25 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Nisan 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA ————m.. Rusya seyahatinin ilk mektubu Bu yazim intişar ettiği sırada, Karadeniz'de Rusya'ya mütevec- ciben seyahatte ( bulunacağım: Ismet paşa Hz., Akşam muhabiri olarak beni de heyetlerine almak lütfünü gösterdiler, Rusya'yı evvelce de görmüştüm. Orada beş sene kadar yaşadım. Şimal komşularımızın yirmiye ya- kin şehrini gezdim. Bilhassa Mos- kovada (1912 den 1915 e kadar) dört sene bulundum. Rusçayı da bilirim. Bu sayede, Akşam karilerine alâkayı calip, seyahat mektupla- rı göndere bileceğimi umuyorum. 1925 senesinde Rusyadan ayrıl- dıktan sonra, Leningrat'ı bir kere daha görmüştüm. Lâkin tamo zamandanberi altı sene oldu. Rus âleminden büsbütün uzak kal- dım. Halbuki, Rusya, bu son altı sene zarfında azim tebeddülât geçirmiştir. Dünyaya parmak ısır- tan meşhur beş senelik plân tatbik edildi. Rivayete nazaran, Sovyetlerin diyarı, şimdi, tanınmaz bir haldeymiş. Kendi neşrettikleri eserlerde okuyorum: Elliye yakın yeni şehir ihdas etmişler; sanayi- in mubtelif şubelerinde Çar Rus- yasını fersah fersah geçmişler: hars cihetinden Avrupa'yla boy ölçüşüyorlarmış. Diğer cihetten, dünyayı doldu- ran bolşevik düşmanları, mütema- diyen haykırıyorlar: — Bolşeviklik neredeyse iflâs etmek üzerel Bolşeviklik şöyle... Bolşeviklik böyle... Bu seyahatim, hem bu iki zit noktai nazar arasında doğrusunu seçmeme, hem de 1926 Rusyasile 1932 Rusyası arasında reyülâyin mukayeseler yapmama imkân vere- cektir. Yazılarımda her halde bitaraf ve samimi olmağa gayret edece- ğim. Avdetimde, gene Akşam karileri için, Rus edebiyatının yeni hikâyelerini, yeni romanlarını hediye edeceğim. Oradan tümen tümen havadisle döneceğim. Şimdilik Allaha ısmarladık. Ilk mektubu (OOdesa'dan yollarım muhterem karilerim. Nü) Fuhuşla mücadele Gizli randevu evleri kapatılıyor Istanbul polis merkezleri gizli randevu yerleri hakkında sısı takibata devam etmektedir. Son bir hafta içinde (muhtelif semtlerden 27 ahlâksız kadın yakalanarak muayeneye sevkedil- miştir. Bunlardan başka beş evde gizli randevu yapıldığı haber alın- mış ve evlerde cürmü meşhut yapılmıştır. Bu evlerde bulunan kadınlar da muayeneye sevkedilmişlerdir. Ev- ler kapatılmıştır. $ Ev sahipleri hakkında evrak tanzim olunarak adliyeye teslim edilecektir. — Bir şehir halkının ne derece medeni olduğunu anlamak için... Akşam ŞEHİR HABERLERİ Şehir bütçesi Encümen bütçeyi tevzinde müşkilât çekiyor Şehir meclisi bütçe encümeni, yeni sene bütçesinin tetkikatını henüz tamamlayamamıştır. Encü- men, varidat ve masraf bütçelerini tevazün ettirmek için çok ciddi müşkilât (o karşısında ( kalmıştır. Bilhassa masraf bütçesinde bir hizmetin ipkası, bir teşkilâtın ida- mesi için yapılan fedakarlık, şehir menfeatine muvafık addedilen ne- ticeler ile aynı kıymette olmıyor. Meselâ heyeti fenniyenin maaş ve ücret yekünu senede iki yüz bin lira tuttuğu halde belediyenin bu sene imar ve yol inşaatı için ayırdığı para yüz seksen bin liradır. Halbuki belediyenin bugünkü vaziyetine göre imar ve inşaat faaliyetine büyük bir para tahsis etmeğe imkân olmadığından hey'- eti fenniyenin bukadar geniş bir halde olması bütçe encümeninin ehemmiyetle nazarı dikkatini cel- * betmiştir. Bütçe encümeni, buna kıyasen bütçede birçok isabetsiz- likler görmüştür. Bu itibarla bütçe encümeni ancak mayısın beşine doğru bütçeyi hazırlayarak Şehir meclisine tevdi edebilecektir. Esrar kaçakçılığı Alçı heykelleri içinde bulunan esrar tahkikatı Bir kaç gün evvel Beyoğlu polis merkezi alçıdan yapılmış hayvan heykelleri içinde esrar kaçakçılığı yapan bir şebeke meydana çıkar- mış ve bu heykelleri yapan sobacı Mihran ve Arşavir isimlerinde iki erkekle bir kadını yakalamıştı. Bu şayanı dikkat kaçakçılık etrafında tahkikat tamik edilmektedir. Maznunların uzun zamandan beri bu şekilde vasi mukyasta kaçakçılık yaptıkları anlaşılmış ve esrar sattıkları muhtelif yerler tesbit edilmiştir. Şebekeye men- sup daha başka adamlar da bulun- duğu anlaşılmaktadır. Tahkikat devam ediyor. Çocuk bahçesi yakında yapılacak Şehir meclisi geçen şubat dev- resinde 30 bin lira sarfile bir çocuk bahçesi yapılmasına karar vermişti. Belediye, bahçeyi Gül hane parkında inşa edecektir. Bahçe çocukların fikri, terbiyevi kabiliyetlerini arttıracak tarzda olacaktır. Bahçenin plânını tanzim için Avrupadaki çocuk bahçelerine ait plânlar getirtilmiştir. Bahçenin tahsisatı esasen mev- cut olduğu için yeni sene bütçe- sini beklemeğe lüzum görülmüy .. Bahçelerine... | Esnaf sandığı Çırakların da hukuku temin edilecektir Esnaf (ocemiyetleri (o arasında umumi bir yardım sandığı tesis edileceğinden evvelce bahsetmiş- tik. Bu hususta esnaf, cemiyetleri murakaba heyeti bir nizamname hazırlamaktadır. Aldığımız malü- mata göre yapılacak nizamnamede esnaf çırakları hakkında, iş kanu- nunda işçilere ait ahkâm nazarı itibara alınacaktır. İş kanununda bir kaç amele çalıştıran küçük müesseselerdeki işçilerin vaziyeti nazarı itibara alınmamıştır. Esnaf cemiyetleri nizamnamesi, bu gibi küçük müesseselerdeki çırakların hukukunu temin edecek mahiyette olacaktır. Bu nizamname iktisat vekâleti tarafından tetkik edilecektir. Bu nizamname vekâlet tarafından tasdik olunduktan sonra bütün vilâyetlerdeki oOesnaf teşkilâtına teşmil edilecektir. Istanbul yolları Gelecek sene daha fazla para tahsis edilecek Yeni belediye kanunu vilâyet idarei hususiye ve belediye bütçe- lerinin yekdiğerine yardım ede- bileceğini tasrih ediyor. Anadoludaki (o vilâiyat ( idarei hususiye. bütçelerinin hemen ekse- risi daha ziyade köylerin varida- tile temin edildiği halde Istanbul idarei hususiye bütçesinin mühim bir kısmı şehirliler tarafından temin ediliyor. Buna rağmen bir kaç senedenberi köy yollarına, mek- tep inşaatına ehemmiyet verilmiş, Istanbul şehir yollarına bizzarure daha az ehemmiyet verilmiştir. Fakat bu sene şehir içinde yaptı- rılmakta olan on sekiz mektebin inşaatı bu sene bitecektir. Gele- cek sene mektep inşaatı için daha az tahsisat konacak, buna muka- bil şehir içindeki yollara daha çok tahsisat ayrılacaktır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 8 AYLIK 750 > *1450 » 3 AYLIK 400 » 800 »> 1AYLIK 150 » — wap” Abono ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhiççe 19 — Kasım:170 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 8,16 1040 5,13 9,2 12 vidi Va. 3,16 5,8 1212 15/1 18,59 20,39 memeli Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 ! .« Binalarına... Tütün konferansı Ankarada değil Istanbulda toplanacak Balkan tütün konferansının Ankarada toplanacağı yazılmıştı, alâkadar resmi dairelerin verdiği malümata göre konferans İstan- bulda toplanacaktır. Iktisat vekâleti konferansın ne günü toplanacağını, henüz resmi dairelere bildirmemiştir. Balkan tütün konferansının küşat merasiminde, iktisat vekili Mustafa Şeref bey bulunacaktır. Fatih malmüdürlüğünden maaş alan belediye mütekaitleri Belediyeden ücret alan müte- kaitlerin tekaüt maaşları tahsisatı fevkalâdelerile beraber verilmek- tedir. Buna her kaza riayet ettiği halde Fatih kazası malmüdürlüğü mütekaitlerin tahsisatlarını kesi- yor. Fatihten maaş alan belediye mütekaitleri çok müşkül vaziyette kalmışlardır. Bunların şikâyet ve müracaatları (odefterdarlıkça da makul görüldüğü halde Fatih malmüdürlüğü kanunu kendi nok- tai nazarına göre anlamakta ve tahsisatı fevkalâdelerinin verilmi- yeceğinde israr etmektedir. Bu maaş sahipleri, diğer kaza- lardan maaş alanları misal göste- rerek “şurai devlete müraçaat edeceklerdir. Yıldız gazinosu Maryo Sera ile Yıldız Sabık Yıldız gazinosu sahibi M. Maryosera ile (belediye ara- sındaki tazminat davası hakkın- daki evrak birinci hukuk mahke- mesi tahkikat hakimliğine veril- mişti. Tahkikat hakimi bu dava hakkında her iki tarafı da dinle- miş ve tahkikatı ikmal ederek evrakı berayı muhakeme mahke- meye vermiştir. Mayıs ayı zarfında bu davanın rüyetine başlanacak- tır. Adliye emanet dairesinde bulunan Yıldız gazinosunun rulet masası da satılığa çıkarılmıştır. Et kaçakçılığının önüne geçilmiş Belediye tarafından yapılar sıkı teftişler ve takipler neticesinde Beykozda et kaçakçılığının tama- mile önüne geçildiği verilen rapor- lardan anlaşılmıştır. Açıkğöz bir tavcı Polis ikinci şube müdüriyeti Ali isminde birini tevkif etmiştir. Ali mühim tavcılık cürümlerinden maznundur. Bu adam adi taşlardan yüzük ve küpeler yaparak müceyher diye satmıştır. Maznunun bu şe- kilde bir kaç parça taşı sattığı tesbit edilmiştir. Zabıtaca tahki- kata devam edilmektedir. .. Abidelerine bakmalıdır Amca Beyl.. arasındaki tazminat davası — K Sahife 3 İ Bir çırpıda Iİ Çocuk edebiyatı Bir kariim yaziyor : “Çocuk bayramı geldi de hatır- ladım. Biz de çocuk edebiyatı diye bir şey yok. Her memlekette her lisanda “çocuk edebiyatı, etrafında küçük de olsa cilt cilt eserler neşredilir. Bizdeki çocuk neşriyatı (o gazetelerdeki (çocuk sahifelerinden ibaret. ,, İlâhi sevgili kari.. Bizde çocuk edebiyatı yok olur mu?.. Hemde istediğinizden fazla.. Şöyle bir müddet gözlerinizi kapayıp, hayalinizde 20-25 sene evveline çocukluğunuz zamanına dönün, tekrar ilk mektep sırala- rna oturun... o Arkadaşlarınızla yaptığınız şakaları şöyle bir hatır- layın: — Bana balık desene... — Balık.. — Baban alık!.. — Hacı sana selâm söyledi.. — Hangi hacı?. — Arkandaki dut ağacı.. — Fata kuti muti cuti nutil, — Ne dedin.. — Yuuuuurt.. — Bana eşek de. — Eşek.. — Eşek de sen kızmam, şebek desen kızmam.. İşte çocuklar edebiyat namile bunlarla meşgul.. Bizdeki çocuk edebiyatı da bu çeşit. Hikmet Feridun uğday tohumlarını ıslah larının ıslâhile alakadar olmaktadır. Vekâlet bu maksatla buğday tohumu istas- yonlarının o ibtiyaçlarını (nazarı itibare almıştır. Vekâlet istasyonlarda buğdi tohumunu elemek için 11 gelecektir. w lansiya limanı arasında muntazam lansiyadaki yumurta tacirleri bir- liği, türk limanları arasında mun- tazam vapur seferleri için teşeb- büsata girişip, bu işte muvaffak olduklarını İstanbul ticaret odasına bildirmişlerdir. Vapur servisi iki sebatı artıracaktır. Gülizar mağazası yangını tahkikatı ğaza evvelce de yazıldığı gibi per- şembe gecesi, cuma sabahı ve cuma gecesi olmak üzere üst üste üç tamamen yanmıştır. Yangının tekerrürü etrafında adliye ve zabıta ehemmiyetle tahkikat yapmaktadır. Tahkikatta mağazanın bir kumpanyaya 23000» liraya sigortalı olduğu anlaşılmıştır. Tahkikat devam ediyor. A.B. — Ne zahmet iki gözüm, bastığımız yerlere bakmak kâfidir! Ziraat vekâleti buğday tohum-3s. daha yakından: makinesi satın almıştır. Ml birkaç güne kadar Almanyadan ben. şi Istanbul ile Ispanya arasında vapur seferi Yi Istanbul limanile Ispanyada Va- vapur seferleri başlıyacaktır. Va- memleket arasında ticari müna- Evvelki gün Sultan hamamında Gülizar mağazası yanmıştır. Bu ma- defa tutuşmuştur ve üçüncüsünde * ? . liraya, içindeki eşyanın da 1400