10 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

10 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 KARİ MEKTUPLARI Çikolatalardan çıkan kirli resimler Bir çikolata fabrikasının piya- saya satılan beberi beş kuruşluk çikolatalarından çıkan resimlerin bazıları ele alınamayacak dere- cede pis ve hirli oldukları görül- mekte ve bunun iade edilen al- bümlerdeki resimlerin tekrar isti- mâl edilmesinden ileri geldiği anlaşılmaktadır. Kalay kâğıtlar içerisinde mu- hafaza edilerek nezafetine itina edilmesi icabeden , çikolataların tam üzerlerine böyle yüzlerce elden geçmiş kirli resimlerin ko- nulmasının ne dereceye kadar doğru olacağı en ufak bir düşünce ile anlaşılabilir. Fabrikanın albümleri istirdat etmeyip Obundan 15-20 sene diğer bir çikolata fabrikasının yapmış olduğu, veçhile resimle- ri zımbalamak suretile albümlerin mükâfatı kazananlara terketmesi hem kenâisi için büyük bir rek- lam teşkil eylemiş, hem de elden ele dolaşmış resimleri ikinci ve üçüncü defa istimal etmek gibi fabrika aleyhindeki hasis düşünce cereyanını mennetmiş olur. Sıhhatı umumiye namına muh- terem gazetenizin bu nokta hak- kında fabrikanin nazarı dikkatini celbetmenizi rica ederim. Karilerinizden bir çocuk pederi Behçet Tayyare bileti satışı Ankara bakkal ve tütüncülerin- den 20 imza ile şu mektubu aldık: Ankarada tayyare biletleri bayiliği bir şahsın inhisarındadır. Çok calibi dikhat olan bu inhisa- rın sebep ve hikmetini bir türlü aplıyamıyoruz 70 bin nufüsla ve çok dağınık olan Ankara şehrinde tayyare bilet tevziatı ancak bir mahleden yapılır. Tayyare bileti almak arzusunu duyarsanız Çan- kaya, Keçiüren, Yenişehir ve yahut Cebecidiki evinizden kalkıp Anafartalar caddesine kadar ihti- yari zahmet etmeniz ve burada devairi resmiye gibi günün muay- yen saatlerinde açık bulunan kişeye ugramaız icabeder. Ankara, Türkiye şehirleri içe- risinde nüfusuna nisbetle en fazla tayyare bileti iştira kabiliyetin- dedir. Fakat tek gişe usülunun tatbikinde israr edilmesi bu ka- biliyyeti asgari hadde indirmiştir. Tek bayilik için gösterilen yegâne sebep, müteaddit bayi usulünün emin olmasıdır. Cemiyet bu usulü altı sene evvel “bir defa tecrübe etmiş te bir çok ziyana ugramış. Teminat vermiyen lâalettayin kimselere bilet sattırmasını teklif etmiyoruz. Fakat talimatnameleri vardır; bu talimatnamede zikredi- len şeraiti haiz talipler pek çok- tur. Satıcıların çoğaltılmasile ce- miyet menfaatinin lâakal iki misli artacağından şüphe edilemez. Şayet cemiyet bir çok bayilerle ayrı ayrı uğraşmağa vakit bula- mıyorsa bazı “şehirlerde olduğu gibi milli bankalarımızdan birisini bu işe tavsit edemez mi? Yaz mevsimi yaklaşıyor! Kiralık köşkünüz varsa... Gazetemize bir küçük tlân koydurunuz, derhal kiracı bulursunuz. Akşam Zehirli gazlara karşı tedbir alınıyor Istikbal harplerinde zehirli gazların mühim bir rol oynıyacağı anlaşılmaktadır. Bunun için Rusyada şimdiden boğazlarla mücadele tedbirleri alınıyor. Zehirli gaza karşı en müessir tedbir maskedir. Şimdi- den muhtelif müesseselerde bu maske ile iş görmek talimleri yaptırılıyor. Yukarıdaki resimde bu talimlerden bir kaç manzara görülüyor. Sarayı andıran mükellef vapurlar Avrupa ile Amerika arasında işliyen vapurlar sâbih birer saray gibidir. Bilhassa harbi umumiden sonra yapılan vapurlar fevkalâde süslüdür. Fakat son zamanlarda iktisadi buhran yüzünden bu vapurlar müşteri bulamamağa başlamışlardır. Bir çok vapurlar ücretlerini mühim miktarda indirmişlerdir. Resmi- mizde son müzeyyen vapurlardan birinin bir yatak odası, çocuklara mahsus oyun odası, vapurun garajı ve elmas satan mağazası görülüyor. — o 10 Nisan 1932 MEMLEKET HABERLERİ Hayreboluda mal nasıl satın alınır? Tekir dağ 8 — Geçenlerde yolum düştüde Heyreboluya git- tim. Burası ile Hayrebolu arasında hemen hemen hiç şosa yok gibidir. Yalnız Muratlı ile Tekirdagı ara- sında bir şosa vardır. Buyolda Tekirdagında pek yakın bir köprü mevcuttur. Köprü pek harap bir haldedir. Bir çok tahtaları eksik- tir. Köprü uzun bir;zamandanberi tamir yüzü görmediği için üstün- den nakıl vastaları bin müşkülâtla geçemektedir. Geçenlerde burada çiftliği bu- lunan Mazhar paşa zade Veliettin bey bir köprü yaptırmıştır. Bu köprüden O geçenler her gün Veliettin beye dua etmektedirler. Köprü ahşap olmakla beraber hakikaten pek sağlam, pek mü- kemmel bir haldedir. Hayreboluda faizcilik ve tefe- cilik son zamanlara kadar almış yürümüş bir sanat halinde idi. Burada ayda yüzde; 6 - 7 faiz alanlar vardı. Son zamanlarda burada faizcilere ve tefecilere karşı şiddetli bir mücadele baş- lamıştır. Bihassa bu mücadele ile bazı büyük bankalarda alâkadar olmaktadırlar. Banka müdirleri agır faizle borç alan köylülerle sıkı bir temasa başlamışlardır. Müdirler, köylülere katiyen ağır faizle para almalarını tenbih et-. mekte ve kendilerine her türlü kolaylığı göstreceklerini (o vadet- * mektedirler. Hayrebolu halkı bazı bazı es- naftan pek şikâyetçidir. Bu şikâ- yet satılan eşyanın eksik tartıl- masına aittir, 5 beriyi bir de kendi elile tartmak mecburiyetinde okalıyor. Hattâ daha tuhafı var: Ahali aldıkları malı sokakta tartabilmek için muhtelif yerlere, köprü başına, borsanın önüne birer kantar koy- muştur. Sokaktan mal alanlar gidip bir kerre de bu kantarlarda eşyasını tarttırırlar.. Fakat, bazı esnaf halka bu umumi kantarların bozuk olduğu hissini ' verdirmek için yeni bir çareye baş vurmuştur. Sattıkla- rından bazı şeyleri biraz fazla tartı- yorlar. Halk bu fazla aldığı malı kantara götürüyor. Kantar meselâ esnafın İ okka diye tarttığı 15 dirhem ( gösteriyor. (O zamanda halk umumi kantar ların daha eksik tarttığına zahip oluyor. Belediye bu işle sıkı bir sürette alâkadardır. Bursada tenis merakı Bursa, 8 (Hususi) — Şebrimiz- deki tenis meraklıları burada toplanarak bir kulüp açmağa ve bir saha vücude getirmeğe karar verdiler. Tenisçilerin ilk içtimama yirmi kişi iştirak etmiştir. İlk tenis sahasının İstiklâl stadyomun- Amca Bey'in - Güzel bir albumunu meccanen almak isterseniz: AKŞAM'a abone olunuz | Cemal Nadir boy arkadaşımız Amca Bey'in gazetemizde intişar etmiş en güzel karikatürlerini bir araya topladı; bunları renkli, zarif bir Kapak “içinde güzel bir album halinde neşretmiştir. Nisan 1932 zarfında gazetemize bir senelik, 6 aylık, 3 aylık abone kaydedilecek karilerimize veya mevcut abonesini Nisan içinde asgari 3S ay için temdit ettirecek olan abonelerimize abone bedelleri Nisan sonuna kadar idarehanemizce kabzedilmiş olmak şartile, bu güzel album'dan bir nüsha hediye edilecek ve posta ile adreslerine gönderilecektir. Halk bazı esnaftan aldığı öte-* !