24 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

24 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Londra mektupları İspritizma yüzünden Londrada bir facia oldu Genç bir kız delirdi, gazeteler bu iptilâyı tenkit ediyorlar Deliren zavallı kız Ketty Bordon Londra, 9 (Hususi muhabiri- mizden ) — İngiliz ailelerinin en büyük eğlencelerinden birini ispi- ritizma ve manyatizma teşkil eder. Maruf ailelerin salonlarında, lerin ruhlarını çağırmak için ayrı yerler tefrik edilmiştir. İngiltere- nin ve belkide bütün dünyanın en maruf cinayet (romanları muharriri Conan Doyl bile, en ateşli ve en imanlı ispritizmacı- (lardan biri idi. Ingilterede ispritizmaya man- yatizmaya gösterilen bu merak, Londra kibar mahafilinde, derin heyecan uyandıran bir faciaya sebebiyet vermiştir. Faciayı kısaca anlatalım: Londranın maruf avukatlarından Bordonun ailesi, haftanın bazı gecelerinde, evlerinde, ispirtizma tecrübeleri yapar, ölen maruf şahsiyetlerin ruhlarını çağırır, bu ictimalara dost ve tanıdıklarını davet ederdi. Geçen hafta Bordonun evinde tertip edilen -ispirtizma tecrübe- sine, iki fransız gencide davet edilmişti. Bu fransızlar, ispirtizma ile, ça- ırılan ruhların davete icabet ettik- lerine inanmazlar, bilâkis bu hıra- fata inananlarla alay ederlerdi. Bordon ailesinin ispirtizma tec- rübelerinde küçük kerimesi Ketty medium rolünü oynuyordu. Bordoü ailesile, misafirleri kü- çük salonda toplanmışlardı. Salounn dibinde siyah bir perde gerilmiş, elektrikler söndürülmüştü. Ketty manyatize edilir edilmez, bütün vücudu tirtir titremeğe başladı. Ortalıkta bir ölüm sükü- tu vardı. Herkeş, dikkat kesil- mişti. Derken madam Bordonun kısık sesi duyuldu: — Ruhlar bizim fani dünyamıza geliyorlar. Sesleri, onlarla temas edebilenler tarafından duyuluyor. Dostlarım, istediğiniz ruhu çağı- rınız, derhal size cevap verecek. Madam Bordonun bu davetine, iki misafir fransızdan biri cevap verdi : — Fransız reisicumhuru Paul Doumerin ruhunu çağırınız. Madam Bordon medium vazi- fesini gören Ketty'ye dönerek Paul Doumerin ruhunu çağırmasını emretti. Ortalıkta gene derin bir süküt hüküm sürmeğe başladı. Aradan henüz on dakika kadar geçmişti. Ispirtirma masası, yavaş yavaş yükseldi, bir ayağının üstünde biraz durduktana sonra, döşeme- nin üzerine düştü, Madam Bordon masanın bu hareketlerini izah ederek dedi ki: —Paul Doumerinruhu gelmiştir. Masanın bir ayak üzerinde dur- ması geldiğine — delâlet eder. O esnada medium o kadar şiddetli ihtilâçlar içinde idi ki misafirler, ölecek diye, telâş ve heyecana kapıldılar. Bu telâş ve rubun ! heycan esnasında, odadaki karanlık (o koyulaştı, salonun dibindeki siyah perdenin o üze- rinde, kül renginde bir duman göründü, duman koyulaştıkça ko- yolaşıyor (Oove maktul fransız reisicumhurunun şeklini alıyordu. manzarayı seyrederlerken, obu defa mediumun kısık, isterik sesi duyuldu: — 13 rakkamı, hayatında en büyük rolü oynamıştır. Medium, çırpınmağa devam edi- yordu. Misafir fransızlardan biri, bir komedi oynanıp oynanmadığını anlıyabilmek için yerinden kalka- rak mediuma el ile dokunmak isterken gene madam Bordonun sesi duyuldu: — Ne yapıyorsunuz? Yoksa ruhu korkutarak kaçırmak mı istiyorsunuz? O esnada siyah perdenin üze- rınde belirmiş olan sıyah hayal, yok olmuş medium, yere düşerek çırpınmasında devam etmiştir. Bidayette, kızın bu feci vaziyetine ehemmiyet atfedilmemiş, asabi teheyyüçten doğma geçici bir buh- ran olduğu zannedilmişti. Fakat kızcağız aradan saatler geçtiği halde kendine gelemeyince, dok- torlar çağırılmış ve zavallı kızın delirdiği anlaşılarak (hastaneye kaldırılmıştır Bütün ingiliz gazeteleri, bu faciadan bahsederken ingiliz hal- kının ispirtizmacılığa gösterdiği bu iptilâyı şiddetle tenkit edi- yorlar. Dr. Ekrem Emin Dahili hastalıklar mütahassısı Dr. Mükerrem Emin Kulak, Boğaz, Burun mütahassısı Kadıköy, Yoğurtçu parkı karşısı 82 hergün ikiden dörde kadar Telefon: Kadıköy 164 SELANİK BANKASI 'Tarihi te'sisi: 1888 Sermayesi: Tamamen tediye edilmiş: 30,000,009 Frank merkezi idaresi: İstanbul Türkiyedeki şubeleri: Galata. İstanbul. İzmir. Samsun Adana. Mersin Yunanistandaki Şubeleri: Atina, Selanik. Kavala, Her nevi banka muameleleri - Kredi mektupları. Her nevi meskükât ile hesap küşadi- Çek servisleri kiralık kasalar. Dr. Wehmet Izzet Emrazı dahiliye ve sariye mutahassısı Muayenehane: Çağaloğlu Halk fırkası karşısında N Cumadan mada hergün 18-17 hastalarını kabul eder, Tel 23925. Hazırun, hayret ve dehşetle bu Yeni makine Uzun müd- det ecnebi me mleketle- rinde ve'bil- hassa İngilte- rede çalışmış olan Günenli Ali Ihya EF isminde bir makinis timiz yeni bir orak makinesi imal etmiştir. Ali Ihya Ef. bunun yeni bir model, Ali inya efendi hafif tek beygirle akşama kadar çalışabilir bir tarzda olduğunu söylemektedir. Makinistimizin yaptığı makine Çemberlitaş Tavukpazarında Ger- getçi sokağında 10 numaradaki atelyede teşhir ediliyor. Ziraat müntesiplerimizin ve sermayedar- larımızın bununla alâkadar olma- larını temenni ederiz. Bir katil yakalandı Manisa, 23 (Hususi) — Vilâye- timizin OBabaköy (o nahiyesinde Şerif isminde birinin iki seneden beri ayrı yi kta olduğu ka- rısını öldür. ü bildirmiştim. Katil koca jandarmalar tarafın- dan yakalanıp * bugün şehrimize getirilerek Ooumumi hapishaneye tıld BANKA KOMERÇİYALE İTALYANA Sermayesi Liret 700,000,000 İhtiyat akçesi Liret 580,000,000 Merkezi İdare MİLANO İtalyanın başlıca şehirlerinde ŞUBELER İngiltere, İsviçre, Avusturya, Maca- ristan, Çekoslovakya, Yugoslavya, Lehistan, Romanya, Bulgaristan, Mı- sır, Amerika Cemahiri Müttehidesi, Brezilya, Şili, Uruguay, Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kplumbiyada Afi yonlar İSTANB ŞUBE MERKEZİ Galata V oda caddesi Palas ( 2641 /2/ Şehir dahilindeki acenteler : İstanbu 7 Telef. caddesi T Borsada Telef. 1718. İZMİRDE ŞUBE FELEMENK BAHRİSEFİT BANKASI İstanbul Şubesi İdare merkezi: “Tediye edilmiş sermayesi : 5,000,000 FL. İhtiyat 3,250,000 EL Galatada, Karköy palasta Telefon: Beyoğlu 3711/5 İstanbul tali şubesi : « Mer- kez Postanesi ittisalinde Alla lemeci Han» telefon : İs 569. Bilumum banka muamelâtı Emniyet kasaları icarı akçesi: İ metgâhma yazılan 17 seneden beri bir zındanda mahpus bulunan sabık Habeşistan imparatoru Li-yasu'nun kadın kı- yafetine girerek (o kaçtığını ve hükümet ( askerleri ( tarafından şiddetle takip edilmekte bulundu- ğunu ajanslar haber vermişti. Son gelen Avrupa gazeteleri bu hadise (Ohakkında şu tafsilâtı veriyorlar: Imparator Li-Yasu 1917 sene- sinde en müthiş zından olan ve yer altında bulunan Haraul hapis- hanesine atılmıştı. O zaman im- paratorun hal” edilmesine Habe- şistanda esareti lâğvetmek iste- mesi sebep olmuştur. Habeşistan da yaşıyan yüz bin- lerce esir, o zamanki imparatorun bu teşebbüsünü memnuniyet ve meserretle karşıladıkları (hâlde esir ticareti yapanlar ve memle- ketin en nüfuzlü tabakasını teşkil eden âyan ve eşraf, esaretin lâğvı kararından kızmışlar ve fırsatını bularak imperatoru hâl ile zındana atmışlardır. Sabık imperatorun müthiş zın- danından ne suretle kaçmağa muvaffak olduğu malüm değildir. Fakat bilinen bir şey vardır ki, sa- bık imperator zındandan çıktıktan sonra fevkalâde sarp ve dağlık olan ve bilhassa yağmurlar yağ- mıya başladığı zaman geçilmesi imkânı bulunmayan Kocam mın- takasına iltica ve birçok taraftar- ları da kendisine iltihak etmiş olduğudur. Maten gazetesinin maruf mu- harriri M. Kessel Habeşistanda yaptığı tetkik seyahatinin intiba- larını yazarken, Oo memlekette hâlâ hüküm süren esir ticaretinden bahsederek diyor ki: Habeşiler esaretsiz yşayamazlar. Vakia kralların kralıınvanını haiz Habeş hükümdarı esaretin lâğvına karar vermiştir. Fakat Habeşistanı ziyaret eden- ler, kuru bir lâftan ibaret olduğunu bilirler. Esaret, ancak Habeşis- tanın bazı mıntakalarında lâğve- dilebilir. Mah kuk dairesinden: Malkara hazinei mâli- yesi tarafindan o Gelibolunun Camii Ke- ra Asliye (Mahkemesi Hu bir mahallesinden olup halen ikamet- gâhı meçhul bulunan Ibrahim oğlu Tur- han bey aleyhine açılan âşar iltizamın- dan (1090) lira alacak davasının tahki- katı esnasında müddei aleyhin son ika davetiyenin halen mahalli ikametinin meçhuliyetine mebni iade edilmiş ve bittalep hakkında ilânen tebligat icrasına karar verilerek daveti- yenin bir nushası mahkeme divanhane- sine talik edilmiş ve tahkikat günü olmak üzere 18/7/932 Pazartesi saat 14 olarak tayin kılınmıs olduğundan yevm ve vakti mezkürda müddei aley- hin Malkara liye hukuk hakimliğinde hazır bulunması aksi halde hakkında gıyaben omuamele yapılacağı ( tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olu nur, AİLELERE HİTABEN: AMSTERDAM İ Mezun sermayesi: 25,000,000 FL | Peşinen hiç bir para sarfetmeksizin ELBiSLERİNİZİ AYAKKAPALRINIZI ŞAPKALARINIZI MOBiLYALARINIZI vesairo her türlü ihtiyacatınızı temin için Beyoğlunda Tünel pasa- jında 7 No. da kâin KREDITO esine müracaatla ekser tica- © para yerine geçen iTO iştira bonolarını etmeniz. lâzımdır. - Şeraib K etumiyet mutlaktır. a 24 Haziran 1932 Habeşistan esirler memleketi Sabık habeş kralı zından- dan nasıl kaçtı ? Habeşistan esirlerle doludur,eski kralın hal'ine sebep esareti lâğvetmesidir Zındandan kaçan sabık habeş kralı Li - Yasu Habeşistanda yaptığım uzun tetkik seyahati esnasında, hayvan- laşmış esir sürülerini kendi gözle- rimle gördüm. Erkekleri günde on iki saat çalışmak, kadınları da satın alanların behimi zevklerini tatmin edebilmek üzere küçük bir arazi parçası mukabilinde satar- lar. Her zengin habeşinin yüzlerce esir kadından mürekkep harem daireleri vardır. Habeş dere beylerinin diğer bir zevki satın aldıkları kadınları etlerinden kan fışkırıncaya kadar bizzat kırbaçla döğmeleridir. Ye- dikleri kırpaç darbelerine karşı bu esirlerin gösterdikleri lâkaydi, hayretimi mucip oldu. Bana rehberlik eden adam, bunun sebebini izah etti, Bunlar çırıl çıplak güneşe ve yağmura maruz bulunduklari cihetle vücut- ları katılaşarak hassasiyetini kay- bediyor ve kırbaç darbelerini duymuyormu: Ni Istanbul sekizinci icra daire- sinden: Bir deynin temini istifası için . Yüksekkaldırımda (Tekke caddesinde 432 numaralı dük- kânda mahcuz muhtelif cins ve renkteki kasketler 28 haziran 932 salı günü saat 12 ile 14 arasında açık arttırma suretile mahallinde satılacağından taliplerin muayyen zamanda memuruna müarcaatları ilân olunur. Üsküdarda Istanbul altıncı icra memurluğundan : Mahcuz ve paraya çevrilmesi mukarrer iki adet bisküvi imaline mahsus makine 27/6/932 tarihine müsadif pazartesi günü saat 14-15 kadar bat pazarında açık artırma suretile paraya çevrileceğinden talip olanların mahalli mezkürda bulundurulacak memuruna müra- Da caatları ilân” olunur. kulak, boğaz, burun mütahassıst Doktor ihya Salih Cağaloğlu: Hamanı sırasında 24 numarada - Cumadan başka her gün - öyleden sonra saat 15 ten itibaren hastalarınt ka- bal eder.