19 Şubat 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Şubat 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Cenevrede “Akşam,, Çin murahhası Dr. Yen başmuharririmize Çinin başına gelenleri anlatıyor « Zafer bizimdir. Bu bir zaman "
 Aksaray yangını Yanan Selim bey apartımanı Aksaray yangını hakkında takhikata devam ediliyor. Yangının neden çıktıği henüz
 İranla iktisadi münasebat Iş bankası ilkbaharda Tebrizde bir şube açacak Celâl bey: “ İran ricali ile temaslardanm iyi netice
 Şeker buhranı devam ediyor Fabrikatörler Alpullu fabrikasından şikâyet edıyorlar Şeker buhranı devam ediyor. Alpullu şeker
 ursada taharriyat Bursa, 18 — Dün burada ko» münistlik tahrikâtı şüphesi ile 6 evde taharriyat yapıldı. Maamafili hiç bir şey
 Yıldız olmak istemişler! Zabıta iki genç kızı yakaladı, velilerine verecek Akhisar 17 (Hususi) — Geçen lerde zabıta burada
 Halkevleri 43 Halkevi Bugün merasimle açılıyor Memleketin muhtelif yerlerindeki 43 Halkevi bugün merasimle açılacaktır. Bu

Şanghayda harbe niha- yet vermek için Çin ve Japon murahhasları mü- zakereye başladılar. — Her tarafta havalar yeni- den soğudu, dünden beri yor. Trakyaya kar yaği- Sene 14 — No: 4799 — Fiatı her yerde: 5 kuruş CUMA — 19 Şubat 1932 Telefonlar; Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Cenevrede “Akşam,, Çin murahhası Dr. Yen başmuharririmize Çinin başına gelenleri anlatıyor « Zafer bizimdir. Bu bir zaman j Cenevre 14 , ( Başmuharriri - | mizden) — Kaş- İ sız; biyıksiz, 1 'rs piksiz, çocuk * u, * ihtiyar mı - belli olmayan kısacık boylu bir çinli, salona aldı: “M. | Yen şimdi ine- | cek,, dedi, kar- şıma oturdu; çu- kur, gergin göz- lerile beni me- rakla tetkike baş ladı. Ingilizce ka- rışık bir Fran- sızca ile, sorduğu ilk sual şu oldu: “Türkiyede şim- di krallık var, değil mi?,, Ha- yır, dedim, Cum: huriyet - idaresi yarl,, — Oooo yesl, demek. siz de Çin gibi oldunuz? İzah uzun sürecek ve güç ola- cak.. Vaz geçtim. o sırada M. Yen içeri girdi. Cenevrede, Japon ve Çin meselesi hazin bir komedi teşkil ediyor. Japonya murahhası, kon- feransta hiç sıkılmadan, Japonyanın sulhe ve terki teslihata candan taraftar olduğunu söylüyor. Cemi- yeti Akvam < meclisi, karagöz oyunu gibi, haftada bir toplanarak bu derde çare arıyor. Zavallı in wümessili kıvranıp duruyor. Hiç aldırış eden yok. Japon orduları koskoca Mançuriyi işgalde, Çin ahalisine katliâmda devam ediyor. Terki teslihat konferansı, Cemiyeti Akvam, ve 7in- Japon harbi,. Tarih, bu derece gülünç meselesidir!... » Başmuharririmize -“beyânattâ bulunan Çin mu- rahhası M. W. Yen cenaplarının imzalı resmi bir beynelmilel rezalet kaydet- memiştir. Bu vaziyet -içinde, *Çin murah- hasile görüşmeyi faideli buldum. Cenevre otellerini - dolduran- bin- lerce murahhas içinde, bu muh- teşem oyunun yegâne - kurbanı o değil mi? Beni öğle yemeğine davet etmek nezaketi gösterdi. Sofrada, kendisi ve üç Çinli murahhas vardı. Dr. Yen cenapları, Avrupada tahsil etmiş, bir kaç lisan biliyor. Çin hükümeti milliyesinin sabık başvekil | ve hariciye nazırı, ve Waşington elçisi. Sevimli ve kibar bir zat, Ncemedadin Sadık (Devamı dördüncü sahifede ) Aksaray yangını Yanan Selim bey apartımanı Aksaray yangını hakkında takhikata devam ediliyor. Yangının neden çıktığı henüz malüm değildir. Yanan Selim bey apartımanı 28 odalı idi, içinde birçok daireler vardı. Yangında bir çocuk ta »vler arasında kalarak yanmıştır. Çin - Japon harbine ait intibalar: Solda bir Japon kadın harp muhabiri, ortada Şanghaydan kaçan Halkevleri 43 Halkevi bugün merasimle açılıyor Memleketin muhtelif yerle- rindeki 43 Halkevi bugün merasimle açılacaktır. Bu me- yanda İstanbul Halkevi de bugün saat on beş buçukta büyük merasimle açılacaktır. Bugün Halkevi küşat me- rasimi için bütün şehir halkı davetlidir. Şimdiye kadar Halk-, evine (kaydolanlar 15 bin kişiyi geçmektedir. Bu âzanın ekseriyetini genç ve münevver unsurlar teşkil ediyor. Küşat merasimi (dolayısile: bugün Halkevinde Akın piyesinden bir . sahne »temsil edilecektir. ( ile başlanacak, sonra açılma nutku söylenecek, Cumhuriyet için ant edilecek, manzum birer hikâye okunacaktır. Şeker buhranı devam ediyor Fabrikatörler Alpullu fabrikasından şikâyet ediyorlar Şeker buhranı devam ediyor. Alpullu şeker fabrikasına müra- caat eden şekercilere, fabrika bir kaç gün sonra şeker verebileceğini söylemiştir. Bu şekerler Uşşaktan gelecektir. (Devamı ikinci sahifede) Yıldız olmak istemişler! Zabıta iki genç kızı yaka- ladı, velilerine verecek Akhisar 17 (Hususi) — Geçen- lerde zabıta burada Zeliha ve Leman isminde 17 yaşlarında iki genç kız yakaladı. Yapılan tah- kiat neticesinde bunların Manisalı oldukları ve artist olmak üzere Hollivuta gitmek için evlerinden kaçtıkları anlaşılmıştır. Kendilerile görüştüm. Bu mustakbel yıldılar bana şunları anlattılar! — Biz bu hayattan bıktıkl. Bütün gayemiz artist olmaktır.. Bir çok artistlere mektup yazdık, resimlerimizi gönderdik: “ Yıldız olabilirsiniz ,, dediler. Biz de Hollivuta kaçmaya karar verdik. Ne çare ki bizi burada yakaladılar,, Yanlarında bir çok artist resim ve mektupları vardı: Söylendiğine nazaran bu kızlardan birini, bir kaç defa Mazhar Osman bey tedavi etmiştir . Merasime evvelâ istiklâl'marşı & zengin Çin aileleri, sağda Japon kumândanlarından miralay Wakamatsu nutuk söylüyor. Iranla iktisadi münasebat iş bankası ilkbaharda Tebrizde bir şube açacak Celâl bey: “ Iran ricali ile temaslardan iyi netice hasıl oldu ,, diyor Iş bankası umumi müdiri Celâl bey, hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü beyle birlikte Tahrana gitmiş, sonra Moskova, Berlin tarikile Istanbula avdet etmişti. Celâl bey bu seyahat esnasında Iranın iktisadi vaziyeti ve Türkiye - Iran ticari münasebatı hakkında tetkikatta bulunmuştur. Dün ken- disini ziyaret eden bir mubarri- | rimize bu hususta şu malümatı. vermiştir: — Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü beyin Tahran seyahati, Iranla aramızda asırlardan beri devam eden ihtilâfları halletmiş, her iki memleket (arasındaki dostane münasebetin takviyesini temin eylemiştir. Iranda, başta Şah hazretleri olmak üzere, müteceddit devlet adamları, münevver genç İranlılar, memleketin inkişafına çalışıyorlar. Heyetimizle Iran ricali arasındaki temaslardan iyi neticeler alın- mıştır. © Bu temaslarda Iranla aramız- daki iktisadi münasebatın inki- şafı da mevzuu bahs olmuştur. Bilhassa, Iranla olan e transit ticareti münasebatımızın inkişafına çalışılacaktır, bankamız, bu müna- sebetle, Tebrizde bir şube açmağı Celâl bey Tebrizin, iranla olan (transit ticaretinde büyük bir ehemmiyeti. vardır. Tebrizde açılacak, şube hakkında tetkikat yaptık, eğer idare meclisimiz, bu kararımızı tasvip ederse, o ilkbaharda şube- mizin faaliyete geçmesi muhtes meldir. Bağdatta bir şube açmak tas savvurumuz vardır. Fakat bu se- yahat esnasında Bağdada da uğ- rayamadım. Bağdat şubesi hak- kında, şimdilik bir tetkik yapıl mış değildir. Bursada taharriyat Bursa, 18 — Dün burada ko- münistlik “tahrikâtı şüphesi ile 6 evde taharriyat yapıldı. Maamafili — Benim para cüzdanımı çarpacak yankesicinin vay halinel.. — Öldürür müsün? — Hayır efendim, cüzdanın içinde beş para yokl...