15 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ai ğğii ii 2. Halen inin 15 Nisan 1932 AKSAMDAN AKŞAMA Ucuz etin yahnisi Babıâli o caddesinde, eskiden münhasıran kitapçı (dükkânları vardı... Adalar iskelesinde Nas- rullah efendi gibi tabi ve naşirler mevcuttu... (OKoskoca sahaflar çarşısı malüm... Maliye Nezareti- nin karşısında sırayle kitapçı dükkânları o dizilmişti... | Hattâ, Kapalı Çarşı içinde bile kitap satan dükkânların mevcut bulun- duğunu hatırlıyorum, Türkçe kitap ticaretile yaşıyan bütün bu dükkânlar, artık mah- volmuştur. Kitapcılığın şehir dahi- linde işgal ettiği mesaha, darala darala Babıâli caddesine münhasır kalmıştır. Hattâ Babıâli caddesi bile, artık tamamile kitapçılıkla uğraşamıyor. Hele Sirkeci taraf- larına doğru, caddemizi, yavaş yavaş terzi, berber, piyazcı, ma- nifatoracı, lâstikçi ve saire dük- kânları kaplıyor ve ekseriyeti bunlar teşkil etmeğe başlıyor. Vaktile ( satılan (kitaplardan biriktirdikleri paraları şimdi yiyerek geçinen kitapçiler piyasada güç belâ barınıyorlar.. Biri anlattı; Bir kitapçı evvelce bastığı kitap- ları okkayla bakkallara satarak bunlardan aldığı para ile geçini- yormuş. Meşhur muharrirlerden birçoklarının kitapları ancak bir kaç yüz tane satılıyormuş. Kitap- çilerin elinden, bu son zamanlar zarfında mektep kitapları basmak hakkı da alınıyor.. Tab işlerimiz büsbütün sukut edecektir. Acaba, bu bhirsi inhidamın önüne geçilemez mi? Mümkün mertebe geçilebilir sanırım. O'da, tabilerin basacak- ları eserleri dakik bir haddeden geçirmesi sayesinde olur. Kitap- çılığın ınkırazında bizzat tabilerin pek çok kusurları göze çarpmak- tadır: Son seneler zarfında - bilhassa şu son sene zarfında - basılan kitapların hemen cümlesi elimden geçtiği için, çoğunun pek baştan savma, pestenkerani şeyler olduğunu gördüm. Tabiler, mu- harrir ücretlerini, tashih ücretini az vermiş olmak için, en ucuz şeraite (o yanaşanların eserlerini halka sunuyorlar. Neticede, ku- surlu, kıymetsiz kitaplar basılıyor. Abaliden şayet hâlâ kitap okumak zevki kaldisa o da mahvoluyor. Kitapcılar, kendi mesleklerini korumak için, şunu göz önünde tutmalıdırlar: Ucuz etin yahnisi tatsız olur! Eserler bir ıstıfaya tabi totulup basılırsa bir dereceye kadar kari kazanır. Ve illâfelâ... Halka o derece kötü eser sunulmuştur ki, kimsede Türkçe kitaba karşı itimat kalmamıştır. Bu itimadı kendi neşriyatı üzerinde yeniden yara- tacak tabi için istikbal açıktır sanırım. Evet: Ucuz etin yahnisi tatsız olur! emaneti mektebile emaneti arasında bir ihtilâf çık- mıştır. Bu ihtilâfın esası şudur. Vaktile darülfünun emaneti dişçi mektebi kılinikleri için beş bin Dişçi darülfunun liralık bir tahsisat ayırmıştı. Bu tahsisat bittiği için lâbratuvarlarda tedrisat yapmak güçleşmiştir. Dişçi mektebi darülfünun ema- netinden yeni tahsisat istiyor. Ihtilâfa sebep bu tahsisat mese- lesidir. Kadın kaçıran biri yakalandı Bakırköyden Derviş isminde bir maznun getirilmiştir. Derviş Bakırköye tabi Şamlar karyesinde bir kadını zorla kaçırmak cürmün-7 den maznundur, Otobüs seferleri Belediye bu hususta tetkikata başladı Belediye otobüs meselesile meş- gul olmağa başlamıştır. Imtiyazın esasları şehir meclisi daimi encü- meninde tetkik (edilmektedir. Diğer tarafından heyeti fenniye bir otobüsün kilometro başına ne kadar masraf ettiğini hesap ediyor. Belediye yeni otobüs ruhsatiyesi vermiyor. Fakat bu memnuiyet- ten evvel otobüs sipariş edenler, * belediyenin kararını bilmediklerin- den otobüslerin ellerinde kalaca- ğını ve mağdur olacaklarını söy- lemekte ve kendilerine de ruhsa- tiye verilmesini istemektedirler. Bu husustaki müracaatlar şehir meclisi daimi encümeni tarafından tetkik edilecektir. Aiyon satışı hararetlendi Afyon fiatleri üzerinde hararetli satışlar devam ediyor. Geçen gün borsada 63 sandık afyon satılınış- tır. Yakın zamana kadar, borsada bu kadar fazla mal satılmamıştı, Hamburg borsasında, afyon fiat- leri üzerine yüksek telgraflar gel- mektedir. Eşyalar ne oldu? Emanete hiyanet edene 6 ay hapsedilecek Nuru Osmaniyede Münevver hanım isminde bir kadın bir müd- det evvel taşraya giderken evinin eşyaşını komşusu İbrahim efendi isminde birine emanet bırakmıştır. Münevver hanım taşradan avdet edince Ibrahim efendiye giderek eşyasını istemiştir. Fakat İbrahim efendi, — Ne eşyası istiyorsun, benim böyle şeyden haberim yok. ben senden eşya almadim. Diyerek kadını başından savmak istemiştir. Münevver Obanım müteaddit defalar ısrar etmiş, eşyalarını iste- mişse de almak kabil olmamıştır. Bunun üzerine mahkemye müra- caat etmiştir. Evvelki gün ikinci ceza mahke- mesinde Ibrahim efendinin muha- kemesi yapılmıştır. Muhakemede Münevver hanım şahitler ve delil- lerle davasını isbat etmiştir. Muhakeme neticesinde Ibrahim efendi 6 ay müddetle hapse mah- küm edilmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Pirinç fiati Ihtikâr yapıldığından şikâyet ediliyor Piyasada pirinç ibtikârından şikâyet edilmektedir. Nisan ayın- daki kontenjan listesindeki prinç bir iki tacirin eline geçmiştir. Bu vaz'iyet karşısında pırinç fiatleri 35 kuruşa kadar çıkmıştır. Yerli pirinçlerin, hariçten gelen pirinçlere rekabet etmesine pek imkân yoktur. İstanbul piyasasına en yakın olan Izmitde bile yerli pirincin maliyet fiati 29-30 ku- ruştur. Buraya kadar nakliye oktruva masrafını ilâive edersek 33-34 kuruş tutmaktadır. Paramızı koruma kanununa muhalif hareket Senai ef, isminde birisinin Türk parasını koruma kanununa muha- lif hareketlerde bulunduğu tesbit edilmiş ve borsa komiserliği tara- fından yapılan tahkikat netice- sinde evrak tanzim olunarak adli- yeye teslim edilmiştir. Senai ef. ikinci ceza mahkeme- sinde muhakeme edilecektir. Okkası 10 kuruşa! Uskumru çok çıkıyor, balıkçılar memnun değil Bu sene çirozluk uskumru ucuz- dur. Dün balıkhanede uskumru nun okkası 10 kuruşa kadar sa- tılmıştır. Uskumru bir az daha bol çıkacak olursa fiatı beş ku- ruşa düşecektir. Balıkcılar fiatların bu kadar düşmesinden memnun değillerdir. Bir çiroz sergisi sahibi, uskumru bolluğundan endişe ediyor. Kadın hırsızlar Zabıta iki kadın hırsız yakaladılar Fener polis merkezi Nebiye ve Emine isimlerinde iki kadın hırsız tevkif etmiştir.. Bunlar Fener ve Balat civa- rında bir Okumpanya halinde çalışarak muhtelif evleri soymakla maznundurlar. Her ikisinin de müteaddit cürümleri tesbit edil- miştir. Maznunlar evraklarile birlikte Eyip sulh mahkemesine verilmiş- ler, mahkeme maznunlar hak- kında tevkif müzekkeresi keserek adliyeye sevketmiştir. Evrak birinci ceza mahkemesine verilmiştir. Havalar ısınınca... ke . S Bir kaç gündenberi şehrimizde havalar isınmıştır. Bunun Üzerine sokaklarda sucular çoğalmıştır. Bazı sokaklarda bunların üç beşine bir arada tesadüf ediliyor. Resmimizde üç sucu görülüyor. Kadın hastanesi Hastahane tamir ve ıslah edilecek Istanbulda mükemmel bir ka- dın hastanesi yoktur. Haseki has- tanesi bu ihtiyacı tatmin edecek halde değildir. Evelce de yazdı- ğımız gibi, belediye Cerrah paşa hastanesi yanında bir kadın has- tahanesi yaptırmak fikrindedir. Ancak, bu seneler yeni bir kadın hastanesi yapmak kabil olamıya- cağı anlaşıldığından Haseki has- tahanesinin tamirine karar veril- miş ve bu işe başlanmıştır. Hastahanenin dahili kısımları- nın daha mebzul bir surette hava ve ziya alması için pencereleri büyültülüyor, . elektrik (tesisatı yeniden yapılıyor, hastahaneye kaloriferde konuyor. Memurin dairesi çok berbat ve iptidai bir halde olduğu için buranın tamirine Odaha esaslı surettde dikkat ediliyor. Bundan başka, o hastahane cıvarı gayet pis ve ihmal edilmiş bir halde idi. Bu saha da temizlendirilecektir. Bu suretle, yeni bir kadın hasta- hanesi yapılmasına intizaren Ha- sekihastahanesi daha muntazam bir halde konacaktır. Takas meselesi e Iktisat vekâleti müstacel malümat istedi Iktisat ovekâletinden ticaret mıntaka müdürlüğüne gönderilen bir tahriratta takasa tâbi tutula- cak devlet teşkilâtı ve müesse- sat siparişatından ecnebi memle- ketlere yapılan ihracat emtiamızın tesbiti bildirilmiş ve bunlar hak- kında Vekâlete acele malümat verilmesi o istenmiştir. £ İstenilen malümat şu merkezdedir: Memleketimizde (o yetişen ham veya mamul mevadın nerelerde, ne evsaf ve ne miktarda istihsal veya imal edildiği, ne cinsinden olduğu ve bunların dahilde istihlâk olunanlarından maada ne mikta- rının ihracı mümkün olduğu, halen ecnebi memleketlere kabili ihraç ne gibi mevat bulunduğu ve bunların toptan ve vasati fiatleri ve ihraç iskelelerin (nereleri olduğu. Bir fransız mektep gemisi geliyor Jeanne d'Arc ismindeki fransız mektep gemisi 13 mayısta lima- nımıza gelecek ve 19 mayısa kadar kalacaktır. Gemi buradan Köstenceye gidecek, 25 mayısta tekrar boğazdan geçecektir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6G AYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1 AYLIK 150 » — & xe Abone ücretleri (odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhiçço 9 — Kasım:160 5. İmsfk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 8,46 10,35 5,26 9,10 12 1,39 Va, 3,35 5,22 12,14 15,58 18,48 20,24 — Idarehane: Babiâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Kadın modaları Geçen gün bizim gazetede kadın modalarınin nasıl çıktığına dair bir yazı okudum.. Bir kadr. nın ensesi pek güzelmiş. Ne çareki saçlar uzun.. Meşhur bir Paris berberile anlaşmış, berber kısa saç modası çıkarınca güzel ensede meydana çıkmış... Gene bir kadıncağızın bacakları pek sakilmiş.. (Hemen terzi ile gizli bir anlaşma.. uzun etek modası.. Buna mukabil meşhur artist Spinellinin bacakları gayet güzel miş, kısa etek modasını çıkar mış... Daha bunun gibi neler... Bütün bu moda tafsilâtını okuduktan sonra içime bir korku düştü... Öyleya mesela hanımın biri taba- nın altına bakmış... Tabandaki küçük et beni pek hoşuna gitmiş.. Bu güzellikten istifade için, çiplak ayak baş açık yürümek modasını ... Fecaati göz önüne ik... En şık kadınlar eller yerde ayaklar yalın, tabanlarda siyah benler... Et beni olmayanlar sürme ile siyah suni ben yapıyor- lar... Dahası var... Tabiat bu.. Ka- dıncağızın birinin küçük kırmızı sivri dili kendisinin ziyadesile hoşuna gitmiş... Yahut dili bir iple ucundan bağlayıp, dışarıyâ çemek ve elbisenin bir düğmesine raptetmekl.. Insanın gizli güzellikleri var- dır... Birde bakmışsınız ki Pariste güzel, şık bir) matmazel bir gün gizli güzelliklerinden birini keşf- etmiş... Başının derisi fevkalâde penbe ve güzel... Hiç düşünme- den berberle ağız birliği... Ka- dınlar için kabak kafa modası... Artık evinize gelen şık kadının yağlı güreşe çıkacak pehlivanlar gibi kafalarını dam dazlak kazıt- tıklarını görüyorsunuz... Perdah- lanmış kelleler güneşin altında pırıl da pırıl... Artık kadın saç- ları kökünden kesilince bittabi meşhur tarihi darbı mesel de şöy- le olur: — Erkeğin saçı uzun aklı kısa- dır... Yahut: — Kadının saçı kısa aklı uzun- dur.. Kadın modası bu... olur.. Olur mu? Hikmet Feridun unu aranan anna 20 günlük çocuk! Belediye kapısı önüne bir çocuk bırakıldı Iki gündenberi belediye dairesi cümle kapısının önünde bir ka- dın, henüz yeni doğmuş bir ço- cukla çömelmekte ve burada sa- atlerce durup bekledikten sonra savuşmaktadır. Belediye hademe- leri kadından ne istediğini sor. muşlar, kadın birisini beklemekte olduğunu söylemiştir. Dün sabah kadının tekrar kapı önüne gelmediği görülmüştür. Fakat biraz sonra iki günden beri bu kadının kucağındaki onbeş, yirmi günlük çocuğun belediye matbaasının dıvarı önüne bırakıl- dığı görülmüştür. Terkedilen ço- cuğun üstünde annesinin lisanile bir yazı bulunmuştur. Kadın, bu yazıda çocuğun babasının öldü- günü, bu çocuktan başka daha iki çocuğunu bu suretle sokağa terketmek mecburiyetinde Okal- dığını söylüyor. Belediye, birdenbire ortadan gaip olan bu kadının yirmi günlük çocuğunu Darülâcezeye gönder- miştir.