24 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 Umumi spor kongresinde söylenen nutuk Ankarada açılan umumi spor | kongresinde Halk &ırkası umumi kâtibi Recep bey bir nutuk söy- lediler. Yalnız spor mevzularını teşrih eden Recep beyin sözleri bir çok notadan şayanı dikkattir. Beynelmilel ve dahili spor ce- reyanlarının esasını açan öyle bir nutku şimdiye kadar kongrelere giden spor idarecilerinin çoğu söylememiştir. Beynelmilel mevzuların en can- lılarına temas eden hatip profes- yonellikten bahsederken de bizim işlere vukufunu, yeni cereyanları yakından takip ettiğini gösteren ihatalı cümler söylüyor. Profesyo- nelliğin fenalığından, muayyen ve mahdut bir zümrenin kuvvet- lendirilmesile sporu terakkı ede- miyeceğimizden bahseden Recep bey, aynı zamanda zamanın ve beynelmilel teşkilâtın icabatını da nazarı dikkate alarak profesyo- nellik bahsine ait sözleri çok yerinde bir cümle ile nihayetlen- diriyor. Şimdiye kadar birincilikleri yapılmamış sporların ihya edile- ceğini tepşir eden hatip, o spor- ların ismini de koymuş oldu.Güreş, at çiridi, tokmak, sapan gibi mumareselere “ Vatan sporları, diyorlar. Isim çok güzeldir. Tarihi ve çok faideli sporlarımızın yeniden ihyası bugün hakkile başarama- dığımız sporlara nazaran isten için daha çok faideli olucaktır. Meselâ bir yağ vüreşinin taam- mümü bütün köylerde anlaşılması için çalışmağa bile ihtiyaç olmı- yacak kadar zemin hazırdır. Teş- kilâtın ufak bir emekle adedi binleri geçen bir yağ güreşçileri kuvvetini meydana çıkarabilir. Keza atlı cırıt oyunları da böyle... Yalnız vatan sporlarının nizam- nameleri tanzim edilirken, idare tarafının her kazadaki heyeti ih- tiyariyelerce yapılabilecek kadar basit ve pratik olmasına dikkat edilmelidir. Vatan sporlarının nizamname- leri de bugünkü nizamname gibi yüzlerce maddelik olursa, o spor- ları da sahadan masa başına aktarma etmiş oluruz. Birçok renkleri ve birçok mad- deleri ihtiva eden bugünkü nizam- name sporçudan ziyade spor ida- « recilerinin ibtiyacına göre tespit edilmiştir. Esasen bu yüzdendir ki, nizamnamenin sahalarda tat- bik edilecek mühim maddelerinin içinden (| tefsircilere (© sormadan çıkmak mümkün değildir. Recep beyefendi vatan spor- larının yeniden ihyasını müjde- lediği nutkunda ehemmiyetli bir noktaya da işaret ederek senelik programdan bahsetmişlerdir. Bizce spor teşkilâtının en büyük kusuru buradadır. Görülen (ihtiyaçlara nazaran bir faaliyet programı çizmeden, hedefini tayin etmeden işe başlıyan heyetler sene içinde günlük Omüşkülleri (o atlatmakla vakıt geçirerek asıl maksadı ihmal etmektedir. Halbuki her heyet yapacağı veya yapmak istediği şeyleri proğram halinde evvelden verirse, ikinci kongreye kadar vadettiği işleri ikmal etmeğe mecbur kalır- lar. Bu taktirde kongrelerde oku- nan faaliyet raporlarının da bir manası olur. O zaman heyetlerin vaitlerile yaptıkları ve yapamadıkları işler ölçülebilir. Tesadüf edilen müş- küller daha iyi anlaşılmış olur. Tadil edilecek nizamnamede federasyonlara senenin program- larını ilân etmek mecuriyetini yüklemek ilk esaslı adımı atmak- Dünyanın en büyük spor hadise- lerinden biri olan ağır sikte cihan şampiyonluğu (maçıda yapıldı. Neticede Anerikalı Şerkey Alman Şimelingi on beş devrede döğerek sampiyonluğu Almandan aldı. Geçen haftaki spor sahifesinde bu maçtan evvel yazdığım bir yazıda Alman şampiyonu hakkında şöyle bir hüküm yürütüyordum: “Ağır siklet dünya şampiyon- luğunu kazanan Alman boksörü Şimeling meydanın boş olduğu, yüksek şampiyonların boksundan çekildiği bir zamandan istifade eden bir şampiyondur. Alman boksörünün geçende yaptığı bir maçın filmi İstanbula gelmişti. Iki kerre o filmi seyrettim, Dünya ağır sıklet şampiyonluğunu muha- faza eden bir boksöürn Alaman kadar beceriksiz oluşu hayretimi mucip oldu. Karşısındaki hasmin bıraktığı Oo müdafaa | gedikleri önünde şaşa kalan bu boksöre ancak “ şampiyon acemisi ,, dene- bilir. Yakında Almanla döğüşecek Amerikan tebasından Şarkeye gelince; o boksörü /de sabık şam- piyon Dempsey en genç zama- nında sekizinci ravuntta | nakavt | etmiştir. Işte böyle boksörler için mil- yonlar veriliyor. Halbuki bunlar eskilerin gölgesi olamazlar. ,, Tahminimde (o aldanmadığımı gördüğüm için ne gizleyeyim, doğrusu göğsüm hafifce kabarı- yor. Vakıa maçın tafsilâtı henüz gelmedi. Belki alman boksörünün temamile ohakkını vermişlerdir. Belki de hakemler müteassıp Amerikan seyircilerinin yaptığı gürültüye (o kapılarak galibiyeti Amerikalıya vermişlerdir. Bunların hiç biri alman boksörünün kıy- metini isbat edemez. Çünkü boks için ihtiyar sayıla- cak kadar yaşı ilerlemiş, gençli- ğinde de çok parlak bir poksör olamamış bir Şarkey'i on beş devrede yere sererek birkaç yumruk yerleştirememek acemiliğin pek âlâsıdır. tır kanaatindeyim. o £şre/ Sefik nerikalil Yukarıda o söylediğimiz gibi Şarkey'i en parlak zamanında sabık şampiyon Demsey sekizinci devrede alaşağı etmişti. Pröfesyonel şampiyonların dö- güşü üçer dakikalık devrelerledir. On beş devre, tam kırk beş dakikalık döğüş eder. Bu müddet zarfında vasati; bir hesapla 1000 yumruk havale edilebilir. Bin yomruğun on onbeş tanesini tam yerine yerleştiremeyen bir boksör dünya (o şampiyonluğuna lâyık addolunamaz. Bunlar işin teknik tarafları... Asıl işin para ciheti mühimdir. Karilerimize haber vermiştik; bu maç için yapılan stadyoma beş milyon lira sarfolunmuştur. Boksörlere verilen “para da bir milyona yakın bir yekün * tuta- caktır. Reklâm, sigorta ve sair masrafları da dahil edersek, bu maçın umum masraf yekünu yedi milyona kadar çıkar.Bu muazzam servet, boks derecesi vasattan yukarı olmıyan iki şampiyon için dökülmüştür. Amerikadan gelen telgrafta se- yirci adedi de bildirilmiyordu. Organizatörlerin söylediklerine bakılırsa, müsabakaya ( 60,000 kişiden eksik seyirci geldiği tak- tirde iki milyondan fazla zarar olacaktı. G elen telgrafta seyirci adedi bildirilmediği için ne kadar zarar olduğu henüz malum değil- dir. Mamafi zarar da olsa, en mühim bir dünya şampiyonluğu- nun Avrupadan Amerikaya yeç- mesine vesile oldukları için orga- nizatörlere iane toplayacak Ame- rikalılar bulunacaktır. Fransız Kriki hafif siklet dünya şampiyonluğunu kazandığı vakit Amerikalılar (o ikinci omaçı iane topllıyarak organizatörün muhte- mel zararını temin ettiktensonra yaptırmışlardır. Netekim zavallı Fransız boksörü teklif edilen do- larlara dayanamayarak kazandığı maçtan bir ay sonra döğüşlü. Dünya sampiyonluğu da bir ay RE ar nihayet maksat- larına nail oldular | Yeni şampiyon olan Şarkey bir zamanlar ancak Demseyin Idmancılığını yapabiliyordu sonra Avrupalıdan Amerıkalıya geçmişti. Amerikalılar, boks şampiyon- luklarının Amerikada kalması için bizim aklımızın alamıyacağı feda- kârlıklardan çekinmeyen insan- lardır. Ağır siklet dünya şampiyonlu- gunun Amerikaya geçmesile rahat bir nefes alan Amerikalılar şimdi ikinci bir arzu ile tutuşacaklardır. Ağır siklet (şampiyonluğunu hakiki bir Amerikalıya mal etmek arzusile yanacak olan Amerika- lılar bu maksatlarına da dolarları sayesinde erişeceklerdir. Çünkü şampiyonluğu Okazanan Şarkey halisüddem bir Amerikalı değildir. Aslen Litvinyalı olan Şarkey Amerikan bahriyesine yazılarak Amerikan tabası olmuştur. Bunu hisseden Amerikan müteassıpları, şampiyonluğun halis bir Amerika- lıya geçmesi için daha şimdiden tetbirler düşünmektedir. Daha maç yapılmadan evvel Şarkey'in oOkazanması ihtimalini düşünenlerden bir kısmı şampi- yondan bir imza almışlardı. Şampiyon olduğu taktirde en kısa müddet zarfında halis Amerikalı (oOolan (o Mikeywalker ile döğüşeceğini imzasile taahhüt eden Litvanyalı şampiyon daha maçtan evvel kafese girmiş sayı- lırdı. Yalnız Amerikalıların bir iyi tarafları vardır. O da işi cebren değil, para kuvveti ile, razı ede- rek yapmalarıdır. Vakıa ecnebi şampıyonlar uzun müddet şam- piyon kalamıyorlar, fakat buna mukabil milyonlarca doları cebe indiriyorlar. Bazı şerrin bir hayrı olur derler, doğrudur. EŞ mma Golf maçları Paris, 22 (A. A.) — Michel Carlhian, 14 üncü çukurda Huet'i mağlüp etmek suretile Fransa amatör golf şampiyonluğunu ka- zanmıştır, mler tekrar çarpışacak Fenerbahçe Yunanlılarla calı günü karşılaşacak Burada üç maç oynadıktan sonra İzmire hareket eden Selânik mukteliti: o İzmirden < avdetinde Istanbulda Fenerle bir maç daha yapmağı kabul etmiştir. Istanbul fıkaraları menfaatine para almadan maçı oynamayi kâbul eden Selânik mubhtelitinin reisine alâkadarlar - tarafından teşekkür edilmiştir. Maçın lâyıkı veçhile tertibi için hüsüsi bir heyet şimdiden faali- yete geçmiştir. Maç hasılatının temimi fıkaralara tahsis edilece- ğinden umuru hayriye ile meşgul diğer cemiyetler de müzaheret göstermeği vadetmiştir. Bu hayızlı o vesileden istifade etmek isteyen Fenerbahçeliler de Yunan muhtelitinin maçına kadar kemali dikkatle hazırlanacaklardır. Bu suretle ilk maçlardaki fena neticeleri bu hayırlı maç dolayıs sıyle telâfiye çalışacaklardır. li Istanbul fıkaraları namına bâa- dava maç yapmayı Kâbul eden Selânik muhtelitinin kafile reisi M o Wimbledon tenis maçları Wilmbledon, 22 (A. A.) — Ingiliz o Collins'in ikinci turda Fransız Henry Cochet'i 6/2, 8/6, 0/6, ve 63 yenmesi büyük bir heyecan tevlit etmiştir. Hatırlarda olduğu veçhile Coc- het geçen sene daha ilk turda M. Sharpe tarafından mağlüp edilmiş fakat hastalıktan henüz kalkmış olduğundan dolayı mazur görülmüş idi, Dün tamamile “en forme,, idi, rakibi olan ve şimdiye kadar tek erkekler maçlarında korkunç bir oyuncu telâkki edil miş bulunan Collins büyük bir şiddetle oynamış ve muzaffe- riyeti haketmiştir. Ikinci tura ait diğer neticeler: Vines, ©, 6/2, 3/6, ve 6/3 Brows (Ingiliz )i mağlup etmiştir. Borotra, 6/4, 6/1, 3/6, ve 6/1 M. Richie'yi yenmiştir. Berry, 6/4, 6/3, 5/7, ve 6/1, mağlup etmiştir. Avustralyalı (o Grawford, 2/6, 62, 8/6, ve 6,4 Gregory'yi yenmiştir. Birinci tur: Mistres Wills Moody, 6/1, 6/2, madam Coupuerdue (Felemenkli')yi mağlüp etmiştir. Genç İngiliz yıldızı mis Stam- mers, mistres Harper ( Amerikalı) yi 1/6, miştir, 6/0, ve 745... mağlüp et- |