24 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Yüksek Ziraat tahsili (Baş tarafı birinci sahifede ) Vakıa ziraat mektebi mezunlar cemiyetinin ( kayıtlarından orta ziraat mekteplerinde okumuş dört hanım olduğu anlaşılmaktadır. Fakat yüksek ziraat tahsili yapan ilk Em şimdi Gazi çiftliğinde stajile meşgul olan genç kızdır. Ziraatın muhtelif sahalarında, lâbo- ratuvarlarda hanımlar için ne kadar çok iş bulunabilir. Bunun için yüksek ziraat tahsi- line başlıyan ogenç hanımı ne kadar tebrik etsek gene azdır. Bundan başka ziraat mektebi talebeleri memleketimizde belki de ilk defa yapılan bir nevi ilim propagandasına ( başlamışlardır . Bu propagandanın yakında çok faydalı neticeler vereceği şüphe- sizdir . Yüksek ziraat mektebi tale- besi darülfünun tahsiline atık mak üzere bulunan gençlerin ziraate karşı rağbetlerini celbet- mek için çalışmaktadırlar. Ziraat talebesi bu seneki lise mezunla- rma birer mektup göndermişler- dir. Bu mektuplarda gençler, genç kızlar ziraat mektebine girmeğe, ziraatçiliğe başlamağa teşvik edil- mektedir. Mektupta ayrıca ziraat enstitüleri, bu enstitülerdeki “ ziraatspor , klübü hakkında izahat verilmekte- dir. Enstitülerde dımağ ve beden faaliyeti yanyana yürümektedir. Şehirlerin imarı (Baş tarafı birinci sahifede) etse de ergeç yaptırmak emelin- deyiz. Çünki biz yaptırmıyacak olursak yarınki nesil belki bizi tahtie edecektir. Onun içir bu sene İstanbul belediyesinin bütçesine tahsisat konuldu. Bir münakasa açılacak. Ikiüç yüz bin nüfuslu şehirlerin plânını yapmış bir zatla pazarlıkla bu sene belediye bütçesindeki tahsisatla Istanbul plânı temin edilmiş olacaktır. Bence bundan evvel imara baş- lamak fazla masrafı mucip olur, yapılan masraflar heba olur. Türkiye şehircilikle doğrudan doğruya alâkadar olmaktadır. Meselâ İzmirin plânı vardır. Manisanın ve Aydının plânı var- dır. Diyarbekir, Malatya, Elâzizin plânları yapılmaktadır. Diğer bele- diyeler de plânlarını yaptırmak için müracaatlarda bulunmaktadır- lar. Ekser belediyelerin vaziyeti maliyesinin müsait olması ve evvelemirde haritaya mütevakkıf olması plânların derhal yapılma- sma mani olmaktadır. Eevvelâ haritaları yaptıracağız. Sonra plân- lar yapılacak ve tetkik edilecektir. Bu program ne bir duadır, ne bir hayaldir. Biz bütçelerden kesi- lerek her sene ayrılacak para ile kanunen açılması lâzım gelen | belediye bankası vasıtasile bunu yaptıracağız. Beş sene sonra 3-5 milyon lira- lk bir belediye bankası tesis edilecektir. Bu suretle beledilye- leri mahrumiyetten, banka kapı- larında dolaşmaktan ME Ğrarağır. Sırrı bey, şehircilikte bana mu- zahir olmak isterseniz evvelemirde bu banka tesisine yardım ediniz. Haberiniz var mı? Londrada böyle bir banka var mı? Sırrı bey (Kocaeli) — Hayır. Şükrü Kaya bey — Londrada böyle bir teşekkül yoktur. Onlar da bizden gördükten sonra bunun ehemmiyetini nazarı dikkate alarak belki yaparlar. Isparta maarif müdürü Isparta 21 (Hususi) — Isparta maarif müdürü Şevki bey meme mermae müfettişliğine . Yakında vazifesi Kizlar aca edecektir. Mecliste 4 bütçe kabul edildi “Harici siyasetimiz sulh yolunda şaşmaksızın ilerliyor.,, Ankara, 24 — Dün Büyük Millet Meclisi toplanmış ve hari- ciye, nafıa, iktisat, ziraat vekâ- etleri bütçeleri müzakere etmiştir. Bu dört vekâlet bütçelerini kabul olunmuştur. Hariciye bütçesinin müzakeresi (o esnasında (o Tevfik Rüştü bey söz alarak harici siya- setimizden bahsetmiş ve demiştir ki: “ — Türkiyenin harici siyaseti müstakar yolunu ve mukadder tekâmülünü takip (etmektedir. Öteden beri ilân ettiğimiz sulh yolunda şaşmaksızın yürüyoruz. Harici siyasetimiz mahiyetini bir cümle ile tarif için diyebilirim ki : O Briand - Kelloğ misakının ruh ve esası dahilinde tekâmül etmek- tedir. ,, Hariciye vekili bundan sonra silâların azaltmadan ve Lozan konferansından bahsederken: “ — Tam muvaffakiyetini can- ve gönülden dilediğimiz bu iki konferansın müsbet veya menfi akıbetleri dünyanın gidişi üze- rinde büyük tesirler yapacaktır. Bu konferanslar nasıl bir netice ile biterse bitsin günden güne tesiri şiddetini arttıran iktisat ve emniyet buhranı herkesi nihayet bir iktisat konferansına götürecek zannolunabilir ,, demiştir. Hariciye bütçesi, 2 milyon 623 biz lira olarak kabul edilmiştir. Bundan sonra mafia bütçesinin müzakeresi başlamış, nafia vekili Hilmi bey kürsiye çıkarak İzmir mebusu Halil beye cevap vermiş: — Halil bey memleketimizde kömürün ucuzlatılmasını bunun için havzai fahmiye hattının he- men ikmal edilmesini, şimendifer siyasetimizin sarsılmamasını söy- lediler. Hükümetimiz de aynen bu emeldedir . Mali müzayakaya rağmen büt- çeye bu hatların ikmali için tah- sisat konulmuştur. Sıvas-Erzurum hattının inşası için bir çok talip- ler vardır. Bunun için müzakere devam ediyor. Müstakbel hatların inşası içinde bir çok talepler vaki olmaktadır. Nafıa bütçesi de 10 milyon 46 bin küsur lira olarak kabul edil- dikten sonra iktisat vekâleti büt- çesine geçilmiştir. İktisat vekili dünya buhranının küçük bir tarih- çesini yapmış, buhranın Ameri- kadaki borsa bozukluğundan sonra büyüdüğünü söylemiş ve: — Bundan sonra istihsal ve iştihlâk arasında bir muvazene- sizlik başladı. Istihlâkin azlığı fevkalâde surette fiatleri düşürdü. Ticaret müesseseleri fiat düşkün- lüğüne dayanamıyarak yıkıldılar. Buna para buhranı inzımam etti. Itimadın zevali Amerikada ve Almanyada ( bizçek baakalama ; yıkılmasına sebep oldu, demiştir. Vekil bey bunlardan sonra memleketimizden bahsetmiş, fab- rikalarımızın ik misli iş yapacak bir hale geldiklerini, tezgâhlarile çalışanların işlerine geniş bir mikyasta sahip olduklarını söyle- miştir. Mustafa Şeref bey: — Yedi sekiz ay evvel gaze- telerde görülen iflâs vakalarına tesadüf edilmez oldu. 931 ticaret bilânçomuzu ( 127,200,000 lira ihracat, 126,700,000 lira ithalât ile kakatmağa muvaffak olduk. Bilânçomuz 600 lira kadar Jehi- mizdedir. Iktisat bütçesi 1 milyon 258 bin lira olarak kabul edilmiştir. Bundan sonra ziraat bütçesi mü- zakere edilmiş bu esnada söz alan Besim Atalay ormanlarımızın iyi muhafaza edilmesinden bahsetmiş ve: — Bağda oturduğum için gö- rüyorum, yollarda çocuklar oto- mobil lâstiğinden yapılmış ismini bilmediğim bir takım aletlerle... (Sapan!. Sapan!. sesleri) kuşları vuruyorlar.. İstanbulda da bu böylenir. Gün gelecek ki kuş sesleri | işitilmiyecektir. Halbuki kuş sesinin ruh üzerinde tesiri mühimdir. Kuş sevgisini tesis etmek lâzımdır. Hattâ maarif vekâleti bu sevgiyi uyandıracak manzumeler yazdırımalıdır, demiştir Ziraat bütçesi 3,973,000 lixa asla: | zak kabai edilmiştir. Mahpuslar Bazı şerait içinde hariçte çalışabilecekler Ankara, 23 — Ceza kanununun mevkii meriyete vazına dair olan kanunun dördüncü maddesine bir fıkra ilâvesi kararlaştırılmıştır. Bu münasebetle tanzim edilen kanun maddesi meclis ruzname- sine alınzıştır. Bu maddeye göre hapishane tesisatı yapılmıyan yerlerde hapis veya üç seneye kadar ağır hapis cezasile mahküm olup cezasınm yarısını, üç seneden on seneye kadar ağır hapse mahküm olanlar- dan cezasının üçte ikisini ikmal etmiş olanlar, ahlâklari nazarı dikkate alınarak, hapishane ko- misyonunca bir mahzur görül mezse, gündüzleri hariçte, sanat, meslek veya bedeni kabiliyetlerine göre sair işlerde çalışabileceklerdir. Bunlar geceleri hapishaneye av- det edecekler ve hükümetin nezareti altında bulunacaklardır. Bu esnada kaçanlar olursa, kalan mahkümiyetleri omüddetine asıl ceza müddetinin altıda birinden üçte birine kadar ilâve edilecektir. Beypazarında yağmur Ankara 23 (Hususi) — Beypa- zarında yağan yağmur sellerin” husulünü mucip olmuş ve bir kaç duvar yıkılmış sebze bostan- ları hasara uğramıştır. Urfanın su ihtiyacı Urfa, 22 (Hususi) — Şehrin altından akmakta olduğu tahmin edilen büyük suyu, bulmak için çalışılmaktadır. £ Ibtiyar (oedilen masrafa rağmen henüz suyun izine tesadüf edilememiştir. Temyiz teşkilâtı Yeni lâyiha yarın mecliste müzakere edilecek Ankara, 24 (Telefon) — Temiz teşkilâtına dair olan kanunun bazı maddelerinin tadili hakkındaki lâyiha ruznameye alınmıştır. Mec- lisin yarındaki içtimamda müzakere edilecektir. Lâyihanın aldığı son şekle göre temyiz teşkilâtında dört hukuk dairesinden birincisi tesise ve gayri menkule ait aynı haklara müteallik davaları, ikincisi şahsi ve aile bukukuna, nafakaya, vesayete, mirasa ve ölüme bağlı tasarruflara omüfus (O kaytlerinin tashihine (© müteallik davaları , üçüncüsü sulh mahkemelerince görülüp ikinci hukuk ve ticaret dairelerinin vazifeleri haricinde bulunan hukuk davalarını, dör- düncüsü (Omenkule ait aynı haklara ve damga kanununa tevfikan alınacak para cezalarına müteallık davalarla nakli dava ve hukuk ve ticaret vg iflâs davalarına, icra tekliflerine ait tayini merci hususlarını, ticaret dairesi (o asliye ve sulh mah- kemelerinden (o ticarete (o müte- allik verilmiş olan kararları, icra ve iflâs dairesi dahi icra takipleri hukukuna ve iflâsa dair ticaret mahkemelerile tetkik mercilerin- den verilecek hüküm ve kararlarla tetkik Oo mercilerinin verecekleri cezai hükümleri tetkik ve rüyet edecektir. Beynelmilel parlâmentolar konferansı Ankara 23 (Hususi) — Cenev- rede toplanacak olan beynelmilel parlâmentolar (o birliğinde Türk grupunu Neemeddin Sadık, Ahmet Ihsan, doktor Rasim Ferit ve Nâzım beyler temsil edeceklerdir. Hâkimler Kanuna yeni bazı maddeler ilâve ediliyor Ankara, 23 — Hâkimler kanu- nuna bazı maddeler ilâvesi ve kanunun 31 inci maddesinin tadili hakkındaki kanun lâyibası da ruznameye alınmıştır. Lâyihanın son şekline göre irtişz kanunu hükümetçe hâkim hakkında bir tahkikat sırasında tevkife veya son tahkikatın açıl- masına karar verilmesi nüfuz ve itibara dokunan hallerden sayıla- caktır. Bir yerde bakası memuriyetinin nüfuz ve itibarına halel verme- sinden dolayı iki defa tahvil edil- miş olup ta üçüncü defasında gene tahvili istilzam eden bu gibi hallerde bulunanlar hâkimlikten çıkarılacaktır. Kabiliyetsizlikleri itibarile hiz- metlerinden istifade olunamıyncağı teftiş ve tahakkuk ile sabit olan birinci derece müstantikler intihap encümeni kararile bir daha kul lanılmamak üzere vazifelerinden affolunabileceklerdir. Temyiz hâkimlerinden birinin vazife (ile alâkası (olmayan kısımdan dolayı hakkında taki- bat icrası halinde müddeiumu- milik vazifesi baş müddeiumu- miye, ilk tahkikat ise Adliye vekili tarafından havale olunacak reislerden birine ve muhakemesi temyiz ceza heyeti umumiyesine ait olacaktır. Baş müddeiumumilik | vazifesi Adliye vekili tarafından | havale olunacak reislerden biri tarafından yapılacaktır. Irtişa meselesi tetkikatı Ankara. 23 (Hususi) — İrtişa dosyasını tetkik eden encümen nibayet cumartesi günü tetkikatımı ikmal edecektir. 24 Haziran 1932 Teftiş vemürakabe Dahiliye vekili mühim beyanatta k bulundu Ankara 23 — — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey, Büyük Millet Meclisinde irat ettiği nutkunda irtişa ve sair cürümler hakkında çok sıkı takibat yapıldığını söy- liyerek şu izahatı vermiştir: “ İrtişa ve sair cürümleri için çıkardığımız kanun lâyihası neti- cesi olarak her vekâletin heyeti teftişiyesi mütemadiyen teftişat yapmaktadır." Teftişler iki kısım (üzerinde olur. Ya vekâletin münasip gör- düğü mıntakalarda teftiş yapılır veyahut şikâyet ve bir ihbar üzerine teftişe tâbi tutulur. Vekâ- letin teftiş heyeti 30 kişiden mü- rekkep olduğu halde 33 vilâyeti teftiş etmiştir. Verdiği lüzumu muhakeme ka- rarı 800 den fazladır. Teftiş lâyi- haları ise 1000 bu kadardır. Yalnız irtişa meselesinden do- layı adliyeye (otevdi ettiğimiz memurların adedi, bunların hepsi- nin müttehim veya mahküm ol- duğunu söylemek istemem, 1600 No. lı kanunun neşri tarihinden nisan 932 tarihine kadar 2858dir. dan doğruya verilenlerin adedi de 54 dür. Binaenaleyh Refik Şevket bey- efendi biraderimizin hakli olarak tememni ettikleri teftiş ve müra- kabe keyfiyeti bugünkü memur- ların yaptığı yanına kalır fikri doğru değildir. Hiç bir zaman kalmamıştır. Yanlarına kaldığını tarih bize göstermemiştir. Hiç bir şey olmazsa bile efkârı umu- miye önünde rezil vaziyete ve mahrumiyet içine düşmüştür. Üç yaralı Hanende kadınla konuşmak yüzünden çıkan kavga Sırrı ve Kemal isimlerinde iki kişi dün gece Fındıklıda bir gazinoda otururlarken O hanende kadınlardan birile konuşmak iste- mişler, fakat gazino sahipleri buna mani olmuşlardır. Sırrı ve Kemal bundan hiddet- lenerek gozino sahiplerini ağır surette yaralamışlardır. Bu sırada Sırrı da muhtelif yerlerinden yara- lanmıştır. o Mecruhlar hastaneye kaldırılmışlardır.... Gayrimüba imübadiller Gayri mübadiller cemiyeti yeni idare heyeti, dün toplanmıştır. Istifa eden Hüsnü B.in yerine Makedonya mıntakasından Osman Faiz bey seçilmiş; (müteakiben cemiyetin Ankaradaki | işlerini takip için Ankarada teşkili Maliye Vekâletince kabul edilen büro azası intihap edilmiştir. Büroya, işleri nihayet üç ay zarfında entaç etmek üzere Esat Paşa ile Hamdi ve Nüzhet bey- VE seçilmişlerdir. Hamdi o ve Nüzhet beyler yarın ve Esat Paşa'da bir hafta on güne ka- dar Ankaraya hareket edecektir. Heyet gayrımübadillere ait Yu- nanlı, etabli ve firari Rum emlâ- kinin tesbiti, bonolar kıymetinin muhafazası gibi hususlarla meşgul olacaktır. Bulgar gazeteci ve artistleri Bulgar gazeteci ve artistleri dün akşam Ankaradan Istanbula mütevecciben hareket etmişlerdir. Artistler cumartesi ve pazar akşamları Tepebaşı kışlık tiyatro- sunda iki temsil vereceklerdir. Bir köşk yandı Suadiyede oturan seyrisefain müfettişlerinden (Mehmet Ali beyin köşkünden dün gece yangın çıkmış, köşk temamile yanmıştır.