17 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MN MMA AMA Se a AAA MNIMMNMMNMMMMMMMMMNŞME EA 17 Haziran 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Yazı mı seversiniz? Kışı mı seversiniz? Ben kendi hesabıma kışı seve- rim. Fakat sakın Istanbul'un çamurunu tozuna müreccah addet- tiğim, yahut bir kömürcü dükkânı açtığım veya umumi buz bayii Ismail Müştak beye, yahut haşa- ratla mücadele için “Fayda, isimli müstahzarı imal eden ecza deposu sahibi Hasan beye zıt gittiğim için kışı yaza tercih ettiğimi san- mıyın | Bunun sebebi bambaşkadır : Yazdan, pencereler açık dur- duğu için nefret ediyorum... Yok, hayır, hayır... Çekinmem ne kuranderden, ne sivri veya yassı sinekten | Çekinmem, korkum, tedehhü- şüm, nefretim, istikrahım, sesten! Otomomil, tramvay, satıcı, bahusus ve bahusu radyo, gra- mofon seslerindenl... Kışın, insan, pencereler kapalı oturduğu için - eh, mümkün mertebe - bu azaptan, bu işken- ceden azade kalıyor. (o Fakat yazın, aman Allahım, yazın, siz, sıcaktan boğulmağa razı olsanız bile, 'kapıkarşı komşunuz pencerelerini fora eder; pesten tizden, veriştirir size doğru sen- fonileri, o kakafonileri, gazelleri yalelleri, heyheyleri... Ve, siz çıldırırsınız... Her şeye karşı korunmağa imkân vardır. Borçlulardan bile kaçmak için kaldırım değiştirir- siniz; lâkin, bu ses istilâsından, bu ses baskınından kaçmağa imkân tasavvur olunmaz! Geçen gün gazetelerde okudum: Âlimler, Zelevision denen “uzak- tan görme,, hünerini o kadar ileri götürmüşler ki, Londra'da yapılan bir yarışı, bütün 'seslerile, tekmil manzarasile, Paris'te, bir sokakta - o yarışların (ocereyan (etmesi esnasında - seyretmişler! Bakın, fen, nelere kadir oluyor: Ah, yarabbil Şu fen biraz daha gayret etse de, pencerelerimizde, sessizliği temin edici bir perde husule getirebilse... Faraza, bir elektrik (o cereyani ki, düğmeyi çevirince, neiçerden dişarı, ne de dışardan içeri sızabilse... Yirminci asırlı ancak bu suretle başını, sinirlerini dinlendirebilir... Geçen sene, bir fransız muhar- ririnin fikrini tercüme etmiştim: En ıssız bir dağ başına bir süküt sanatoryomu yapılmasını ve me- deni memleketlerin en ücra köylerine kadar artık sirayet eden otomobil, gramofon, radyo sesle- rinden ancak bu suretle dinlen- menin mümkün olacağını yazıyordu. Ya biri, ya öteki... Ya pence- relerimize osesi sokmayan bir cihaz, yahut süküt sanatoryomul Yoksa, çıldıracağız... Bu ses salğını bizi çileden çıkaracak... Medet... (Akşamcı) Raşit Rıza ve arkadaşları Raşit Rıza bey ve arkadaşları, Karadeniz vilâyetlerinde tiyatro temsilleri (o vereceklerdir. Heyet dün Samsuna hareket etmiştir. Bu asırda Ticaretin ruhu Reklâm! dır Malınızı çok satmak için Akşam'a ilân vermeniz kâfidir. Zira: AKŞAM Bütün Türkiyede en fazla satışı olan gazetedir Yangınlar İtfaiyeye çabuk haber vermek yolu aranıyor İtfaiyenin vaktinde yetişeme- mesinden dolayı yangınların büyü- düğü, hemen her yangın çıktığı zaman iddia edilir, Halbuki itfaiye idaresi kendi vesaitinin geç gitmediğini, yangı- nın geç olarak ve ekseriya ateş saçağı sardıktan sonra haber verildiğini iddia eder. Belediye öteden beri ihbar vesaitinin mektedir. Bu sene bu maksatla bazı tedbirler alınacaktır. Bir aralık bazı Avrupa şehirlerinde olduğu gibi camlı bir mahfaza içinde bulunan ve camı kırıpta tahrik edilen bir aletle yangının itfaiyeye haber verilmesi düşü- nülmüş, fakat bunun büyük masaflara (omütevakkıf (o olduğu anlaşılmıştır. Şimdi yeni bir usul ile itfaiyeye ihbar vesaitinin yangın ıslahını düşün- tanzimi için tetkikata başlanmıştır. Belediye fen heyeti bu işle meş- gul olmaktadır. Tramvay rayları Köprü üstündeki tamirat çabuk bitirilecek Köprü üstündeki tramvay ray- ları uzun müddetten beri tamir edilmektedir. Bu tamirat yüzün- den otomobillerin seferleri güç- leşiyor, tramvaylar ağır yürümek mecburiyetinde kalıyor. Tamirat geçen sene başlamış, tramvay şirketi 47 bin lira masraf yaparak bir kısmını bitirmiştir. Bu sene de daha bir mikdar sarfederek bu işi bitirecektir. Belediye, tamiratın en kısa bir zaman içinde bitirilmesini şirkete bildirmiştir. Sokak ortasında kumar Kemal ve Reçep isimlerinde iki kişi Oodün Kerestecilerde sokak ortasında oOkumar oynarlarken yakalanmışlardır. Ikisi de adliyeye verileceklerdir. Bir kadını yaralıyan şoför tutuldu Geçenlerde Osman isminde bir şoför Beşiktaşta otomobille bir kadını yaralayıp kaçmıştır. Uzun müddetten beri yapılan araştırma neticesinde Osman yakalanarak adliyeye teslim edilmiş, evrak 5 inci istintak dairesine verilmiş- tir, | Sünnet köprüsü Nihayet bir haftaya kadar köprü açılacakmış Kağıthane deresi üzerindeki Sünnet köprüsünün bir türlü ikmal edilemediğinden ve eski köprünün çok tehlikeli bir hal aldığından bahsetmiştik. Bu köprüyü inşa eden müteah- hit matbaamıza telefon ederek inşaatın bitmiş addedilebileceğini ve nihayet bir haftaya kadar köprünün açılacağını söylemiştir. Müteahhit inşaatın uzaması bir dekovil hattının kaldırılması yü- zünden çıkan ibtilâftan ileri gel- diğini ilâve etmiştir. Geçen gün yazdığımız gibi eski köprü çok tehlikeli bir haldedir. Bunun için şosanın ikmalini bekle- meden köprünün döşemesini biran evvel bitirmek ve köprüyü açmak lâzımdır. Müteahhidin ve nafıa idaresinin bir baftadan (evvel? köprüyü ikmal ile araba ve otomobillere açmasını temenni ederiz. Cam fiatleri Son haftalar içinde fiatler yükseldi Son bir kaç hafta içinde cam fiatleri artmıştır. Ticaret odasının yaptığı tahkikata göre cam fiat- leri eskisine nazaran yüzde 30 yükselmiştir. Çam tacirlerinin söylediğine bakılırsa, gümrüklerde her cam sandığının muayenesi için ayrıça masraf oyapılmaktadır. Tacirler gümrüğe gelen malların onda birinin Oomuayenesini (istiyorlar. Ticaret odası cam tacirlerinin bu talebini haklı bulmuştur. AKŞAM ABONE ücretleri pa Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 ay” Abone ücretleri odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş kw ruşluk pul göndermek lâzımdır. Sefer 12 — Ruzuhızır 43 S. İmsük Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 6,24 845 4,32 8,32 12 Va. 27 (4,8 1214 16,15 19,44 —— Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Dünya buhranı güvercinlerin yemine kadar sirayet etti. Son zamanlarda güvercinlere yem atanlar göze çarpacak derecede azalmıştır. Bu yüzden bu hayvancıklar sokaklara, caddelere dağılarak rızıklarını kendi kendilerine aramağa mecbur olmuşlardır. Bir kaç zamandan beri bir güvercin grubu matbaamızın pencererelerinden birine muntazamen gelmektedirler. Güvercinler burada kendilerine atılan yemleri büyük bir iştiha ile yeldikten sonra gitmektedirler. Resim matbaamızın penceresinde bu hayvanlari gösteriyor, | elindeki ” kendisinin Telefon Fazla mükâleme parası vermemek için tedbirler Belediye müfettişlerinden Ali Yaver beyin telefon şirketinin fazla mükâleme kaydettiği için açtığı davaya başlanıyor. Diğer taraftan bir çok kimseler, bilhassa sayfiyelere (taşınırken, tıpkı Ali Yaver B. gibi telefon- larını mühürlemeğe ve bu suretle telefon muhaberesini kontrol et- meğe başlamışlardır. Bazı abone- ler de yapılan her mükâlemeyi bir deftere kaydederek bir senede kaç defa görüştüklerini kontrol ediyorlar. Bir carih yakalandı Geçenlerde Zaro isminde birisi Galatada Akif, Reşit ve Salih isimlerinde üç kişiyi yaralayıp kaçmıştı. Yapılan tahkikat neti- cesinde Zaronun Karagümrükte bir evde saklanmakta olduğu anlaşılmış ve kendisi dün gece yakalanmıştır. Kaza mı? Unkapanında sokakta yaralı bulunan adam Geçenlerde Unkapanında Lutfi isminde bir delikanlı gece sokakta yaralı bulunmuş ve bir müddet sonra ölmüştü. Yapılan tahkikat neticesinde Lutfiyi vurmakla muznunen Bedri isminde birisi yakalanmıştı. Ilk ifadesinde Lutfiyi kazaen öldür- düğünü iddia eden Bedri evrakile birlikte adliyeye teslim edilmiş, altıncı istintak dairesi tahkikata vazıyet etmiştir. » Bedri vakanın kazaen vukubul- duğunda ısrar etmektedir. Haberi yokmuş! Yakalanacağını anlayınca parayı yere atiı Beyoğlunda garip bir yanke- secilik vakası olmuştur: Madam Olga isminde bir kadının Beyoğ- lu (o Balıkpazarından (o geçerken maruf oyankesecilerden Nesim yanına yaklaşarak kadının ce- binden (o parasını aşırmış ve kaçmiştır. Işin farkına varan madam Olga yankeseciyi yakalıyamaya- cağını anlayınca olanca sesile bağırıp çağırmaya başlamıştır. Gürültü üzerine ahali kadının etrafına toplanmiş, polisler yetiş- mişler, polisler nihayet iş anlaşı- larak yankeseciyi takibe başla- mışlardır. Nesim yakalanacağını anlayınca parayı yere atmış ve bir şeyden haberi olmadığını iddia etmiştir. Madam Olga parasını alıp gitmiş, Nesim hakkında tahkikata başlanmıştır. Fındık mahsulü Ihracat ofisine gelen malümata göre, bu sene Italya ve Ispanyada fındık mahsulü geçen seneye nazaran fazla imiş. Ihracat ofisi, bu haber hakkında resmi men- balardan tahkikat yapmaktadır. Sahife 3 ; — er ra ŞEHİR HABERLERİ Sıcaklar ve erkekler Har halde yaz ve erkekleri dehşetli çirkinleştiriyor. sıcaklar Hele denize meraklı olanları... Bazen rast geliyorum, öğle sıca- ğında Sirkecide pırıl pırıl yanan ustura ile kazınmış bir kafa... Bu mücellâ baş sanki bir nadide Venedik aynası imiş gibi güneşin ışığını etrafa dağıtıyor ve gözleri kamaştırıyor... Tabii bu başın sahibinde ceket ve saire aramayın... Bir gömlek... Gömleğin de önü açık. Elde bir deniz çantası... Kolları (sıvalı. Gömleğin açık yakasından dışarıya güneşten simsiyah yanmış, meşin- leşmiş bir ense fırlamış... Sıvalı kollar da aynı orenkte ve aynı meşinlikte... Bütün bu etafet yetişmiyormuş gibi gözde de gü- neşten vikaye etsin diye renkli bir gözlük... Geçenlerde bir öğle üstü, ahba- plarımdan birini geçirmek için Sirkeci Istasyonuna gitmiştim. Bir de bakayım bizim Sirkeci Istas- yonu mücellâ başlardan bir kar- puz tarlası haline gelmiş... Istas- yonun içinde yer yer yüz ellişer mumluk ampuller yanmış gibi kafalar etrafa nurlar saçıyor!... Şöyle bir dikkat ettim. Sıhhat mıhhat filan fıstık amma şu çıplak kafada korkunç şey... Ensenin iki kemiği olduğu gibi dışarıya fır- lıyor. Baş muhteşem bir bilârdo toparlağının hâlini alıyor. Ondan sonra bakabilirsen bak... Sonra erkek güzelliğinde biraz heybet de vardır değil mi?. Yaz bu (o heybeti kökünden alıp götürüyor.. Bir kerre caket de çıkınca gömlekli bir adamda hey- bet meybet namına hiçbir şeyler kalmıyor. Sıcaklardan her keste bir uyuşukluk... Omuzlar düşüyor. Umumi bir gevşeklik... Alında buram buram ter... Bütün bunlar erkeği daha za- vallı, adeta acınacak bir mah- luk haline sokuyor. Halbuki kış.. Geniş yakalı (paltoların, kalın kürklü eldivenlerin içinde erkek âdeta bir arslan yavrusu gibidir... Yaz erkekleri yakıyor.. Hikmet Feridun Kazadan sonra.. Şoförler bir doktor tarafından muayene edilecekler Otomobil kazalarının bir kısmına sarhoşluğun sebep olduğu bele- diyece anlaşılmıştır. Bunun üzerine vilâyet, belediye ve polis tarafın- dan yeni bir karar verilmiştir. Bu karara nazaran bundan sonra her bangi bir şoför bir kazaya sebep olursa derhal zabıta tarafından bir doktora gönderile- rek muayene ettirilecektir. Bu suretle şoförün içki içip içmemiş olduğu ve yahut zihni vaziyetinin haleldar olup olmadığı tıbben tetkik O edilecektir. lik muayeneyi yapan doktorlar lüzum gördükleri takdirde şoförü daha yüksek (o birhastanede muayene ettireceklerdir. Bir şarkı yüzünden dava Bir şarkının intihal ve neşrin den dolayı maruf iki plâk kum- panyası arasında bir dava açık mıştır. Dava evrakı üçüncü ceza mahkemesine verilmiştir. Şeker fiatleri düşüyor Şeker fiyatleri yaz münasebe- tile düşmektedir. Bir kaç ay evel 46 liraya satılan şeker şimdi 40 lira olmuştur. Fiyatların daha ziyade düşeceğine ihtimal verik mektedir.