25 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 25 Nisan 1932 bindiği vapur (Baş tarafı birinci sahifede ) Başvekil Ismet paşanın hareke- tinden evvel Anadolu ajansına vuku bulan beyanatı yanlış tefsir- lere kat'i surette set çekecek ma- hiyettedir. Bu beyanat şudur: “ İstanbul 25 (A.A4.) — Baş- © vekil İsmet Pş. Hz. Rusyaya hareketlerinden evvel Anadolu Ajansına şu beyanatta bulun- muşlardır: “ Rüsyaya seyahatte dost Sov- yetlere milli Türkiyenin muhab- betli selâmlurını o götüreceğim. Senelerden beri ciddi tecrübeler- den geçmiş olan iki memleket dostluğunun esası Bolşevik Rusya ile milliyetçi Türkiyenin yüksek menfaatleri arasında ahenk müvanesetin ve büyük inkılâplar geçirmiş iki memleket evlâtla- rında birbirinin sözüne ve niye- o dine itimadın mevcudiyetidir. Dostlarımız ile yakından temas o ve tanışmak fırsatından ben “ve arkadaşlarım çok 5 memnun “olacağız. Sürur ve memnuniyetle > yola çıkıyorum. ,, - Ismet paşa beyanatında “Bol- — şevik Rusya,, ile “Milliyetçi Tür- - kiye,, tabirlerini kullanmak sure- — tile iki memleket rejimleri ara- - sındaki esaslı farkı göstermiş lerdir. Bu beyanat hiç şüphesiz . yanlış tefsirlere Otamamen set - çekecektir. j ni — Yeni vergiler © Dün lâyihalar meclise : sevkedildi © Ankara, 24 — Yeni vergi > Jâyihaları bugün Millet meclisine kdim edilmiştir. Lâyihadaki > esaslar şunlardır : 1 — Bilümum maaşlı, ücretli, devlet, vilâyet, belediye ; hakiki ve hükmi şahıslar nezdinde müs- dem memur, ecir ve sairenin aylık istihkaklarından © buhran vergisi gibi her ay tediye suretinde ek üzere elemeyi müva- , zeng vergisi nemile yeni bir vergi ihdas edilmiştir. — Vergi 1 Haziran 932 tarihin- oden itibaren tatbik edilecektir. İstisnaları yoktur. Kanunun tatbi- katı buhran vergisi kanununun tatbikatının aynidir. 2— Iktisadi buhran vergisi devam ettiği müddetçe aşağıda .yazıı vergilere buhran zammı pılacaktır. A — Bina vergilerine yapılan “zam mikdarı bugün tediye edilen verginin yüzde otuzundan yüzde ellisine Okadar tahavvül etmek- dir. Verginin hesabı gayri safi iratlara göre alınır. 2 bin liraya “kadar iratlı vergilerde vergi nis- “ beti yüzde 30, 10 bin liraya ka- “dar yüzde kırk, ondan fazlası “için de yüzde ellidir. ğ Sahiplerinin Oikamet ettikleri - meskenlere miktarın nısfı #zammolunur. © B — Dahildeki şeker fabrika- larının istihlâk resmi kilo başına beş kuruştan 8 kuruşa çıkarıl- “mıştır. Hariçten gelecek şekerler “eskisi gibi vergi verecektir. © C — Muamele vergisi nisbeti yüzde 6 dau yüzde ona çıkarıl- “mıştır. Muamele vergisi kanunu- “nun hututu esasiyesi mahfuzdur. © D — Nakliyat vergisi bilümum zatülhareke ( vesaiti (o nakliyeye teşmil edilmiştir. Lâyihaya göre u vesaitten alınacak resim .wesaitin oturma yerlerinin adedine, motör kuvvetine veya tonilâto mikdarına göre tahakkuk ettiri- lecek ve seneliği dört taksitte alınacaktır. © E — Demiryollarına (Omüvazi olan şoselerde çalışan vesaitlere vergi (omikdarlarına yüzde elli zam medilecektir. Diğer taraftan Milli bankaların muafiyetlerine dair olan hükmün yeni mali senede tatbik edilme- yeceği anlaşılmaktadır. Ihdas edi- len ve gerek teşmil olunan vergi nisbetlerinden mütevellit yekün 18 milyon lira tahmin edilmektedir. bu ve | beyanatında o Japonyanın sulhü Berlin 25 ( Hususi) Dün Almanyanın her tarafında mebu- san meclisleri için intihap yapıl- mıştır. Prusya intihabatı bilhassa hararetli olmuştur. Burada halkın vüzde seksenbiri rey vermiş ve faşistler ekseriyet kazanmışlardır. Intihabın bu sabah saat dörtte malüm olan neticesi şudur : Faşistler 162 Sosyal demokratlar 93 Merkez fırkası 67 Rusya - Japonya Japonya harbiye nezareti bir tebliğ neşretti Moskova 24 (AA) — Moskova matbuatının oOTokyodan aldığı haberlere nazaren Japonya har- biye nezareti Sovyet - Japon mü- nasebatına dair askeri makamatın beyanatını neşretmiştir. Bu beyanatta Japon ordusile beyaz Ruslar arasında münasebat mevcudiyeti inkâr edilmekte ve Japon askeri makamatının Japonya ile Rusya arasında dostane mü- nasebat olmadıkça uzak şarkta sulhün bakasına imkân olmadığı hakkındaki oprensipe tevfiki ha- reket ettikleri bildirilmektedir. Beyannamede deniliyor ki: Ja- ponya Mançuride sulhün idamesi için tedbirler ittihaz ederken asla Rusyanın hukuk ve menafiini ihlâl etmek niyetinde değildir. Sayım vergisi Kütahyanın köylü mebusu bir teklifte bulundu Kütahya 24 ( Hususi ) — Iktisat vekâleti Kütahyada arpa zeriyatı ile çok alâkadardır. Tohumları ıslah için köylüye makineler ve- rilmektedir. Buradaki ziraat aletleri atelyesi tevsi edilmektedir. Atelyede ya- pılan pulluklar ve arabalar köylüye kredi ile verilecektir. mer bey sayım vergisinin tenzili için maliye mvüazene encümenine bir teklifte bulunmuştur. Ömer bey tiftik fiatlerinin inmesi üzerine hayvan sahiplerinin müşkül mevkide kaldığını ileri sürmüştür. Encümen teklifi tetkik etmektedir. temin için teşkiledilmiş bu müesseseden çıkmak Japonya için elemli bir şey olacaktır. Japonya, bazı küçük hükümetlerin hiç bir salâ- hiyetleri olmadığı halde ihtilâf hakkında mütalâalar ,, Kütahyanın köylü mebusu Davut| Bu Sabahki 'Telgraflar Japon harbiye nazırı küçük devletlere ateş püskürüyor , Japonyayı ne Cemiyeti Akvam, ne de Rusya kararından vaz geçirtemezmiş Londra, 24 (Hususi) — Tokyodan bildirildiğine göre Japon harbiye nazırı bir gazeteye vukubulan CemiyetiAkvama karşı vaziyeti hakkında demiştirki: Cemiyeti Akvam gibi serdetmesini eder. temez.» Komünistler 31 Nasyonalistler 7 Halkçılar 57 Itibapta hiç bir taraf kat'i ekseriyet kazanamamıştır. Merkez fırkasının ittihaz edeceği vaziyet yeni hükümetin üzerinde hâkim olacaktır. Her halde uzun müddetten beri Prusya hükümetini elde tu- tan sosyal demokratlar çekilmeğe mecbur olacaktır. Bavyera intihabatının neticesin- de alınan reyler şudur: Çocuk haftası Dün Maksimde bir balo verildi Dün çocuk haftasının ikinci günü münasebetile himayei etfal cemiyeti tarafından Maksimde bir çocuk balosu verilmiştir. Bu ba- loda muhtelif eğlen celer ve çocuk ana ve babalarından mürekkep jüri heyeti huzurunda gürbüz çocuk müsabakaları yapılmıştır. Müsabakaya beş yüz çocuk iş- tirak etmiş, neticede Harıka ka- pancı, Güneş Nihat Sezai, Belma Edip, Ferda Rüstem ve Üstüm Muhiddin ismindeki mini miniler müsabakayı kazanmışlardır!. Bundan başka (Galatasaray lisesinde de bir müsamere yapıl- mıştır. Hâkimiyeti milliye ve çocuk bayramı münasebetile kapalı olan mektepler bugün açılmıştır. Ankarada çocuk bayramı Ankara, 24 (A.A.) — “ Gecik- miştir , Bugün sinemalar çocuk- lara tahsis edilmiş, aynı zamanda himayeietfal umumi merkezinde çocuk müsabakası yapılmıştır. Müsabakada Çubuk malmüdü- rünün oğlu, ana sütü ile beslen- miş 18 aylık Erden, 15 kilo ile birinci; Harputlu Ferit efendinin oğlu, Himayeietfal inek sütü ile beşlenmiş 14 aylık Ilhan 12 kilo ile ikinci; Ankaralı Emin efendinin oğlu 14 aylık Erdoğan, 15 kilo ile üçüncü; Ankaralı rüsumat başmümeyyizlerinden Reşat beyin kızı 12 aylık Gönül 11 buçuk kilo ile dördüncü gelmişlerdir. Müsabakayı kazanan yavrulardan birinciye; bir çift gümüş zarflı bardak, ikinciye gümüş çatal bi- çak, kaşık; üçüncüye bir konsol saati; dördüncüye, bir çift gümüş vazo hediye edilmiştir. ve tenkitlerde bulunmasını protesto Ortada mevcut mesele Japonya için bir mevcudiyet meselesidir. Hüküme- timiz pek mühim kararlar arifesin- dedir. Japonyayı ne Cemiyeti akvam, ne Rusya bu kararlardan vaz geçir- Alman mebus intihabatı Ekser yerlerde, bilhassa Prusyada faşistler ekseriyet kazanmışlardır Bavyera halk fırkası 1,272,000 Faşistler 1,270,000 Sosyal demokratlar 604,000 Komünistler 559,000 Bavyera çiftçileri 253,000 Nasyonalistler 128,000 Ahali fırkası 66,000 Vurtembergde basta faşistler ge- lir. Bunlar 328,188, merkez fır- kası 254,675, sosyalist demokratlar 206,572 rey almışlardır. w Anhalt Ove Hamburgta da; faşistler kazanmıslardır. Almanya - Fransa Iki başvekil arasındaki müzakereler Cenevre 25 (A.A.) — Jorurnal de Geneve ile ( Journal des Na- tions M. Tardieu ile M. Brüningin Almanya ile Fransa arasında nizaa bais olacak mahiyette bulunan ve tahdidi teslihata mü- teallik olan her türlü müzakeratın Fransız intihabatından sonraya talik edilmesi hususunda mutabık kalmış olduklarını yazmaktadır. Tamirat meselesi hakkında M. Brüningin M. Tardieuye bu mese- lenin cihan buhranının hallinden müstakil olarak halledilmiyeceğini izah etmiş olduğu rivayet edil- mektedir. Lozan konferansı şimdiki mora-” toryomu otemdit edebilecektir. Almanyanın moratoryom vadesi hitamında toplanacak olan yeni konferansın mukarreratını kabulü taahhüt edeceği söylenmektedir. M. Tardieu kat'i bir cevap ver- memiştir. Fakat, mükâlemeler M. Tardieu Cenevreye avdet eder etmez tekrar başlıyacaktır. Paris 25 (A. A.) — Temps gazetesi Journal de Ceneve ile Journal des Nation'da çıkan haber- leri tekzip ediyor. Kral Faysal Irak kralı Irana gidiyor Tahran, 25 (A.A.) — Irak kralı Faysal ile maiyeti dün akşam hududa vasıl olmuşlar ve geceyi Kermanşahta geçirmişlerdir. Kral Şahı ziyaret edecektir. Salı günü Tahrana muvasalat etmesine inti- zar olunmaktadır. Seyahat 15 gün sürecek (Baş tarafı birinci sahifede) birliği namına 3 kişilik bir heyet kendisini ziyaretle talebe namına iyi seyahat temenni etmiş ve gençliğin hürmetlerini bildirmiştir. Ismet paşa heyete teşekkür etmiş, talebeye selâm ve sevgilerinin bildirilmesini söylemiştir. Başvekil ve hariciye vekili saat beş buçukta vapura gelmişlerdir. Vapur dün öğle vakit rıhtıma yanaşmıştı. Rıhtım) ve civar so- kaklar o çok kalabalıktı, Bir çok halk rıhtım binalarına ve balkonlara çıkmışlardı. Halk İsmet paşayı şiddetle | alkışlamıştır. (o Başvekil vapura çıkınca mihmandarlığına tayin edilen kolordu kumandanı Fokin ile beş zabit tarafından karşilanmıştır. Başvekili teşyi için bir çok zevat vapura kadar gelmişlerdi. Bu arada italya sefiride vardı. Ismet paşa teşyie gelenlere teşek- kür etmiş ve hepsile ayrı ayrı vedalaşmıştır.. Vapur binlerce hal- kın selâmet temennileri arasında saat on sekizde rıhtımdan ayrıl- mıştır. Seyahat programı Başvekilin (o seyahat programı şudur: 26 Nisan sabahı Odesaya muvasalât, şehirde gezinti ve temsil, akşamı hareket. 27 Nisan Kiyefe muvasalat şehirde 3 buçuk Saat gezinti, 28 Nisan saat 10da Moskovaya muvasalat, ziyaretler akşam resmi ziyafet. 29 Nisan ziraat akademisini ziyaret, öğle vakti Kızılordu evin-. de harbiye komiserinin “zi i öğleden sonra yı ziyaret, öğle ziyafeti, öğleden sonra Moskova şehrema- netinde resmi kabul, fırka teşki- lâtı tetkikatı, akşamı sefirimizin ziyafeti, 1 mayıs sabahleyin resmi geçit- te bulunacak, öğleden sonra istirahat, Italya sefaretinde çay ziyafeti, akşamı Leningrada hare- keti. 2 ve 3 mayıs Leningradı ziyaret akşamı Moskovaya hareket. 4 Mayıs sabah Moskovaya mu- vasalat, akşamı hareket. 5 Mayıs Harkofa muvasalat, 3 saatlik tevakkuf, 6 Mayıs mühim bir sanayi merkezi olan Dnep- rosvki şehrine muvasalat, fabri- kaları ziyaret, akşamı hareket. 7 mayıs Sıvastopola muvasalat, Kırımda gezinti, 8 mayis Istanbula hareket, 9 mayıs Istanbula mu- vasalat. İnhisarlar Tevhit ile bir buçuk milyon lira tasarruf edilmiş Inhisar idarelerinin birleştiril- mesi ve yapılacak tasfiye hak- kında gümrük ve inhisarlar ve- kâleti müsteşarı Âdil bey şu beyanatta bulunmuştur : — İnbisarların tevhidile bütçede bir bıçık milyon kadar bir tasar- ruf yapılmıştır. Tasarruftan başka inhisarların bir elden idaresi başlı başına bir faidedir. 933 bütçe- sinde daha büzük bir tasarruf yapılması kabil olacaktır. İnhisarlardan çıkarılacak memur- lar için mıkyas, aciz ve kabiliyet- sizliktir. Bir memurun aczi müfettiş raporları, inhisar encümenlerinin ve amirlerinin fikir ve mütalâala- rile anlaşılır. Tütün inhisarından en fazla memur çıkarılacağına dair olan neşriyat doğru değildir. Tahisarlardan hangisinden daha fazla memur çıkacağı henüz tesbit edil- miş değildir.