25 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Kocalarına dayak atan kadınlar anımlarımızı umumi-| yetle lâtif o cinsten saydığımız için, ağır hare- ketleri kendilerine yakıştıra- | muyoruz. Onlar, bizim göz! müzde yıt mahlâklardır. | Erkeklerin sene -| lerce zulmüne uğra maşlar, esir gibi, hizmetçi gi- bi kuHanılmışlar; neden son- ra güç belâ insan haklarına kavusabilmişlerdir. O da dünyanın ı memleketle- rinde. Çok şükür Atatlirk saye- sinde bizim memleketimiz de coktan beri bu «bazı memleketler» in arasında- dır. Kadınlarımıza haklarını tanıdık. Onları kanunları- miz artık «âciz mahlüklar farzetmiyor. Erkeklerle aynı haklara sahip, aynı vazifele- ri beraberce ifa etmeğe muk- tedir kabul ediyor. Kadınlarımız da erkekler- le müsavi haklara sahip ol- mak şuuruna erişmiş olma- lıdırlar, Hattâ bazı ahvalde erkekleri âciz mahlüklar de- Tekesine düşürmek hevesine kapılanlar bile vardır. Meselâ son zamanlarda kocalarını döven kadınlar maalesef çoğalmıştır. Ge- çenlerde bir gazetede kocası- nın mahkeme koridorunda pestilini çıkaran bir kadına dair haberi biraz üzülerek ve doğrusu biraz da ürkerek okumuştum, Dünkü gazete- lerde daha feciine rastla- dım; kadın kocasını yere elindeki odunla bir iy ti- ği sırada adamcağız! polisler güç kurtarmışlar. Adam: — Yetisin komşular! Ka- rım beni öldürecek! diye fer- yad eder, odunları yedikçe kopardığı çığlıklar yürekleri parralarmış. Eh Doğrusu bu kadarı da biraz fazladır. Erkeklerle müsavi haklara sahip olma- yı kâfi bulmıyarak erkekler- den daha fazla haklar iste- mek; belki bir zamanın ini kamını almak için zavallıla- rı esir derekesine düşürmek bu zamanda olacak şeyler- den değildir. Yoksa böyle gider de bü- tün kadınlar ellerine sopala- | ralıp kocalarının üzerine | yürürlerse, erkekleri himaye | cemiyetleri kurmaya mec-| bur olacağız. Malüm ya memleketimizde kadınların sayısı erkeklerin sayısından fazladır. O sebeple, manzara biraz korkunç görünüyor. Ey muhterem kadınlar, kocalarınıza merhamet edi- niz!!1.. ıp l İ | Şevket RADO 66 maymuncuklu hırsız şebekesi Üç vilâyette birçok dük- kânları soyduktan sonra yakalandı Sivas (Akşam) — Cumhuriyet caddesinde Şehrimiz Hamit Öğütçü, Murtaza Öğütçü ve Bay | yaralanmıştır. ram Bayram'a ait Gülüstan ma) Münevver Akçay adında bir Hazasının meçhul şahıslar tara- fınden soyulma hâdisesi üzerinde e duran şehrimiz Emni- hırsızların önce hüviyetle- yeti rini tesbit etmiş, sonra devamlı bir takip neticesinde Adana Em niyetine bildirmiş ve suçluların yakalanmasını sağlamıştır. Ellerinde 66 adet anahlar ve maymuncukla yakalanan hır- sızlardan biri İzmirli Sıtkı oğlu Yusuf, diğeri Tokat nüfusuna kayıtlı Muharrem oğlu Seyit tir. Hırsızlar Sivasta bulunduk- ları müddet zarfında sahte nü- (us tezkeresi kullanmışlardır. Sabahın saat 5 inde pazar ta- Wlinden istifade ederek Gülüs- (an mağazasını soyanlar Kayse- #ide 2, Adanada 5 saatçi dük- kânını da soymuşlardır. Adana” İda Beşocak mahallesinde otu- Tup hırsızlara yataklık yapan Feride namındaki kadının evin- de yakalanan Gülüstan mağa- zasının 20 kıymetli saati ve er- kek, kadın kol bağları ve cem'an İyapılmakta ve bir kısmı da dik- Avrupa'da — birçok memle- ketler arasında vizelerin kal- dırılmasından sonra yolculuk- lar da çok kolaylaşmış. Elini- zi kolunuzu sallaya sallaya s1- nırları aşiyorsunuz. Devletle... rin büyük bir çoğunluğu ken? di topraklarına adam alirken fiş doldurtmak, beyanname imzalatmak gibi bir yığın for- maliyenin hiçbir işe yarama- yan lüzumsuz birer kırtasiye- cilik olduğunu anlayıp bun- lardan vazgeçmişler. Zaten niyeti kötü olan in- san sınır polisine pasaportu- nu gösterin de mi iceri gir- meye kalkar? Minareyi çalan kılıfını hazırlar. Hangi casus bir memlekete girerken «E- fendim benim mesleğim ca- Susluktur. Sizin askeri sırla- rınızı çalmak için geliyorum» der? Öyleyse bir yığın forma- lite niye? Memurlar, dosya- lar, fişler, arşivler! Bir yığın sorgu sual: Babanın adı? A- nanın adı? Nerede doğdun? Yolculuk maksadın? Kaç gün ve nerede kalacaksın? Hangi sınırdan girip, hansi smırdan çıkacaksın? Cebinde kaç pa- ra var, nereden buldun? Da- ha önce bu memlekete geldin mi? Hükümet darbesi yapma- yı düşünüyor mus? Pasa- portunu nereden aldın? Kim verdi? Kaç günlük? İllallah canım, nedir bu a- hiret sualleri. Çok şükür ar- tık bunların faydasız olduğu anlaşıldı. Bir memlekete gi- ren insanlar arasında elbette kötü niyette olanlar da var- dır. Ama kaç kişidir bunlar? Yüzde, belki de binde bir. İyi ama bir binde bir için 999 ki- sinin rahatını kaçırmak ni- ye? Bütün devletler bu işin doğruluğunu bir anlasalar. Fransa'ya- girerken eskiden fiş üstüne fiş dolduruyordu- nuz. Şimdi ise yalnız pasa- porlunuzu © gösteriyorsunuz. Memur sayfalara şöyle bir göz attıktan sonra basıyor mü- hürü. Hepsi bu kadar. Çıkarken de öyle. Sınır po- lisi pasaportu karıştırıyor ka- rıştırıyor. SİZ de sanıyorsunuz ki bir şeyler soracak. Hayır, sadece mühür vuracak boş bir sayfa arıyor. Bütün iş bu. Fransa ile Almanya arasın- da Sarre devleti var. İki sınır U Harman yangınları Konya ovasında sık sık vuku buluyor Konya (Akşam) — Konya o- vasının birçok yerlerinde sık sık harman yangınları olmakta ve bu yangınlar yüz binlerce lira zarara baliğ olmaktadır. Yangınların çoğu kasti olarak katsizlikten ileri gelmektedir. Şimdiye kadar 10 yerde büyük harman yangını çıkmış, gayret- lere rağmen, bunları söndürmek mümkün olamamıştır. Yangının en müthişi, - geçen gece, Kulu kazası yakınlarında zuhur etmiş, genişliyen ateşi söndürmek için şehrimiz itfal- yesi, bütün ekipleriyle yangın mahalline gitmiştir. Yalnız bu yangının ika ettiği zarar 35 bin lirayı geçmektedir. Guz ocağından iki kadın yaralandı Konya (Akşam) — Gaz oca- Eının âni olarak patlaması ne- ticesinde iki kadın ağır olarak kadın, iğne yapmak için, Mü- nevver Anapalı İle, Gülen Ana- palı'nın evine gitmiştir, Gaz 0- cağını yakıp iğne kaynatmakta iken ocak birden patlamış, Mü- nevver ve Gülen kol ve bacak- larından ağır olarak yaralan- mışlardır. Konya Müddeiumumiliği diseye el koymuştur. Mersin vilâyetinde trafik kontrolü Mersin (Akşam) — Vilâyeti- mizde trafik kontrolu başlamış- tır. Yollarda bütün vasıtaların fren, far, plâka muayeneleri ya- pılmakta ve şoför ehliyetleri s1- kı bir şekilde kontrol edilmekte- dir. Bu hususta Valilikçe bütü kaza ve nahiyelere tâmim ya- pılmıştır, Bu meyanda zabıt ör- nekleri de gönderilmiştir. Trafikle ilgili ekipler vllâyet hududu içindeki yollarda Ani hA- | kontrollâr yapmağa | başlamış- 105 parça olarak alınmıştır, lardır, Vizelere, sınırlardakilüzumsuzfor malitelere, kırtasiyeciliğe elveda Bütün memleketlerde yolculukları kolaylaştıracak tedbirler alınıyor. Elinizi, kolunuzu sallaya sallaya sınırları aşıyorsunuz Hangi casus bir memlekete girerken “Efendim, rınızı çalmaya, bir de hü arasındaki uzunluk galiba 26 kilometre. Yâni, trenle 15-20 dakikalık bir yol, Sınırı ge- çerken Sarre polisi trene ge- liyor. Bir mühür, Tamaın. Bir çeyrek sonra bir de bakıyor- Sunuz Almanyadasınız Batı Almanyaya girerken de durum aynı. Orada da fiş doldurmak, beyanname imza- lamak sisteminden vazgeçil- miş. Bütün işlent bir damga- dan ibaret. Sınırdan çıkarken oda yok. Dış ticaret rejimi değişmiyecek Ticaret Vekâleti, dün bir değişiklik yapıl Ankara, 24 (İKA Ajansı) — iktisat ve Ticaret Vekâleti K/ 982 sayılı kararın 3. maddesinin vermiş olduğu salâhiyete daya- narak mer'i dış ticaret rejimini değiştirmiyeceğini 4 sayılı sir- külerle dün açıklamış bulun- maktadır. Mezkür sirküleri ay- nen veriyoruz: K/982 sayılı kararın 3. mad-| desi ile Vekâletimize- tanınmış olan salâhiyete isinden Vekâ- letimizce lüzum görülecek hal- lerde her türlü malların ithali- ni düzenlemeye ve ihlikârı ön- lemek maksadı ile ithalât tica- retinin usul ve şekillerini tâyin Aziz Karatürkün kaatili yakalandı Bartın kazasına bağlı Kara- yakup köyünde pazar günü bir cinayet işlendiğini, Aziz Kara- türk adında bir köylünün pu- suya düşürülerek ağır surette yaralandığı ve Zonguldak has- tahanesinde vefat ettiği yazıl- yaştı Bartın Cumhuriyet müddelu- mumisi ve jandarmanın yaptığı sıkı takip neticesinde cinayetin failinin aynı köyden Niyazi U- luç olduğu tesbit edilmiş ve kı- sa müddet zarfında saklandıği| yerde yakalanmış, suç âleti olan tüfek de bulunmustur. Kaatil suçunu itiraf etmiş, a- dalete teslim edilmiş, sorgusu- nu müteakıp tevkif edilmiştir. Konyada bir hilkat garibesi doğdu Konya vilâyetine bağlı Ereğ- ll kazasının Zanapa nahiyesi- nin bir köyünde bir kadın hil- kat garibesi dünyaya getirmiş- tir Bir kurbağadan farksız olan bu ucubenin ikl gözü de başı ü- zerindedir. İki tane tenasül or- ganı mevcuttur. Saçları üze- rinde gayet keskin ve uzün iki tane diş bulunmaktadır. Bu İticesi avlu bahçesindeki dut a- İgacına kendisin! asmak İsviçreye o- rada da polisin görevi opa- saporta bir damga vurmakla bitiyor. İsviçreden çıkarken i- se ne polis görüyorsunuz, ne de gümrük memuru. İtalyan polisi de pasaport... İncelemeye fazla meraklı de- giriyorsunuz. neşrettiği sirkülerle mıyacağını açıkladı ve tesbit etmeye, ithalâtçı tâ- cirlerin ithalâlçılık | vasıflarını tâyine ve bu vasıfların tefrikin! istemeye, ithalât mallarının ve- ya ithalât tahsislerinin muay- yen usul ve şekiller haricinde devir ve temlikini önlemeye mü- tedair dış ticaret rejimi hak- kındaki talimatnamenin mülga K/908 sayılı karara o müstenit hükümleri ile mezkür talimat-| namenin 12 nci maddesine İs- tinaden 22 Eylül 1954 tarih ve| 8809 sayılı resmi gazele ile neşir | ve ilân olunan ek talimatname- | nin tatbikine devam olunması | uygun görülmüştür Gulatada ve sirkecide iki yaralama Galatada Arapcamisinde Ke- | mal Şişman isminde biri, kom- şusu Mahir Kefeiiyi ustura e, | Elazıklı Nacı isminde biri de| Sirkecide Yaşar Polat adında birini çakı ile yaralamışlardır. Yaralılar tedavi altına alınmış lar, yaralıyanlar da yakalnmış lardır. Aksarayda bir bakkal dükkânı yandı Dün akşam, Aksarayda bak- kal Dimoya alt dükkân ve ar- diyede yangın çıkmış, ahşap bi- na tamamen yanmıştır. Bu bi- nanın etrafı kâmilen ahşap ve eski olduğu cihetle yangın ge- nişlemek tehlikesi arzetmiş 1- se de itfaiyenin aldığı tertibat- la süratle bastırılmıştır. Kendini dut ağacına asmak istedi Söğüt, (Akşam) — Kasabamız halkından Ayşe namında bir kadın — evde ailevi geçimsizlik sebebiyle, geçirdiği buhran ne- üzere iken, komşularından o Mehmet tarafından görülerek kurtarıl- mıştır. Hâdise hakkında Savci- kümet darbesi yaptır ben sizin askeri Sırla- maya geliyorum,, der? gil. Trene girerken hemen ka- pıda damgayı basıveriyor. A- ma İtalyadan çıkarken du- rum biraz farklı, Neden, bels li değil. Cenova'dan vapura bir Yolcu salonuna gidiyorsunuz, İstanbul vapu- ru orada değil, Diyorlar ki, sizin vapur bu sefer o Porto Caraceillo'ya yanaştı. Neresi bu Porto Caraceillo, sorup öğ- reniyorsunuz, .yolcu salonu- nun. ir. kilometre. İerisinde bir yer. Kalkıp gidiyorsunuz ksiniz, Yabancı sermaye Re'sülmal ve faizle- rin transferi derhal yapılacak Yabancı sermayeyi teşvik ka- nunu hükümlerinden faydalan- mak Suretiyle memleketimizde kurulan müesseselerin — ecnebi şerikleri lehine ödenmesi icabe- den patent hakkı, lisans ücre- üyle bu şeriklerin nakit, ayni ve fikri haklar şeklinde vazet- tikleri ana yabancı sermaye ve isabet eden temettüler ve usu- lü dairesinde aktedilmiş dış 1s- Likrazların itfa tablolarına gö- re vacibüttediye hale gelen re'sülmal ve faiz mürettebatı 1- cin kambiyo murakabe merelle- rince her hangi bir teahhüre mahal verilmeden Süratle trans- ferl temin ve takip edilmesi 41- gililere tebliğ edilmiştir. Çocuğu babası mı boğmuş ? Konya, (Akşam) — Akşehirin bir köyünde Hacer adında bir kadının iki yaşındaki kızı sa- lıncakta uyurken ölü olarak bu- Yunmuştur. Çocuğun — babası tarafından boğulduğu şeklinde yapılan ih- bar üzerine çocuğa otopsi ya- pılmıştır. Tahkikat devam etmektedir Köylüye tohumluk buğday tevzii Mesrsin (Akşam) — Öğrenli- diğine göre, köylüye tohumluk buğday verilecektir. Bu tohum- lukların soyu belli, verim nispe- ti yüksek olan cinsinden olduğu bildirilmektedir. İçel Vilâyetinin ihtiyacı olan İtohumluk 150 ton olarak tesbit edilmiş olup, Devlet üretme çift liklerinde özel surette ve ayrılan sertifikalı tohumluklardan ola- rak tevzi edilecektir. Bilhassa Tarsus ve Silifke kazalarında rağbet bulan bu nev! tohumluk- ların köylümüze tevzi! için ge- mahlük ölü olarak doğuuştur. İlukça gerekli tahkikat yapılıyor. rekli hazırlıklara başlanmıştır. Porto Caraceillo'ya, Bizim ge- mi rıhtımda duruyor, âlâ Tara bineceksiniz, polisin biri: — Hani sizin çıkış vizeniz? diyor. B” — Canım, ne bileyim ben çıkış vizesini, kalkıp geldik işte doğru buraya — Yoo, diyor, olmaz. Gire- ymezsiniz. — Ne yapacağız öyleyse? — Yolcu salonuna gidip vi- Ze yaptıracaksınız. — Demin gittik, kimse bir sey demedi. — Demezler ya, siz sora- caksınız. — Peki ama şu geminin kapısında da bir memur bu- lunsa daha kolay olmaz mı? — Olmaz, diyor polis me- muru, Bunun üzerine Kalkıp yine yolcu salonuna yollanıyorsu- nuz. Orada ta bir yığın iş- lem. Pasaportun suretini çı- karıyorlar. Sonra bir mühür. Tamam, İyi ama girerken bir şey lâzın değil de, cıkarken bu kırtasiyecilik niye anlaşılmı- yor. Bir de Yugoslavya'da böyle formaliteler var. Bu memle- ketten daha vize kalkmamış Vizeyi de galiba kolay veri- yorlar. Ama gazeteçi iseniz İş başka. Mutlaka Belgrat'a s0 rup izin İsteniyor. Eğer vak- tiniz darsa siz de vaz geçi- yorsunuz Yugoslavya'ya o do- laşmaktan Deniz yolunu seç mek zorunda kalıyorsunuz. Gelelim — bizdeki işlemlere. Tabii bunun acısını yabancı- lar çekiyorlar. Türkiyeye ge- lip giden turistlerin anlattık- larına göre sınırda bir sürü sual sorulan memleketlerden biri de Türkiye. Bu işlemler turistleri biraz ürkütüyor. Biz son yıllarda Amerikan sınır sistemini kabul etmişiz. Orada da yabancıların oda- lar dolusu fişleri o varmış Şimdi biz de aynı şeyi yapı- yormuşuz, Vapurlarda görevli sivil polis memurları bu işle- Sahife 3 Pamuk ihracatı Belçika 15 bin ton pamuk almak istiyor Türkiye ile Belçika arasında bundan evvel yeniden imzala- nan ticaret anlaşmasında tos- bit edilen esaslar (dahilinde borçlarımızın itfası devam et- mektedir. Anlaşmanın yürürlü ge girişinden bu yana Belçika- ya 10 bin ton arpa ve 5 mliyon franklık krom ihraç etmiş bu- lunmaktayız. Ve bu şekilde de bu memlekete olan borçlarımı- zın bir kısmı İle geçen yıldan kalan fuar borcumuzu ödemiş bulunmaktayız. Diğer taraftan Belçika bu yl hasılatından 40 bin ton buğday ile asgari 15 bin tonluk pamuk istemektedir. Milletlerarası Finans- iman cemiyeti Ankara, 24 (İKA Ajansı) Kalkınma projeleri için husust sermaye celbetmek üzere kurul- ması düşünülen milletlerarası finansman cemiyetinin Uhazır- lıkları ikmal edilmiştir. Cemiyet 30 memleketin işti- raki ve 70 milyon dolarlık ser- maye ile teşekkül edecektir. Alâkalı resmi çevrelerde yap- tığımız soruşturmada Cemiyete Türkiyenin de âza olarak katı- lacağını ve bu hususta hükü- metimizin — gerekli hazırlıkları da almakta olduğu öğrenilmiş- tir. Kurulacak jüt fabrikası liçin siparişler Türkiye'de kurulması karar- laştırılan 500 iğlik jüt fabrikası için İngilteredeki firmalara si- parişlerin verilmiş olduğu ve fabrikanın da 1955 yılı sonuna kadar faaliyete geçmesinin rin içinden çıkıncaya kadar a taBGNENİŞOİME e olduğu bildirilmekte- Bütün Avrupa daha basit, daha kolaya giderken bizde de yeni tedbirler alınır inşal- lah, 4 SON KARABUKTE feci cinayet Bir kadın tarla yüzün- den komşusunu öldürdü Karabük kazasına bağlı Ka- yabaşı semtinde feci bir cinayet işlenmiştir. Tafsilâtı şudur; Kayabaşında oturan o Nazife Eten'in, komşusu bulunan 25 yaşında Ahmet Şahin ile bir tarla ihtilâfından dolayı ayası açıktır. Bu yüzden o müteaddit defalar mahkemeye düşmüşler- dir. Nazife Eten sabahleyin evinin civarında gördüğü Ahmet Şa- hin ile münakaşaya tutuşmuş- lar, fena halde sinirlenen Na- zife eve koşmuş tabancayı kap- mış Ahmet Şahine İki el üst üste ateş etmiştir. Ahmet Şahin kurşunların isa- betiyle derhal ölmüştür. Kaatil yakalanmıştır. Tahkikat devam etmektedir. Kızı kaçırmak için bucadan eve girmişler Konya, (Akşam) — Kulu ka- zasının Değirmenözü yaylâsın- da enteresan bir kız kaçırma vakası olmuştur. Bu köyden İbrahim, Ahmet ve Âşir adında üç genç, «N.» adın- da genç bir kızı kaçırmayı ka- rarlaştırmışlar ve evinin baca- sından İçeri girmişlerdir. Bu dâvetsiz misafirleri gören ev halkı feryada başlamış ve kaçı- rılmak istenilen kız da, eline geçirdiği odunla erkekleri döv- müştür. Emellerine o muvaffak olamıyan gençler, tekrar baca- dan çıkarlarken yakalanmışlar ve adalete teslim edilmişlerdir. Faili meçhul cinayet Kırıkhan (Akşam) Sara- mazı köyünden Mehmet Kay- | maz adında bir şahıs bahçesini İsulamakta iken, meçhul bir şa- his tarafından av çiftesiyle vu- rularak öldürülmüştür. Hâdiseden haberdar” edilen Nigeria bira ve şarap istiyor Öğrendiğimize göre Nigerla'k bazı firmalar memleketimizden bol miktarda bira, şarap, siga- ra ve diğer içkilerden satın al- mak istemektedir. Bu teklifleri alan firmalar bu mevsimde (böyle bir ihracaı yapmanın çok (güç olduğunu bildirerek müspet cevap verme- lerini imkânsız görmektedirler. Ziraat Bankası Ham- burgda şube açacak Ankara 23 (İKA Ajansı) — T. C. Ziraat Bankası Hamburg'da bir şube açmak için prensip ka- rarı almıştır. Bu husustaki ha- zırlıklara başlamak istiyen ban- ka idarecileri İktisat ve Ticaret Vekâletinin muvafakatini al- mak üzere müracaatta bulun- muşlardır. Vekâletin bu hususta vereceği kararın müspet olacağı tahmin edilmektedir. Antep cezaevinde kanlı bir kavga Malatya 24 (Akşam) — Ga- ziantep Cezaevinde yarım saat devam eden büyük bir kavga olmuş ve neticede 9 mahküm ve mevkuf muhtelif yerlerinden ağır ve hafif surette yaralan- mışlarıdır. Tabanca, sopa ve bıçakla başlayan kavga alâka- darların aldıkları tedbirler sa- yesinde güçlükle bastırılmıştır. Yapılan tahkikat sonunda ele- başı olduğu tesbit edilen 35 ki- siden 26 sı prangaya vurulmuş- tur. Ayrıca 9 omahkümun da sürülmesine karar verilmiştir. Tahkikata devam edilmektedir. Iki köy arasında kanlı kavga Konya (Akşam) — İki köy a- rasında çıkan kanlı bir kavgada bir kişi öldürülmüş ve bir kişi de ağır olarak yarlanmıştır. Beyşehir kazasının Köşk kö- yü ile Balkanda köylüleri ara- sında çıkan kavgada Köşk kö- yünden Âdem Yeter silâhla öl- dürülmüş, Hüseyin (Karabulut da kafasından ağırca yaralan- mıştır. Hâdisenin sebep ve mahiys- tini tahkik etmek üzere Jandar- Jandarma, fallin tesbitine çalış maktadır, ma kumandanı vazitelendirli- migtir, anem —