29 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

29 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Ma dor Mıntaka deniz heyeti istifa mı etti? Güreş heyetinin verdiği boykot kararı da suya düştü. beklemek lâzumdır. Boykot kararının başına gelenleri. * İstira ettiği söylenen İstanbul mın- takası denizcilik heyetinin reisi EKREM RÜŞTÜ BEY bir | şahislarını istihdaf eden boykot kara fi, Şeref ve Cemal Beyler aleyhine bir boykot cezası vermişti. Heyetin son içtimaında heyet rei. si, ve Saip Beyler bulunmamışlar. dır. Geriye kalan heyet azası Seyfi, Şeref ve Cema) Beyler içtima etmiş İer heyetin bundan evvelki ve kendi Ru Romen Müzakeratı Romen Hariciye nazırının beyanatı PARİS, 28 (A.A.) — Prens | Kiga, Excelsior muhabirine va ki beyanatında Romanya ile Rusya arasında omükâlemat mevcut olduğunu, fakat Sovyet ler Besarabya meselesinin halli ni sonraya bırakmak istedikle- rinden neticesiz kalmış hiç bir müzakere yapılmadığını söyle- miş ve maamafih Romanya ile Rusya arasındaki münasebatın 1929 senesinde yapılan Litvinof protokoluna tevfikan eskisi gi- bi idare olunacağını beyan eyle miştir, Prens Kiga, terki teslihat hu susunda Cenevrede Fransız nok tai nazarmı takviye bilhassa ısrarla beyan eylemiş- Yunanistandaki darlık “Atinadan verilen malümata göre, Yuranistanın muhtelif mıntakaların- daki darkık devam etmektedir. Mümlekette köylünün en çok kul. Vandiği man fıktanı, bizecdilmekte- Hüleümet makafili, bu fıktanı, bekir yüksek bir Fatle sat- mank içini mrmert sal olmalarına atfediyor. Bunun işin gümrüksüz mısır it- balâti hakkındaki müsaadenin bilâ- müddet temdidine karar verilmiştir. Hükümet bu tedbirle muhtekirlerin malısatlarını alin ir, | Sofyadan hareket edeceki rını ekseriyetle gayrı kanuni bulmuş lar ve bunu kesnlemeyekün addedil- . | mesine karar vermişlerdir ve zavallı | boykot kararı bunun düşmüştür. üzerine suya fenerliğinden vazgeçelim, spor işl çürkü İnyalım. I Buigar Maliyesı Cemiyeti akvam tahkik heyeti gönderiyor miyeti Akvamı mali komisyo- nu, Bulgaristanın mali vaziyeti ni yerinde tahkik etmek üzere, Bulgaristana bir tahkik heyeti göndermeğe karar vermiştir. Heyetin reisi Bulgaristanda Ce miyeti Akvamın mümessili bu- lunan M. Şarondur. Kâtibi ma- ve azası da Nimayer'dir. M. Şa ron burada bir Bulgar dostu ad mekte ve Cemiyeti Akvamın ha kikaten Bulgaristana yardım et mek niyetinde olduğunu göster mektedir. Heyetin tahkikatm- dan sonra Cemiyeti Akvam Bul garistana yapabileceği yardımı tesbit edecektir. Tahdidi teslihat kon- feransında Bulgarlar SOFYA 28 (Milliyet) Tahdidi teslihat konferansı için Bulgar heyeti murahhasası kat $ olarak tesbit edilmiştir. Heyet | Başvekili M. Muşanof, meclisi meb'usan reisi M, Malinof, Bul garistanın Paris ve Bern sefir- leri, Ceneral Mayor Vatef, mir alay Marinof ve Hariciye ne- zareti başkâtibi tarafından mü- ir, Heyetin diğer azası bugün tir, Haftal k siyas icmal Beynelmilel vaziyetin bu kadar kararsızlık içinde bulun- duğu zamanlar, senelerden ri görülmemiştir. Geçem haf- ta kapanırken, tamirat mesele- | sinin halli için Lausanne'da konferans, bahsediliyordu. o Konferanstan vazgeçildi. Sonra Laval ile Mac Donald arasında mülâkat teminine çalışıldı. Maksat, ta- mirat konferansına zemin ha- zırlamaktı, Fakat şimdi anla- laşılıyor ki, iki başvekil ara- sındaki mülâkat ta vuku bul- mayacak. Çünkü Lausanne kon feransımdan müsbet bir netice elde etmek için vaziyet evvel- &e hazırlanmamış olduğu gibi, bu vaziyeti ihzar edecek e için de zemin hazmlanmış de- sındaki noktai nazar ihtilâfı, İıyor. be-| sebep te alâkadar noktai nazarlarını telif etmek toplanacağından olan Laval — Mac Donald mülâka- ri ihtimalinden geçen haftaki icmalde bahsetmiştik. Başlıca devletlerin mümkün olamaması idi. Çün- kü bu işle alâkadar olan beş devletin ayrı ayrı beş noktai nazarı vardı, 1 — Evvelâ en yakından & lâkadar olan Amerika, bu işli alâkasını bile inkâr ediyor. Ta mirat meselesi Almanya'yı ve alâkar &- den bir iştir, diyor. Ve konfe- Fransa hattâ müşahit sıfatile bir - Avrupa devletlerini murahhas göndermiyor. tarı Amerikanın elindedir. diye hususunda bazı sa'nın Bize kalırsa artık bu yanar döner i ve bilhassa teşkilâtin bir yazar bozar tahtası olmadığını hatır SOFYA 28 (Milliyet) — Ce Ki komisyonun kâtibi Aebordes | dolunmakta ve heyete riyaset etmesi Bulgarlara çok ümit ver Hal. i borçlar meselesinin anah- Z — Fransa, Almanya'ya te teshilât göstermeğe razı olmakla bera- ber, mevcut mukavelelere do- üldir. İngiltere ile Fransa ara | kunulmasına razı değildir. Fran | göstereceği o yardımın her nevi telâkiyi lüzumsuz kı- | miktarı da Amerika'nın vazi- yetine bağlıdır. Her halde Fran İMançuride TOKYO, 28 şalık hüküm sürmektedi hattâ Japon hastanesini, P etmiş olduklarından şehir Gül e dehşet içindedir. Tehang - Tehen ile Harbin ara- sında telgraf ve telefon münakalâtı münkati olmuştur. Diğer taraftan istihbar edildiğine göre Çin kuvvetleri, şarki Çin de- miryollarınm cenuptaki istitalesinin münteha wokası olan Kovang Tcheng te kargaşalıklar çıkarmağu başlamış- lardır. 'Harbine gitmekte. olan Tanman göçememişlerdi.. Bir Ja pon topçu si, Harbine mü-| teveccihen Kouangchoulang'tan ha- reket etmiştir. Japonya Şanghay'a filo gönderdi ŞANGHAY, 28 A.A. — Bu sa. bah Japon Konsolo: ba atılmıştır. Hi trenler kruvazörü ile refakatindeki 12 mr rip şafakla beraber Şanghay'a gel mişlerdir. 500 Japon Bahriye silâhendaz ef- radı karaya ihraç olunmuştur. Japonlar himaye telep ediyor TOKYO, 25 A.A, — Harbiye na zarı Mançurideki Japon kuvvetleri | kumandanının Ting - Chao'daki gay | ri muntazam askeri kuvvetlerin teş- | kil etmekte oldukları tehliksya karşı himaye talebinde bulunan Japon te- baası cemiyetinin talebi üzerine Har bin'e yeni takviye kıtaatı gönderme. ğe karar vermiş olduğunu beyan et- miştir. Mezkür cemiyet şimdiye kadar birçok Japonyalının öl ya yaralanmış olduğunu hatırlatmak tadır. Japonya Harbin's asker gönderiyor TOKYO, 28 A.A. — Changehan' 'de bulunan bir Japon müfrezesinin | katli hasebile Har. irülmüş ve Harbin şehrinde müthiş bir a gaşalığın hükmüferma olduğu ve bu şehirle Tcang Chan şehri arasındaki telefon muhaberatınm da tamamen kesilmiş bulunduğu söylenmektedir. Diğer bir habere nazaran, Çin as- kerlerinin şarki Çin iryolunun cenup münteha noktası olanKuwang Tehang Tso şebrinde karışıklıklar ihdas etmeğe başladıkları bildirilmek tedir. TOKYO, 28 A.A. — Bir Japon topçu müfrezesi Harbine gitmek üz- re Kung Chuling'den hareket etmiş. tir. Beynelmilel kuvvetler ŞANGHAY, 28. A. A .— Şanghay daki beynelmilel kuvvetler, müdafaa vaziyetlerini iktisap etmişlerdi Akvali fevkalade vaziyeti ilân edilmiştir « ŞANGHAY, 28 A.A. — Şangha- in beynelmilel imtiyaz & mıntaknsr niz Gökal il» Seki tahaddüs eylemiş olduğunu ilân et- mişlerdir. Şehrin Çinli belediye reisi, Japon metalihatımın kat'i olmaksızın yalnız. dördünü resmi surette kabul edebi- leceğini beyan eylemiştir. Çinliler arasmda mevcut husumet devam etmektedir. Chiang Kai Shek / memesi esastır, Bunlar Fran- sa için iktısadi ve mali mese lelerden ziyade Almanya üze- rine icabında tazyik yapılacak | birer vasıtadır. 3 — İngiltere mukavelele- rin kutsiyetine kani . değildir. Buhranm geçici olmadığını ile ri sürerek Otamirat borcunun yeni şeraite göre tadilini isti- yor. Fakat bu borcun külliyen ilgasına taraftar değildir. 4 — İtalya İngiltere'den de daha ileri gidiyor. Tamirat borçlarile beraber bütün bey- nelmilel borçların ilgasını ilti- zam ediyor, Ancak dünya o za man düzelecek diyor. 5 — Almanya tamirat bor- cunamma beş para vermiye- ceğini söylüyor. Görülüyor ki bu beş noktai nazarı telif etmek mümkün ol- madı ve mümkün olmayınca da Lausanne konferansı topla- namadı, Hattâ (konferansın toplanması in bir formül bul- mak üzere içtima edecek olan Laval ve Maç Donald ta bir a- raya gelemediler. O halde s0- vaziyet va- hamet peyda etti Japonlar Changhai'ya filo ve | Harbine kuvvetler sevkediyorlar in askerlerinden 1500 u Şanghaya gelmişlerdir . Harbin şehrinin feci vaziyeti HARBİN, 28 A.A. — Çinli asker ler, müthiş bir yağma ile meşguldür ler. Şehirde dehşet hakimdir. 3 Ja- ile 20 kadar Koreli öldürül. Japon tayyaresinin sukutu üzerine Japonlar düşen tayyareyi tahrip et- koymuş man bomba infilâk etmiş otuzdan fazlasının ölümlerini imtaç eylemiştir Amerika Japonyaya şiddetli bir nota verdi VAŞİNGTON, 28. AA— Ja ponya'nın Çin'e vermiş olduğu ulti- matomun irki «ası arifesinde M. Stim son ayan meclisinin talebi üzerine mezkür meclii ilmiş olan larla evrak gön derilmiş olan çok şiddetli bir ifade ile yazılmış bir sürü notaları ihtiva etmektedir. Bu notalar o gazetelerle si, Asnerika hariciye mezaretinin ye- ni tedbirler ittihaz etmezden evvela ponya ile olan münascbatını kayıt ve şartsız olarak meydana çılcarmak tax savvurunda olduğunu göstermekte- dir. Japonya'ya karşı zecri tedbirler NEVYORK, 28 A.A, — Associn- ted Press'in Vaşington muhabiri diriliyor: Herşey, Changhai'daki va- ziyetin vahim inkişafını gizliyeme- eri bir endişe ile takip etmekte olan resmi mahafilin kat'i | icrantia bulunacaklarını göstermekti Nim resmi olarak ileri | sürülen muhtemel tedbirler şunlardır: 1 — Japönya'ya istikrazlarda bu lunmaması veya Jâpon © omteasına ambargo vaz'ı gihi İngilizlerle Ame- rlahlarm yaptiklari tnadi tas. yik, 2 — Çini sularında müşterek bah- ri nümayişler icrası, 12 ler komitesinde CENEVRE, 28 A.A, — Cemiye- ti Akvam meclisi, 12 ler komitesi dün akşam, Alesayı şark vaziyeti hak kındaki tetkikatına devam etmek ü- zere, toplanmıştır. Köomitede bir be. yanname kaleme almağa mütemayil olduğu zannedilmmektedir. Bu beyan- nameyi meeliş reisi, ursumi içtimada okuyacak ve Çin Japon mümessille- ri bu beyanname ahkâmma muvafa- kat etmeğe davet olunacaklardır. Bu vesikanm bir kararın hukuki kıymetine malik olmıyacak ve bina- enaleyh Cemiyeti Akvamın 10 kânü- muevvel tarihli kararı yerine kaim ol mıyacaktır. Yalnız bu vesikanın bazı prensip- leri yeni baştan teyit etmesi ve ihti. fin halli keyfi m'ye gi den tahieik yonunun vereceği raporun tevdii gününe kadar | tehir eylemesi gibi bir fnidesi olacaktır. Tahkik komisyonu? CENEVRE, 28 A.A. — Cemiyeti Akvam Mançuri tahkik komisyonu Azası, 3 şabat tarihinde gitmek üzere Haver'de Parik vaparu na bineceklerdir cak? Olacağı budur. klan borçlarımı vermiyor ve dediği oluyor. Fransa da borçlarını bağışlamıyor ve onun da dedi- ği oluyor. Bunu hukuki şekle koymak için moratorium'un da ha bir sene temdidi ileri sürül- müştür. Malümdur ki, şimdiki moratorium esasen gelecek tem muz nihayetinde bitiyor. Bu yeni temditle 1933 senesi tem- muz nihayetine kadar şimdiki vaziyet idame edilmiş oluyor. Fakat bunu Almanya kabul et- miyor. Çünkü şimdiki buhran dan istifade ederek bu tamirat borçlarından büsbütün kurtul- mağı kurmuş olan Almanya için ne kadar uzun olursa ol- sun, temdit kabule şayan bir teklif değildir. Diğer taraftan şimdiki va- ziyetin aynen temdidi demek Amerika'nm da bu temdidi ka bul etmesi demektir. Çünkü malümdur ki şimdiki vaziyet- te Fransa ve İngiltere Alman- ya'dan tamirat borcu almadık- ları gibi, Amerika'ya da borç vermiyorlar. Amerika razı ol Amerika, o Japonya | Çekoslovakyaya | Ikraz Fransa 600 milyon İ frank veriyor nazırı, Çekoslovi si için hazineye mezi eden bir kanun projesini meb'- usan meclisine tevdi eylemiştir. kik edildikten sonra 1931 sene sinde Macaristan ve Yugoslav- yaya bu kabil avanslar “yapı. mış olduğu batırlatılmakta ve Fransız hükümetinin, geçici sr- kıtılara rağmen Çekoslovakya parasının sağlamlığını muhafa- za etmesi ve merkür hükümetin buhranın def'i için yapılacak ta sarruflara ve vergi tezyidatma ait olarak tedbirler ittihaz eyle- miş olması hasebile bu avansın yapılmasmı muvafık | bulduğu ve tasdik eylediği zikrolunmak tadır. Fransız hükümeti, Çekos lovakyaya yapılar bir halde muhafazası hususun- da bilhassa ısrar eylemektedir. M-2 den Ümit yok Batan tahtelbahirde 50 tayfa ve 6 zabit vardı LONDRA, 28 (A.A.) — Ev velki gün saat 10,30 da Port- land açıklarında denize dalmış olan (M - 2) tahtelbahiri o ta- rihtenberi görülmemiştir. Eve - ning Standard gazetesi içinde her türlü asri tahlisiye âletleri mevcut olan 50 tayfa ile 6 zabi- tin bulunmakta olduğu tahtel- bahirin dalmış oduğu yerin ta- yin edilmiş olduğunu yazmakta dır, Bütün tal e vesaiti faa- liyete geçmiştir. Fakat Press Assoiation dün akşam tahtelba hirin henüz bulunmadığını yaz makta idi. Son dakikada Eve Bing Standard'ın haberi resmen LONDRA, 28 (A.A) — M.-Znin salimen bulunması için olan ümitler Şittikçe azal- maktadır. Bütün gece devam e den taharriyattan hiç bir netice alınamamıştır. Hariciye müsteşarı yarın Ankaraya gidiyor Belçika sefiri M. Pole Hari- ciye müsteşarı Numan Bey $6- refine dün bir öğle yemeği ver miştir, Numan Bey yarın Anka raya hareket edecektir. M. Henderson'un vali- desi vefat etti Muhtelit Mübadele © komisyonu reisi M, Henderson'un validesi mem eketinde vefat etmiştir. M, Hender- son, cenaze merasiminde bulunmak üzere dün akşam Danimarka'ya ha- reket eylemiştir. 10 gün sonra av- det edecektir kredinin tam | y; Ikinci kontenjan listesinde yapı lan tadilâta dair kararname ANKARA, 28 (Telefonla) — İkinci kontenjan listesi üze- rinde yapılan ta. lâta dair kararname bugünlerde neşrolunacak- tır, Posta kolileri hakkındaki karar da aynı kararnameye dahil bulunmaktadır, Bu kararnameye göre kontenjan listesine sandık PARIS 28 (A.A.) — Maliye | çayı da ilâve olunmüştur. Koli postallara gelince; posta idareleri 600 mil | muvakkat bir müddet için koli üzerinde muamele yapamayacak- yon franklık bir avans verilme- | tır. Yalnız iki ve bir kiloluk küçük paketlerle yeşil etiketli pa et ita | ketler üzerinde muamele yapılabilecek ve ancak bu paketerde ipeki ve lâvanta gibi lüks eşya bulunamayacaktır. Kararnamede paketle celbedilen makine İevazımına müteallik ahkâm da var- Projenin esbabı mucibesinde, | dır. Bu nevi paketlerle gelecek eşya kontenjana tabi olmadart beynelmilel tesanüt lüzumu tet | memleketimize idhal olunabilecektir. Ziraat enstitülerinin islahı ANKARA, 28 (Telefonla) — Ziraat vekili Muhlis Bey Zi- raat enstitülerinde meşgul olmak maksadile kendisine bir oda lan Türkiye Hariciye vekili nü avdet edecektir. KONYA, 28 (A.A.) —C. teşyi olunmuştur. BERLİN, 28 (A.A.) hurluğa tekrar i tahlisiye vapurları verse gidecektir, akşam Macar naibi hüküm hazırlatmıştır. Ziraat enstitülerinin hazirandan itibaren mülhak bütçe ile idaresi takarrür etmiştir. Salih Murat Beyin Sofyadaki konferansları (Milliyet) — Salih Murat Beyin Sofya darül. ü konferanslar burada büyük bir alâka uyandır- dı, Konferanslara Sofya sefirimiz Tevfik Kâmil Beyfendi, sefa- ret erkânı, bütün Sofya darülfünunu profesörleri ve bir çok da- ülfünun talebesi geldiler. Salih Murat Beyfendi son konferansı- na dün Hot partör, filler, Diafragma, anplifikalör, Gramofon plakları ve ton filme mevzuu üzerinden vermiştir. Sofya Belgrad telefonu açılıyor ' SOFYA, 28 (Milliyet) Şubat birden itibaren Sofya - Belg- rat telefonu umuma küşat edilecektir. Böylelikle Sofya umum | Avrupa payitahtlarina telefon hatları ile bağlanmış olacaktır. Tevfik Rüştü bey Moskova tari- kiylememieketimize dönüyor TAHRAN, 28 (A.A.) — Tayyare ile Bağdada gidecek o- Tevfik Rüştü Beyfendi ha- valarm muhalif gitmesi yüzünden bu seyahatten sarfınazar et- meğe mecbur kalmıştır. Mumaileyh Moskova tarikile cuma gü- Recep Bey Afyona gitti H. F. kâtibi umumisi Recep B£ bugün fırka binasında halkla temas etmiş ve halkevlerinin mesai zemini hakkında izahat vermiştir. Öğleden sonra da Konya tüc- carlarile görüşmüşlerdir. Recep Beyfendi Toros ekspresile Afyo- na hareket etmiş, istasyonda belediye ve fırka erkânı tarafından Almanyada kim Reisicümhur olacak? — Mareşal Hindernburg'un Reisicüm intihabı lehinde milli bir komite teşekkül etmiştir. Karaya oturan gemi yüzdürüldü ISTANBUL, 28 (A.A.) — Takriben 15 gün evvel Bozca- adada kayalara çarparak yaralanan ve müteaddit ambarları su ile dolarak karaya oturan Yunan rahneleri Türk gemi kurtarma işrketinin Lavalet ve Sezar Türk tarafından Prionas vapurunun bubat hamulesi vardır. Birkaç güne kadar Nara limanından An Macaristan elçimizin ziyafeti BUDAPEŞTE, 27 (A.A.) — Türkiye elçisi Behiç Bey dün eti Amiral Horty'cenapları ve refika- sı şerefine Türkiye sefaretinde bir ziyafet vermiştir. Ziyafette Başvekil Kont Karolyi, Hariciye Nazırı M, Valko, naibi hükü- Yuni metin kâtibi umumisi M. Vertesy, Kont Rady, Almanya, Fransa, tan, Belçika, Lehistan sefirleri ve refikalarile Türk sefa- reti erkân: hazır bulunmuşlardır. Ziyafet geç vakte kadar de amelesi yapılamaz . Bu, doğru olmakla beraber, itilâf devletleri şöyle düşün- müşlerdir: Amerikanın bu tes- viye tarzmı kabul edip etmedi- ği meselesi ancak paranın te- diyesi zamanında mevzuu bah. solabilir. Şimdiki moratorium 1932 temmuz nihayetine ka- dar devam ettiğine göre, dev- letlerin borç taksitleri ancak 15 kânunuevvel 1933 tarihin- de tediye edilmelidir. O vaki- te kadar da Amerika ayânı şim diki kararı nakzedecek bir ka- rar verebilir. Her halde bu, o kadar üzak bir şimdiden ne olacağı bilinemez. ».. Almanya'nın hususi borç- ları da tam bir sene tecil edil. , Malümdur irat borcu ki, vaziyet yuka rıki fıkrada anlattığımız şekil- dedir, Hususi borçlar ki, baş- Uca al h olanlar Amerika ve İngiliz bankerleri idi. Al manya bu hususi borçları ver- memeğe teşebbüs o etmemistir. ki, Alman-| | : İceği anlaşılınca, bankerler de! yedek şubat EEE geler: ğinden bakimi. tecil meselesi bii ri müzakereler cereyan etmek- te idi. Fransızlar bu borçları, mu- kaddes addettikleri tamirat bor cile karıştırmak istemediklerin- den ve esasen istinat ettikleri mukavelelerden ayrı olduğun- dan, tamirat borcunun müza- keresile karıştırmak istememiş lerdi. Ayrı müzakerelere zemin olmakla beraber, her iki borç ta nihayet gelip Almanya'nın ki, | tediye kabiliyetine dayandığın- müzake- dan , hususi borçların resi de uzaktan uzağa tamirat borçlarınm müzakerelerine mü vazi (o yürümüştür. Tamirat borçlarının bir sene tecil edile. J alacaklarını bir sene tecil etmiş İlerdir. Binaenaleyh şimdi Al- İmanya'nın hususi borçlarımın | vadesi ancak 1933 senesi şuba- tımın sonuncu günü gelecektir. 3 Devlatlar sivanat Blaminin bu ihtilâflarla meşgul iken, Ce- mevre'de Cemiyeti Akvam mec lisinin de sakin sakin topi be. | ması, Cenevre teşkilâtile ih j za kabilinden bir şey oluyor. Cemiyeti Akvam beynelmilel ihtilâfların müzakere ve halli için vücude getirilmiş bir teş- kilâttı. Halbuki bütün esaslı meseleler cemiyet haricinde hal ve intaç ydi Him Ak ama havale edi meseleler ya zayif ve Mar devletlerin davalarıdır. Yahut ta büyük | devletlerin ikinci ve üçüncü de recede ehemmiyetli işleridir. İlk zamanlar harbi umumi de galip gelen devletlerin bir | icra vasıtası olan cemiyeti ak. vam tedricen ve bilhassa Al manya teşkilâta iltihak ettik. ten sonra, ehemmiyetini kay- betmitşir. Almanya'nın iltiha- kı Cemiyeti Akvamı takviye | edecek zannedenler tamamile yanılmışlardır. Çünkü Cemiye ti Akvam Versaii | eden sistemin cude getirilmişti. Tapkı bir a- b ez OBAMA MZ m