10 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

k j Sahife 2 (Baş tarafı birinci sahifede ) Teşviki sanayi maafiyetleri 1 — Teşviki sanayi kanunu ile bahşedilen haklara ilişilmiyecektir. Ancak hariçten celbedilen ve gümrük resminden muaf tutulan mevaddı iptidaiye listesi üzerinde esaslı tetkikat yapılarak bu liste darallılacak ve bazı maddeler üzerindeki maafiyet kaldırılacak- tır. Bu tedbir bir buçuk milyon liralık varidat temin edebilecektir. Muamele vergisine zam 2 — Gümrüklerde © muamele © vergisine bir mikdar zam icra olunacaktır. | Bina vergisi © 3 — Bina vergileri kanunun- © daki vergi nisbeti bir mikdar . tezyit olunacaktır. Yani geçen sene musakkafat kanunu üzerinde - yapılan tadilât meyanında vâki tenzilâtın küçük bir kısmı iade . olunacak, zirai musakkafat ise bu - zamdan müstesna tutulacaktır. Nakliyat vergisi © 4 — Nakliyat vergisi, otomobil, otobüs, motosiklet, kano otomobil o zatülhareke vesaite de teş- mil edilecektir. Bu teşmilden “200 bin lira varidat temin oluna- bilecektir. £ Nakliyat (vergisinin © halktan alındığı halde kısmen müesseselerin elinde kaldığı ta- hakkuk ettiğinden halktan alınan - verginin tamamen bazineye gir- mesini temin için kanuni müey- - yedeler vazolunacaktır. Şeker istihlâk resmi o 5 — Yerli fabrikalarda imal edilen şekerin beher kilosundan “alınan dahili istihlâk resmi arttı- rılacaktır. - Bu tezayüt fabrikaların temettüü “üzerinde cüzi bir tesir yapmakla o kalacak, şeker fiatlerinin tezayü- düne sebebiyet vermiyecektir. © Hariçten ithal olunan şekerin beher kilosundan alınan 23 ku- mmm enn - 6 — Muayyen bankalara bah- şedilmiş pul muafiyetleri kaldırı- olacaktır. Bu da 500 binliralık bir —— varidata zemin teşkil edecektir. Müvazene vergisi ihdası 7. — Buhran vergisindeki nis- betlerin tezyidi yerine (o muvak- kat mahiyette olmak üzere mü- “vazene vergisi namile yeni bir i ihdas edilecektir. Hükümet Muvazene vergisi buhran ver- 'gisine tabi tutulan umumi, hususi - bütçelerile idare edilen daire ve müesseseler (Ove hakiki veya © hükmi şahıslar (o nezdinde veya onlara merbut olarak maaş, tahsisat, ücret, yevmiye, hakkı © hu r; oaidat ve ihtisas zamı bilâmum ikramiyeler veya € ef hangi bir nam ile olursa İsün bir bedel veya aylık muka- de çalışan şahısların istihkak- ları ve şirket ve müesseselerden “alınacak temettü ve ikramiyeler ve hizmet mukabili verilecek taz- minat ve ihbariye ve ayni mahi- etteki tediyelerden yüzde on nis- betinde tahsil olunacaktır. ; Müvazene vergisi buhran vergisi . giki istisnaları olmayacak, eski © tekaüt kanunu üzerinden maaş alan mütekaitler, yetimler ve dul- ların maşaşlarından, harp malül- . lerine. yapılan tediyattan, hidematı © vataniye terbininden maaş alan- Mardan bir ay zarfında aldıği maaş “ücret veya yevmiye yekünu 30 da ve ondan aşağı olanlardan Vergi nasıl alınacak ahi vergi tahsil olunacaktır. Müvazene vergisinin tatbiki şu “şekilde cereyan edecektir. Maaş veya Ücretin yekünu üzerinden “evvelâ oyüzde on nisbetinde « Müvazene vergisi i | Ankara 10 (Telefon) — 1701 numaralı tütün kanununun bazı maddelerini tadile matuf yeni tetkikat yapılmaktadır. Köylü ta- rafından tütünün ekini, istihsal, ve satışile (Oköylüden (inhisar idaresince, yapılacak (omübayaat Ankara, 10 ( Telefon) — olarak Parise gidecektir. husulü muhakkak görülüyor. İnhisarların tevhidi Bir umumi müdürlük ihdas olunuyor Ankara 10 ( Telefon ) — İnhi- sarların tevhidi etrafındaki büt- çede kadro hazırlıkları (ikmal edilmiştir. Dün akşam vekâlette müsteşar Âdil beyin riyasetinde Inhisarlar umum müdürlerinden müteşekkil bir içtima olmuş, nihai tetkikat icra olunmuştur. Inbisarların bir umumi müdür idaresinde bulunması tekarrür etmiştir. Tevhidin tatbiki için bir de talimatname hazırlanıyor. Urfada vilâyet meclisi intihabı Urfa 10 (Hususi) — Urfa vilâyet umumi meclisi içtimalarına niha- yet vermiştir. Daimi encümen âzalıklarına Hakkı, Şekip, Hacı Mazlum, Hüseyin ve Abdurrahman beyler intihap edilmişlerdir. Graf Zeppelin Pernambouc 9 (A.A.) — Graf Zeppelin, saat 21,15 de hareket etti. 4000000100100 müvazene verğisi kesilecek, b hara yine maaş yekünu üzerinden kazanç vergisi katolunacak ve kazanç vergisi kesildikten sonra geriye kalan mikdar üzerinden vergisi tahsil olunacaktır. Bir hesap Müvazene vergisinden sonra hususi bir müessesede çalışan yüz lira maaşlı bir memurun müvazene, buhran ve kazanç ver- gisi katiyatından sonra eline geçe- cek para şudur: I Maaş Katiyat 0 10 Müvazene > Kazanç 6 30 Buhran 23 50 20 Pul 76 50 Müessesat memurla- | rının alacağı miktar. Yüz lira alan bir devlet me- murunu da bu katiyattan sonra eline geçen para şudur: | Maaş Katiyat 100 10 Müvazene 5 Kazanç 6 50 Buhran 2170 20 Pul 7830 Dainler müzakere pek müsait bir safhadadır. Saracoğlu Şükrü bey, üç dört güne kadar kati talimatı hamil Bu yeni temas neticesinde Dainler vekillerile itilâf Çünkü iki tarafın noktai nazarında mevcut olan farklar pek ehem- miyetsiz bulunmakta ve bunların kolaylıkla bertaraf | şekilleri de ihracı esaslarına | eden maddeler miyetli tadilât yapılacağı tahmin olunmaktadır. Benzine ispirto karıştırılması me- selesi etrafında gümrük ve inhisarlar vekâletile Ziraat vekâleti tarafın- | bitirecektir. Hamillerle itilâf oluyor Düyunu umumiye taksitlerini ecnebi parasile değil türk lirasile ödeyeceğiz vekillerile Gümrük tarifesi Komisyon tadilât tetkikatını ilerletti Ankara, 10 (Telefon) — Gümrük tarife tadilâtı komisyonu tetkika- tını ilerletiyor, tetkikata göre ithalât gıdai (o müstahzeratla zikiymet maddeler üzerinde cere- yan etmektedir. Resmin tezyidine müsait olan maddeler, memleket iptidai mad- delerinin himayesini de istihdaf edecektir. Bayram tarifesi Ankara 10 (Telefon) — Devlet demir yolları bayram münasebe- tile tenzilâtlı tarifeye 12-13 nisan- dan itibaren başlayacaktır. Manisada kaçakcılık Manisa 10 (Hususi)-— Manisaya altı saat mesafede Osman ve Musanın evlerinde kaçak eşya bulunduğu haber alınmıştır. Inbisar memurları ve jandarma tarafından yapılan © araştırmada evde 67640 yaprak kaçak sigara kâğıdı bulunmuştur . Osman ve Musa İzmir ihtisas mahkemesine sevkedilmişlerdir. Avukatlar Sınıflara tefrik edilecekleri doğru değil Ankara, 9 (A.A) — Mahkeme- lerin sınıf ve (— derecelerine göre avukatların mubtelif sınıf- lara taksimini (ogösteren iste- ler Oo tanzimi Ohakkında Obazı gazetelerde görülen neşriyat üze- rine Anadolu ajansınin bir muha- habiri adliye müsteşarına müracaat ederek bu bapta maımlümat talep etmiştir. Müsteşar beyin beyanatı berveçhi atidir : “Vakit ve Son Posta gazetele- rindeki fıkrayı ben de okudum. Bir iki aydır memleket avukatla- rını alâkadar edecek şekillerde asılsız bazı havadisler o neşrolun- muş ve ajansınız tarafındrn da tekzip edilegelmiştir. Temamen asil ve esastan ari olan bu bahsettiğiniz fıkrayı da kat'iyetle (o tekzip (edebilirsiniz. Böyle bir tasavvur dahi yoktur.,, elgraflar edileceği ümit edilmektedir. Yeni itilâfname muci- bince düyunu umumiye taksitlerini, ecnebi parasile değil, Türk lirasile tediye edeceğini bu sayede ileride, ecnebi kambiyonun temevvüçleri yüzünden, borç taksitlerinin müteessir olmayacak ve her dirdiğim veçhile muayyen bir meblağ ödeyeceğiz. İŞ ma NİN Tütün kanunu tadil ediliyor Benzine ispirto karıştırılması tetkikatına devam ediliyor taalluk| dan müşterek tetkikat yaptırılmak- ürerinde ehem- | tadır. Bu tetkikata göre her iki | vekâletten ikişer memurdan mü- teşekkil bir komisyon yapılmıştır. Komisyon on güne kadar işini tediyesi esnasında, paramız sene evvelcede bik Milletler cemiyeti Fransız başvekili M. 'Tar- dieu, Cenevreye gidiyor Paris 10 (A.A.) — M. Tardicu yarın Belfer'e ve oradan akşam üstü Cenevreye gidecektir. Mumaileyh, sal günü mali komi- tenin raporunu tetkik edecek olan Cemiyeti akvam meclisinin celse- sinde hazır bulunacak ve belkide bir nutuk söyliyecektir, M. Tardicu, Parise 13 Nisahda avdet etmek niyetindedir. , Londra 10 (A,A.) — Avustu- ralya baş müddeiumumisi ve ha- riciye nazırı sir Latham, buraya gelmiştir. Mumaileyh tahdidi tes- lihat konferansında Avusturalyayı temsil etmek üzere Cenevreye gidecektir. Ispanyada grev bitti Madrit, 10 (A.A.)— 48 saatlik grev hitam bulmuş olduğundan cumhuriyetçi hukuk talebesi, tek- rar çalışmağa başlamıştır. | Eguvateurade ihtilâl (| Guayaowl, o ( Ebuatour ) 10 - (A.A) — Hükümet kuvvetleri, puntapiedra istihkâmını asilerden > 10 Nisan 1923 | Rıhtım şirketi i 650 bin Tiralık davaya başlanıldı Rıbtım şirketi aleyhine Istanbul i gümrük başmüdürlüğü tarafından | açılan 650,085 liralık Otezminat | davasının rüyetine dün dördüncü | hukuk mahkemesinde başlanmıştır. Dünkü celsede rıhtım şirketi avu- | katları gümrüğün © müracaatının Işeraiti kanuniyeyi cami bulunmadığı | ve davada müruru zaman olduğu | cihetle istima edilmiyeceğini iddia etmişlerdir. | Mahkeme müzakereneticesinde bu itirazların reddile gümrüğün | davsının kabul edilmesine ve / evrakın tahkikat hakimine tev- | düne karar vermiştir. , — Küçük hanımın kısmeti | Selâmi İzzet beyin yazmakta 7 olduğu “ Küçük hanımın kısmeti ,, isimli büyük milli, edebi, nezih | roman bitmiştir. “ Küçük hanımın kısmeti ,, pek yakında gazetemizde tefrika edi- | lecektir. Dörtler konferansı Fransız maliye nazırının beyanatı Londra, 9 (A.A.) — 4 ler kon- feransı müzakerâtı biçbir hal su- retine iktiran etmemiştir. Resmi bir tebliğ, müzakeralın bir takım iktisadi meseleler kar- şısında kalmış olduğunu, bu me- selelerin daha derin tetkikat icrasını ve daha fazla malümat teatisini istilzam etmekte bulun- duğunu bildirmektedir. Son celsede M. Flandin, yeni- den merkezi Avrupada rüçhan esasına istinat eden bir iktisadi birlik vücude getirilmesi lüzumunu ehemmiyetle kaydederek bu reji- min büyük devletlerin en ziyade mazharı müsaade millet madde- sinden istifade eylemekten feragat etmelerini icab ettirmesi lâzım ! gelmekte olduğunu beyan etmiştir. M. Flandin, Londrayı terketme- den evvel şu beyanatta bulunmuş- tur: — “Bazı devletlerin merkezi Avrupadaki vaziyetin vehametini takdir etmemekte olduğunu zan- nediyorum. Fakat vakayiin inkişafı, bir in- hidamın önüne geçmek için bir müdahalede bulunmanın açil bir zaruret olduğunu gösterecektir. Allahabatta kargaşalıklar Allahabat, 10 (A.A.) — Polis, kargaşalıklar çıkaran halk üzerine ateş açmak mecburiyetinde kal- mıştır. Bir kişi ölmüş, bir polis istirdat etmiştir. Asiler reisinin kaçmağa muvaffak olmuş olduğu | söyleniyor. | ağır surette yaralanmıştır. 43 kişi tevkif olunmuştur. Tahdidi teslihat | ""ç$ Yan) Mera Italya hükümetinin verdiği muhtıra Roma,9 (A.A.) — Tahdidi tes- lihat konferansı bürosuna Italya hükümeti tarafından gönderilen mubtıranın metni neşredilmiştir. Bu muhtarada bazı teslihatın ve harp usullerinin ilgası hakkın- daki 19 şubat tarihli Italyan ve- sikası hatırlatıldıktan sonra bur ilga keyfiyetinin ne suretle yapılması lâzım geldiği izah edilmekte, harp zamanında cari kanunların yeniden tetkik ve sivil tayyareciliğin müra- kabeye (tabi tutulmas tavsiye olunmaktadır. Hava faciası Rema 9 (A.A.) — Iki bombar- dıman tayyaresi bir talim uçuşu esnasinda çarpışmışlar ve sakat- lanarak düşmüşlerdir. Iki zabit telef olmuştur. İ istimal ederken babası | Hindenburgun yeniden intihabı lehinde Lustgartende halk tara- fından bir nümayiş yapılmıştır. Altın ihracatı Vaşington, 9 (A.A.) — Fransaya altın ihracı mesel hariciye nezaretinin altın siyaseti nda Fransa ile Amerika arasındaki teşriki mesaiye tama- mile riayet edilmekte olduğu beyan olunmaktadır. Eroin! 18 yaşında bir genci babası polise verdi Beyoğlunda 18 yaşında Artin isminde bir çocuk dün eroin görerek polise teslim etmiştir. Artinin üzerinde iki paket eroin bulun muştur. Çocuk ifadesinde eroin- leri Refet isminde birisinden ak dığını söylemiştir. Zabıta Refeti de yakalamıştır. MY