14 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

14 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Saçların hıfzısıhhası: Kepek nasıl izale edilir? Kesik saçın çok rahat olduğuna bütün kadınlar kanaat getirmiştir. Bir aralık (alagarson) denilen fevkalâde kısa saçlar moda ol- muştu, ondan sonra saçlar uzatıl- mağa başlamıştı. Geçen kış saçlarını omuzlarına kadar uzatmak, ondüle ve bukle- ler yaptırmak moda idi. Fakat bu yaz gene saçlar kısalmıştır. Uzun olsun, kısa olsun, güzel sık saç edinmek ve muhafaza etmek için, saç hıfzıssıhhası kaidelerine riayet etmek lâzımdır. Saçlarınızın parlak ve canlı olma- sını isterseniz her akşam yatmaz- dan evvel en az beş dakika ma- saj yapınız. Masajın en kolay şekli saç diplerini fırçalamaktır. Saç mütehassısları saçları kısım kısım ayırarak köklerinden itiba- ren fırçalamayı tavsiye ederler. Fırçanın temiz ve iyi cinsten olması şarttır. Fırçalamanın saçlara yağlı bir manzara verdiğini ileri sürenler vardır. Bu doğru değildir. Saçların yağlanmasının asıl sebebi seyrek yıkanmasıdır. Bazı kadınlar saç- larını ayda bir yıkarlar. Bu gayet yanlış bir harekettir. Saçlar en aşağı haftada bir yıkanmalıdır. Saçlarındaki (o fazla (yağdan şikâyet edenler ispirto veya ko- lonya ile saç diplerini uğuştur- malı, sonra ispirtonun saç üzerinde kurumasına meydan vermeden hemen bir havlu ile kurulamalı- dırlar. Bu ameliyenin saçı gayet iyi temizlediği görülür. Saçlara ondülâsyon yapılmasına saçları kurutup kırması noktasın- dan itiraz edenler vardır. Ihtimal bazı acemi berberlerin saçları fazla kızgın maşalarla kıvırmaları fena neticeler vermiştir. Her halde dikkatle yapılan ondülasyonun mazar- ratı yoktur. Siyah saçların rengini muhafaza etmeleri için başlarını yıkadıktan sonra içinde ceviz yaprağı kaynatılmiş su ile saçla- rını çalkalamalıdırlar. Sarı saçlar için son suya, içinde papatya kaynatılmış su katmalı ve bununla saçları çalkamalıdır. Saçların kuvvetlenmesini, sık- laştırılmasını isteyenler iki üç yu- murtanın sarısını bir kap içinde çarpmalı ve şanpuvan gibi kulla- narak bununla saçlarını yıkama- lırlar. Kepekten şikâyet edenler baş- larını yıkadıktan sonra bir limo- nun suyunu sıkmalı ve bu limon suyunu başlarına dökerek saç köklerine güzelce masaj yapma- lıdırlar. Başın derisinde bir yanma hissettikleri zaman bol ılık su ile saçlarını çalkalamalıdırlar. Parlak, kuvetli, yumuşak saçlara malik olmak için mümkün olduğu kadar saçları güneşte taraya taraya kurutmak lâzımdır. Güneşin ziyası siyah saçları daha parlak, sarı saçların rengini daha açık yapar. Çilek reçeli En kolay ve en muvaffa- kiyetli usul Harcı: Yüz yirmi tane iri çilek bir okka şeker, dört limon. Çürüksüz, eziksiz yüz yirmi tane iri çileği ayıkladıktan sonra derince bir tabağın içerisine bir kat çilek bir kat şeker koyarak istif etmeli. Dört limonun suyunu süzerek sıkmalı ve tabaktaki şekerli çileklerin üzerine gezdirmeli, Çi- lekler bu halde on iki saat kal- malıdır, sonra bir tencereye koyarak kıvamına gelinceye kadar pişirilmelidir, Deniz banyoları mevsimi yakla- şıyor. Bu sene dünyanın her tarafında deniz banyosundan ziyade güneş banyolarına ehemmiyet verildiği için, deniz mayolarının hepsi yeni modaya göredir. Vücudun her tarafının bol güneş ziyasına maruz kalması için ma- yolarda bazı yenilikler vardır. Sırt heme bele kadar açıktır. Omuzlar dar birer kordeleden ibarettir. Mayoların renkleri açık neşeli renklerdir. Siyah, lâcivert hiç yok- tur. En makbulü beyaz yünden olan mayolardır. Fakat beyaz mayoyu .giyebilmek için vücudün fevkalâde muntazam ve 'mütenasip olması şarttır. Beyaz mayo ile sudan çıkılınca yaş yünlü vücuda öyle yapışır ki bütün kusurlar, çirkinlikler mey- dana çıkar. Resimdeki mayolar son model- lerdir. I — iki kısımdan mürekkep deniz mayosu. Bu mayo denize girdikten sonra kolayca güneş banyosu yapmak için çok muva- fıktır. Yeşil yünlü trikodan bir don ve bir sutien gorjdan iba- rettir. 2 — Turuncu yünlü trikodan mayo. Sırtı düğme ile sutiene iliklenmiştir. Güneş banyosu yapı- lırken düğmeyi çözmek kâfidir. 3 — Nar çiçeği yünlü trikodan (empire) biçimi mayo. 4 ve5 — Denize girmeden yalnız güneş banyosu yapmak için plâj elbisesi. Beyaz ketenden ve kırmızı koton ile işlenerek süslenmiştir. Kuşağı bir kırmızı düğme ile iliklenmektedir. Bu elbisenin sırtı ve kolları açık bırakması güneş banyosuna elverişlidir. 4 elbisenin sırtını, 5 önünü göstermektedir. Bu elbise ile giyilen şapka büyük ve beyaz ketendendir. Beyaz üzerine kır- mızı paralı bir kumaşla süslen- miştir. Sıcaklara karşı Yaz günleri sıcağın tesirile çoğumuz mütemadiyen soğuk su, şerbet içiyoruz. Bu, katiyyen iyi değildir ve harareti kesecek yer- de arttırır. Midenin ussresini sulandırarak hazmı güçleştirir. Yaz günleri hararetten az mü- teessir olmak için yemeklerden bir saat evvel, aç karnına mute- dil soğuklukta bir bardak su içmeli, yemek arasında ve yemek- ten sonra dört saat su ve ya dondurma gibi şeyleri ağza koy- mamalıdır. Ağız cok kuruyacak olursa suile çalkamak ve gargara etmek kâfidir. Kolay açılmıyan kapaklar Bazı levanta şişelerinin kapak- ları bir türlü açılamaz. Sırça kapağı kırmaktansa, şişenin ağzına bir damla zeytin yağı damlatmak ve sonra bir iki saniye hafif bir hararete ogöstermek lâzımdır. Zeytin yağı sıcağın tesirile kapakla şişe arasına süzülerek kapağın kolaylıkla açılmasını temin eder. Karışık zeytin yağı nasıl anlaşılır? Zeytin yağının saf ve iyi oldu- ğunu anlamak için şişeyi yüksekte tutmalı, yağı karıştırarak başka bir kap içerisine akıtmalı, eğer yağ köpürürse mağşuş ve cinsi kötüdür. yapılır? Boğaz ağrısında fevkalâde te- siri görülen gül balını yapmak çok basittir. Yirmi beş dirhem kaynar su içerisinde yirmi dirhem gül yaprağı haşlamalı. Yirmi dört saat sonra bu suyu temiz bir tülbentten süzerek otuz dirhem süzme bal içine atmalı ve hafif ateşte beş on dakika pişirdikten sonra bir kap içine koyarak gü- zelce ağzını kapamalı ve sakla- malı, nasıl Portatif çay masası nasıl yapılır? Sayfiyeye o gidemiyenler, yaz günleri ve geceleri, hava almak, serinlemek için apartmanlarının balkonlarına, evlerinin küçüçük bahçelerine çıkarlar. Apartman balkonları ekseriyetle dar, ev bahçeleri de avuç içi kadar yerlerdir. Oralarda sabah kah- valtısı, ikindi çayını içmek için bir masa bulundurmak imkânsız- dır. Resmini koyduğumuz çay masası, az yer işgal eder, çay içildikten sonra da kaldırılması kolaydır. Bu masayı yapmak için büyük- çe bir tepsi ile portatif bir iskemle lâzımdır. Arzu edilen büyüklükte yuvar- lak madeni bir tepsiyi en çok beğenilen bir renge |ripolin) yağlı boyasile boyamak kâfidir. Iskemlenin, oturulan bezini sök- meli. Tahtalarını tepsile aynı renge boyamalı. Sonra üzerine tepsi ko- nulduğu zaman alçakta kalmaması için bezini daha kısa olarak mıhlamalı. Iskemlenin nasıl tadil edileceği 1 ve 2 numaralarda gösterilmektedir. 1 evvelki 2 sonraki halidir. Tepsinin içine beyaz işlemeli bir örtü üzerine tepsi renginde çiçekli çay takımı konulursa çok zarif ve sade bir kahvaltı masası elde edilmiş olur. Çay içildikten sonra, tepsi kal- kar iskemle de kapanır, kimse rahatsız olmadan külfetsizce ortalık açılmış olur. 14 Haziran 1932 Dondurmalar Kaymaklı dondurma nasıl yapılır? Harcı: Bir okka süt, seksen dirhem şeker bir çay kaşığı salep, vanilya yahut dövülmüş sakız. Dört okka buz, bir okka kaya tuzu, Yarım çay fincanı soğuk su içinde salebi hallediniz. Süte ilâve ederek pişmiş salep kıvamına gelinceye kadar savura savura pişiriniz. 80 dirhem şeker bir okka süte fazla görünürse, don- muş bir şeyin tatlılığı daha az hissedildiği için bu şeker tamam- dır. Şekeri ilâve ettikten sonra bir iki taşım daha kaynatmalı. Eger vanilyalı severseniz süt ateşten iner inmez, sakızlı yapa- caksanız soğuduktan sonra ilâve ediniz. Pişmiş süt dondurma kutusuna tamamile soğuduktan sonra dol- durulmalıdır. - Donduğu zaman suyun haçmi büyüdüğü için sütü dondurma kutusunun üç çeyreğine kadar doldurmalıdır. Kutuyu sıkı sıkı kapattıktan sonra buzun yarısile tuzun yarısını karıştırarak dondurma kutusunun etrafına sıkı sıkı doldurur. Kutu- nun kolunu süratle çevirmeğe başlayın. Kol önce kolay döner fakat süt donmağa başlayınca çark ağırlaşır. Çarkın dönmesi güçleşince ku- kutuyu açın, bir kaşıkla etrafın- daki sertleşen tabakayı kazıyarak diğer kısmı ile güzelce karıştırın. Kapağını kapıyarak tekrar çevirin. Kutunun çarkı fazla ağırlaşınca tekrar kutuyu açmalı, ortasındaki pervaneyi çıkararak (üstündeki yapışık dondurmaları sıyırmalı ve bir kaşıkla dondurmaları bastıra bastıra sıkıştırmalıdır. Kutunun ağzını temiz bir kâgıtla örttükten sonra üzerine kapağını kapamalı. Dondurma fıçısındaki delikleri açarak eriyen buzların suyunu akıttıktan sonra tekrar: buzla tuzun kalan kısmını (o tabaka tabaka kutunun etrafına sıkış- tırın. o Dondurma kutusunun, fıçısı ile beraber büyük bir kağıt yahut yaş beze sararak, daha üs- tüne de eski bir kilim ya kalın bir şey örterek en aşağı bir saat bırakmalı hu tarzda yapılan don- durma o dondurmacınınki kadar sert ve lezetli olur. Yalnız dondurma (kutusunun kapağını açıp kaparken dondur- manın içine tuz kaçırmamak için dikkat etmek lâzımdır. Çiçekler ve aspirin Çiçekler, koparıldıktan sonra bir kaç saat suya konmadan kalırsa solar. Bunları yeniden canlandırmak için çiçekleri bol su içine yatırmalı ve iki üç saat böylece bırakmalıdır. Suyun içe- rise iki konprime aspirin konu- lursa çiçekler haha çabuk dirilir. Vazo içerisinde duran çiçekle- rin tazeliğini devam ettirmek için de suyuna aspirin koymak faydalıdır. Yazın odaları serinletmek için kolay bir usül Çok sıcak günlerde oturalan odanın havasını serinletmek için bençerelerin önüne ıslak çarşaflar asmak kâfidir. Bu usül yazda yağmurdan sonra hasıl olan serin liğin aynini verir. ji