19 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© Sahife 2 ki Habeş başvekili Başvekil “dün geldi, Akşam Ankaraya gitti Habeşistan başvekili Baciranda Zallaka cenapları, Paris maslahat- güzarı M. Tagenle beraber şeh- rimize gelmiştir. Başvekil dün Topkapı sarayını, müzeleri, Aya- sofya camini gezmiştir. Zallaka Cenapları dün hususi bir motörle Haydarpaşaya geçmiş ve akşam trenile Ankaraya hare- ket etmiştir. Habeşiştan başvekili seyahatinin sebebini şöyle anlat- mıştır. — Habeş imparatorluğunu tas- dik eden devletler merkezlerini fevkalâde elçi sıfatile geziyorum. Habeş imparatorluğunu tastikin- den dolayı teşekkür için Ankara gidiyoruz. Orada Reisicumhur Hz.ne Imparatorumuzun bir mektubunu vereceğim. Salı günü İstanbula döneceğim. Türkiye - Habeşistan münasebatı samimi ve dostanedir. Türk inkılâbı Habeşistanda alâka ve muhabbetle takip edilmiştir. Habeşistanda Türkiye ve Türkler için çok geniş bir dostluk muhiti vardır. Etibba muhadenet cemiyeti çayı Etibba muhadenet cemiyeti, dün Tokatlıyanda bir çay ziyafeti vermiş, çayda âza ile ;aileleri bazır bulunmuşlardır. Bugünkü hava Yeşilköy orasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava yarı açık yarı kapalı olacak- tır. Rüzgâr mütehavvil olarak esecektir. Dün en fazla sıcaklık 12 dereceydi. ..e Talebe birliği Dün hararetli bir içtima yapıldı Dün Halkevinde milli o Türk talebe birliği heyeti umumiyesi top- landı. Içtimada geçen hafta tefrik edilen bir heyet tarafından tadil edilen nizamname müzakere mev- zuunu teşkil ediyordu. Nizamna- menin birinci maddesi “ Türkiyede Fakülteler ve Âli mektepler ta- lebe cemiyetleri arasında bir ta- lebe cemiyeti birliği teşkil edil- miştir.,, suretinde kongreye arzedildi. Bu maddeye hukuk, tıp, mühen- dis, mimari mektepleri murahhas- ları itiraz etmişler ve bu madde- nin Türk talebesini temsil edemi- yeceğini iddia etmişlerdir. Mukabil taraf da birlik, cemiyet- lerden mürekkep olmadığı takdirde birliğin yaşamayacağını ileri sür- müştür. Hararetli münakaşalardan sonra itiraz edenler kongreyi terketmişler fakat ekseriyetin kararile öğleden sonraki celsede nizamname madde madde kabul edilmiş ve yeni idare heyeti intihap edilmiştir. Bir ceset Öldürülen zengin ihtiyara ait olduğu zannediliyor Adana, 18 — Kurmuşa köyün- de, Seyhan nehri kenarında bir ceset bulunmuştur. Bu cesedin kollarında, bacaklarında ağır ci- simler bağlıdır. Cesedinbir müd- det evvel öldürülerek denize atılan Ahmeiçik ismindeki zengin zate ait olduğu tahmin edilmektedir. Ahmetçiğin katili olarak bir kadınla bir erkeğin yakalandık- larını, bunların zengin ibtiyarı öldürdükten sonra nehre attıkla- rını itiraf ettiklerini bildirmiştim. Bulunan “ceset katillere göste- rilecektir. NN Bu Akşam Telgraflar Ödümiğte bir karı koca ile hizmetçilerini öldürdüler Katiller cinayeti yaptıktan sonra cesetlerin yanında işret etmişler! Izmir 18 ( Hususi) — Bundan bir kaç gün evel dört sıvacı tarafından Ankarada yapılan feci cinayetin aynı dün Ödemişte olmuştur: Ödemişin Turgut ma- hallesinde çarşı civarında oturan Zeyrekli Mehmet ağa maruf zen- ginlerdendir. Kendisi ve karısı Zühre hanım ibtiyardırlar. Dün gece, gece yarı- sından sonra meçhul bir kaç kişi Mehmet ağanın evine girmişler, zavallı ihtiyarla, karısını ve 10 yaşındaki hizmetçi kız Haticeyi iplerlerle, mendillerle boğup öl- dürmüşlerdir. Bundan sonra caniler bir soğuk kanlılıkla mütbiş Mehmet ağanın kasasını kırmışlar içindçki 15,000 lirayı alıp ceplerine yer- leştirmişlerdir. Katiller bu paranın şerefine cesetlerin hemen yanı başında bir sofra kurmuşlar. getirdikleri rakı şişelerini açarak geç vakte kadar işret etmişlerdir. Bundan sonra rakı sofrasını, kadehleri ve şişeleri olduğu gibi bırakarak pençereyi açmışlar, ve buradan dışarıya atlıyarak savuş- muşlardır. Yapılan bütün tahar- riyata rağmen katilleri bulmak henüz kabil olamamıştır. Eski Ödemiş zeybeklerinden oaln maktul Mehmet ağa60 yaşında Beraberlerinde olmasına rağmen pek dinç bir adamdı. Cinayet, gecesi her zaman olduğu gibi kahveye gitmiş ve saat 22 ye kadar dama oynamıştır. O gece kahvedekiler Mehmet ağanın pek neşeli olduğunu söylemektedirler. Cinayet, sabahleyin eve gelen Mehmet ağanın evli kızı tarafın- dan anlaşılmıştır. Biçare kız kapıyı çaldığı halde açılmadığını görünce, bahçe tara- fından eve girmiş, feci bir man- zara ile karşılaşmıştır. (Bunun üzerine zabıtaya haber verilmiş, tahkikata başlanılmıştır. Ödemiş kaymakamı: — Katilleri yakın zamanda muhakkak yakalayacağız.. diyor. Harp tekrar başlıyor mu ? Şanghayda iki taraf ta hararetli surette hazırlık yapıyor Londra, 18 (Hususi) — Şanghayda sulh müza- keresinin devam etmesine rağmen askeri hazırlıklara devam ediyor. Nankinde toplanan bir meclis Şang Kay Şeki erkânı harbiyei umumiye Çin ordusunun tensiki için büyük bir faaliyetle çalışılmaktadır. Diger taraftan Japonlarda askerlerini çekmekten vaz geçerek Şanghaya yeniden kuvvet gündermeğe başlamışlardır. Daha bir fırka Japon askerinin yola Japonyanın Çindeki boykotaja nihayet verilmedikçe sulh yapınamak mühim tedbirler almaktadır. reisliğine intihap etmiştir. çıkarıldığı haber veriliyor. istediği söyleniyor. Londra, 18 (Hususi) — Tokyodan gelen haber- iki taraf;ta Bilhassa Çin bahsediliyor. lere nazaran Japonyada dahili vaziyet karışmağa başlamışur. Harbin devamı ihtimali üzerine birçok “taraftan hükümete bücumlar vuku Iktisadi buhranın şiddetlenmesi kabinenin vaziyetini güçleştirmiştir. Bu sebeple kabinenin düşmesi ve milli bir hükümet teşekkül etmesi ihtimalinden bulmaktadır. Mançuride vazivet gergin Londra 18 (Hususi) gergindir. Asiler bir çok yerleri ele geçirmişlerdir. Yeni Mançuri hükümeti harbiye nazırı ile Japonlar — Mançuride vaziyet çok arasında mühim ihtilâflar çıkmıştır. Bu zatın ken- di menfaatini düşündüğü söyleniyor. Rusya - Japonya Siberya hududunda mü- sademeler olduğu doğru değil Moskova 18 (AA) Tas Ajansının salâhiyettar mahafilden aldığı malümata göre Sovyet hudut muhafızlarile Japon kuvvetleri ara- sında Siberya hududunda müsade- meler vuku bulduğuna ve bir Japon tayyaresinin (Oyere indirildiğine dair İngiliz menbalarından çıkan haberler hakikate mukarin değil- dir. Sovyet hudut muhafızlarile japon kuvvetleri arasında hiçbir müsademe vuku bulmamış ve biç bir japon tayyaresi de Sovyet arazisi üzerinde uçmamıştır. Esa- sen Mançuride bulunan japon kuvvetleri Sovyet hududuna şim- diye kadar yaklaşmamışlardır. Heyeti umumiyelerini içtimaa davet etmeyen şirketler Ankark, 19 (Telefon) — Vakti geldiği halde henüz heyeti umumi- yelerini içtimaa davet etmeyen bir çok şirketler bu hareketlerin nazarı dikkati ocelbetmektedir. İ Bu hususta lâzım gelen tetkikata tevessül edilmiştir. Buz üzerinde sürüklenen Fenlandiya balıkçıları Berlin 18 (,Hususi ) — Bir kaç mn evel bir buz parçası üzerinde lenize sürüklenen Fenlandiya ba- lıkçıları kurtarilabilmiştir. Harp boçları Avrupalılar para vermez- lerse ne olacak? Nevyork, 18 — Amerikanın harp borçları meselesini yeniden tetkik (o edeceği haberi tekzip ediliyor. Maamafih icabında bu hususta müzakereye girişileceği de beyan olunuyor. Böyle bir fikre aleyhtar olan âyandan Reede, gene âyan âzasından Glass şu sbali sormuştur. “ Şimdiye kadar hasıl olmadı- sede bile öyle vaziyetler tahassul edecektir ki; o zaman harp borç- ları meselesini yeniden tetkik et- mek en hayati menfaatimiz ica- bından olacaktır. Farzediniz ki Avrupalılar tediye edemiyeceklerini açıkça söylediler. Ne yapacaksınız; Avrupalıların söylediklerini kabul edecekmisiniz; yoksa harp etmek cihetini mi ilti- zam edeceksiniz?,, M. Reed bu sözlere karşı yal- nız şu bir kaç kelime ile cevap vermiştir: “Harp etmiyeceğimiz pek tabii ve aşikârdır.,, Orta tedrisat müdürünün seyahati Balıkesir, 17 (Hususi) — Dün gelen orta tedrisat müdürü umu- misi mektepleri gezdi. Kendisile görüştüm. Balıkesirdeki orta ted- risattan memnun olduğunu söyledi. Amerika buğdayı Amerika ziraat nazırı bunları satmak için seyahate çıkıyor Şikago, 19 (A. A.) — Ziraat nazırının, Amerikada buğday ve pamuk fazla istihsalâtını temin maksadile hariçte bir seyahate çıkacağına dair olan beyanatı neticesinde buğday fiati buşel başında 900 dolar kadar düşmüş- tür. Piyasada böyle bir siyasetin dünya buğday piyasalarında bir inkisar tevlit etmesinden ve tüc- carın maneviyatını bozmasından endişe ediliyor. Buğday fiatinin sukutuna sebep olan diğer âmil de Form Board'ın hariçte buğdayı kredi ile satabil- mesi için M. Hooverin yeni bir muaveneti maliye aradığına dair olarak çıkarılan haberdir. Muğlada zahire piyasası Muğla 17 (A.A.) — Bugünkü pazar zahire piyasası şudur: Buğ- day okkası 8, arpa kilesi 60, darı 50, burçak 80, çavdar 50, sadeyağ 100, zeytin yağı fiatleri 25 ten 30 a kadardır. Hayvan salın alanlar Muğla, 17 (A.A.) — Sakızda bulunan büyük bir firma Milâs ve Bodrum havalisinde mühim mıktarda hayvan mubayaası yapa- caktır. Mubayaa heyeti Bodruma gelmiştir. amli 19 Mart 1923 Paltoyu yakaladı Fakat kaçarken yakayı ele verdi Eminönü polis merkezi sabıkalı bir hırsızı yakalamıştır. Muslukçuluk suretile yankesicilik cürmünden muhtelif sabıkaları olan Serve, dün Yenicami şadırvanları etrafında dolaşırken muslukta abdest al- makta olan Ismet efendi isminde birinin yanına yaklaşmıştır. Ismet efendi meşgul bulunduğu sırada Servet orada duran paltoyu yavaşça aşırıp kaçmaya başlamış- tır. Bu sırada İsmet efendi işin farkına varmış ve Servet palto ile kaçarken camiin avlusunda yakayı ele vermiştir. Iki hırsız yakalandı Polis ikinci şube müdiriyeti Hikmet ve Haydar isimlerinde iki kişi tevkif etmiştir. Maruf gece işçilerinden olan bu iki hırsız o muhtelif o cürümlerinden dolayı bir müddetten beri zabıta tarafından aranmakta idiler. izmirdeki cinayet faili burada tutuldu Izmirde bir çinayette methal- dar olmakla maznunen ora zabr- tası tarafından aranmakta olan Akif isminde birisi İzmirde bu- lunmuş, yapılan tahkikat netice- sinde Akifin Istanbula kaçtığı tesbit edilmiştir. İzmir zabıtası Akifin tevkifi için Istanbul polis müdiriyetine müracaat etmiştir. Polis 2 inci şube müdiriyeti Akifi burada tevkif ederek adli- yeye vermiştir. Akif, jandarma marifetile mahfuzen İzmire sev- kedilmiştir. Giremiyecek! Kızları fuhşa teşvik eden bir kadın Bundan Obir müddet evvel Beyoğlunda madam Liza isminde bir kadının otelinde yapılan araş- tırmada bir takım şüpheli kadınlar bulunmuştu. Bu hadise üzerine otel kapatılmış ve Lizada fuhuş talimatnamesine istinaden hudut haricine çıkarılmıştı. Madam Liza memleketten çık- tıktan sonra, İstanbulda bazı emlâki olduğunu ileri sürerek tekrar girebileceğini iddia etmiş ve alâkadar makamat nezdinde teşebbüsatta bulunmuştur. Bu hu- susta icap eden tahkikatın icrası zabıtaya bildirilmiştir. Zabıta bu husustaki . tahkikatı bitirm:; ve Istanbula bir daha giremiyeceği madam Lizaya bildirilmiştir. Sahte 25 kuruşluklar Polis 5 inci şube müdiriyeti Lâtif isminde birini tevkif etmiş- tir. Lâtifin üzerinde müteaddit sahte 25 kuruşluklar bulunmuştur Sarhoşun ceplerinde esrar bulundu Mehmet isminde birisi evvelki gece son derece sarhoş bir halde otomobil ile Beyazıda gelmiş, orada şoförün parasını vermeden savuşmak istemiştir. Bu yüzden aralarında kavga çıkmış, işe polis müdahale etmiştir. Mehmet kendini (o bilmiyecek derecede sarhoş bir halde mer- keze götürülmüş, orada üzeri arandığı zaman ceplerinden bir çok esrar çıkmıştır. Mehmet hakkında gerek sar- hoşluk ve gerekse esrar zuhuru cürümlerinden evrak tanzim olun- muştur. Maznun adliyeye verile- cektir. Sokakta bırakılan gecük Beyoğlunda Bostanbâşında şoför Ali efendinin kapısının önüne dün gece dört beş aylık bir kız çocuğu bırakılmıştır. Zabıta çocuğu darül- âczeye götürülmüş ve bunu bıra- kanlar hakkında tahkikata baş- lamıştır.