18 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Dİ inal e e A me e... ii m Inhisarlar . m ED Feyezan Açıkta kalacak memurlara ğun Sahahii 'Telgr aflar Edirne büyük bir tehlike verilecek tazminat Grek N AM em A geçirdi Ankara, 17 — Büyük millet meclisi bu günkü içtimaıda inhi- sar memurları hakkındaki kanunu müzakere etmiştir. Vekil Rana bey bu kanunun kendilerinden beklenen vazifeyi ifa edemiyen memurlardan vazife- lerine nihayet verilecek olanlara tazminat itasını istihdaf eylemekte olduğunu, vazifelerini suiistimal dolayısile işlerine nihayet verilmiş ve verilecek olanların bundan hariç olduklarını söylemiştir. Söz alan bazı hatipler bu ida- relerde çalışmakta onlardan vazi- felerine o nihayet verileceklerin müktesep (hak iddialarına imkân olmadığını ve tasarrufa riayet edilmesi icap eden bir devirde bulunulduğunu söyliyerek kanunun bir defa daha tetkik edilmek üzere encümene iadesini istemiş“ lerdir. Bütçe encümeni reisi Hasan Fehmi bey kanunun inhisar idare- lerinin teşkilâtını asgari hadde indirmek için teklif edildiğini ve mezkür idarelerin tevhidine doğru gitmek ve bu maksatla 1932 bütçesini ihzar edebilmek için kanunun daha evvel çıkarılması icap ettiğini söylemiştir. Müteakiben kanunun encümene iadesi hakkındaki takrir reye konu- larak kabul edilmiş ve cumartesi toplanmak üzere içtimaa nihayet verilmiştir. Bütçe encümeni Heyeti umu- miye içtimaıı müteakıp toplana- rak kendisine iade edilen Inhisar lâyihasını yeniden müzakere etmiş ve bazı tadiller yaparak cumartesi inikadına yetiştirmek maksadile mazbatasını hazırlamıştır. Açıkta kalacak memurlara taz- minat verilmesi esası muhafaza edilmiştir. Ancak lâyihadaki taz- minat nisbetleri tenzil olunmuştur. Yeni şekle göre iki senelik hiz- meti olanlara bir : iki sene- den fazla hizmeti olanlara ilk iki senelik hizmetleri için bir aylık ve bundan fazlası ve her sene ve kesirleri mukabilinde rubu aylık tazminat verilecektir. Mütekaitler hakkında ayrı hüküm yoktur. Buğday meselesi (Baş tarafı birinci sahifede) Muhlis bey vekâletin muhtelif işleri hakkında şu beyanatta bu- lunmuştur: — Buğday meselesi için henüz takarrür etmiş bir şey yoktur. Mesele fırkadadır. Orada müza- kereler devam ediyor. Yakında bir karar verilecektir. Vekâleti- mizle alâkadar olan ilmi müesse- satımızın tekâmülüne büyük bir ehemmiyet atfedilmektedir. Son zamanlarda bir tohum kongresi aktettik. Bu kongrede ( esaslı neticeler alınmıştır. Eskişehirde yapılan tecrübeler (o neticesinde hangi tohumların daha iyi ve daha verimli olduğu anlaşılmıştır. Verimli olduğu tesbit (o edilen tohumlar muhtelif yerlere tevzi edilmektedir. Ziraat (omekteplerinde gayet ameli bir tedrisat programı tatbik edilecektir. Bu programın esasatı az, fakat düz öğretmek, öğretilen şeyin tatbikına çalışmak, tatbik edilmiyecek şeyleri öğretmektir. Enstitülere, ziraat mektebi âli- sine ayrıca ehemmiyet verilmek- tedir. Vebayı bakari ve diğer hayvan hastalıklarıyla ehemmiyetli bir mücadeleye çirişilmiştir. Ilk fırsatta Obir orman kongresi aktedeceğiz. Memlekette hayvan- cılığa büyük bir ehemmiyet veril- mektedir. Karacabey harasının hayvan ıslahı hususunda büyük bir yardımı dokonmuştur. Yeni teessüs eden haralardan da ümit- | varız. Hayvancılığımızın istikbali fev- kalğdedir. Benzine ispirto katmak projesi hazırlandı. Bu proje alâkadar vekâletler tarafından tetkik edil- mektedir. Londra 17 (Hususi) — Yeni Mançuri hükümetinin diplomasi münasebat tesisine dair verdiği nota burada iyi karşılanmamıştır. Ingiltere henüz hattı hareketini kararlaştırmamıştır. Diğer devlet- lerle müzakereden sonra kat'i karar verecektir. Nev-Yorktan gelen haberlere göre Amerika, yeni o hükümeti kat'iyyen tanımamağa karar ver- miştir. Amerika, Çinin tamami- yeti mülkiyesini kabul eden mua- hedeyz imzasını koymuş olan dokuz devletin de yeni bükümeti tanıyamıyacı kanaatındadır. Bu dokuz devlet arasında Japonya da vardır. Yeni Mançuri hükümeti teşkilât yapmağa devam ediyor. Bir takım 4 el silâh Dün divanı muhasebatta kanlı bir vaka oldu Ankara, 18 — Dün divanı mu- hasebat binasında bir vaka ol muştur. Memurlardan Celâl bey gene memur Meliha hanıma karşı bir meyl hissedermiş, Celâl bey izdivaç da teklif etmiş , mukabele göremeyince bir kaç kere Meliha hanımı tehdit etmiş, lisanen te- cavüzde bulunmuştur. o Meliha hanım da mabkemeye müracaat etmiştir. Celâl beyin cürmü sabit olduğu için kendisi hapse mah- küm edilmiştir. Celâl bey hapisten çıktıktan sonrada gene Meliha hanimın peşini bırakmamıştır. Genç adam bir müddet sonra gene bu mese- leye ait bir suçtan dolayı ikinci bir defa mahküm olunca işinden çıkarılmıştır. Tekrar hapisten çıkan Celâl B. dün saat 1l de Meliha hanımın çalıştığı odaya girmiş, tabancasını çıkararak 4 el ateş etmiştir. Kur- şunlardan biri (Meliha hanımın kaburgasına, biri de bileğine gel- miş, diğerleri Oboşa gitmiştir. Carih kaçarken yakalanmıştır. Meliha hanım: — 3 senedenberi beni takip ediyordu. Bir kaç gere izdivaç teklif etti, kabul etmedim. Iki gere mahküm oldu. Vaka günü ağzın- da siğara içeri girmiş, görmedim. Birden bir el silâh patladı. Masanın altına saklandım. 3 el silâh daha attı, yaralandım. Bu sırada ablam yetişerek bileğinden tuttu. Ablamı itti ve kaçtı. Sonra yakalanmış.. demektedir. Meliha hanımın yaraları ağır değildir. . Istanbul valiliği Ankarada bulunan vali ve belediye reisi Muhiddin beyin Riyaseticumhur kâtibi umumiliğine, Halk fırkası vilâyet idare heyeti reisi Cevdet Kerim beyin de Istanbul vali ve belediye riyaseti- ne tayin edilecekleri şayi olmuş- tur.Cevdet Kerim bey bu hususta demiştir ki: «— Böyle bir şeyden hiç ma- lümatım yoktur. Bunun tamamile yanlış bir haber olduğunu tahmin ederim. ,, Esrar içilen kahvehane Balatta bir kahvede esrar içil- diği ve kumar oynandığı haber alınarak burası basılmış, içeride bazı kimseler cürmü meşhut ha- linde yakalanmışlardır. Kahveciler adliyeye sevkedilmişlerdir. ecnebi memurlarda getirtmeğe karar vermiştir. Bunlar hükümeti tensik edecektir. Bir banka açıl- ması da düşünülüyor. Yeni hükümetin teşekkülünden sonra o Mançuride asayiş daha ziyade bozulmuştur. Mütemadiyen eşkiya hücumları şehirlere taar- ruzlar oluyor. Çin - Japon muvakkat itilâfı Şanghay, 17 ( ASA, ) — Çin menabiinden verilen omalümata göre Çin - Japon muvakkat itilâfı şu maddeleri ihtiya etmektedir. 1 — Çin askerleri yirmi kilo metrelik mıntaka haricinde işgal ettikleri mevkilerde kalacaklardır; Japon kuvvetleri ise işgal ettikleri yerlerden geri çekileceklerdir. 2 — Tahliye edilen havalinin Tuna itilâfı Almanya da acele muavenete taraftar Berlin, 16 — Büyük bir buhran geçirmekte olan Tuna memleket- lerine yardım edilmesini Fransa hükümeti teklif etmişti, Bu teklif Berlinde iyi bir tesir yapmıştır. Hakikaten sıkıntı içinde bulunan bulunan bu devletlere acele mua- venet o edilmesi lâzım (geldiği kanaatı vardır. Maamafih Fran- sanın teklif ettiği şeklin bu gayeyi temin edemiyeceği anla- şılmaktadır. Tuna hükümetlerine vaktında müessir yardımda bulunabilmek için evvelâ garp devletlerinin bir iktisadi manzume vücuda getir- meleri lâzımdır. Buda çabuk ta- hakkuk edemez. Maamafih oOAlmanya şimdilik muvakkat bazı çareler alınmasını muvafık görüyor. Her şeyden evvel Avusturya ve Macaristana yardım lâzımdır. £ Avusturyaya yardım için bu hükümetin ihra- cat eşyasının komşu memleketlere müsait şeraitle girmesini temin etmek lâzımdır. Macaristana gelince, bu hükü- metin fazla mahsulünün satışını temin etmek icap eder. Vapur kazaları Karaya oturan iki vapur- dan biri kurtarıldı Çanakkalede Belgaz altında sis dolayisile evvelki gün karaya otu- ran norveç bandıralı 5800 tonluk Holaspark vapuru Türk gemi kur- tarma şirketinin Lavalet ve Sezar tahlisiyeleri tarafından bugün kur- tarılmıştır. Aynı şirketin Lanina tahlisiye vapuru Ayvalık civarında kazazede Saadet vapurunun (tahlisiyesile meşguldür. Kazazede vapurun baş tarafı kayalar arasına sıkışmış ve müteaddit yerlerinden büyük rah- neler almış olduğundan kayaların berhava edilerek aralarından ge- minin çıkarılması ve rahnelerin kapatılması ve anbarlara hücum eden suyun boşaltılması ameliye- sine çalışılmaktadır. Istanbul (saat 16,55)— Anadolu Ajansının telsizi, Mergera namın- daki Italyan gemisinin Karadeniz buğazının Anadolu cihetinin beş mil şarkında karaya oturduğunu haber almıştır. Amerika yeni Mançuri hükümetini tanımıyor Şanghayda Çin ve Japon murahhasları arasında itilâf husule geldi fından temin edilecektir. çekilmesine havalinin mümessillerin ret etmek üzere muhtelit bir Çin - Japon komisyonu cektir. Gerede bir haydutluk Antoung, 17 (A.A.) — Corede Hein eyaletinde kâini Loung - Poda 40 Çinli haydut peyda ol- muştur. Haydutlar, 30 evi yağma etmişler, 3 kişi yaralamışlar ve 1 adamı da rehine olarak alıp götürmüşlerdir. Hemen girişilen rağmen haydutlar henüz ele ge- çirilememiştir. Telefon Anadoluda büyük şehirler Şehrimizde bulunan posta tel- graf ve telefon umumi müdürü Fahri bey şu beyanatta bulun- muştu: — Seyahatimin sebebi Avrupa ile açmakta bulunduğumuz telefon hattı meselesine matuftur. Bu hususta tertibatı oyapması için İstanbul telefon şirketile süratle müzakere edeceğiz. Şirketin bura- daki baş müdürile görüştüm. Bu hususta salâhiyet sahibi olmadığını söyledi. Gelecek sene Anadoluda bazı büyük şehirler arasında telefon tesisatı yapmak istiyoruz. Gelecek seneki poroğramımızda Yalova - Bursa, Bursa - Eskişehir, Eski- şehir - İzmir vardır. Fakat bunlar tahsisata bağlı birer iştir. Heyeti vekiledeki kanun lâ4ihası çıkarsa müdiriyet umumiyemiz nafıa ve- kâletine raptedilecektir. Gelecek seneki telsiz telgraf programımızda 3 yeni istasyon yapmak istiyoruz: Samsun, İzmir, İstanbul veya Mersine yapılacak olan bu istasyonlar 1200 kilometre mesafeli olacaktır. Estern şirketile eski mukavele fesh edilmiş, yeni bir mukavele aktolunmuştur. Bu mukavelenin esasları şir- ketin 30 senelik imtiyazından feragat etmesi ve memleketimizde bıraktığı tesisatı idareye terki şeklindedir. Kamyon altında 40 yaşlarında biri tehlikeli surette yaralandı Şoför Müştakın idaresindeki kamyon dün akşam Pangaltı caddesinden geçerken Danloviç Tabra isminde 40 yaşlarında bir adama çarpmıştır. Adamcağız tekerleklerin altında | bir kaç metro sürüklenmiş, başın- dan ve muhtelif yelerinden teh- likeli surette yaralanmıştır. Mecruh İ ifade veremiyecek bir halde Etfal | hastahanesine kaldırılmıştır, Şoför | Müştak yakalanmıştır. Niyazi isminde birisi de bisikletle isminde bir kadına çarak başın- dan yaralamıştır. zaptu raptı Çin memurları tara- 3 — Japon askerlerinin geri ve tahliye edilecek idaresi işine bitaraf yardımile neza- teşkil edile- taharriyata arasında hatlar yapılacak Balat caddesinden geçerken Hamail Edirne, 16 (Hususi) — Bay- ramdan sonra devamlı surette yağan kar, 25 gün Edirneyi beyaz bir örtü ile örtmüştü, Son haftanın lodos ve yağmuru karları eritti, nehirler kabarmağa başladı, don- durucu soğuklardan sonra zavallı Edirnenin tekrar bir feyezan tehlikesi geçireceği korkusu hasıl oldu. Fakat nehirler tam beş gün coşkun bir halde aktıkları halde yalnız civar bahçelere yayıldılar ve korkulduğu gibi evleri basma- dılar. Halk şimdi havaların nis- beten ısınması üzerine bir rabat nefes alıyor. Edirnenin en tehlikeli düşmanı olan feyezanın önüne geçmek için bu sene hükümet faaliyete geçti; Kazan ovası civarından başlamak üzere nehir kenarında bir set inşa ettirmeğe başladı. Mühendis ve fen memurları en soğuk günlerde bu setleri inşa için uğraşdılar fakat ancak 440 metrelik bir kısım ya- pıldı, havale gelmemesinden do- layi inşaata nihayet verildi. Alakâdarlardan aldığım malümattan ve yerinde yaptığım tetkikattan bu setlerin Edirneyi feyzandan'> kurtaracak yegâne çare olduğu anlaşılıyor. Bu Beş yüz metreye yakın, çit ş klinde örülmüş ve uzun kazık- larla killi topraktan mürekkep, set beş bin liraya mal olmuştur. Devamlı surette çalışmak şartile bütün su kenarı imtidadınca çe- gilecek 7 kilo metrelik bir settin 35-40 bin liraya mal olacağı kat- iyetle temin ediliyor. “Bu seddin inşası halinde Edirne evvelâ feyezandan kurtulacak, ve Meriçin yatağını değiştirerek hu- dudumuzdan kilometrolarca arazi kaybetmek ( teblikesinin (önüne geçecektir. Meriçin Yunan tarafı suya set çekeceği şekilde tema- men ağaçlarla dolu olduğu balde bizim tarafın kısmı mühimi çöl halindedir ve senede asgari iki defa mahsul verecek bu münbit arazimiz feyezanlar yüzünden ça- lışılamıyacak hal alıyor. Edirnede 2 kaza Bir kahveci çırağı elektrik cereyanına kapılarak öldü Edirne, 16 ( Hususi ) — Bahçeli bir kahvenin çırağı bahçedeki elektrik tellerine yaş bir bez asmak istemiş fakat nasılsa ken- disini cereyana kaptırarak kurtu- lamıyarak ölmüştür. Diğer taraftan Edirne vilâyeti ser taharri memuru Yakup beyin altı yaşındaki kızı bir tarasa üzerindeki tuğladan bir ocağa ip bağlayıp arkadaşlarile sallanır- ken ocak yıkılmış ve zavallı çocuk altında ezilerek vefat et- miştir. Limon fiati Bir kaç gün içinde bir misli arttı Bir haftadanberi limon fiatle- ,rinde şayanı hayret derecede bir yükseliş vardır. Bundan bir hafta on gün eveline kadar peraker- deciler üç limonu beş kuruşa verdikleri halde bir kaç günden beri limonun tanesi üç kuruşa çıkmıştır. Bu mevsim, portakal ve limonun en mebzul bulunduğu ve fiatlerinin de o nisbette düşük ölması lâzımgelen bir mevsimdir. Limon fiatlerinin bu yükselişinin hakiki sebebi nedir? Bunun sebebini tahkik etmek belediyenin, ticaret müdüriyetinin vazifesidir. Limon, çok lüzumlu bir şeydir. Ibtikâr varsa müsebbipleri kanu- nun hükmüne razı olmalıdırler, Alâkadarların ehemmiyetle na- zarı dikkatini celbederiz.