21 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

. 21 Haziran 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Bir âşıka nasihat karilerinden ne İşte bir Bir muharrir, garip mektuplar alır... tanesi : Hatice Süreyya hanım efendiye Akşam gazetesinde yazılarınızı okuyup büyük bir zevk duyarım. Fakat şuna ne nasihat verirsiniz? Bir kızı delicesine seviyorum. Seviyorum fakat henüz ilânı aşk etmedim. Aşkımı ilân etmeğe çekiniyorum ; gülünç görünme- mek fikrile... Zira aşkımı ilân edince bu kız bana gülecek. Ah, şu kızlarda hiç merhamet yok mu? Çayır çayır yanıyorum. 71 — Aşkımı ne suretle ilân edeyim ? 2— Bu kızın beni sevip sev- mediğini nasıl anlayım ? 3 — Kendimi sevdirmek için ne yapayım ? Bu üç sualime muhterem gazetenizde cevap verseniz size karşı minettar olacağım. Sualle- rimin cevabını bekler ve bilvesile teyidi ihtiramat eylerim efendim. Kariiniz: E. D. B. Muhterem kariim. Aşk denen güzel hissi kalbi- nizde duyduğunuz için sizi tebrik ederim. Emin olunuz ki sevgiliniz, tarafından sevilmeseniz bile, gene aşksız yaşıyan insanlara nisbetle bahtiyarsınız. Asıl olan, sevilmek değil, sevmektir. Üstelik sevilir- seniz, (o fenimelmatlüp... Fakat Âdem oğlu için en büyük maz- hariyet, aşk denen o güzel hissi, kendinde duymaktır. Sorduğunuz suallere cevap ve- reyim: 1 — Evvelâ sevgilinizle ahpap gibi tanışınız. Hoşlandığı şeylere dikkat ediniz. Sonra, lüzumsuz bir istical göstermeden, ince o bir ibtimamla bunları temine çalışınız. Sevgiliniz, kendisine olan alâkanızı bu suretle anlıyacaktır. Size karşı yakınlık duyması için, zannede- rim ki, en iyi usul budur. Bu müddet zarfında, ilânı aşk, kendi kendiliğinden olur. Esasen: “Seni seviyorum! Senin için çayır çayır yanıyorum !,, Nevinden ilânı aşklar, hiç bir hoş netice vermez, Âşiği gülünç mevkide bırakır. Aşk, ihtimam ve alâkanın tema- disile ilân edilirse daha ziyade asalet kesbeder. 2 — Yukarda söylediklerimi tatbik ederseniz sevgilinizin hissen size mukabelede bulunup bulun- madığını anlarsınız. Müsbet netice çıkarsa ne âlâ! Çıkmazsa aşağıki maddeye müracaat: 3 — Aşklar, pek çok insanları bugün bülundukları mertebeden alır, pek yüksek mertebelere çıkarır. Nice kimseler, aşk yü- zünden âlim, artist, zengin, hülâsa hayatta muvaffak (olmuşlardır. Bu da, sevgiliye kendini beğendir- mek © gayretinden (doğmuştur. Hattâ, Darvinism denen nazari- yeyi tetkik ederseniz görürsünüz ki, sevgiliye kendini beğendirmek Cahil ebeler Belediye tarafın- dan şiddetle takip edilecek Ötedenberi Istanbulda cahil ve diplomasız ebeler, çocuk doğumuna davet edilmektedir Bunlar sıkı surette takip edilmektedir. Buna rağmen son günlerde bu diplomasız ve cahil ebelerin (o faaliyet ve miktarları artmıştır. Belediye riyasetine şubelerden gelen istatistiklerde belediye ebe- leri tarafından yapılan doğumla- rın ancak bir iki vakaya düşmesi de bunu ispat etmiştir. Belediye bunu ehemmiyetle nazarı dikkata almış ve kaymakamlıklara bir tamim göndermiştir. Bu ta- mimde diplomasız ebelerin çoğal- dığı izah edildikten sonra şu tedbirin alınması tavsiye olun- maktadır: “Gayrı resmi ebelerin icrayı san'at (o eylemeleri (memleketin nüfus siyasetini haleldar eylediği gibi bir çok kadınlarımızın hayat- larının sönmesini ve doğan bazı çocukların madamelhayat sakat kalmalarını da intaç eylemekte bulunduğundan bunlar hakkında çok sıkı ve ciddi takibat icrası ehem ve elzemdir. Her mıntakada faaliyette bulu- nan gayrı resmi ebelerin isimleri o şube belediye ebelerince malüm bulunacağından belediye ebelerin- den bunların isimleri alınarak ittihaz olunacak tedbirlerle yaka- lanmaları ve haklarında takibatı kanuniye icra olunması ehemmi- yetle rica olunur.,, Belçika şeker fabrikaları mümessilleri Belçikada birkaç şeker fabri- kasının mümessili, dün şehrimize gelmiştir. Mumaileyh şehrimizdeki şeker tacirlerile temas etmektedir, Verilen malümata göre, Belçika fabrikaları, sattıkları şeker mu- kabilinde, türkiyeden mal alacak- lardır. hissi hayvanların ıstıfasına bile yardım etmişltir. Sizde, maşukanızdan nevmit olursanız, müstait bulunduğunuz bir şubede terakkiye uğraşınız. Her halde, böylelikle, sevğilinizin dikkatini üzerinize celp için bir ihtimali daha ele geçirmiş olur- sunuz. Lâakal, bu sayede oyala- nırsınız . Neticede, - gene ret olunsanız bile - aşk yüzünden yükselirsiniz. Şimdilik metanet ve istikbal için saadet temenni ederim, muh- terem kariim.” Hatice Süreyya Akşam ŞEHİR HABERLERİ Avusturya rejisi Bizden külliyetli mıktarda tütün alacaktır Avusturya rejisi, Türkiyeden külliyetli miktarda tütün alacaktır. Bu maksatla reji mümessillerinden M. Seckel şehrimize gelmiştir. Mumaileyh şehrimize tütün tica- retile alakadar mahafili ziyaret etmiş, bu meyanda ihracat ofisi tütün raportörü Haluk beyle gö- rüşmüşlerdir. Aldığımız malümata göre, Avus- turya rejisi, Bulgaristan ve Yuna- nistanla olduğu gibi Türkiye ile de bir tü itilâfnamesi yapa- caktır. Bu itilâfname mucibince Avusturya rejisi Türkiyeden tütün alacak, mukabilinde madeni eşya verecektir. M. Seckel Ankarada selâhiyet- tar zevatla temas edecektir. Plâjlarda tedbirler Kazalara karşı tedbirler alınacak Yaz mevsiminde birçok deniz kazaları olmaktadır.. Bunu nazarı dikkate alan belediye şu tamim ile kaymakamlıkların nazarı dik- katini celp etmiştir: “ Plâjların (oküşat mevsimi takarrüp eylemesi hasebile bir çok kazaların hudusuna ve bazı vatandaşların hayatının sönmesine sahne olan plâjların plâj talimat- namesi ahkâmını tamamen tatbik etmedikçe küşat ettirilmemesi esba- bının şimdiden teemmül ve temini ehemmiyetle mütemennadır.,, Yaş meyva ihracatı Hamburglu, Her Kül isminde bir mütehassıs yaş meyva ve zebzelerin sebzelerin bozulmadan uzak mahallere gönderilebilmesini temin eden bazı vesait vücude getirmiştir. Memleketimize gelme- si temin olunan bu mütehaassıs mukavele mucibince berayı tec- rübe İstanbul ve İzmirden 50 sandık miktarında kendisine ve- rilecek yaş meyva ve sebzeleri Hamburga gönderecektir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kı 2700 kuruş 6GAYLIK 750 4 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — nay” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Sefer 16 — Ruzuhızır: 47 $. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 624 844 4,31 8,32 12 Va. 2,8 4,8 1215 16,16 19,44 ———— Idarehane: Babıiâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Sultan Ahmet ile Ayasofya arasın- da yapılacak 1932 bütçesine konan tahsisat ile Sultanahmet parkı ile Ayasofya arasındaki sahanın bir park haline konmasına karar verilmişti. Bütçe tastik (edilerek Istanbula tebliğ edilir edilmez bu parkın tanzimine başlanacak ve yazın toz ve dumandan geçilemiyen bu yerler tanzim ve güzel bir şekle konacaktır. Düşünülen şekle göre yapılacak park, tarihi ve bedii bir kıy- meti olan meşhur Ayasofya hamamı da parkın içinde bulu- nacak ve hamamın etrafında bir vitrin yapılarak hamamın herici duvarları gül ve defne dallarile süslenecek ve bu suretle bu kıy- metli eser, muhafaza edileçektir. Takas heyeti Evvelki gün Viyanaya vasıl oldu Avrupada bulunan takas heyeti, evvelki gün Viyanaya muvasalat etmiştir. Gelen bir habere, göre heyet Avusturya ticaret nezaretinde, eşya mübadelesine müstenit, bir ticaret muahedesi hakkında ihzari müzakereye girişmiştir. Avusturya Türkiyeden tütün satın alacak buna mukabil mamul eşya vere- cektir. Takas heyeti bir hafta kadar şehrimize avdet edecektir. üsküp ticaret kongresi Bundan bir iki hafta evvel, Üsküpte bir ticaret kongresi aktedilmişti. Bu kongreye Yogos- lavyadaki ticaret odaları ve bü- yük ticaret müesseseleri iştirak etmiştir. Üsküp konsolosumuz, bu kon- gre hakkında, ihracat ofisine gönderdiği raporda, kongrede Yunanistanla olan ticari müna- sebata pek ehemmiyet verildi- ğinden bahsetmektedir. Yogus- lavya, Yunanistana daha fazla ihracat yapmak için, ticari teşki- lâtında ıslâhat yapacak, nakliye tarifeleri, Ohayvan o vergilerinde tenzilât yapacaktır. Esrar çekenler Kurtuluşta Ayatanaş kilisesi dıvarı dibinde Niko, Serkis, Hay- dar, Kirkor, Dimitri, Kenan ismindeki kimseler esrar içerler- ken yakalanmışlardır. Arkadaşını yaralamış Dün gece Beyoğlunda Perepalas oteli arkasında, Kasımpaşa sakin- lerinden Sadeddin, Âdil isminde bir arkadaşını bıçakla yaralamıştır. bir — Geçen gece tehlike lattım Amca beyl sw Saat iki sularında eve ge- liyordum, tam köşeyi dönerken... Eli bıçaklı bir karşılaşmayayım mı?.. adamla .« Tabanları kaldırınca kendi- mi eve dar attıml... Sahife 3 ———— Desir çırpın | Şür hayatı Bir genç şair arkadaşa rasgek dim. Kendisi en son edebiyat nesillerinden birine (mensuptur. Bundan bir kaç sene evvel bir kaç dost aralarında toplanmışlar ve bir edebiyat teşekkülü yap- mışlardı. O zaman eserlerile, şiirlerile epi ümit veriyorlardı.. Sonra birdenbire (gazetelerde imzaları görülmez oldu, sesleri işitilmez oldu. Ele kalem almaz oldular. Dün rast gelince derhal sordum: — Yahu ne oldunuz?.. Sesiniz hiç çıkmıyor... Başını salladı: — Geçti bizden artık.. Ihtiyar- ladık, dedi. Garip tesadüftür.. O günü yeni çıkan “ Bugünde diyorlar ki,, ismindeki kitabımda Hıfzı Tevfik beyin fikirlerini okumuştum.. Hıfzı Tevfik bey diyordu ki: “ — Ben devir devir kuvvetli şairler gördüm. Bunlar çok iyi yazarlardı. Fakat maalesef şair- likleri devam etmedi. Efendim benim nazarı dikkatimi celbeden bir şey var: Meselâ Fuzuli ha- yatının nihayetine kadar şiir söylemiş, hemen hemen bütün eskiler böyle.. Hâmit 50 sene yazdı, Fikret 30 sene, Orhan Seyfi 10. Meselâ Vâlâ bey, Nazım beyle birlikte yazdı. “yolda, gibi güzel şiirleri vardı. Fakat Vâlâ “yolda, kaldı. Bizde şairlerin şiir hayatı gittikçe kısalıyor... Hakikaten tehlike.. Şairlerin şiir ömrü kısala kısala yavaş yavaş yalnız Obir omevsime inhisar edeceğinden korkuyorum. Ey edebiyat doktorları.. Artık bu hastaya enjeksiyon mu yepacaksınız, etermi koklatacaksınız.. Lokman ruhu mu ne yapacaksanız yapın.. Vakıt kalmadı... Hikmet Feridun Yurtsuz sabıkalılar Zabıtaca toplattırılarak sulh mahkemelerine veriliyor Son verilen karar üzerine zabıta Istanbulda bulunan sabıkalılardan sabıkaları mükerrer olanları ve yeri yurdu belli olmıyanları top- lamağa başlamıştır. Bu şekilde yakalanan sabıkalılar derhal tah- kikat evraklarile birlikte sulh mahkemelerine teslim edilmek- tedir. Mahkemeler bunların muhtelif müddetlerle (o hidematı nafıada istihdamlarına karar vererek muh- telif yol inşaatına sevketmektedir. Zabıta bu hususta faaliyete de- vam etmektedir. Acemi bisikletçi Büyükderede piyasa caddesinde Nuri efendi isminde bir genç, bisikletle giderken, Mehmet Ali efendi idaresindeki bir otamobilin arkasına çarpmiş, yüzü yaralan- mıştır. A.B. — A birader, kaçacağına (Ben gazinodan geliyorum! ) deseydin, herif sende para kalmadığını anlar giderdil..