10 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

10 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Yeni bir rökor İngiltereden cenubi Afrikaya 4 gün 17 saatte Yeni röko yapan tayyareci Mollison Meşhur İngiliz tayyarecisi Mol- lison yeni bir rekor yapmıştır. Tayyareci (Tuss Matlı) sisteminde gayet hafif bir tayyare ile Ingil- tereden Afrikanın cenubundaki Kap müstemlekesine gitmiştir. Tayyareci 6000 millik bu mesa- feyi 4 gün 17 saat 18 dakikada katetmiştir. Son rekoru Mis Salaman yap- mişti, Mr. Mollison tayyareci kızın rekorunu 15 saat 18 dakika daha az bir müddetle kırmıştır. Gariptir ki Mr. Mollison tam hedefine yetiştiği vakit tayyaresi sahile düşmüş ve bir taksi otomo- bilini ezmesine ramak kalmıştır. Otomobilin şoförü | tayyareciyi kazazede. tayyaresinin O enkazı içinden “kurtarmıştır . o Mollison ehemmiyetli surette yaralanmıştır. Tayyareci bu defaki rekor seyaha- tinde Andolu ve Mısır yolunu değil Cezayir ve Sahrayi Kebir yolunu takip etmiştir: Mellison- 2,000 mil mesafeyi Sahrayikebir çölleri üzerinden takip etmiştir. Bu yolun. daba kestirme ve elverişli olduğu anlaşıldığından bundan sonra Londra - Kap tayyare postaları Amerikanın şark değil, garp sahilini takip edecek- tir. “www Eski rökörü yapmış olan Mis Salman haritayi tetkik ediyor Gi edilmektedir. hazırlanan bir tayyare görülü Berlin 6 Almanyanın ve cihanın en mühim tayyare fabrika- larından memleketimizde de ma- ruf Yunkers müessesatı tediyatını tatil ve mahkemece tasfiyesini talep eylemiştir. Şirketin bu yolda neşreylediği beyannameye omazaran profesö nn LR Tayyarelerinmukavemeti Rüzgâra karşı mukavemet için, mühim. tecrübeler yapılıyor Tayyarecilik sanatı ilerledikçe tayyarelerde emniyet tertibatı da artmaktadır. Yeyi tayyareler iyice tecrübe edilmeden, her kısmı ayrı ayrı gözden geçirilmeden kullanılmıyor. Şimdi tayyarelerin sadece iyi inşa edilmiş olup olmadıkları değil, mukavemetleri de tecrübe Amerikada tayyarelerin rüzgâra karşı mukavemetini tecrübe için bir rüzgâr tüneli yapılmıştır. Burada elektrik kuvvetile saatta 112 mil sür'atinde rüzgâr yapılıyor. Tayyare buradan gelen rüzgâr önünde devirler yapmak suretile uçuyor ve rüzgâra mukavemet edebilip edemiyeceği anlaşılıyor. Resmimizde rüzgâr tüneli ve tücrübe için yor. - Yunkersin iflâsı Mevcut müesseselerin işletilmesine çalışılıyor | şirketin borcunun I mevcudu tecavuz eylemediği gös- b) | | | Yunkers, müessesatının mevcudi- yet ve faaliyetini idame edebil mek noktai nazarından tasfiye yapmak mecburiyetini hissetmiştir. Beyannamede bu tedabirin kredi temindi yolunda yapılan teşebbüsat ve müzakeratın akim kalmasının gayrı kabili içtinap bir neticesi bulunduğu bildirilmektedir. Şayanı memnuniyet bir nokta olarak da tasfiye talebine rağmen matlubat ve terilmektedir. Pundan başka şir- ketin bazı şubelerinin muamelâtile almış oldukları siparişler geçen seneye nisbetle daha müsait imiş. Son zamanlarda yapılan bazı tasarruflar sayesinde vaziyet bir derece ıslah edilmiş gibidir. Ek yevm mevcut müesseselerin her halde idame ve işletilmesine çalışılmaktadır. Zira bu yalnız Yunkers fabrikalarının kıymeti ve itibarı noktai nazarından değil aynı zamanda bu müesseselerde çalışan 3000 amele ve memurun temini maişetleri için de mübrem görülmektedir. Sahife 7. Manisa mektupları Menemende işsiz Yoğurdu ve testisile meş- hur bir kasaba: Menemen hiç kimse yoktur. Bağcılığa çok haves var Manisa 7 ( Hususi ) — Izmirle Bandırma ve afyon hattı güzer- gâhında yoğurtu ve testisi ile; meşhur güzel menemenden bahs- edeceğim. Trenle bu Istasyondan geçenler muhakkak Menemenin çok nefis yoğurdundan ve güzel testilerinden alırlar. Tren ıstas- yonuna gelir gelmez kadınlı erkekli çocuklu” bir kafile bulun- duğunuz komperlimanın pencere- leri ve kapuları önünde. — Menemen yoğurdu, Menemen yoğurtu!... Menemen destileri buz gibi tutar Menemen destileri.. Avazeleri ortalığı o çınlattırır. Ve.cidden bu diyarın nefis yo- godunu almadan geçemezsiniz. Trenimiz Manisadan tam vak- tinde (o kalkmış © bulunduğundan 9 da Menemene geldik. Yoğurt, testi feryatlarile karşılaştık. Bu kazada kaymakam bulunan Hasip beyin çok methini işitmiştim. Şimdi Zülüfke valisi * bulunan Tevfik Sırrı bey mülkiye müfettişi iken bana gezdiği kazalar içinde köy kanununun hakkile tatbik edilmek suretile köylerde maarife karşı Hasip beyin kıymetli biz- metlerini söyliye söyliye bitire- mezdi. z Doğruca hükümete gittim. Ilk işim köy kanununun köylerde ciheti tatbikiyesi etrafında elde edilen işleri sormak oldu. Cebin- den ufak bir defter çıkararak:. 9 köyde 9 mektep yapılıyor. Bütün malzemesi köylüler tara- fından tedarik edilmek suretile yapılmakta olan bu mekteplerin üçü ikmal edildi, diğerlerinin de inşaatı devam etmektedir., dedi. Bütün köylerde muntazam def- terler tutulmakta ve köy odaları âdeta resmi bir daire müdirinin odası gibi tefriş edilmektedir. Gazimizin resimleri odaları bir kat daha tezyin etmiştir. Sasallı köyüne gittik. Köylülerin ilk işi bize yeni yaptırdıkları mek- tepleri gezdirdi. “Allah Kâzun paşayı, kaymakamımızı başımızdan eksik etmesin. Bize bu irfan ocaklarını yaptırtan hep bu iki adamdır, diyerek Kâzım paşayı ve Habip beyi dillerinden bırak- “miyorlar. © Menemen yol siyasetinde de muvaffak olmuştur. Köyler ara- sında telefonlar birbirine bağlı bulunuyor. Her sene ilk sebze yetiştiren bu kazada işsiz kimse yok diye- bilirim. Herkes bahçesinde, ba- ğında ve meyan kökü fabrika- sında işlerile meşgul.. Her yerde Menemen kaymakamı Hasip B. faaliyeti fazla. Bu sene 1500 dönüme yakin: bağ dikilmiştir. Geçen sene 3000 dönüm dikilmiş. Halkın bağcılığa çok havesi var. Kazada göze çarpan bir nok- sanlık varsa' o da elektrik işidir. Telefon tellerile elektrik tesisatı olur mu? Belediye şimdi İzmirden bir heyeti fenniye davet ederek bu yarım yamalak tesisatı yıkacak ve bir çok fedakarlıklarla yeni bir tesisat vücuda getirecektir. Belediye işlerinde bazı tezeb- züpler olduğu şayiası üzerine mül- kiye müfettişlerinden Tevfik Ta- lât bey bir haftadır belediyenin 927 ilâ 930 senesine kadar olan işlerini tetkik ediyor. Bu tekikat neticesinde (belediyenin Vakıf çayırından bir yer alan tayyare cemiyeti reisi Muhiddin beyin verdiği 1153 liraya mukabil bir makbuz © verilmişsede © vezne defterinde kaydı görülmemiştir. Veznedar Hüseyin efediden mesele tahkik ediliyor. Müfettiş ve kaymakam beylerin ketum ( davranmalarına rağmen ortada bazı yolsuzlar bulunduğu söy leniyor. Yapılmakta olan tetkikat ve teftişat neticesinde bunun an- şılacağı şüphesizdir. Menemenden çok iyi bir inti- bala ayrıldım. Bu kazanin değerli kaymakamı Habip beyin faaliye- tini takdir etmemek kabil değildir. - Bartında kızamuk Bartın 9 — Bir aydanberi de- vam eden kızamuk salgını hafif- lemiştir; hastalık tamamen bitmek üzeredir. Salgın esnasında ihtilât neticesi olarak 3- 4 kadar çocuk ölmüştür. Salgının, fazla tahribat yapmadan olduğu gibi Menemende bağcılık bitmesi şayanı memnuniyettir. Menemenin umum manzarası