31 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

31 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

31 Mayıs 1932 Nm Meyvalar Olgun ve taze meyva çok faydalıdır Meyvaların en bol mevsimi yak- laştı. Taze ve olgun olarak yenil- diği zaman bütün meyvalar mu- gaddi ve vucuda faydalıdır. Kiraz, müdrirdir, çilek romatiz- manın başlıca ilâcıdır, dut aç karnına yenince iştah açar, serin- lik verir ve müleyyindir. Olgun, şeftali kaysı hem müd- rirdir, hem vücudu beslerler. Olgun erik çok müleyyindir. Üzüm karaciğer, bağırsak ve böbrekler üzerine iyi tesir ve bunların vazifelerini tanzim eder. Kavun, hazmı bir parça güç olduğundan fazla yenmemelidir. Halbuki karpuz fevkalâde müd- rirdir ne dakar yenilirse zarar vermez. Böbrekleri âdeta yıkar. Elma ve armut karaciğer rahat- sızlıklarında çok nafidirler. Bunlar fevkalâde müdrir ve müleyyim- dirler. Hatta elma suyundan ya- pılan (cidre) elma şarabı arthri- tisme için en iyi ilâçtır. Bunun kum hastalığında da çok faydası görülmektedir.' Çilekli tarte Hazırlanması kolay ve hafif bir tatlı Harcı: 75 dirhem un, 37,50 dirhem tereyağı, 22,50 dirhem ince şeker, bir yumurta. Yağı köpürtmeli içerisine (yumurtayı ve şekeri atmalı. İyice karıştır- dıktan sonra unu ilâve etmeli ve hamuru bir müddet yoğurmalı. Hamuru, merdane ile, ufarak bir kenarlı tepsinin (boyunda açtıktan sonra tepsinin içine yer- leştirmeli, ve kenarlarını tepsinin kenarlarına doğru kaldırmalı. Tepsiyi içinde yalnız hamur olduğu halde fırına koymalı. Ha- murun her tarafı kızardıktan sonra çıkarmalı ve soğumağa bırakmalı. Güzel kokulu ve çürüksüz çi- leklerden bir miktarının saplarını ayıklamalı ve yanyana sıkı olarak pişmiş hamurun içine sıralamalı. Üzerlerine (O koyuca ve kaynar çilek şurubu dökmeli. Sıcak şurup çorba kaşığı ile çileklerin üzerine dökülmelidir. Şurubun sıcaklığı çi olan çilekleri pişirmeğe kâfidir. tarte arzu edildiği sıcak yahut soğuk yenile- Konulan gibi bilir. Kolay çamaşır yıkamak Bugünkü apartımanlarda çama- şırları uzun uzadıya kaynatmak kolay bir iş değildir. Bunun yerine geçecek kolay yollar vardır. Bir şişenin içerisine ayni miktarda amonyak ile terebentin koyarak karıştırmalı. Çamaşır liğeni içerisine bir gaz tenekesi ılık sabonlu su dökmeli, bu suya beş çorba kaşığı şişedeki mayiden atmalı. Karıştırdıktan sonra çamaşırları ıslatarak liğende birakmalı. Kırk sekiz saat sonra çamaşırları hafifçe çitilemeli, 2 defa ılık, bir defa soğuk suda çalkalayıp asmalı. Çamaşırlar hem kar gibi beyaz olur, hemde soda filân kullanılmadığı için © yıpranmaz, Odun da fazla sarfedilmez. X* Rutubetli yerlere bir kap içinde sönmemiş kireç konulursa rutubetten eser kalmaz. 7 Bu sene yaz modaları içinde en fazla nazarı dikkati celbeden elbiselerin (o kolları ve pelerin kadar büyük yakalarıdır. Elbiselerin ve ince mantoların ekserisinde büyük yaka yahut ayrıca konulmuş bir pelerin var- dır. Kollara gelince, bunlar ara- sında (birbirine Obenziyen iki elbise kolu bulmak pek zordur. Hiç kolsuz elbiseler olduğu gibi, dar uzun kolluları da vardır. Yarım sıkı kola mukabil kısa şişik kollar da pek çoktur. Fakat asıl en yeni kollar uzun ve dirsek yerinde bollaşıp kol ağzında ye- niden darlaşan kollardır. Modellerini dercettiğimiz elbise- ler, ve mantolar bütün bu tarz kolları göstermektedir. —1 Siyah krep birmandan manto. Kolları en yeni modadır. Küçük kürk yakası altında, bir tarafı kısa, bir tarafı uzun büyük bir pelerini vardir. 2 — Siyah ince yünlüden sade bir elbise. Enlice olan yakası belde iki sadef düğme ile iliklen- mektedir. Kolları kısa fakat pelerini taklit etmek için kloş biçilmiştir. Boğazında beyaz, kır- mızı ve siyah ekoseden eşarpı vardır. . 3 — Lâcivert krepelladan zarif bir elbise: Bluzun yukarısı ve kısa kolları ayni kumaştan ince biyelerle ajur yapılarak süslen- miştir. Bir omuz üzerinde bağ- lanan kısa bir pelerini vardır. 4 — Siyah krep satenden yapi- lan bu elbisenin kolları sıkı ve uzundur belinde beyaz ve siyah ekoseden bağlanan kuşağı, göğsün sağ tarafında elmas bir plâkla ilişen pelerini vardır. 5 — Bej üzerine kahve rengi emprime krep dö şin elbise ile mantosu. Manto kahve rengi krep dö şindendir. Yeni bir biçimde olan bu mantonun bel yerinde iliklendikten sonra, aşağısı açık- tır. Yakası büyüktür ve pelerin gibi uzundur. Modelini gayet sade ve zariftir. İşlenmesi basit olduğu kadar gösterişi faz- ladır. Bu motif beyaz olarak iş- neşrettiğimiz motif lendiği gibi renkli de olabilir. Hatta sadakor rengi keten üzerine bir kaç renkle işlenirse manzara pek hoş olur. Renkli olarak 2 nümerodaki gibi yastık, işlenebilir. Renkli ketenden küçük bir masa örtüsü- nün dört köşesine motifler koya- rak zarif bir çay ortüsü meydana getirilebilir. 1 nümeroda görülen bir mendil şasesidir. İnce organdi üzerine beyaz iş olarak işlenmiştir. İçi renkli krep dö şin ile kaplanmıştır. Yanık ve ağrıları Yanık üzerine sürülen nane ruhu yanık izi kalmasına mani olur. Suda ezilerek yanık üzerine sürülen (o bikarbonat de soude sancıyı tamamile geçirir. X Süpürmezden evvel halılar üzerine tuz serpilirse toz kalkmaz ve halıların renkleri parlak olur. Karıncalara karşı Bu mevsim yemek dolaplarına, reçellerin durduğu kilere ekseri- yetle karıncalar musallât olur. Bunlardan kurtulmak için en basit çare dolap içerisine ve ki- lere kesilmiş yarım limon koymak- tır. Limonun çürüyünce, neşrettiği hafif kendine mahsus koku karın- caları kaçırmağa kâfidir. Saçlar için bir losyon Bu yaz saçların parlak ve yatık olması şarttır. Yüz gram gliserin, on gram yasemin rubu bir damla anilin karıştırılarak losyon yaptık- tan sonra saçlara sürülürse gayet iyi neticeler elde edilir. * Sararmış hasır iskemlerin çok tuzlu su ile yikanılırsa yeni halini alır. Ayaklar Yazın baş gösteren rahatsızlık ve nasırlar Yazda bir çok kimseler ayak- larından rahatsızlanırlar, .Çok yol yüründüğü zaman ayaklar şişer, nasırlar (eğer varsa) fazla ıstırap vermeğe başlar. Bu rahatsızlıklardan kurtulma- nin çaresi evvelâ geniş ayakkabi giymektir, Sonra her akşam ayak- ları yıkarken sıcak suyun içerisine, ayni miktarda (birer çorba kaşığı) dövülmüş şap ile adi soda koy- malıdır. Bunlar eriyince ayakları suyun içerisinde bir çeyrek yarım saat tutmalı. Fevkalâde bir rahat- lık hisedilir. Nasırlata gelince bunların pek çok ilâcı | vardır. Sabah akşam sürülen şu ilâiç çok faydalıdır. Teinture de thuya 20 gr. acide salicyligue 5 gr. sublime corrosif Iİ gr. Nasır için daha basit ilâçlar da vardir: Yarım limonun, suyunu sıktıktan sonra kabuklarını soy- malı, elde edilen posanın içerisine bir parça tuz ektikten sonra na- sırın üzerine bağlamalı. Bir kaç gece tekrar edilen bu ilâç ile nasır kendiliğinden düşer. Keza tuz ekilmiş domates de nasır üzerine bağlanırsa ayni tesiri gösterir. Iki zarif suvare elbisnsi Kiraz lokması Ucuz ve lezzetli bir tatlı Üç yumurtayı güzelce vurduk- tan sonra içerisine üç çorba kaşığı ince şeker ile bir tutam vanilya koymalı karıştırırken yavaş yavaş yetmiş beş dirhem un ilâve etmeli. Sonra damla damla yarım fincan ılık sütü dökerek bu hamurla iyice karıştırmalı. Diğer taraftan bir mıktar tatlı siyah kirazın çekirdeklerini çıkar- malı. Bir çorba kaşığı ile hamur- dan bir parça almalı, ortasına bir kiraz saklamalı ve bu lokmayı kızgın yağ içersine atmalı. Lokmanların her tarafı nar gibi kızarınca tabağa istif etmeli üzer- lerine toz şeker serptikten sonra sofraya koymalı. Tırnak cilası Tırnaklar icin evde kolayca yapılacak bir cilâ: Teinture de mıyrrhe 25 gram, amonyak 1 gr. Karmen Ogr. 50, cosine Ogr. 001. Bu cilâyı tırnaklardan çıkartmap içir bir parça etherle silmek kâfidir. , :