Meclisi Reisi Kâ- zım Paşa bu akşamki trenle İs- tanbula hareket etmiştir, İstas- İ yonda Başvekil, vekiller ve meb uslar tarafından teşyi edilmiş- tir. İsmet Paşa da pazar veya İ pazartesi günü birkaç gün kal. mak üzere İstanbula gidecektir. | Başvekil Paşanın İstanbulda bulunduğu müddet ( zarfında Dolmabahçede bir süvare terti- bi muhtemeldir. saat 14,30 da açılması mukar- | rerdi, Saat ikiden itibaren mu- rahhaslar gelmeğe başlamışlar. dır. En evvel Türk murahhas heyeti saraya gelmiş. ve bunu | diğer murahhas heyetleri takip etmiştir. Bir müddet Yunan murahhas heyeti reisi M, Papanastasyu' nun rakip olduğu vapurun mu- vasalatı beklenmiş ise de, fırtı nadan gelmediği anlaşılarak celsenin küşadı takarrür etmiş» tir, (Devami 5 Yili sahifede) Istanbulun İhtiyaçları Mülkiye müfettişleri bunu tetkika başladılar Şehrimizde bulunan mülkiye müfettişleri İstanbul belediyesi ile halkın münasebatı hakkın- da tetkikat ve teftişi edilmişlerdir. Mü işlerini, nakliye işlerini, esnaf işlerini halkın nelerden müşkü- lât gördüğünü ve bunların isla hmıh neye mütevakkıf olduğu- Bu tetkik edeceklerdir. Bu tetki katı neticesi mufassal ve mad deleri muhtevi şekilde ve rapor halinde Dahiliye vekâletine ve Cemil Cahit Pş. Müdafaai o milliye kara müste- şarlığına tayin edildi BURSA, 28 (Miliyer) — Bursa fırka kumandanı mirliva Cemil Cahit Paşa Müdafaai Milliye kara müsteşarlığma te- yin edilmiştir, Paşanın Bursada | rilecektir. bulunduğu müddetçe ibraz eyle - diği mesai ve liyakat mafevk | Gayrimübadiller makamatın takdirine mazhar ol | Heyeti muştur. Cemil Cahit Paşaam hisar mevkiinde devlet hazine. sinden bir para sarfetmeksizin vücude getirmiş olduğu askeri dairelerle kumandanlık bahçe ve havuzunun yüksek kıymetle ri vardır. On altı senelik fırka kumandanlığı esnasında kendi- Gazi Hz. inden bir müla- kat rica ettiler Gayri mübadiller kongresinin ta- zimatını ve bundan sonra veril bonoların faizli ve vadeli olması iş- türhamımı Gazi Hiz. me arzetmek için seçilen 8 kişilik; heyet reisi Esat $a, dün saraya giderek heyetin lis- tesini takdim ve Reisicümhur Hz tarafından kabul buyurulmasını rica etmiştir. Liste Gazi Hz. ne arzedile- rek heyet emir buyurulacak günde saraya giderek, Reisicumbur Hz. ta rafından kabul buyurulacaktır. Yeni milli, edebi Romanımız... ETEM İZZET Milliyet pek yakında Etem İzzet Beyin gazetemiz için hzırladığı bu romanı neşre başlıyacaktır. Ede! t ve roman alemi- mize “Yakilacak kitap, Çıl- dıran kadın, İstrap çocuğu, Aşk güneşi, Beş hasta var?” gibi büyük rağbetlere - har olan eserler veren güzi: ve beş seneden beri Bursada de || de edip ve romancımız yeni da da || eserinçie daha büyük muvaf- erek silâh arkadaşları ve gerek || #ekiyetler « vadetmektedir. se Bursa halkı kendisini pek zi yade sevdikleri cihetle müumai- leyhin Bursadan ayrılması bü- yük bir teessürü mucip olmak- | | Cemil Cahit Ps. Pek yakımda Milliyet'te inti- şara başlıyacaktır... tadı İ okumuştur. Hafız Rıza Bey gramo- imi ze Köprülü camiinde dün Sültan Selimli Hafız Rrz» Bev türkçe kuran okurken... Sultanahmette bugün mukabele okunacak Bu Tükrçe mukabeleye tanınmış sekiz hafız iştirak edeceklerdir Dün de şehrin bir çok camilerin de Türkçe Kuran okunmuştur. Ha- fızlar Türkçe Kuran okumak için bir birleriyle müsabaka etmektedir. Dün mukabele okunan camiler meyanm- da Çemberli taşta Köprülü, Sultan» ahmette Firuzağa camileri de var. Köprülü comisinde ; ) ) Köprülü camisinde Hafız Rıza B, fon plâklarına ilk defa Türkçe mer- | siye imlâ eden ve halk arasında Sul- tan Selimi: Hafız Rıza diye iştihar etmiş olan zattır. Darülfünun Hukuk fakültesinden mezun olan ve Darüş- şafaka lisesi ile Debüstanı İraniyan da musllimlik eden Rıza Bey dün Türkçe Kuran o kadar selis ve o ka. dar mührik bir anda ile olcumuştur ki, Köprülü camisinde ağlamıyan tek kadın kalmamıştır. Hafız Rıza Bey “Âlimran,, suresinin son kısmı- Hafız Fahri B. Firuzağada (Devamı 6 ıncı sahifede) okuyor. Milli galeri zannedildiğinden daha mühimdir Askeri müzede çürüyen tab- lolarla ötede beride perakende bir şekilde bulunan tabloların bir araya toplanarak bir milli resim galerisi vücuda getirmek hususunda gazetemizin san'at ifasmda Elif Naci ve Namık samil Beyler tarafından yapı- lan neşriyatımızdan sonra bu mes'ele hakkında bazı refikleri mizin de faaliyete geçtikleri ve bu hususta teşvikkâr yazılar neş retmekte olduğunu memnuni- yetle görüyoruz. Di İstanbul Asari atika mü ü Aziz B. kendisi racaat eden bir muharririmi atideki beyanatta bulunmuş- tur; (Devamı 6 ıncı sahifede) Müze müdürü Aziz Bey ge Falih Rıfkı 7 Şubatta Başlıyor Büyük harpte Suriye, Felestin ve Hicaz ida- resinin hikâyeler, fıkralarla yapılmış tarihi 60 Küsur Table AKARAK AAA ” | yon ş ; Tamim Sean