29 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Elma ve faydaları Mevsim meyvalarının en bol ve makbulü elmadır. Elma bu sene pek ucuzdur, okkası yedi buçuk kuruşa kadar satılıyor. Manav- larda altmış yetmiş kuruşa satılan cinsi olmakla beraber yirmi beş, otuz kuruşa yenilebilecek elma tedariki kabildir. Elma memleketimizin en eski meyvasıdır. İptida (Trabzonda yetişmiştir. Museviler Trabzondan Arabistan ve Kudüse götürmüş- lerdir. Ehli salip mubarebesi esma- sında gelen Avrupalılar elmayı Avrupaya götürmüşlerdir. Şimdi dünyanın her tarafında | elma vardır. Fakat en makbulü Fransanın Normandie kıtasında, Italyanın Verone ve Napoli şehir- leri civarında yetişir. Elma hakkında eski zaman edipleri, şairleri, çok yazılar yaz- mışlar, bu meyvenin kokusunu, rengini methetmişlerdir. Elân elma yanaklı tabiri meşhurdur. Ademle Havva cennette iken elmanın şekline ve manzarasına dayanamıyarak (Obu meyveden yemişler ve bu hal cennetten çıkarılmalarına sebep (olmuştu. Bu rivayet elmanın insanın vücut bulduğu günden beri mevcut ol- | duğunu göstermektedir. Maamafih | bu meyve bütün dünyaya, yuka- rıda söylediğimiz gibi Trabzondan yayılmıştır. Bir zamanlar doktorlar elmayı ilâç gibi kullanırlarmış. Kurunu- vustada doktorlar yetişmiş elmayı suda haşladıktan sonra ezerek hasıl olan lapayı göz iltihabına karşı kullanırlarmış. Külde pişiri- len elma, zatölcenpten muztarip hastalara yedirilirmiş. Sara has- talığında elma faideli imiş. Ingil- trede de veba istilâlarında bazı doktorlar elma ile hazırladıkları meyveyi veba hıyarcıklarının üze- rine koyarak bunu tedaviye çalı- şırlarmış. Hattâ elmav: fransızça Pomode'den kinâye olarak pomme denilmiş. MEVSİM MEYVALARI | | | | | | Elma yemekten sonra yenirse yemeğin hazmına yardım eder. Çiğnerken fazla lüap çıkmasına sebep olduğundan bazunsızlıktan müteessir olanlara, çabuk yemek yiyenlere, asabilere çok faidelidir. Keza muannit inkibaz, roma- tizma, kara ciğer (rahatsızlıkları için de elma âdeta ilâçtır. Artri- tizmden rahatsız olanlara elma çok faydalıdır. Bunlar elmayı kabuk- larile keserek suda bhaşlar ve hoşaf şeklinde içerlerse istifade ederler. Elma kabukları kurutulduktan sonra haşlanarak suyu içilirse idrar verir, karaciğer ve böbrek- teki kumları eritir. Hastalıktan yeni kalkan ve nekahet halinde bulunan hastalar elmayı komposto suretile istimal ederlerse bundan ilâç gibi isiti- fade ederler. Çabuk ve zahmetsizce: iş bulmak işçi tedarik etmek Ev, apartman kiralamak Emlâk satıp almak için bir tek çare vardır: AKŞAM' gazetesine bir Küçük ilân koydurmakl! Bir ilân SO kuruş Akşam 400 senelik şaraplar satılacak! Ispanyada Amerikanın keşfi zamanından kalma Ispanya kralının manzenindeki Fransa şarap omemleketidir, Fransız şarapları dünyanın her tarafında pek meşhurdur. Şarabın iyi olması için eskimiş belunması lâzımdır. Bunun için Fransada şarapları uzun müddet saklayarak eskitmeğe (omahsus (omahzenler vardır. Burada 80 - 100senelik şarap- lar bulunur. Fakat Fransız gazetelerinin ver- diği malümata bakılırsa en eski şaraplar Frausa' da değil İspan- fıçılarla şarap fıçılardan diğer bir kısmı ya'da mış, Ispanya'da fıçılar için- de mahzenlerde duran 400 sene- lik şaraplar varmış. Yani takriben Amerikanın keşfindenberi... Bilhassa kralın şarap mahze- ninde böyle yüzlerce senelik şarap fıçıları mevcutmuş. Kral ve ya ailesi erkânının biri bir fıçıdan şarap icerse üzerine ismi ve tarihi yazılırmış. Klişelerimiz- den biri üzerinde No yazılı bir fıçı vardır. Bu fıçıda yüz senelik Cherry bulunmaktadır. Fıçılar sarsılmaması vardır eski Şarap fıçıları için temizlenmediklerinden üzer- lerinde örümcek ağları bulunmak- tadır. Yalnız bunlar açılacağı za- man ağlar temizleniyor. Fransada cumhuriyet teessüs ettikten sonra hükümet bu büyük #şarak mahzenini ne yapacığını dü- şünmeğe başlamıştır. Çünkü mah- muhafazası için obüyük paraya ihtiyaç vardır. Hükümet buradaki şarapları satmağı dü- şünüyor, zenin İngilterede Iskoçya bavalisinde feyezanlar devam adiyor. Yeniden-bir çok yerler su altında kalmıştır. Resmimiz Menmouth sokaklarını istila eden suları gösteriyor. 29 Kânunusani 1932 KARİ MEKTUPLBRI Veremin tedavisi Bir doktor kariimizden aldığımız mektubu aynen neşrediyoruz: Doktor Edip beyin Aylık tıp mecmuasında veremin cerrahi tedavisine dair ilmi bir makalesi intişar etmiştir. Verem hastalığı yalnız ülema ve etibbamızın değil memleketimizin içtimaiyatını alâ- kadar eden mühim bir halk has- talığı olması itibarile her okuması yazması olan vatanperveri de işgal edecek bir meseledir. Verem hastalığının sanaturyom- larda hava verilmek suretile ve daha birçok ameliyelerle tedavi edildiğini işidiyor ve biliyoruz. Doktor Edip bey bu halk afetinin cerrahi tedavisinden bahsederken bu hususa dair lisanımızda neşri- yat yapılmadığını yalnız müderris Kerim Sebati beyin bir gazetede 35 sene evel yapmış olduğu böyle bir ameliye hakkındaki beyanatına tesadüf oeylediğini zikrediyor. Lâkin bu beyanatın tarihi ve ilmi hatalarla mali olduğunu beyan eyliyor. Kerim Sebati bey turakoplasti ameliyesinden sonra ak ciğerin yumruk gibi cildin altında hissedil- mesi geyfiyetini bu ameliyenin netice tabıiyesi ve alâmet şifai- yesi gibi gösterirken Doktor Edip bey bu vaziyetin bir malüliyet olan fıtkı reeviye delalet edecekini idda ediyor. Taban tabana zıt olan bu iki iddanın acaba hangisi doğrudur? Turakoplasti ameliyesinden sonra ciğerin cildin altına hicret etme- sine imkân teşrihi ve ilm olup olmadığının bilhassa tıp fakültesi- nin ilim ve fazıllarının mükemme- liyetine şüphe etmediğimiz teşrihi marazi müderrislerinden öğrenmek istiyoruz. Kerim Sebati beyin beyanatına nazaran bu ameliyenin artık tarihe karıştığı ve onun yerine pompa ile göğse hava verilmek usulü kaim olduğu anlaşılıyor. Halbuki .yine Dr. Edip beyin iddiasına göre Turakoplasti Pnömotoraks ameliyesinden çok sonra icat edilmiş ve daha modern addedil- meğe ve hava verilmiyen vak'a- larda yegâne tatbik edilmeğe sezavar olan bir teknikmiş. Bazı mütehassıslar nezdinde yaptığımız tahkikata nazaran Pnö- motoraks ameliyesinin kâşifi bu- lunan Forlanini (1880) zamanında bile göğse pompa ile hava veril- mediği merkezindedir. itfaiyeye benzin alındı Bu sene benzin sarfiyatı, geçen seneye nazaran daha fazla oldu- ğundan itfaiyeye ait benzinin azaldığını ve yeni bir tahsisat temini için uğraşıldığını yazmıştık. Mevcut fasıllardan münakale suretile tahsisat temin edilmiş ve derhal benzin alınmıştır. Itfaiyenin benzini mali sene nihayetine, yani haziran iptidasına kadar temin edilmiştir. 1 Aylık abone 150 kuruş Muhterem karilerimize kolaylık Karilerimizden arzu edenler 150 kuruş mukabilinde gaze- temize bir ay için abone olabileceklerdir. Gazetemize biraylık abone kaydedilecek muhterem oku- yucularımızdan ricamız: 150 kuruştan ibaret olan abone ücretini müddetlerinin hilamından evvel ve vakti zamanında idaremize göndermek, Aksi takdirde gazete irsalâtinda oteahhur vukubulur ki bunu muhterem kari'lerimizin de arzu etmiyeceklerinden eminiz.