13 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 İnhisarlarda tasfiye Tevhit neticesinde açıkta | çok memur kalacak mı? İnhisar idarelerinin tevbidi ile yapılacak müşterek kadro hak- kında tetkikatta bulunan inhisar- lar umumi müdirlerinden mürek- kep komisyon mesaisini bitirmek üzeredir. Yeni kadro bir kaç güne kadar vekâlete takdim edilecektir. Kadro vekâletçe tetkik ve tasvip edil- dikten sonra inhisar idaresindeki memurların tesfiyesine başlana- caktır. Bu tasfiye, hazırlanmakta olan kanun mucibince ve memur- ların sicilleri nazarı dikkate alın- mak üzere yapılacaktır. Yapılan tetkikat neticesinde yeni kadroya göre mevcut memurların ibtiyaç- tan fazla olduğu anlaşılmıştır. Tütün, müskirat, tuz inhisarla- rının memurin, levazım, hukuk, teftiş, muhasebe, satış, kalemi- mahsus, murakibe ve diğer bazı merkez şubeleri ile mülhak mü- dürlükler birleşeceklerinden bun- lardan açıkta kalacaklar epey bir yeküna baliğ olacaklardır." Müsteşar Âdil B. in beyanatı Ankara, 12 — Gümrükler müs- teşarı Âdil beyle görüştüm. Bana dediki: — Vekâletin, muhafaza kuman- danlığının, rüsumat idaresirin yeni bütçe ve kadroları hazırlanmıştır. İnhisarlar kadrolarında tenkihat yapılacağı Ohakkındaki (yazılar doğru değildir. Filvaki meclise bir lâyiba verdik, fakat bu lâyiha, bir tenkihat lâyihası değildir. Bu, memurin kanununun tasfiye ah- kâmına mütenazır bir lâhihadır. Inhisarların tevhidi meselesine gelince tuz, tütün, müskirat, barut inhisarlarının tevhidi ve bir mü- diri umumiyle idaresi hakkında meclise bir lâyiha teklifi mukar- rerdir. Fakat henüz tetkikat saf- hasındayız. Istanbuldan bazı devairin nakli hazirandan sonra olacaktır. Varidat umumi müdürlğünün vekâlete raptedileceğinden habe- rim yoktur. Almanya reisicum- hur intihabı (Baş tarafı birinci sahifene) 1 — Askeri kaymakamlardan Ihcodor Ducsterberg, 2 - Mare- şal Hindenburg, 3 - Alman fa- şistleri reisi Hitler, 4 - fabrikatör Gustav Winter şayet yarınki (bugün ) intihap bir netice ver- mezse dört hafta sonra yeniden intihabat yapılacaktır. Bu ikinci intihapta, en çok rey kazanan namzet, reisicumhur olacaktır. Bir propağanda tayyaresi yere düşmüş Berlin 12 (Hususi) — Nasyona- list Hitler tarfından muhtelif şe- hirlere propağanda beyanname- leri atmak için kiralanmış olan tayyarelerden biri, begün Luck- enuald civarında yere düşmüştür. Tayyare parçalanmış, rakiplerde ağır ewrette yaralanmışlardır . Halit Ziya bey İzmire gitti Bir müddettenberi şehrimizde bulunan İzmir rıhtım şirkti kon- trol heyetinden kadastro heyeti fenniye müdiri mühendis Halit Ziya bey dün akşam İzmire dönmüştür. Halit Ziya beyin bu seferki İzmir seyahatının İzmir tramvay- larının ribtim şirketinden tefrik edilerek idaresile alâkadar olduğu tahmin ediliyor. Narenciye fidanları Italyadan Adana ziraat mektebi için nadide cinslerden narenciye fidanları celbedilmiştir. Tokyodan gelen haberler, uyandırmıştır. Maamafih, salâhiyettar Tokyo 12 (Hususi) — Şanghay civarında muhasamatın tatili üze- rine, Japonlar, Şaghayda buluan ve Koralılardan mürekkep bulunan dokuzuncu fırkayı geri çekmek için hazırlıklara başlamışlardır. Maamafih Japonlar, Şanghayda 30,000 kişilik bir kuvvet ibkasına ve elyevm Şanghay civarında işgal (o eylemekte ( bulundukları mevzileri, büyük toplarla tahkime karar vermişlerdir. £ Japonların Mançuride teşkil ettikleri yeni hükümete karşı başlıyan kıyamlar, Tokyo mahafilini düşündürmeğe başlamış ve Tokyo kabinesi Mançurideki vaziyeti tetkik için fevkalâde bir içtima akteylemiş ve yeni Mançuri ümetini tas- Gazi Hz. Yeni Irak sefirini kabul ettiler Ankara, 13 (Hususi) — Reisi- cumhur Gazi hazretleri, dün yeni Irak sefiri Emir Zeydi huzurlarına kabul eylemişlerdir. Yeni Irak sefiri Gazi hazretle- rine itimatnamesini takdim etmiş ve bu münasebetle Türk - Irak dostluğundan bahis nutuklar teati edilmiştir. Gazi hazretleri sefirin nutkuna türkçe olarak verdikleri cevapta ezcümle demiş- lerdir ki: “Türkler ve Iraklılar arasında mevcut karşılıklı hürmet ve mu- habbet duyguları üzerine kurul- muş olan samimi komşuluk mü- nasebetlerimizin idame ve takvi- yesine çalışacağınıza dair beya- natınız bilhassa memnuniyetimizi mucip oldu. Iki komşu ve kardeş milletin arzularına olduğu kadar hakiki menfaatlerine de muvafık bulun- duğu kanaatını beslediğim bu dost- luk ve karşılıklı itimat siyasetinin daha ziyade inkişafı esaslı arzu- larımdandır. Meşkür dilediğim olmasını samimiyetle mesainizin — ifasında benim şahsi müzaheretime ve cumhuriyet o hükümetinin itimat ve hüsnü niyetine daima istinat buyurabileceğinizden emin olabi- lirsiniz Elçi hazretleri.,, Titiz bir mütekait zabit Aix- En - Provence 12 (A.A)— Pençeresinin önünde gürültü y makta israr eden bir takım t benin bu hareketinden hiddetle- nen ve zevcesi ile çocuğu hasta bulunan mütekait bir zabit reyol- verile iki el ateş etmiştir, Mermilerden biri talsbeden bi- rinin omuzuna isabet eylemiştir. burada mahafil, &Japonyanın Cemiyeti akvamdan çekileceğine inanmakta ve Tokyodan gelen haberler, Avrupa Japonyaya daha mütemayil bir vaziyet almağa icbara matuf bir şantaj addedilmektedir. Japonların Mançuride kurdukları yeni hükümet suya düşüyor KEZ EZ heyecan e yeni tehdidi Japonların Cemiyeti Akvamdan çekilecekleri tehdidi şantaj addediliyor Londra 13 (Hususi) — Japonyanın, Çin-Japon ihtilâfında takip edilen hattıhareketten münfeil olarak Cemiyeti Akvamdan çekileceğine dair, Japonyanın Cemiyeti Akvamdan çekilmeğe kat'i bir karar vermezden evvel vaz'ıyetin inkişafına intizar edeceğine dair gelen mütemim malümat ta bu noktai nazan teyit eylemektedir. Her halde Japon mahafili, Cemiyeti Akvamın milletlerini karşılanmıştır. Esasen tik etmezden evvel vaziyetin inki- şafına intizara karar vermişlerdir. Japon tayyareleri yeniden Ateş açıyorlar Şanghay, 13 (A.A.) Çin mena- biinden gelen haberlere göre Japon tayyareleri o Hang-Chow üzerinden uçarak miteralyöz ateşi açmışlar ve iki kişinin yaralanma- sına sebebiyet vermişlerdir. Şanghay belediye reisi olup geçen Kânunusanide Japonların ültimatomunu kabul etmiş olan M. Wu-Tche-Chen, istifa etmiştir. Tokiodan bildirildiğine (göre Şanghaydaki Japon kıtaatının bir kısmı yuvarlak masa konferansının neticesine intizar edilmeksizin çe- 16 mart günü 16 mart rt şehitlerimizin hatırası taziz edilecek Istanbulun itilâf orduları tara- fından işgaline tesadüf eden 16 mart pazar günü geçen sene- lerde olduğu gibi Şehzadebaşı karakolunda şehit edilen Mehmet- çiklerimizin o namina milli bir ibtifal yapılacak ve bu kara gününün elim (hatıraları ibya edilecektir. Buhusustaki merasim programı hazırlanmıştır. Bu programa göre, Eyip'teki şehitlikte merasim ya- pılacaktır. Posta ile gönderilecek para grupları Ankara, 13 ( Telefon) — Son zamanlarda ve bilhassa demir yolları istasiyonlarında posta alıp veren seyyar memurların işleri güçleşmişti. Bu yüzden emanetler adeta musyenesiz bir surette teati ediliyordu. Maliye vekâleti tara- fından bu hususta alâkadarlara verilen bir emirde posta grupla- rının yeni bir şekilde alınıp ve- rilmesi esasları tebliğ olunmuştur. Bu tebliğe göre gönderilecek para grupları bir torba içinde müvacehe heyetinin zati mühür- lerile mühürlenecek ve bir ikinci torba ne konulduktan sonra bu torba da heyetin bir resmi mührile (o mühürlendikten sonra postahanelere teslim edilecektir. F nde 16 Paris, 11 (A.A.) — Mebusan meclisi 16 saat devam den gü- rültülü bir celseden sonra Fransız maliyesine ait kanun projesini tasvip ve kabul eylemiştir. haricin müdahale etmemesi nazarlarında ısrar ediyorlar. Çin - Japon ibtilâfını ve Şanghaydaki vaziyetini yakından takip için bir komisyon teşkiline karar verilmesi, Tokyo mahafilinde memnuniyetsizlikle Japonlar Çinle olan ihtilâflarına, hakkındaki noktai kilecektir. Çünkü bu kıtaat vazi- felerini ikmal etmiştir. Şikayoda Japonlar aleyhinde nümayişler Şikago 13 (A.A.) — Üç polis memuru, komünistler tarafından Japon konsoloshanesi (önünde yapılan bir nümayiş esnasında ya ralanmışlardır. Polis, mütearrızlardan birini tevkif etmezden evvel yarı ölü haline getirinceye kadar döğmüş- tür. Piyade ve süvari polisler, nüma- yişçileri dağıtmışlar, gerek nüma- yişçileri ayırt oetmeksizin sopa ile dövmüşlerdir. Bu esnada vak'a billeri gelmişlerdir. Kaçakçı deposu Kaçak tütünler kâğıtlar ve silâhlar bulunmuş Kumkapı polis merkezi dün bir kaçakçı deposu meydana çıkar- mıştır. Kumkapı civarında İzzet Ef, namında birinin evinde kaçak tütün bulunduğu baber alınarak araştırma yapılmıştır. Evde, bir okka kaçak tütün, destelerle kaçak sigara kâğıtları, bir mavzer tüfeği, 98 tane fişek, iki tüfek şarjörü, bir tabanca ve bir okka misket kurşunu bulunmuştur. Tütün ve silâhlar müsadere olunmuş, İzzet efendi yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Küçük sanatların Türklere hasrı Ankara 12 — Adliye encümehi küçü sanatların Türklere hasrı hakkındaki lâyihayı müzakereye başlamıştır. Bugün lâyihanın heyeti umumiyesi müzakere edilmiştir. Pazartesi günü maddelerin müza- keresine geçilecektir. Su işi işi hakkında. Izmir, 13 — Kasabada su tesi- satı meselesinde yapılan suiistimal hakkında tahkikata devam edilmek- tedir. Bu bususta bazı şahitlerin ifadelerinin alınmasına lüzum gö- rülmüştür. Şahitler dinlenildikten sonra meselenin mahiyeti anla- şılacaktır. Akhisarda pehlivan güreşleri Akhisar, 12 (Hususi) — Cuma günü şehrimizde büyük pehlivan güreşleri yapılmıştır. Güreşlere 13 çift pehlivan iştirak etmiştir. İçlerinde en heyecanlısı baş peh- | lipan Kara Ali ile Rifat arasın- daki güreşti, Bir saat kadar devam eden güreş neticesinde hakem heyetinin kararile bera» bere kaldılar. mahalline mitralyözlü polis otomo- J # 13 3 Mart 1y32 | Ortakö yde yangın İ Büyük bir tütün deposu yandı Ortaköyde muallim Naci cad- desinde Şevki ve Suat biraderlere i ait büyük tütün deposundan dün gece saat 3,46da yangın | çıkmış , ateş sabaha Okadar | devametmiş ve depo kâmilen yan- mıştır. Yapılân ilk tahkikatta de- ponun İsveçre siğorta kumpanya- sına 15 bin lira, diğer bir kum- panyaya da 10 bin liraya sigortalı olduğu (anlaşılmıştır. Yangının neden çıktığı tahkik edilmektedir. Iki Katil Izmit istasyonunda nasıl tevkif edildiler? Izmit 12 — Ankara zenginle- rinden Fahrettin ef. ile zevcesini balta ile öldürenlerden Kamil ile Ermeni Baronyan dün gece sabaha karşı İzmite gelen Ankara treninin kadınlar kompartımanında polis müdürü Kerim Beyin tedbiri saye- sinde yakalanmıştır. Üzerlerinde iki rovelver, 800 lira bir çift küpe, bir mikdar Türk, Rus oltınları çıkmıştır. Katiller cinayeti itiraf, üç arka- daşları daha olduğunu beyan et- mişlerdir. Kuledibinde cinayet Bir ciğerci iki kişiyi bıçakladı Kuledibinde seyyar ciğerci Ar- navut Sabri ile gene ciğerci arna- vut Rıza bir alacak meselesinden kavga etmişler, bunlardan Rıza ciğerci bıçağile Sabriyi muhtelif yerlerinden yaralayıp yere yuvar- ladıktan sonra kaçmağa başla- mıştır. Bu sırada Petro isminde bir adam önüne çıkarak yolunu kesmek istemiş, Rıza bu defa d Petroyu yaralayıp gene kaçmıştır. Rızanın yakalanamıyacağını anla- yınca Tepebaşı bekçisi Ruşen ağa arkasından iki el silâh atmış, nihayet Rıza yakalanmıştır. Vaka mahallinde bir siyah bıçak bulun- muştur. Diplomasız doktor Zabıta bir kadını tevkif etti Fatih polis “merkezi | Saniye hanım isminde bir kadını tevkif etti. Bu kadın diplomasız doktor- luk etmek cürmünden maznundur. Saniye hanımın mahallelerde gizli olarak kırıkçılık, çıkıkçılık yaptığı haber alınmış ve kendisi cürmü meşhut halinde yakalan- mıştır. Kadının evinde araştırma yapılmış, bu şekilde tedavilerde kullandığı bir takım aletler, ot kökleri ve kuru çiçekler bulun- muştur. Saniye hanım evrakile birlikte iilişeye teslim edilmiştir. Müşahede altına alınacak Konyadan şehrimize Refik efendi isminde birisi getirilmiştir Refik efendi Konyada bazı tefevvühatta bulunmak cürümlerinden maznuner tevkif edilmiştir. Konya müdde- umumiliği Refik efendinin müşe- hede altına alınmasına lüzum görmüştür. Tıbbı adli müşadehesi yapıl- dıktan sonra maznun, raporile Konyaya iade edilecektir. Kadın yüzünden Galatada Osman ve Hüsnü isimlerinde iki kişi bir kadın yüzünden kavga etmişler, Osman bıçakla Hüsnüyü yaralamıştır. Rakı fabrikasında İştia! Galatada rakı fabrikasında dün akşam rakı çıkarılırken kazan patlamış, somalar ateş almıştır. Derhal itfaiye yetişerek söndür- müştür.