20 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 ym 20 Mart 193? — Akşam Sahife 3 li NEir çrırpad I MEMLEKET HABERLERİ Hatıralar ŞEHİR HABERLERİ || Zorsudak civarında Bir eski gazetenin hatıraları: Makine gürültüsünden uzakle- şınca kendimi bir müvezziin kol- tuğunda buldum... Saatlerce bu koltuğun altında dolaştım... Arka- daşlarıma birer birer talip çıkı- yordu. Kimi genç bir şık beye, kimi ihtiyar bir mütekaide, kimi küçük bir mektepliye varıyordu. Nihayet bana da sıra geldi. Kısmete gözlüklü bir mümeyiz bey düştü, Beni Eminönü tramvay istasyonundan (aldı. Tramvaya birlikte bindik... Gözlüklü müme- yiz siraya oturdu. Gazetesini açtı. Fakat ondan ziyade beni arka sırada oturan şişmantomba- lak zat okuyordu. oTombalak adam sahibimin ensesinden fıldır fıldır gözlerini üzerime dikmiş, satırlarım (oarasına (o bakışlarını dolaştırıyordu. 4 şubat. Nihayet bir tahta masanın üstüne sereserpe bayıldım. Hayatımın en rahat en eğlenceli günleri başladı. Artık ben de içinde yaşadığım ailenin mahremi esrarı idim. Dün ece beyefendi, orta hizmetçisi İlarikayı gözlerimin önünde sıkış- tırdı. Bu münasebetsizlik esna- sında Marika bir aralık “ çorap alacağım! ,, dedi. Bey çıkardı Marikaya beş lira verdi. Fakat bu esnada hanım içeri girince Marika beş liralığı benim altıma koydu... Hani bir aralık aklıma esmedi değil.. “eteğimin bir ucunu rüzgâra tutup şöyle biraz hava- lanayim da altımdaki beş lirayı hanıma göstereyim! ,, dedim.. Amma neme lâzım? 11 Şubat: Şu evde en sinirime dokunan insan küçük hanım... Dün nişan- ısı geldi.. O nişanlısının sözlerini işitir işitmez hemen konsolun gö- zünü açtı. Kırmızı bir gaz boya- ması çıkardı. Dudaklarını ciğerler gibi boyadı. Gazlı bezi benim al- tıma sıkıştırıverdi. Nişanlı bey içeri girince önümdeki sedirimsi şeyin üstüne oturdular, Nişanlı bey bir aralık: — Dudaklarınız ne güzel. Ne kırmızı 1... Dedi; küçük hanım ne cevap verse beğenirsiniz: — Tabii rengil. demez mi.. Kendi kendime hışırdayarak kah- kahalarla güldüm. Benim bu ala- yımı ikisi de anlamadılar. Şimdilik en büyük korkum en küçük beyin eline geçip uçurtma olmak.. Bu yaştan sonra öyle havai işlere gelemem doğrusu.. Şubat 29 Başıma bir facıa geldi.. Büyük hanım gribe tutulmuş.. Üşümesin diye arkasına soktu.. Bari oldu olacak küçük hanım yahut ta Marika gribe tutulsaydı n Balık az çıkıyor Balık kıtlığı devam ediyor. Kalkan mevsimi pek boş geç- mektedir. Samsun ve civarında da balık o çıkıyor. Balıkçıların bütün ümidi çiroza kalmıştır. Boğaziçinde çiroz için hazır- lıklar başlamıştır. Et meselesi Mezbaha resmi nihayet indirilecek mi? Şimdiye kadar mülhak bir bütçe ile idare edilen Kara ağaç müesseselerinden alınan tecrübeler iyi netice vermediği için birkaç sene evvel olduğu gibi gene doğrudan doğruya belediyeye rabtedileceğini yazmıştık. Kara ağaç müesseseleri meclisi idare reisi Nihat bey bu husus hakkın- da birkaç defa (şehir meclisi daimi encümenile temas etmiştir. Iktisat müdürlüğünün yeni teş- kilâtına dair uzun bir rapor hazır- landığı için bu rapor muhteviya- tının müzakere ve kabulünden sonra Karaağaç müesseselerinin vaziyetine de yeni bir şekil verile- cektir. Şehir meclisinde hâkim olan kanaate göre bu seneden itibaren halkın gıdasına taallük eden husu- sattan mümkün mertebe rüsum alınmaması ve bu işlerin şehre hizmet olarak ifası lâzımdır. Mez- baha, buz deposu ve saireden ibaret olan Karaağaç müessese- lerine bu fikirden mülhem olarak yeni bir idare şekli verilecektir. Palto meselesi Kurnaz dolandırıcılar çabuk yakalandılar Beşiktaş polis merkezi Hidayet ve Abdurrahman isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Bu tevkife sebep şudur: Başiktaşta oluran mütekaidin- den Hakkı bey isminde birisi evveiki gün o civarda bir kahvede otururken Hidayet ve Abdurrah- man, Hakkı beyin evine giderek ailesine: — Hakkı bey bizi gönderdi, kendisi kahvede oturuyor, palto- sunu istedi, veriniz götüreceğiz. Demişlerdir. Hakkı beyin ailesi paltoyu bunlara verip göndermiş- tir. Bir müddet sonra Hakkı bey evine döndüğü zaman palto mes- elesini anlatmışlar, Hakkı bey kendisinin bundan haberdar olma- dığını ve paltosuau istemediğini söylemiştir. Nihayet bu iki kişinin Hakkı beyden habersiz olarak eve gide- rek paltoyu alıp savuştukları an- aşılmıştır. Hakkı bey derhal polise müracaat etmiştir. Ailesinin tarif ettiği eşkâl üzerine zabıta, Hida- yet ve Abdurrahman isimlerindeki bu iki kişiyi yakalamıştır. Iki karmanyolacı yakalandı Zabıta, Galip ve Hakkı isim- lerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar (Süleymaniye ( civarında muhtelif o karmanyolacılık o yap- makla maznundurlar, Enfiye buhranı! Piyasada Fransız enfiyesi kalmamış Kontenjan listesinden ( enfiye tiryakileri de şikâyet etmektedir. Son kontejan listesine konulan 50 kilo enfiye kâfi gelmemiştir. Son günlerde enfiye buhranı hasıl olmuştur. Enfiye tiryakileri tütün inhisar idaresinin yaptığı enfiyeden mem- nun değildirler. Fransız enfiyesi makbul olduğu için enfiye kulla- nanlar yerli enfiye ile beraber karıştırıyorlar. Fakat (piyasada fransız enfiyesi kalmadığı için enfiye çekenler müşkül mevkide kalmışlardır. Enfiye tiryakileri bir kaç defa tütün inhisar dairesine müracaat ederek yeni kontenjan listesine ihtiyaç nisbetinde enfiye konul- masını istemişlerdir. Yalancı hasta! Muayenehanedeki eşyayı toplayıp savuşmuş! Radislaf isminde birisi Tepe- başında bir doktorun muayene- hanesine giderek hasta olduğunu, muayene olunmak istediğini söyle- mitir. Doktorun yanında başka bir hasta bulunduğu cihetle yeni gelen hastayı bekleme salonuna almışlardır. Radislaf odada yalnız kalınca etrafta saat vazo vesair ne kadar ufak tefek eşya varsa toplayıp savuşmuştur. Bir müddet sonra iş anlaşılmış ve derhal polise müracaat edil- miştir. Zabıta Radislafı yakala- mıştır. Hikmet Nazım bey irtihal etti Sabık Hamburg şehbenderi ve matbuat müdürü umumisi Hikmet Nazım bey dün sabah vefat etmiştir. Hikmet beyi on beş gün evvel köpeği ısırmış ve köpeğin ölmesi üzerine Hikmet bey Darülkelpte tedavi (o edilmeğe başlanmıştı. Tedavinin altıncı günü merhum Beyoğlunda bir otomobil ka- zası geçirmiş, (düşmüş, elleri berelenmiş, bunun üzerine dok- torlar tetanos serumu tatbik et- mişler, serum Hikmet beyde mev- zi bir felç tevlit etmiş ve dün sabah sekizde vefat etmistir. Hikmet bey hoşsohbet, nükte- dan, hayırperyer, dostlarına ken- dini sevdirmiş zarif bir insandı. Vefatı okendisini (| tanıyanlarda büyük bir teessür uyandırmıştır. Cenazesi bugün Kadıköyünde, Süreyya sineması yanındaki hane- sinden kaldırılarak Karacaahmet- teki aile kabristanına defnedilmiş- tir. Ailesine beyanı taziyet ederiz. Yeni binalar Yapılacak binaların irtifa: tayin ediliyor Dar caddeler üzerinde irtifa yüksek apartımanlar (yapılıyor. Bu apartımanlar, bazan caddenin genişliğine uymadığı için havasız ve zıyasız kalıyor. Sekiz, on met- roluk bir cadde üstünde beş, altı katlı apartımanların sıhhi mahzurunu gören belediye, yeni inşaat plânlarının heyeti fenniye- nin tastikından evvel belediye sıhhiyesi tarafından tetkik edil- mesini münasip görmüştü. Ancak, binaların irtifalarının sokağın genişliğine göre nisbeti kati bir şekilde malum olmadığı için belediye sıhhiyesi de bazan tereddütler karşısında kalıyor. Bu maksatla bundan sonra yapılacak olan binaların ibtiva edecekleri katların miktarı ile irtifa hak- kında şehir meclisi yeni bir tali- matname tanzim etmeğe başla- miştir. Bu talimatnamede her sokağın genişliğine göre yeni yapılacak apartımanın irtifaı tayin edilecektir.| Lâstik fabrikası Bahariyede bir fabrika inşasına başlandı Şehrimizde şimdiye kadar bir lâstik fabrikası mevcut değildi. Ayakkabı üzerine kesile lâstik- lerden tutunuzda otomobil lâstik- leri, sanayide kullanılan diğer lâstik alât, malzeme tamamile hariçten geliyordu. Isveç şimendifer grubu, mem- leketimizin olâstik (o hususundaki ihtiyacını nazarı dikkate alarak Eyipte Bahariyede bir arsa satın al- miş ve burada bir lâstik fabrikası inşası için hazırladığı plânları bele- diye fen heyetine tastik ettirmiştir. Lâstik fabrikasının inşasına baş- lanmıştır. Bu fabrika, şimdilik ayakkabı lâstiği imaline başlıya- cak, ileride ( teşkilâtını (tevsi edince diğer lâstik malzemesini de imal edecektir. Bundan başka mobilye ve ma- rangozlukta o kullanılan ve bir nevi kaynamış tahta imali için de diğer bir zat yaptığı inşaat plâ- nını belediyeye tasdik ettirmiştir. Bu fabrika da Bahariyede inşa edilecektir. Esnaf ve cemiyetleri Esnaf cemiyetleri esnafın cemi- yetlere aza olarak girmesi için yeni tedbirler alacaktır. Bu müna- sebetle cemiyetler murakabe 'he- yeti esnaf cemiyetlerinin fikrir ve mutalaasını sormuştur. Zonguldak 15 ( Hususi) — Bu sene memleketimizin her tarafında olduğu gibi vilâyetimiz civar kaza ve köylerine de mebzul miktarda kar düşmüştür. Iki gün evvel havaların birden bire ısınması karların süratle erimesine sebep olmuş derelere ve ırmaklara şiddetli seller gelmiştir. Selin tahribatı en ziyade Filyos Ankara şimendüfer battı üzerin- deki Filyos Oırmağı civarında gelmiştir. Bu hat üzerinde epice hasar vardır. Filyos ırmağı kena- rındaki mühim mıktarda keresteyi sular alıp denize sürüklemiştir. Zayıat fazla olup henüz tesbit edilmemiştir. üç bin defter sigara kâğıdı yakalandı Şehrimiz tütün inhisar idaresi son zamanlarda kaçakçılık üzerinde şiddetli takibatta bulunmağa baş- lamıştır. Bilhassa müdür Osman bey Zonguldağa geldikten sonra en evvel yapılacak mühim işin kaçakçılığın önünü almak olduğunu takdir ederek takibata germi ver- miştir. Zonguldak ve Devrek köylüleri- nin ekserisi aynı zamanda tütün ziraatile de iştiğal ettiklerinden tabii bütün kaçakçılığı da daima vukua gelmektedir. Memleketi- mizde ayrica sigara kâğıdı satıl madığı için hariçten kaçak olarak itbal ediliyor. Şehrimizde de bir müddettenberi bu nevi sigara kâğıtları görülmekte olması vebu kâğıtların Yabanova- dan Kozlu mıntakasına geldiği idare takip memurları tarafından haber alınması üzerine evvelki gün akşam şüpheli olan bazı mahallere takip memurları ko- nulmuştur. Memurlar sabaha kadar pusu kurarak beklemişler ve nihayet takibat amiri Halit beyin pusu kurduğu mahaldeki Okulübeden şüpheli bazı adamların çıktığı görülerek kulübe aranmış çuvallar içinde kaçak tütün ve 3 bin deste sigara kâğıdı bulunmuştur. Tah- kikat yapılmaktadir. AKŞAM ABONE ücretleri SeneLir 1400 kuruş (| 2700 kuruş SArLır 150 > 1450 SArLIK 400 >» JAyLık 150 > me” Abono ücretleri odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilkade 13 — Kasım:13$ S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 103 1145 6, 9,6 12 1,31 Va, 4,25 6,5 12,21 15,46 18,21 19,50 ————————————— Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 —Aman Amca Bey, bu havada Amca Beye göre... 2 — .. Gribe tutulup (yataklara .. Ya zayıflar, iğne, ipliğe A.B. — Merak etme azizim, şapkasız çıkmışsın... m yer çarşıl.. Nasıl olsa iri külâh giydirirl.. dönersen?... e Ya maazallah nezle olursan?. | düşersen?..