March 15, 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

March 15, 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Mart 1932 Iki facia İzmir civarında 2 kişi boğuldu Boğulanlardan biri kadındır Izmir 13 — Kemalpaşa'dan geçen Nif çayında bir kadın seller rasında kalarak boğulmuştur. Hadise etrafında verilen malümat gu merkezdedir. Cambel köyünde oturan Fatma hanım namında bir kadın oğlu Ahmet'le Izmir Ulucak mahke- mesine gitmek için beygirlere binerek yola çıkmışlardır. Ana ve oğul yollarının üzerine düşen Nif çayından geçerken sellerin kuvvetli cereyanı; zavallı kadının bindiği atı kadınla bera- ber sürüklemiştir. Biraz sonra sular Fatma hanı- mın cesedini üç kilometre öteden çay kenarındaki çalılara takmıştır. Ceset kaldırılarak defnedilmiştir. Evelki gün de Bayraklının Mer- sinli caddesinde oturan Taşlıcalı 60 yaşlarında İsmail oğlu Zeynel namında birinin Manda çayında cesedi görülmüştür. Yapılan tab- kikatta Zeynelin eskidenberi sar'a illetine müptelâ olduğu ve ayni illetin çaydan geçerken baş gös- tererek bu suretle boğulmusına sebebiyet verdiği anlaşılmıştır. Metrük emlâk Bedeli taksitle ödenmek üzere satıları mallar Metrük emlâkten bedeli taksitle ödenmek üzre mal alanlar, şayet taksitlerini vermezlerse mevcut diğer malları tahsili emval kanunu mucibince satılarak taksit alına- caktır. Şayet başka malları yoksa taksitle tediye şartile alınan mal- lar satılacaktır. Bu şekilde alâka- darlara emir gelmiştir. Kati tasfiye kanunu mucibince metrük emlâkten aldığı malı üç ay zarfında borçlanmıyan veya eldeki malı bırakıp mukabilinde tasfiye (vesikası için müracaat etmiyen eşhasa karşı yapılacak muamele; büyük millet meclisinde kanuni bir tefsirle tayin oluna- caktır. Bu bapta vaktile çereyan eden muamele; bu gibiler yedin- deki emlâk ve emvalin istirdadı geklinde idi. Gelen bir emre nazaran kanuni tefsir çıkıncaya kadar istirdada devam olunmıyacaktır. Viyanada arbede Faşistlerle komünistler arasında müsademe Viyana, 14 (A.A.) — Hernals- deki faşiştler | kışlasının küşat resmi münasebetile dün viyana civarında Hitlercilerle komünistler arasında oldukça vahim arbedeler çıkmıştır. Birçok kimseler yaralanmıştır. Bunların çoğu polis memurların- dandır. 20 kadar da faşist vardır. Arbedeler, saat 8de başlamış ve bütün gün Ottakrin ve Her- nalsdaki amele mahallelerinde devam etmiştir. Buralarda komü- nistler kuvvetli propaganda yap- mışlar ve üniformalarını giymiş oldukları halde sokaklarda nüma- yişler yapan © faşistlere hücum etmişlerdir. Faşistlerden yarala- nanların miktarı, 20; komünistle- rinki ise daha fazladır. Gece, halk ile faşistler arasında arbedeler olmuştur. GÜNÜN HABERLERİ Yoğurt Bandırma, Istanbula ucuz ve iyi yogurt gönderecek Bandırma 14 Ve — Istan- bul yoğurtçularından birinin bu sene yoğurt fiyatlerinin) ucuzla- mıyacağı hakkındaki ( sözlerini hayretle okudum. Bu beyanat burada pek garip görüldü. Ban- dırmada bu sene turfanda zama- nında koyun yogurdu perakende 20-30 kuruşa idi. Yakında fiyat 15 kuruşa kadar düşecek. Bura- dan İstanbula da çok miktarda yoğurt gönderilecektir. Son zamanlarda Bandırma yo- gurtçulukta Silivriyi (o geçmiştir. Bunun sebebi Bandırmanın koyun yetiştiren yerlere çok yakın olması Istanbula her gün sevkıyat yapı- lacak vesaite malik olmasıdır. Bir de burada yoğurtçular krema makinesi kullanarak yoğurdun yağını almıyorlar. Şimdiki halde Bandırmada 7 yoğurt imalâthanesi vardır. Bunlar kendilerine lâzım gelen sütleri temin etmişlerdir. £ Binaenaleyh bu sene İstanbula ucuz ve hilesiz yoğurt gönderebileceklerdir. Üzümlerimiz Ticaret ofisinin İzmirden bir suali Ihracat ofisi ticaret odasına gönderdiği bir tahriratta üzümle- rimizin istandardize edilmesi için İzmir tüccarının fikirlerini sor- muştur. Istanbul ihracat ofisi evvelce de bu hususta malümat istemişti. O zaman ticaret odasında içtima eden üzüm tüçcarları muhtelif sebeplerden dolayı üzümlerimi- zin mabdut bazı tiplere ayrık masını milli iktisadiyatımız me- nafiine muvafık bulmamışlardı. Istandardize aleyhinde bulunan bir kısım tüccar ber sene mütehavvil olan ahvali havaiye dolayısile üzüm tiplerinin seneden seneye değiştiğini ve sabit bazı tiplerin kolaylıkla temin edile- miyeceğini ileri sürmüşlerdi. Bazıları ise hiç bir tasnife tabi olmıyan bir çok üzüm nevilerinin bulunmasının da umumi bir istandardizasyona mani olduğu fikrini izhar etmişlerdi. Ticaret odası ofisin istediği (omalümat üzerine üzüm tüccarlarını tekrar toplamağa lüzum görmiyerek ayni mealde cevap vermiştir. Hindistanda Içtimalara karşı yeni tedbirler alındı Delhey 14 (A.A.) — Şehirde tahrikâtın musirane bir surette devam etmekte olması dolayısile bir kararname neşredilmiştir. Bu kararname, umumi içtima- ların ve nümayişlerin ve geçit resim- leri icrasının menine dair olan ceza kanununun 144 üncü madde- sinin bir ay müddetle tatbik edileceğini o natıktır. (e Binnetice, tertip edilmiş olan nümayişler terkedilmiştir. Lahor 14 — (A.A.) — Rovel- verile omüsellâh 4 şahıs, ecnebi mensucat tacirlerinin bulundukları mağazaya girmiştir. Bu esnada tacirler, kasalarının hesabını yap- makla meşgul bulunuyorlardı. Mü- tearrızlar, bunlardan ikisini yara- lamışladır. Birisinin yarası ağırdır. Tacirler, yaralı olmalarına rağ- men istimdatta bulunmağa muvaf- fak olmuşlar ve mütecavizler kaçmışlardır. Bu hareketin ecnebi mensucat satışma karşı mücadele şeklini alan yeni bir tethiş şekli olduğu tahmin edilmektedir. Sahife-5 İsveçte feyezan Kibrit kralının intiharı Istokholm borsası müddet kapatıldı Stokholm 14 (A.A.) — Kreu- ger'in intiharı, tasviri gayrıkabil bir heyecan uyandırmıştır. Borsa- nın birkaç gün kapalı kalacağı zannolunuyor . Malümattar mahafil, bu intiharı kredi açılmasına müteallik olarak Amerika'da girişilmiş olan müza- keratın akamete uğramış olmasına ve bazı mahalli kredilerin tedi- yesine ait vadelerin tehiri imkâ- nının mevcut olmasına atfetmek- tedir. Stokholm piyasası iki günden- beri büyük bir betbinlik izhar etmektedir. a Stokholm, 14 (A.A.) — Borsa bilâhere verilerek emre kadar kapanmıştır. Borsa komitesi, vazi- yet hakkında müzakeratta bulun- mak üzere salı günü toplanacaktır. Isveç hükümeti ihtiyatla hareket edecek Stokholm 14 (A.A.) — Maliye nazırı ile başvekil, hükümet tara- fından talep olunan fevkalâde salâhiyetlerin ihtiyatla kullanıla- cağını beyan etmişlerdir. Kreuger şirketi, bir moratorium. istiyor Stokholm, 14 (A.A.) — Hükü- met, Kreuger-Toll şirketinden bir müracaatname almıştır. Bunda şirketin ufak 3 şübesinin borç- larının tediyesi için Mart sonuna kadar mühlet talep edilmektedir. Bu talebin sebebi, şirket müdür- lerine taahhütlerini tetkik edebil- meleri için zaruri olan sükünu bahşetmektedir. Adliye tayinleri Hâkimler arasında değişiklikler oldu Ankara, 14 (Telefon) — Kosul hâkimliğine sabık (o Dalyanbolu müddei umumisi Süleyman, Çö- lemrik hâkimliğine sabık Karaman müddei umumisi Servet, Kozan aza mülâzımlığına Adana müddei bilâ umumi Omuavinlerinden Hasan Tahsin, Adana icra reisliğine Kırşehir (o azasından (Mustafa Kâzım, Ankara sulh ceza hakim- liğine Eskişehir sulh hakimi Ca- vat, Ekişehir sulh hakimliğine Osmanile (o sulh hakimi Hamit, Edremit (omüstantikliğine OKelis müstantiği Oburhan, Osmanili - Lefke sulh hakimliğine hukuk mezunlarından Hakkı, Çifteler sulh hakimliğine Sırik miiddei umumisi Adnan Fezai, Kır şehir azalığına Söğüt hukuk hâkimi Ömer Lütfü Söğüt hukuk hâkimliğine İzmir müddei muavinlerinden Hikmet, Viranşehir hâkimliğine Elbestan Ağır ceza âzasından Yusuf Cemil, Bartın müddei umumiliğine Gire- sun Ceza hâkimi Sırrı, Gelibolu müddei umumiliğine Babaeski müddei umumisi Abdullah Necati, Çorum müddei umumiliğine Balı- kesir sulh bâkimi Safvet, Kars müddei oOumumiliğine (Erdehan hâkimi Mehmet, Kütahya müstan- tikliğine şarki Karaağaç müstan- tiği Mehmet Sait, Karaköse müd- dei umumiliğine Kars müddei umumisi Kadri beyler tayin edil- mişlerdir. AKŞAM"'ın tefrikası: No: 53 15 Mart 1/52 ZINDAN HATIRALARI Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : * Istanbulda doğruyu söylediği için zülmen kapatılmış olan (Muhbir)i Londrada çıkarmıştı. Gerek onun halk içinde hasıl ettiği hüsnü tesirden ve gerek hükümetin galeyanı efkârı teskin için hürriyeti ammeyi temin yolun- da bilmecburiye itthaz ettiği teda- birden mesaii vakıanın fevkalme- mul semeratı nafıası görülmeğe başladı. Buhalde ise (Yeni Osman- lılar cemiyeti) bittabi bir taze gayret (Obularak teksiri vesait için bir gazetenin daha tesisine iptidar edildi ve namını tefeülen (Hürriyet) tesmiye edildi. Hürriyet yukarıda kaydettiğimiz vechile agır başlı idi. Ve yeni Osmanlılar Ab- dülâzize, hükümete çatıyorlardı. Abdülâziz istikrazlara (başladı. Fakat gelen istikraz paraları, gelir gelmez yağmaya uğramış gibi kapanın elinde kalıyordu. Yol yapacağız, hastahane aça- cağız, maarifi yürüteceğiz, aylık- ları muntazam vereceğiz, orduyu techiz edeceğiz diye alınan paralar, bunlardan hiç birine yaramadan ihsan ve atiyelere gidiyordu. Para bitiyor, yeni yeni istikraz- lara teşebbüs olunuyordu. Bilhassa maaşların üç dört ayda bir verilmesi umumi hoşnut- suzluğu arttıran sebeplerin bü- yüğü idi. (Yeni Osmanlılar ) hükümetin bu zafına hücum ediyorlar, ve dahilde bu hususta kendilerine zahir büyük bir ekseriyetin vücu- du ile kuvvetleniyorlardı. Yalnız bunlar işi nazariyat sahasından ayırmağı, icraata geçmeği asla düşünmiyorlardı. Abdülâzizi irşat ile, ikaz ile yola getireceklerinden adeta emin bulunuyorlardı. Ve bu sebeple Abdülâziz ve hükümetine karşı olan bazı vaızlarını bilhassa Ali ve Fuat paşalara tevcih ediyorlar, asıl onlara çatıyorlardı. Zaten o vakitki muhalefetin bir Âli ve Fuat paşalar düşmanlığı şeklinde görünmesi de kabildir. Abdülâziz hükümeti ( yeni Os- manlilar)ı elde etmek, dağıtmak, halk nazarında küçük düşürmek için elden geleni yapmıyor değildi. Bu hususta her vesileden istifade etmeği asla ihmal etmiyordu. Meselâ, padişaha karşı bir sui kasıt tertibatı meydana çıkmıştı. Bu şebekenin başında Rusya tebaa” sindan ( Kondori ) ile Yunan tebaasından (Altuncı) isminde iki Rum vardı. Bunlar yakalanmış- lardı. Daha tahkikat ve istintak adam akıllı yapılmadan, bunların ( yeni osmanlılar ) la müşterek oldukları şayiası ortaya çıkarıldı. Bunu çıka- ran da (Saray) dı. (Herkese Amca Bey'in AKŞAM'a abone olunuz! Cemal Nadir bey arkadaşımız Amca Bey'in gazetemizde intişar etmiş en güzel karikatürlerini bir araya topladı; bunları renkli, zarif bir kapak içinde güzel bir album halinde neşretmiştir. Mart ve Nisan 1932 zarfında gazetemize bir senelik, 6 aylık, 3 aylık abone kaydedilecek karilerimize veya mevcut abonesini bu iki ay içinde asgar! 3ay için temdit ettirecek olan abonelerimize bu güzel album'dan bir nüsha hediye edilecek ve posta ileadreslerine gönderilecektir. ——..... Bütün Türkiye'de en fazla satış yapan AKŞAM gazetesine siz de abone olunuz ve bu güzel hediyeyi alıniz! (işte bakın Ruslar ve Rumlarla bir oldular ) demek istiyorlardı. Bu iki şerir yakalandıktau sonra hapse tıkılmışlar, ve o vakit fazla ehemmiyet) verilen Gülhane hat- tının bu gibi işlerin muhakemesi aleni olacağı hakkındaki saraha- tine rağmen gene işi ( hafiyen ) intaca çalışmışlardır. Zaptiye nazırı Hüsnü paşanın ikametgâhı âdeta bir mahkeme halini almıştı, Maznunlar orays gütürülüyorlar, sessizce istintak ediliyorlardı. Bu sahnelere ekse- riya hünkâr yaverlerinden biri de iştirak ediyordu. Fakat Rus sefiri tebaasından olan (Kondori) yi isteyordu. Sad» rıazam Âli paşa iss bu adam sefarete teslim etmemekte inat ediyordu. Bunlardan başka (Yeni Osman» lılar) dan olduklarından şüpbo edilen bazı münevverler de bu vesile ile tevkif edilmişlerdi. Yalnı$ bunların isimleri gizleniyor, kens dileri saklanıyor, hele bu mesele etrafında küçük bir haberiz gazete sütunlarına (geçmesine asla muvafakat edilmeyordu. Kapitülâsyon meselesi yeniden tazelenmişti, fakat Âli paşa kur lak asmad. Hattâ sefaretten kimsenin tahkikat esnasında hazır bulunmasını bile hoş görmüyordu, Avrupa matbuatı ise bu mesele hakkında. türlü türlü tefsiratta bulunuyor, her taraf kendi işine gelen şekilde meseleyi bambaşka bir şekle sokuyor, ve böylece Abdülâzizi şaşırtıyorlardı. Meselâ kimi bu işin bizzat sadrıazam Âli paşa tarafından tertip edilmiş olduğunu, fakat maksadın, hakiki maksadın lâyi- kile © anlaşılamadığı, bazıları vükelâdan bir kısmının sadrıazam- dan habersiz bu işi hazırladık- larını hattâ Fuat paşanın bile işte methaldar bulunduğunu bir kısmı ise doğrudan doğruya (yeni osmanlılar) ı ittihaw en bun- ların artık sözden füle geçtik- lerini, tehlikeli olmağa başladık- larını yazıyorlardı. Bir başka partide şebekenin rus işi olduğunu, Rusyanın artık tahammülü tükenerek böyle bir teşebbüse giriştiğini, yazarak çarı ittiham ediyorlardı. Nihayet Avus- turyayı, hattâ Yunanistanı suçlu görenler de vardı. Bu devlet- leri kızdırmak ve ya memnun etmek için gizli bir elin rol oyna- dığını iddia edenler de yok değildi. Rusya sefareti ise bütün dedi- kodulara dudak büküyor, yalnız (hakkına istinaden) (Kondori) nin kendisine. teslimini musırrane isti- yordu. O kadar ısrar ve sonunda tehdit ettiler ki, Babıkli fazla mukavemetin tehlikeli olacağın! anladı, bir taraftanda lâzım. gelen tahkikat ikmal edilmiş bulundu, Kondori'yi sefarete teslim etti. (Arkası var) nsan uyanan