20 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 20 Mart 1923 İnhisarlar Tasfiye kanunu meclisce kabul edildi Ankara, 20 — Dün meclis top- lanmış, inhisarlar vekili Rana bey yeni inbisarlar kanununun sureti tatbiki hakkında izahat vermiştir. Vekil bey: — Kadro darlığı dolayısile açığa çıkarılacak memurların vaziyeti tesbit olunmuştur. Yeni kadroların tatbikinden sonra tabii fazla me- mur istihdam < edilmiyecektir. Demiştir. Manisa mebusu Refik Şevket B. : — Bu kanunlardan nakadar tasarruf edeceğiz!. Ran bey: — Bu kanun tasarruf kanunu değildir. Kadrolar küçülünce vazi- fesini iyi (ogörmeyenleri vazife başında tutmak mecburiyetinde kurtulacağız. Ahmet Ihsan bey: — Bu bir temizleme ameliye- sidir. Merhametten gelmiş belâyı kaldırmak içindir. Besim Atalay bey: — Bu işe yaramayan adamları neden vaktile doldurmuşlar. Ahmet Ihsan bey: — Onu bana sormayın, Bu suretle hararetlenen müna- kaşa epi devam etmiştir ve yeni inhisar kanunu reye konularak kabul edilmiştir. Ankara, 20 — Inhisarların tev- hidinde tatbik edilecek müşterek kadroların hazırlanması tamamile bitmiştir. Bu kadrolar haziranın birinden itibaren tatbik edile- cektir. Müşterek kadronun tatbiki ile beraber inhisar idarelerinde bin kadar memurun tasfiyeye tabi tutulacakları anlaşılmaktadır. Inhi- sarlar vekâleti meclise vereceği bir lâyiha ile sırf kadro darlığı hasebile açıkta kalan memurlara ikramiye verilmesini talep ede- cektir. Inhisar idareleri bu tasfiye işi etrafında tetkikata başlamış- lardır. Müşterek kadro işleri ile meş- gul olan müdürü umumiler komis- yonu vazifesini bitirmiştir. Bugün yağmur yağ- ması muhtemel « Yeşilköy rasat merkezinden; verilen malumata göre bugün hava kapalı olacaktır. Rüzgâr şi- mal istikametinden esecektir. Bu “sabah hararet 6 dereceydi. Yağ- ,mur ihtimali vardır. Kaçak iskanbiller Abdullah isminde birinin kahve- sinde araştırma yapılmış, damigasız kaçak iskambil kâğıtları bulun- muştur. Kâğıtların nereden ve suretle alındığı tahkik ediliyor. Metresini vurmuş Langada oturan Armenak ile metresi Lüsi kavga etmişler, Armenak bıçakla Lüsiyi yarala- mıştır. ne Taşla yaralamış Beyoğlunda Fethi ve Mehmet isimlerinde iki çocuk kavga etmiş- ler, OFethinin atlığı bir taş, Şükrü isminde bir çocuğun başına isabet ederek ağır surette yara- lanmıştır. Bir genç soğuktan öldü Adanaya Osmaniyenin Kaypak nahiyesinden 25 yaşında Mustafa oğlu Mehmet nam ve henüz evlenmiş bir genç köy den Osmaniyeye gelirken soğuğun tabi şiddetinden donmüş ve ölmüştür. | bir katil idama mahküm oldu Adanaya tabi oOOsmaniyenin Keraboyunlu mahallesinde kendi zevcesi Hamide hanımla 5 aylık yavrusunu canavarca parçalıyan Durdu efe idama mahküm edil- miştir, RR, ürsmmrss Atina 20 (Hususi) — Cemiyeti Akvam maliye (komisyonunun Yunan hariç borçları taksitlerinin bilâ kaydışart teciline muvafakat etmemesi ve istikraz vermekten istinkâf etmesi, Yunan kabine- sini pek müşkül bir vaziyete düşürmüş, (oefkârı (o umumiyede derin bir asabiyet uyandırmırmış- tır. M. Venizelos hariçte bir istik- raz akdine muvaffak olsa bile, resikârdan çekilmek ve yerini temerküz okabinesine bırakmak azmindedir. o Paris'te Obulunan Yunan hariciye ve maliye nazırı- nın müstacelen Atinaya avdet etmeğe davet edilmeleri de bu husustaki kararının kat'i olduğunu gösteriyor. Cemiyeti akyam maliye encü- menin de istikraz vermek için Yunan maliyesini kontrol altına almak şartını ileri sürmesi de halk arasındaki heyecanı daha ziyade derinleştirmiştir. M. Veni- zelos oCemiyeti akvam maliye encümeninin bu şartında red- detmiştir. Askeri fabrikalar Ticari siparişleri de kabul edecekler Ankara, 20 (Telefon) — Askeri fabrikalar bütçesinin ticari işletme ünvanile açılacak faslına mütedavil sermaye olarak 50,000 lira konul- ması hakkında meclise bir lâyiha tevdi edilmiştir. Bu lâyihanın ihtiva ettiği esaslara göre askeri fabri- kalar, milli müdafaa vekâletinin siparişlerini kemakân yapmakla beraber vekâletin derecei mezu- niyet ohududu dahilinde ticari işletme salâhiveti ile diğer devlet devairinden ve hariçten sipariş ve avans almağa ve piyasada geçecek mamulâtını tüccari şekilde satmağa mezun bul buluncaktır. Polis olis lAyihası Ankara, 20 (Telefon) — Polisin umumi vazife ve salâhiyetlerine dair lâyiha ile malülini askeriyeye verilerek (omükâfatı o naktiyenin, düyunu umumiye bütçesinin ma- aşatı zatiye tahsisatından tesviyesi hakkındaki lâyiha Millet Meclisine tevdi olunmuştur. Mektep aletleri gümrükten muaf Ankara, 20 (Telefon) — Resmi mekteplerin Avrupadan getirttik- leri ders aletlerinin gümrük res- minden muaf tutulmasına dair olan gümrük kanununun 298 inci maddesinin (lbtar) fıkrasının tef- sirine dair millet meclisine bir tezkere tevdi olunmuştur. Sydney köprüsü üzerinde çikan hadiseler Sydney, 20 (AA) — yarısına kadar ki ü yıkılıp ölenlerin Diğer 500 kişi b çocukta kaybolmuş bulunmuştur. Şe ker konferi Paris, 20 (A.A.) — feransı dün son ol nan bir celse tet Fakat hiçbir itilâf aktedilmemiştir. Yarın yeni bir celse aktolunacaktır. Bir eşkıyalık vakası Bilbao, 19 (A.A.) — Gece dört şahıs piyango biletleri satılan. bir dükkâmu O kasasını soymuşlar, kendilerine karşi l istiyen dükkân sahibini öldürmüşler ve u zannolu- kaçmışlardır. Bu Sahahki Telgraf lar Mömsekizmeme ii ini Yunan hükümeti yeni kâğıt paralar çıkaracak Paristen buraya gelen haber- lere göre, Bulgaristana muaveneti maliyede bulunulmak için Cemi- yeti Akvam maliye encümeninde gösterilen müşkilât bilhassa Fran- sız murahhaslarından ileri gelmek- tedir. Rivayete göre Fransa hükü- meti bu muaveneti maliye için bir takım siyasi şartlar ileri sürmek- tedir. Bu şartların neden iba- ret bulunduğu malüm değildir. Bu müphemiyet, muhafili siyasi- yedeki betbinliği daha ziyade kuvvetlendiriyor. Hükümet, hariçten bir istikraz akdetmenin çok müşkül olacağını ve harici borçlar için moratoryoma muvafakat edilse bile Cemiyeti Akvamın muaveneti bundan ibaret kalacağına kani bulunduğu cihetle, başka çare ve tedbirlere baş vurmak suretile iktisadi bubranı atlatmağı düşünmektedir. Şurası muhakkaktır ki, hükümet, Cemiyeti Akvam ister muvafakat etsin ister etmesin, şimdilik harici borçlar taksitlerini ödeme- mek azmirdedir. M. Venizelos, Zührevi hastalıklar Tedavi mecburiyetine riayet etmiyenler hapsedilecek Ankara, 20 (Telefonla ) Umumi Hıfzıssıhha Okanununda zührevi hastalıklar için mevzu tedavi mecburiyetine riayet etmi- yenler hakkında mevcut 280 ninci maddenin yerine (kaim olacak maddeye dair yeni bir kanun lâyihası hazırlanmıştır. Bu lâyıhaye göre mezkür mec- buriyete raayet etmediği tebeyyün edenler, bir haftadan üç aya kadar hapis veya yüz liradan 500 liraya kadar ağır para cezasına mahküm edileceklerdir. Bu davalar sulh mahkemelerinde görülecektir. Şimendifer şirketleri Doyçebank müdürlerile müzakere devam ediyor Ankra 20 (Telefon) — Doyçe- bank müdürleri maliye vekâletile temaslarına devam ediyorlar. Dün akşam hareketleri mukarrer olan mezkür direktörler müzakerelerini ikmal edemediklerinden bu hare- ketlerini tehir etmişlerdir. Demiryollar şirketlerinin tasfiye muamelesinin bir müddet tehiri noktasında teşebbüslerine devam etmektedir. Hariciyede tayinler Ankara 19 — Hariciye vekâle- tinde 7inci dereceden münhal dö nuri birine 2 inci idun ikinci kât larından Ilhami beyler tayin olun- muşlardır. Adanada yaz başladı Adana 19 — Adanada sıcaklar başladı. Ilik bir bahar havası hüküm O sürmektedir. £ Paltolar çıkarılmıştır. | reddolunma harice karşı kendisini müşkil bir vaziyette bırakmak istemediği cihetle harici borçlar hakkında morator- yom ilânı kararını temerküz kabinesine verdirmek istemekte ve mevkii iktidardan çekilmek istemesi de bu maksada atfedil- mektedir. Bundan başka Yunan hükümeti, varidatın tenakusundan mütevellit parasızlığı şimdilik çare bulmak maksadile, mevkii tedavülde bulu- nan kâğit paranın mıktarını tezyit etmek ve yeniden 400 milyon drahmi kâğıt para çıkarmak niye- tindedir. Rivayete göre, bu yeni kâğıt paraları tedavüle çıkaracak olan Yunan milli bankası, drahmiyi sukuttan kurtarmak için altın ile tediyesi meşrut ecnebi istikrazlar tahvillerini, bu yeni paralara kar- şılık gösterecektir. e Fakat bu ecnebi istikraz tahvillerinin ne suretle! tedarik edileceği malüm değildir. Herbalde Yunan kabine- sinin vaziyeti bu hafta zarfında taayün edecektir. Fırka grubu Bugünkü içtima mühim olacaktır Ankara 20 (Hususi) — Fırka grupu, her hafta Salı günleri mutat surette ictima ettiği helde bugün saat on altıda ictimaa davet edilmiştir. Bu içtimada fırka maliye komis- yonu tarafından hazırlanan raporun müzakere edilmesi ve bu münasebetle hükümetin izahat vermesi bek- leniyor. Ayni içtimada hariciye vekilinin son seyahati etrafında izahat vereceği de tahmin ediliyor. Grubun, bugünkü içtimaıma ehem- miyet verilmektedir. Bartında kızamuk Bartın, 17 — Şehrimizde kıza- muk hastalığı baş göstermiştir. Kaza sıhhat meclisi toplanmış ve bazı kararlar ittihaz etmiştir. Bu kararlara nazaran kızamuklu çocuklar ve varsa kardeşleri mek- tebe alınmıyacak; mekteplerde fenni temizlik yapılacak; mahalle ihtiyar heyeti, mahallelerindeki kızamuk (o vakalarını o bildirmeğe mecbur olacaktır. Hastalığın Safranboludan gel- diği anlaşılmaktadır. Kasabamız- daki çocukların tahminen yüzde yirmisi musaptır. Fransız bütçesi Paris, 19 (A.A) — Âyan meclisi! maliye encümeni, maliye nazırını dinledikten sonra mazbata muharririni kürsüden Fransanın ahvali maliyesinin (hakiki vaziyeti ve parlâmentoya tevdi edilmiş 2, hakiki omahiyeti t itasına davet ey- ile karar vermiştir. n 31 Marttan evvel ka- bul edilmesi için gayret edilmesir ve rifi mahiyetteki i umumi mes metinlerinin r verilmiştir. Berlin; 19 TANAL pelin, pazartesi günü cenubi Ame- rikaya gitmek üzere saat 0.30 da Fricdrichshafen'den hareket ede- cektir. Zeppelin, Marsilyadan Ba- löanes adalarından, İspanya ve Portekizden geçecektir. n yeni bir seferi | | yapılması Buğday bolluğu Amerika yeni mahreçler aramakla meşgul Nev York 20 (A.A.) —Buğday ve pamuk satışı için mücadele projesinin o uyandir- mış olduğu yeis o karşısında şaşıran ziraat nazırı M. Hayde, nezaretin pamuk ve buğday istoklarını eski piyasalara sevket- miyerek yeni mahreçler tedarikine çalışacağını beyan etmiştir. Mamafih alâkadar mahafil, bu beyanatı, şüphe ve tereddüt ile karşılamaktadır. Chicago buğday piyasası, yeniden İ, 1/2 çent te- nezzül kaydetmiştir. Kauçuk istihsalâtı Ingiltere ile Felemenk tehditten vaz geçtiler Lahaye, 20 (A.A) — Ingiliz ve Felemenk hükümetleri (o kaucuk istihsalâtının (o tahdidi projesini terketmişlerdir. Bu, resmi tebliğden anlaşılmak- tadır. Bu tebliğde mezkür iki hükümetin veye ihtimam ile tetkik ettikten sonra hali hazırda kauçuğun istihsal (Ove ihracını fili ve müsbet bir nizama rapte- derek beynelmilel bir plân tanzim ve tatbik etmenin mümkün olma- dığı neticesine o vasıl oOolmakta muztar kalmış oldukları beyan edilmektedir. Londra 20 (A. A.) — Müstem- lekât nezareti kauçuk meselesi hakkında La Haye tebliğine mü- masil bir tebliğ a Irlanda hükümeti Umumi selâmet kanununu kaldırdı Dublin 19 (A.A.) — Serbest Irlanda hükümeti kanunu esasiyi tadilen tenzir ve tatbik edilen “Umumi selâmet,, kanun lâyıha- sını muvakkaten tadil etmiştir. Cumhuriyet ordusuna ve diğer teşkilâta ait memnuiyetler arlık kaldırılmıştır. Askeri mahkemenin vazifesi ve faaliyeti nihayet bul- muştur. Zabiteye verilen fevkalâde selâ- biyetler geri alınmıştır. Hükümet Bü kanun layıhasını tatbik mev- kiinden O büsbütün ( kaldırmak niyetindedir. Fransiz siyaseti M. Caillaux hüküm-ü tenkit ediyor Agen, 20(&.AÂ)— M. Caillavx bir nutuk irat ederek bükümetin mali siyasetini tenkit etmiştir. Mumaileyhin 1932 de (bütçede husule gelecek açığın 7 milyardan aşağı olmıyacağını söylemiştir. Mumaileyh, muahedelerin i sadi sulbü âmir bulunmadığını ve istihsalin iştira kabiliyetini geç- mekte olduğunu söylemiştir. M. Gaillaux, netice ole böyle bir vaziyet ancak sol cen mensup bir hükümetin çare bui:- bileceğini ve Avrupa memleket'e lerini iktisaden birbirine ba manın pek mühim olduğunu söyle- miştir. Mumaileyh demiştir ki: Gerek siyaset ve gerek iktisat â sulhü temin edecek devletler fev- kinde bir devlet vücuda getirmek icap eder. Jeneral Mangin ahid Paris 20 (A.A.) — Dün sakah M. Tardieu uzun müddet W. Falndin ve M. Boncour ile görüş- müştür. Öğleden sonra M. Tardieu de bazır bulunduğu halde jeneral Mangin abidesinin küşat resmi yapılmıştır.