30 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 . p . Şehir bütçesi (Baş tarafı birinci sahifede ) Istanbul vilâyetinin sıhhat ve maarif işlerine verdiği ehemmiyeti şu rakamlar gösterebilir : Köy mektepleri ve şehir dahi- linde inşa edilecekilk meteplerin inşa masrafları hariç olduğu halde 1,948,594 lira muallim ücreti ile mekteplerin idame masrafları te- min edilmektedir. Sıhhat işlerine tahsis edilen masraf yekünu 960 bin liradır. Bu miktara belediye ve vilâyetin baytarlık, sıhhi teşkilâtı ve saire mesarifi dahil değildir. Tetebbü için Avrupaya gön- derilen iki radyoterapi mütehas- sisları stajlarını (o bitirip yakın- da avdet edeceklerinden uzun senelerden (Oberi (Omuattal bir halde kalarak istifade edilemiyen Cerrahpaşa hastanesindeki ront- ken ve radyoterapi müessesesi bu sene faaliyete geçebilecektir. Bu maksatla bütçeye altı bin lira tahsisat konulmuştur. » Beledi umran ve faaliyete gelin- ce: Bunların inşaatile cüz! tami- ratı için belediye şubelerine yüz altmış bin, merkez yol şubesi emrine yüz yirmi bin, Sultanahmet parkının Ayasofya ve Sultanahmet camileri arasındaki yeni inşaatı için on beş bin lira ayrılmıştır. Şehrin muhitinde olan Eyip, Silâhtar ağa, Kara ağaç, Sünnet köprüsü yollarının inşası henüz ibale edildiğine göre büyük daire- lerin her birine *yirmişer bin lira ayrılmıştır. Bu para ile mahalle aralarındaki tali sokakların inşa- sina kaymakamlıklar çalışacaklar ve mümkün olduğu kadar mahalle içlerinde bozuk sokak bırakılma- masına gayret edeceklerdir. Bütün bu inşaattan başka mev- cut şoselerin mütemadi tamiratı için 40 bin, vilâyet yol ve köp- rüleri inşaatı için 483 bin lira konmuştur. Bunun 200 bin lirası yeniden yapılacak yollara, 190 bin lirası yolların tamiratına ve 100000 lirası da köprülerin inşasına tahsis edilmiştir. Bu seneki bütçe ile itfaiye teş- kilâtı takviye edilmiştir. Şimdiye ;kadar 172 bin lira ile idare edilen itfaiye kadrosu 243 bin liraya çıkarılmıştır. (Bunlardan başka kadroya 65 nefer, 25 şoför ilâve edilmiştir.,, Otobüs imtiyazı Otobüs (o imtiyazı belediyeye, kendisi işletmesi kaydile verilmis- tir. Belediye bu kaydın kaldırıl- masını ve imtiyazın her hangi bir şirkete (o devredilebilmesini İstiyor. Ankarada bulunan mua- vin Hamit bey bu hususta teşeb- büslerde bulunmaktadır. Hasta nakline mahsus otomobiller Hasta nakliye otomobilleri pek azdı. Belediye busene yeni otomobiller satın alınmasına karar vermiştir. Bu suretle Istanbulun her semtin- de kâfi miktarda hasta otomobili bulunacak ve hastaların kira oto- mobillerile nakli menedilecektir. , Limon ihtikârı ” Ticaret müdiriyeti limon ihtikârı bakkındaki tahkikata devam et- mektedir. Limon tacirlerinin bu işte bir tirost yaptığı anlaşılmak- itadır. Tahkikat bir iki güne "kadar bitecek, limon ibtikârı ven tacirler, vilâyete bildirile- sektir. Gizli bir esrarhane meydana ) çıkartldi Boğaz kesende bir evde esrar içildiği haber alınmış ve Zabıta bu evi tarassut altına almıştır. i Gece evde ani olarak yapılan araştırmada içeride bir kişi esrar içerken ve kumar oynarlarken cürmü meşhut halinde bulunmuş- lardır. Ev sabibi Ali Hikmet evrakile birlikte adliyeye teslim edilmiştir. Bu Sahahki Teleraflar Irlanda ısrar ediyor Krala sadakat yemini hakkındaki kaydı kanunu esasiden çıkaracaklar Dublin, 30 (A. A.) — M.de Valera büyük Britanya büküme- tine vermiş olduğu cevapta, sada- kat yemininin ilgasının muahedeyi iblâl eder mahiyette olmadığını tekrar ve yemine ait maddenin basit bir teşrifat cümlesi ve bina- enaleyh lüzumsuz bir şarttan ibaret olduğunu iddia etmektedir. Mumaileyh bundan başka ceva- bında, parlamento açılınca derhal yeminin ilgasını talep eden bir kanun projesi vermeği kararlaş- tırmış olduğu hususunda Bazarı dikkati celbeyliyecektir. Senelik taksitler meselesine ge- lince, mumaileyh bunların şimdilik mevzu harici oldukları mütalâasını muhafaza edecektir. Atina 29 ( Hususi ) — Meclisi mebusan yarın (bugün) toplanıyor. Bu içtimada M. Venizelos bir nutuk irat ederek son günlerdeki hadisatı ve siyasi fırka rüsasının iki defa, Rsisicumhur nezdinde yaptıkları içtimada verdikleri ka- rarları izah ve mecliste münakaşe cereyan edecektir. Bundan başka, M. Venizelos meclisin yarınki içtimamda tasar- ruf maksadile bazı nezaretlerin Fırka grupu Dünkü içtimada müzakere edilen meseleler Ankara, 29 (A.A.) GH fırkası grupu umumi heyeti bugün Tekirdağ mebusu Cemil beyin riyasetinde | toplanmıştır. (Grup maliye komisyonunun raporu üze- rine hükümetçe yapılmakta olan tetkikat ikmal edildiği takdirde gelecek hafta müzakeresi takarrür etmiştir. Her sene 2 nisandan 30 nisana kadar mektup ve kart postallarla paketlere birer kuruşluk ve tel- graflara beşer kuruşluk fiş ilsakile varidatının Himayeietfal cemiye- tine tahsisi hakkında Kırklareli mebusu Dr. Fuat bey ve refik- leri tarafından verilen takririn gelecek hafta ruznamesine alın- ması kabul edilmiştir. Evvelce teşkil (edilen (o tezyidi o nüfus komisyonuna grup idare heye- tince (intihap olunan âzanın isimleri okunarak malümat hasıl olduktan sonra celseye nihayet verilmiştir. Arı ve kümes izmirdeki cemiyetin senelik içtimaı Izmir 29 (A.A.) — Arı ve kü- mes hayvanatı yetiştirme cemiyeti senelik içtimaıı halk evinde vali Kâım paşanın riyasetinda aktet- miştir. Havanın bozuk olmasına rağmen içtimada yüzlerce amatör ve mektep muallimleri Obulun- muştur. Kümes hayvanlarının mümtaz ve halis kanlarından bir kısmı istasyon sahipleri tarafından ka- fesler içinde getirilerek teşhir edilmiştir. e Vilâyetimizde en çok arı yetiştiren ve kovaniyle bir- likte içtimaa gelen Menemenin üzel Hisar köyünde Tunalı Salih ayı yeni kovan ve yeni bilgi hakkında beyanatta bulunmuştur. Bilâhare cemiyetin bir senelik faaliyet raporu okunmuştur. Orta ve ilk mekteplerin kümeslerinde kıymetli cins hayvanat bulundu- rulması ve bu sene zarfında kırk tavukçuluk © istasyonu takarrür etmiştir. açılması tevhidi için salâhiyet istiyecektir. Tevhit edilecek harbiye, bahriye ve hava nezaretlerile sıhhat ve muaveneti içtimaiye 'nezaretleridir. M. Venizelos, meclisten bu salâhivet aldıktan sonra kabine- sini de tadil edecektir. M. Venizelos, Cemiyeti akvamın 10 nisan içtimanda hazır bulun- mak ve maliye komitesinin huzu- runda Yunan metalibini müdafaa Hâlâ harp! Itilâf husule geldi, fakat tatbik edilemiyor! Londra 26 (Hususi) — Japonya ile Çin arasında nihayet bir itilaf husule gelmiştir. Bu itilâf muci- bince Şanghaydaki Çin kıtaatı bu günkü mevzilerinde duracaktır. Japon 'kıtatı ise ihtilâftan evvel bulundukları imtiyaz mıntakasına çekileceklerdir. Fakat bu itilâfa rağmen Japon- lar bugünkü hattı bırakıp imtiyaz mıntakasına çekilmek istemedik- lerinden vaziyette bir değişiklik yoktur. o Cephede müsademeler eksik değildir. Japonyanın, Cemiyeti akvam- dan çekilmek tehdidi her tarafta büyük bir tesir husule getirmiştir. Fransız gazeteleri bu mesele ile uzun uzadiya meşgul olmakta Cemiyeti: akvamın nazik vaziye- tinden bahsederek cemiyetin, ar- zusu hilâfına Aksayı şark işlerine karıştığını söylemektedir. Anadolu demir yolları şirketi Anadolu demir yolları ve Mer- sin - Tarsus - Adana hattı ile Haydarpaşa liman şirketleri âzaları dün toplanmıştır. Dünkü içtimada şirket müessiseleri evvelce! şirket- lerin feshi hakkındaki taleplerin- den sarfınazar ettiklerini söylemiş- ler ve bunu müteakip idare hey- eti âzasısı hep birden istifa et- miştir. Bunun üzerine yeni idare heyeti seçilmiştir. Yeni heyet âzaları Ali Nizami, Safa Feyzi, Şefik beyler- den, Doyçebank müdürlerinden Von Ştravs, Von Veigeld, banka- nın İstanbul şubesi müdürü M. Goldenbergden mürekkeptir. Mu- zaffer Hulüsi bey şirket mürakip- liğine tayin edilmiştir. Arabacılar kâhyasını yaraladılar Fatihte Çukurçeşmede oturan arabacı kâhyası Hamza efendi dün yolda giderken Hudadat ve Fahri namında iki kişinin taarru- xuna uğramış ve bu iki kişi tara- fından atılan kurşunlardan dördü Hamza efendinin bacağına isabet etmiştir. Mutaarrızlar kaçmışlar- dır. Fakat hüviyetleri (o polisçe malüm olduğu için yakalanmaları muhtemeldir. M. Venizelos Avrupaya gidiyor Yunan kabinesi tasarruf için bazı nezaretleri birleştirmeğe karar verdi etmek Oiçin perşembe günü Cenevreye (o hareket (edecektir. Gaybubeti esnasında kendisine hariciye nazırı vekâlet edecektir. Kraliyet fırkası reisi M. Çal- daris, temmuzda toplanacak olan tamirat konferansında Yunanista- nın kuvvetli bir hükümet tarafın- dan temsil edilebilmesi için derhal intihabat yapılması lâzım geldiğini söylemiştir. Geçinme masrafı Almanyada erzak fiati ucuzlatılacak Berlin, 29 (Hususi) — Alman- yada erzak ve diğer birinci derecede ihtiyacata ait eşya fiatlerinin ucuzlatılması' için yeni tedbirler alınacaktır. Bu maksatla bir kısım vergiler de indirilecektir. Zeplin balonu Genubi Amerikadan döndü Berlin, 29 (A.A.) — Graf Zep- lin balonu saat 16 da Friedrichs- hafen'de yere inmiştir. 50 liraya bir fincan, 38 liraya bir bardak! Ankara 28 — Devlet demiryol- ları namına evelce alınmış bazı malzemeler arasında şayanı hayret bazı mübayaalar meydana çıkmış- tır. Sabık idare müdürü tarafından alınan bu malzemede (50) liraya 6 adet kahve fincanı, (38) liraya 12 adet su bardağı görülmüştür. 14 anahtar! Bir hırsız eşyayı toplarken yakalandı Maruf sabıkalılardan Mehmet evvelki gece Beyoğlunda bir apartıman O kapıcısının odasına giderek kapıyı maymuncukla açmış, içerideki eşyayı toplarken cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Mehmedin üzerinde muhtelif kilitleri açmağa mahsus 14 tane anahtarla muhtelif maymuncuklar bulunmuştur. Çatıda işi ne idi? Galata Ispiro isminde 14 ya- #nda bir çocuk dün Sovyetlere sit bir ardiyenin çatısında dola- gırken açık bulunan bir delikten içeriye düşerek ağır surette yara- lanmıştır. Tramvay kazası Vatman Ibrahimin idaresindeki Şişli tramvayı dün akşam Taksimde 75 yaşlarında sucu Sami ağaya çarparparak muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. sl 30 Mart 1923 ————— Kirli çamaşırlar! Izmir rıhtım şirketi dava- sında meydana çıkan garip işler! Izmir, 30 — Rıhtım şirketi da- vasına dün başlanmıştır. Vali mu- avini, polis müdürü, maliye müfet- tişleri ve bir çok zevat muhakeme sanasında samiler arasında bulu- nuyorlardı. Maznunlar yedi avukat tutmuşlardı. Evvelâ müddeiumumi iddiasını serdetti, bu iddiaya nazaran maz- nunlar üç cihetten dava ediliyor- lardı. komiser Emin beye rüşvet vermek, şirket defterlerinde, evra- kında sahtekârlık yaparak hükümeti ve eşhası zarara sokmak, şirket defterlerinden (o bazılarını (Oimba etmek. Dava edilenlerden M. Yordan M. Gifre defterleri imha cürmün- den, M. Pere (sahtekârlıktan, Gad Franko efendi rüşvet işinin nazımı olmaktan, Galip bey de evrakı imha ve kaçırmaktan maz- nundular. M. Yordan istiçvabı esnasında: — Benim zamanımda komisre para verilmedi. Ben buraya gel- diğim zeman para verilmişti. Şir- ketten defterler de kaçırılmış ve imha edilmiş değildir. Bunlar benden evvelki murahhasın fena işlerini tetkik için Fransaya gön- derilmiştir... Demiştir. — M. Gifre zamanında 55000 lira rüşvet verilmiştir, ne dersiniz? sualine: — Hesabatta bu para vardır. Fakat Emin beye verildiğine dair hiçbir kanaatim yoktur. Bundan sonra M. Yordan mu- kavelenamenin temdidi ve şirketin tramvaylara ait hesaplarındaki açığın hükümete devri için M. Frankoya 300,000 lira verdiğini söylemiştir. Şirket evrakının Fran- sız konsoloshanesinde yakılması meselesi için M. Yordan: — Evrakı konsoloshaneye gö- türen Gifre ve Peredir. Evrakın mahiyetini bilmiyorum demiştir. Gifre de: — Bu evrak oamcazademe aitti. Bir kısmnı Galip beyle Fransaya gönderdim.. demiştir. Ehli vukuf raporunda Yunan ve Fransız hükümetlerinden alınan tazminatın defterlere geçmediği görülüyordu. M. Gifre: — Bundan haberim yok. Bu iş idare meclisinde kararlaştırıl- mıştır. dedi. Maznunlardan M. Pere evrakın kalorifer Oocağında (o yakıldığını söylemiş, maznun Galip bey Fransaya götürülmek üzere ken- disine hiç bir zaman evrak veril- mediğini iddia etmiştir. Muhakeme 12 nisana kalmıştır. Yangın Hapishanede yangın çıktı, fakat çabuk söndürüldü Dün gece saat 22 buçukta umumi hapishanede yangın çıkmış- sa da söndürülmüştür. Jandarma yatakhanesinde yakılan sobadan çıktığı anlaşılmıştır. Erenköyünde bir bina yandı Erenköyünde Alman tebaasın- dan Matmazel Karolinin evinin bahçesinde depo ve çamaşırlık olarak kullanılan binadan yangın mış, burası tamamile yanmıştır. anın 400 liraya sigortalı olduğu anlaşılmıştır. Ayni binanın bir odasında bulunan çorap makine- leri de tamamen yanmıştır. Çocuğa zorla rakı içirmişleri Pangaltıda Artin ve Keğork isimlerinde iki kişi dün gece Apostol isminde 10 yaşında bir çocuğa zorla rakı içirip sokağa salıvermişlerdir. Çocuk kendinden bihaber bir halde sokakta dolaşırken annesi örerek polise haber vermiştir. rtin yakalanmışlır. Diğer arka- daşı da aranmaktadır.