21 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Bütçe müzakeratı (Baş tarafı birinci sahifede ) verilen bonolara aittir. Kısmen de sakit imparatorluktan müdevver gerek milli idare zamanında tekâ- lifi maliyeden olan borçlar bu farkı vücude getirmektedir, Inhisarlar varidatı Maliye vekili bütçe yapılırken 5 veya3 senenin vasatisi alınarak değil en yakın senenin varidatı göz önünde tutularak hareket edildiğini ve diğer vergilerin na- zarı itibara alındığını söylemiş, 1931 senesi varidat fasıllarının verdiği rakamları geçen senelerle mukayese etmiştir. Vekil Abdülhalik B. müskirat inhisarının da hükümete intikalin- den beri 18 milyon lira hasılat verdiğini ve kibrit (inhisarının temin ettiği varidatı tafsil etmiştir. Şimendifer (inşasına karşılık olarak gösterilen bu üç inhisarın vaziyeti hakkındaki malümattan sonra vekil bey, ayni seneler zarfında şimendiferlere verdiğimiz paraların 166 milyon lira olduğu- nu, üç inbisardan alınan paranın ise 170 buçuk milyondan ibaret bulunduğunu söylemiştir. Vekil bey tuz ve barut inhisar- larından da bahsetmiş, inhisarlar varidatı olarak bütçeye konulan 33 milyon liranın bu idareler varidatından hazineye verilecek safi hisse olduğunu ilâve etmiştir. Halkta tasarruf meyli 1922 de milli bankalarımıza aile tasarrufu ve kumbara ve vesaire olarak bir milyon 370bin lira, 1888 kişi tarafından; ecnebi bankalara bir milyon 295 bin lira, 2046 kişi tarafından tevdi edilmiş bulunuyordu. Bu rakamlar seneden seneye bilhassa 926dan itibaren mühim farklar göstererek yüksel- meye başlamış, 1931 senesinde milli bankalara 101,623 kişi tarafından 34,207,000 lifa, ecnebi bankalara 4,600 kişi tarafından 4,500,00 lira tevdi edilmiştir. Bu rakkamlar tasarruf fikirlerinin milletimizde gün geçtikçe kuvvet bulduğunu göstermektedir. Bu hususta milli tasarruf cemiyetinin de tesirleri barizdir. Paramızın kıymeti Maliye vekili bey ittihaz olunan tedbirler sayesinde paramızın kıy- metinin tenezzülden mahfuz kal- dığını söylemiş, kânunsani iptida- sına kadar döviz işlerin Okonsor- siyom vasıtasile idare eden ve çok dikkatli hareket eden milli ve ecnebi bankalara teşekkür ederek geçen seneye nazaran bu gün döviz vaziyetimizin daha iyi olduğunu ilâve etmiştir. Abdülbalik Bey nutkuna şu suretle nihayet vermiştir: Bizde devlet namına ayda 14,15 milyon liralık tediyat muntazaman vuku buldukça her memlekette hisse- dilen buhran bizde daha az his- sedilecektir. Bunu yapmak için de yüksek heyetinizin büyük şiarı olarak daima hadisata takaddüm ediyorsunuz. Bizimle hemhal memleketlerde hissedilen müşkülâttan biz daha az müşkülât hissetmekteyiz. Ve bizim mali vaziyetimizde bunlar- dan farklı ve sağlam bulunmak- tadır. (Alkışlar) Meclis o bütçe omüzakeratının devamı müddetince her gün içti- maa karar vermiştir. Trabzonda tifo hastalığı durdu Trabzon, 20 ( Hususi ) — Tifo hastalığı tevakkuf etmiştir. Yeni- den musap yoktur. Eski musap- lardan bir kaç çocuk ölmüştür. Hastalık, beş yaşından yirmi yaş arasındakilerde görülmüştür. Aşı- lananlar, O hastalığa yakalanma- mışlardır. Terki teslihat için ingiliz teklifi Akşam Bu Sabahki Telgraflar Teslihatın 15 sene tecilini askeri masrafların “/o 15 tenzilini talep etti Cenevre 20 (Hususi) — vermemiştir. İngilterenin on beş sene müddetle teslihatın tecilini ve askeri masarifte yüzde beşten on beşe kadar bir tenzilât icrasını, kimyevi harbın menini hususi fabrikaların kontrolu, tayyarecilik hakkında teslihat için daimi bir komisyon teşkilini teklif ettiği teeyyüt ediyor. Ingilterenin bu teklifatı son zamanlarda Londra tedbirler alınmasını ve terki gazetelerinde neşredilmişti. Paris 21 (A.A.) — Havas ajansından: gazetesi yazıyor: Bugün ceneverde terki teslihat konferansı ımurahhasları arasında cereyan etmiş olan müzakereler, kayde şayan hiç bir netice eylemektedir. gibi tamirat Temps bulunacaktır Üç devlet arasında dün müştereken Cenevre'de yapılmağa başlanılan ve bugün tabiatile diğer başlıca devletlere de teşmil edilecek olan mükâlemeler, mesaisinin neticeleri Fakat, için de, ile tahdit ve takyit edilmiş muvakkat ve kısmı sureti haller de kabul edilse bile daha pek ciddi müşküllerin iktihamı icapedeceği unutulmamalıdır. Bu haftanın müzakereleri her iki mukadderatı hakkında kat'i birer mahiyeti haiz devam edilerek terki teslihat konferansının hakkında bir mana ifade terki teslihat için olduğu hali hazırın imkânları konferansın Gümrük tarifesinde tadilât Muhtelif eşyanın gümrük resminde ne nisbette tenzilât yapıldı Ankara 21 (Telefon) — Meclise sevkedilen kanun lâyıhasile güm- rük tarife nisbetlerinin tenzili teklif edilen maddeleri başlıca- larını bildiriyorum. Tarifenin 32 inci maddesindeki hamızatı şahmiyenin resmi otuz liradan on yedi liraya, tutkal maddesindeki gomalatanın resmi, seksen oliradan on liraya, sair deriler maddesinde sikleti on kiloya kadar olanlar on liraya, on kilodan on sekiz kiloya kadar olanlar beş liraya, on sekiz kilodan yukarda olanlar üç liraya, keza derilere ait olan 73 üncü maddenin “C,, fıkrası aşağıdaki veçhile tadil olunmuştur. Sikleti altı kiloya kadar olanlar yirmi, altı kilodan on kiloya kadar olanlardan on lira, on kilodan yukariye olanların resmi altı liraya tenzil olunmuştur. 98 numaralı tarife numarası aşağıdaki veçhile tadil edilmiştir: Merinos, tiftik, alpağa, lame, riğoni, deve, kişmir, şevyot, Avus- tralya yapağisi, bunlardan kirli olanların resmi üç lira, yıkanmış olanları on lira, kararmış veya atılmış olanları on beş lira, boyanmış olanları on sekiz lira. Her nevi yünden ve kıldan ipek maddesi (ehemmiyetli tadillere uğramış ve bu maddenin resim nisbetleri tenzil edilmiştir. Fıstık maddesine atideki miktar ilâve olunmuştur: “ Sanayide istimal edilecek âdi fıstıkların mani ekil mevat ile tağyir edilmiş olarak gelmesi ve yahut vürudunda tamamile tağyir edilmesi meşrut- tur.,, Kakaunun tane resmi kırk beş liradan yirmi liraya kakau yağının resmi otuz altı liradan otuz liraya tenzil olunmuştur. Sanayide müs- tamel yağlar birleştirilmiş ve rasim haddi on beş lira olarak tesbit edilmiştir. Debagatte müstamel mevadı nebatiye ve hulasaları maddesin- deki kuru hulâsalar üç lira, mayi hulâsalar ve müstahzaratı kim- yeviye terkibi ne olursa olsun bu hulâsaların resmi yedi liraya indi- rilmiştir. Yirmi dört ingiliz numarasından yukarı katarsız yalın kat pamuk ipliğinin resmi 38 liradan 22liraya tenzil olunmuştur. Katarlı tek telli yirmi dört in- giliz numarsından yukarı iplikle- rin resmi kırk beş liradan yirmi dokuz liraya tenzil olunmuştur. katarlı çift veya daha ziyade telli ipeklerden ondört İngiliz numarasına kadar olanların resmi kırk iki buçuk lira, dört numaradan yirmi dört numa- raya kadar olanlar kırk sekiz lira yetmiş beş kuruş, yirmi dört numaralardan yukarı olanlar için 32 lira tesbit olunmuştur. Bulgar gazetcileri Ankarada şereflerine bir ziyafet verildi Ankara, 20 — Bulgar gazete- ciler birliğine mensup heyet ve Bulçar Kitka balet heyeti bugün şehrimize gelmiş ve istasyonda Istanbul matbuat cemiyeti reisi Gireson mebusu Hakkı Tarik beyle türk gazeteciler | birliği âzaları, Bulgar sefiri M. Pavloff ve sefaret erkânı tarafından kar- şılanmışlardır. Gazeteciler Birliği tarafından Bulgar misafirler şerefine Karpiç lokantasında bir öğle ziyafeti verilmiştir. Gazetecilere refakat etmekte olan Kitka balet heyeti salı ve çarşamba akşamları Halkevinde temsiller verecektir. Bulgar gaze- tecileri Meclis reisi Kâzım Pş. Hz. tarafından kabul edilmişlerdir. Heyet âzasından M. Sakadoff, Kâzım paşa Hz. ne arkadaşları ve kendi namına arzı teşekkür etmiştir. Reis paşa cevaben, mat- buatın ehemmiyetinden bahsetmiş ve komşu memleket gazeteleri mümessillerini tanımış olmaktan mütevellit o memnuniyetini etmiştir. Buğday piyasası durgun Izmir, 20 (Hususi) — Borsamızda buğday üzerine muamele olmıyor. alıcı, satıcı anlaşamıyorlar. ifade | l Şili iğtişaşı İngiliz konsoloslarına verilen talimat Buenos - Aires (A.A.) — Röyter ajansından : OBüyük (Britanya- nın Şili /sefareti bu (havalide bütün (o İngiliz (o konsoloslarına talimat vererek kargaşalık âmillerinin (o bastırılması imkânı bulunmadığı takdirde büyük Bri- tanya (otebaalarının himaye ve muhafazası için tahşidat kampları hazırlamalarını bildirmiştir. Şilide bulunan bir İngiliz müşahidinin beyanatına göre mersleketin her tarafında grevler patlak vermiştir. Hükümeti askeriye tekmil menafii umumiye hidematına vazedilmiştir. Santiyago ve Valparezo'da fası- lalı karışıklar olmuş ve hâli hazırda askeri karakollarını gez- mekte bulundukları sokaklarda ateş teati edilmiştir. Barselonda karyaşalıklar Barselon, 21 (A.A) — Sendi- kalistler hâlâ grev yapmakta olan fabrika amelelerile olan tesanüt- lerini ispat için grev ilân etmiş- | lerdir. Grevciler arkadaşlarından biri- sini kurtarmak maksadile haneye taarruz etmişlerdir. muhafız kıtaatı sükünu iade etmiştir. Hükümet, komünistliğin şiddetle tecziye edileceğini ilân eylemiştir. Sivil hapis- | tesis ve | Içki yasağı M. Borah reisicumhurun siyseti aleyhinde Vashington, 21 (A.A.) — Cum- huriyetçilerin son konvansiyonlari neticesinde karar vermiş olduk- ları içki memnuniyeti hakkın- daki © siyasetlerinin (o garabetini telmih eden ayandan M. Borah, hararetli bir memnuniyet taraftarı olmasına rağmen M. Hoover'in bu baptaki siyasetini takviye et- miyeceğini beyan etmiştir. Bugünkü hava nasıl olacak Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava az bulutlu olacak, ruzğâr şimal, istikametinden esecektir, dün en fazla hararet 22 gece 15 bu sabah 20 dereceydi. Trabzonda sıcaklar Trabzon, 20 (Hususi) — Sıcak- lar çok artmıştır. Hararet gölgede 28-30 dereceye çıkmıştır. Dün gece şiddetli bir kible rüzgârı esmiştir. Bugün hava bozmuştur. Yağmur yağmak ihtimali mevcut- tur, Zürra yağmuru dört gözle beklemektedir. Tütün stoku Izmir 20 ( Hususi) mıntakasında mevcüt tütün stoku 9,500,000 kilodur. Ege İyanğın çıkmıştır. Bu geminin hamu- AA 21 Haziran 1932 Sarhoş kavgası Arap Ali arkadaşını yaraladı Refet ve Arap isimlerinde iki kişi dün gece son derece sarhoş bir halde Tarlabaşı caddesinden — geçerlerken ( aralarında (kavga çıkmıştır. Kavgada Arap tabancasını çekerek Refetin üzerine ateş etmiş, bacağından yaralamıştır. Ağır yaralı olan Rafet hastaneye kaldırılmış, Arap elinde tabanca ile kaçarken yakalanmıştır. Bir cerh vakası daha Eyipte tütün deposunda Malik ve Cevat efendi isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Cevat efendi bıçakla Malik efendiyi yaralamıştır. Fındık piyasası Trabzon 20 (Hususi) — Yeni mahsul fındık alivresi 55 kuruştur. Iç üzerine muamele olmuştur. Fiatlerin düşük olması müstahsili düşündürmektedir. Mahsul yük- seklerde (fazla, alçaklarda az olmuştur. Otomobil kazası Izmir 20 ( Husui ) — Karşıyaka da Naldökende bir otomobil devrildi. Bergamadan gelen Habibe ve İkbzl namındaki kadınlar ağır surette yaralandılar. Pazarlarda okturva Izmir, 20 ( Hususi ) — Valâ neşriyat üzerine belediye pazar- lardan okturva resmi almağı ka- rarlaştırmıştır. Kooperatif murahhasları Izmir, 20 ( Hususi) — Koope- ratifler (o murahhaslığına Ziraat bankası ikinci müdürü Sala- haddin beyle yedek azalığa müdür Nail beyler intihap edildiler. Salâhaddin ve Nail beyler âli iktisat meclisi içtimaıma yakında gideceklerdir. Paris - Tahran hava yolu Tahran, 21 (A.A.) — Miralay Girier ile binbaşı Rignot Paris - Tahran arasında ki hava yolunu 29 saatte katederek buraya vasıl olmuşlardır. Ispanyada tahrikât Seville 21 (A. A.) — Utrera civarında müsellehan marşandiz trenine hücum eden eşhas tren memurları ve sivil muhafızlar ta- rafından tardedilmişlerdir. Mis Carhart Newyorka döndü New-York 21 (A.A) — Atlas okyanosunu geçen kadın tayyareci mis Tarhart burada hararetli tezahürat ve alkışlarla istikbal edilmiştir. Sargosseta bombalar Saragosse 21 (A.A.) — Zabıta, şehrin bir mahallesinde yüksek kudrette: 14 büyük bomba keş- fetmiştir. Yeni bir. Fransız - Belçika konvansiyonu Paris 21 (A.A. ) — Belçika ve Fransız hükümetleri iş miktarları üzerinden (o vergi, ithalât resmi ve teselim ve tesellüm rüsumu gibi muzaaf resimler ahzından tevakki edilmesini istihdaf eden yeni bir konvansiyon imzalamış- lardır. Avusturya bankası Viyana 20 (A.A.) — Milli Avus- turya bankası haftalık bilânçosu altın ve döviz ibtiyatının yeniden eskimiş olduğunu göstermektedir. Altın karşılığı “*/, 19,6 dır. Yâni kanuni miktarda */, 4,4 noksandır. Bir deniz facıası Şanghay, 20 (A.A.) — Indo Pci- figue Ajansının verdiği bir habere göre Sehonkerk ismindeki 12 bin tonilatoluk bir Felemenk vapurunda limanda demirli bulunduğu sırada lesi iştiâl kimyevi maddelerden ibaret bulunuyordu.