25 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

25 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife & Yedi sene zarfında Avrupanın senesine nazaran yüzde 70 artmıştır. Batı Avrupa bugün 1939 yılına nazaran çok daha büyük bir refah devresine girmiş bulunmaktadır Avrupa İşbirliği Teşkilâtı ku- rulalı hemen hemen arâdan ye- di sene geçmiştir. Bu müddet sarfında Avrupada, harb içinde hemen hemen tahrib edilen eko momi sahasında yeni bir sistem kurulmuş ve bu sistem doğu ile batı arasında ayrilan milletler grüpuna kendini ayarlamak 70- runda kalmıştır. Bir kıtanın ekonomisinin ye- niden kalkındırılması kolay bir iş olmamakla beraber gene de hayret verecek kadar kısa bir, gaman İçinde bunda muvaffak olunmuştur. Bu mıntakanın ihracat vasa- si 1938 senesine nazaran yüz- de 70 nispetinde artmış buna mukabil ithalât vasatisi ancak yüzde 12 nispetinde bir (artış kaydetmiştir. Batı Avrupa bu- gün 1939 harb senesine nazaran çok daha büyük bir refah dev- resine girmiş ( bulunmaktadır. Banayi istihsalâtı yarıdan fa7- İn, tarım istihsalâtı ise yüzde 80 dan fazla artmıştır. Gene Avrupa memleketleri arası ti- caret, 1953 senesinde 1938 sene- sinin yarısı kadar artmış bu- Yunuyordu. 1954 senesinde ise yüzde 10 nispetinde bir artış daha kaydetmiştir. Okyamus dışı yardım Avrupa o Ekonomik İşbirliği Teşkilâtına 17 memleket dahil- dir. Bunlardan onu harb içinde işgal altında, diğer ikisi muha- rip fakat işgal altında bulun- mayan memleketlerdi. Bunlardan diğer Ikisi de harb den beri ikiye ayrılmış bir du- rum arzetmekteydi. İşte birle- gen bu 17 memleketin karşılaş- mış oldukları güçlüklerin başın- da bu âmiller gelmekteydi. Baş Jangıçtan itibaren, teşkilâta da bil olmayan Amerika ve Kana- bugüne kadar elde edilen mu- azzam başarıda büyük rol oy- mamışlardır. 1955 senesi nisan ayı başın- da teşkilâtın altıncı raporu meş redildi. Bu rapor «Kalkınmadan ekonomik kuvvetes (| başlığını taşımakta ve bugüne kadar neş redilen en emin raporu teşkil etmektedir. Marşal yardımı Avrupa Ekonomik (İşbirliği Teşkilâtı milletler üstü bir te- şekkül olmayıp, (milletlerarası Avrupa ekonomik İş birliği teşkilatının is lerin okul öğretmenleri tarafın- dan hazırlanan ir beyanat de- gildir.Bilâkis, bu rapor talebele- rin birbirleri hakkında hazır- ladıkları rapordur. Bu da kendi lerine hususi bir yetki vermek- tedir. 1048 senesinde gaye, tehlike- M şekilde zayıf olan bir ekonomi yi kalkındırmakt". Kalkınma iş- leri için en ehemmiyetli harici yardım Marşal yardımı olmuş- tur. Bu yardımın gayesi kalkın- mayı sağlamak için dolar açı- ğını kapatmaktı. Marşal yar- dımı o zamanki Dışişleri Vekili Mr. Marshall'ın 5 haziran 1947 tarihinde Harwardda — verdiği bir demeçten neşet etti ve bu yardımın kabul edilen plânı 1948 senesi yazında Fransız Dışiş- leri Vekili Mr. Bidault ile İngil- tere Dışişleri Vekili Mr. Bevin tarafından hazırlandı. Bu plân neticesinde Avrupa İşbirliği Teş kilâtı kuruldu. Avrupa ekonomik (kalkınma plânı 1952 senesine kadar şü- mullü bir şekilde tatbik edildi ve o tarihte ilk Marshal plânı yardım programı yerini savun- ma yardım programma terket- ti. Gene de yapılması gereken daha çok iş vardır. Kore har- binden mütevellit o masraflar Avrupa ekonomisine büyük kül- fetler tahmil etti. Avrupa mem leketlerinin dolar ihtiyatı hâlâ Kâfi olmadığı gibi dolar kaza- man faaliyetlerin de yüsatı ye- ter derecede değildi. o Sanayi memleketlerinin ticari durum- ları kifayetsizdi. Bütün bunlar Avrupada serbest ticareti bal- talayan âmillerdi. Dolayısiyle hemen hemen bütün (Avrupa memleketleri dolarla ithalât sa- hasında tahâitler koymaktaydı. 30 haziran 1952 tarihinde niha- —er o rrahiyete tştraKetmiş ve İyete-cret sene sonünda Batı AV rupanın dolar sahası muvace- hesindeki açığı 1948 senesindeki 5,500.000.000 dolara nazaran 3 buçuk milyar dolardı. Göze çarpan terakki Raporun ifade ettiği veçhile, o zamandanberi elde edilen te- rakkiler son derece dikkati ca- Up olmuştur. Yardım hariç do- lar açığı bir milyonun altına indi. Yardım sayesinde bu açık kapanıyordu. Hemen hemen bü tün Avrupa memleketleri dahili ekonomilerini (o kuvvetlendirdi- bir teşekküldür. Dolayısiyle ha- mrlanan rapor Avrupalı talebe- K La” Yazan: KEMAL SAMANCIGİL — Bu, çadırıma götürüle- cek, dedi, kimsenin el sürme- sine, hattâ görmesine müsaa- de etmeyiniz. Zabit onu alırken, Akçakoca ikinci bir kızı çekti: Bunu da alm!. Bu dahi çok güzel ve nazik bir kızdı, zabit ikisini önüne kattı, çadırlara doğru götür- meğe başladı. Beride Karate- pe bıyıklarının yarısını yemiş- 1. Çünkü onların peşinden gü zel olan prensesi görürse, bu- rada bırakmazdı. Ayırma işi epey zaman de- vam etti. Prensesi göremiyen Akçakoca, diğer esirler için şu emri verdi: — Bunları iyice hıfzediniz, karınlarını aç bırakmayınız. Sonra âdetleri gereğince icap- larına bakarız, satılan satılır... Akçakoca tam ayrılıyor, Karatepe için için seviniyor- du, güzel prensesi gördü ve: — Aman! dedi, sultanımıza lâyık olan bu güzeli nasıl ol- du da göremedi! Ve eliyle kızı pek nazikâne tutarak ortaya çıkardı. Gözle rinin içlerine baka baka daki- kalarca tetkik etti. Sonra: — Bunu dahi alnız, çadırı- ma götürünüz, dedi, ben de şimdi geliyorum. Eska bir zene zabit pren- TELİNİ ler ve aralarından bir çoğu, İn- giltere dahil, birçok tahditleri No. 72 Beylerim, Tekfuru naklettik, ce- edini münasip bir yere gömdük sesi aldı, götürdü. Karatepe olduğu yerde titriyerek sar- sılmağa başladı. Arkadaşları- na yalvarıyordu; — Aman! Kurtarınız... Ben onsuz yaşıyamam!.. Rahmancğın varlığını, aş- kmı, dostluğunu tamamen u- nutmuştu. Yahut her zaman tanımadığı halde saklıyabil- mişti; burada kendini kaybe- dip açıkladı. Bereket versin bunu kendisinden başka kim- se bilmiyordu: — Kurtarınız!.. Diye kendisini yerlere attı. Heyhat!.. İş işten geçmiş, prenses, Akçakocanın çadırı- na yerleşmişti. Arkadaşları te- selli edici bin türlü hikâye anlattılar, misaller getirdiler; vaitlerde bulundular; fakat delikanlıyı susturmak müm- kün olamadı. Bir çocuk, hat- tâ bir kadın gibi içli ağlıyor- du (1326). vi Bursa yolunda... Kale tamamen zaptolun- lunmuş, Türkler tarafından idaresi ele alınınıştı. Akçako- €a ile Konuralp, Tekfurun sa- rayında karşılıklı oturmuş, konuşuyorlar, zafer müjdesi- ni padişaha nasıl verecekle- ALI ihracatı 1938 kal- 1952 ve vesikaya tabi maddeleri dirmak imkânını (o buldu. senesinde Kore harbinden tevellit enflâsyonu hemen hemen bütün Avrupa 50 nispetinde harbden evvelki yüzde 98 nispetinden yüzde nispetine çıktı. kilâtının gayelerinden biri Av- rupa dahilindeki ticareti Wbe- rasyon sistemine Bütün üye devlelter bunun bir avantaj olduğuna kani bulun- makla beraber, her biri bilhas- sa harb sonrası şartlar dahilin- de teker teker bu yolu takib et- mekten kaçındılar. Mamafih bu liği teşkilâtı son derece muvaf- fakıyet gösterdi. İYİ KOMŞULAR 'Tablatiyle el'an mevcuttur. Ekonomik kalkın- göz önünde tutulacak olursa bu gayet tabli bir keyfiyettir. Teş- kilâtan raporunun en belli başlı noktalarından biri, üye devlet- leri ilgilendiren meseleleri teker teker ele almaktır. saygı ve sevgi göstermesi ve İyi damesini sağlamak olmustur. Meselâ rapor, İngilterenin Av- rupaya karşı mesuliyetlerinin sterlin bölgesine karşı mesuli tini de göze alması gerketiğ kabul etmektedir. Teşkilât aynı zamanda, İneti- terenin önderlik ettiğini ve kon- vertibiliteyi sağlıyacak ('olan daha serbest ticari tediye sis minin sağlanmasına yol göst mekte devam edecepini &e kas almaktadır. Hâlen Avrupanın dâv vaffakıyet dâvasıdır Avrupa memleketlerinde yü sanayi istihsal nispeti müthiş bir artış kaydetmiş ve bu yüz- den muvakkat bir istikrarsızlık meydana gelmiştir. Bunda da, evvelki meselelerde olduğu gibi, Avrupa memleketleri, muvaffa- kıyetini ispat etmiş milletler- arası bir teşekkül olan Avrupa Ekonomik: İşbirliği teşkilâtı sa- yesinde muvaffakıyete ulaşacak lardır. ni (Financial Times'ten) i gâver olduğu halinden ve ba- kışlarından anlaşılıyordu: “— Beylerim, dedi, Tekfuru naklettik, cesedini münasip bir yere gömdük. — İyi yapmışsın... Diyen Akçakoca, merakla fl sordu: — Rahmancığı görmediniz mi?.. — Görmedik o efendim... Mamafih araştırıyoruz. | — Aman şu delikanlıyı bu- Jun. — Sağ ve salim olduğunu biliyoruz, görenler var, lâkin biz bulamıyoruz. Söyliyenler de nereye gittiğin! bilmiyor- lar... — Karatepe nerelerde?.. — Rahatsız, yatıyor... — Peki.. Ben çağırırım... Delikanlı çıktı. Akçakoca Konuralpa döndü Doğrusu Rahmancığın hayatından korkmuştum, de- di; babayiğit, ölünciye kadar içimde acı olacaktı... — Ben malımı bilirim, sen merak etme. Rahmangık bastığı yeri tanır!.. Ve ilâve etti: — Acele etmiyelim, padişa- hımıza ayrılan hediyeleri 0- nun eliyle takdim edelim. Çün-! rini düşünüyorlardı. Bir de- kü kalenin fatih! odur. likanlı girdi. Yaman bir cen- (Arkası var) mü-| mütaakıp sanayi istihsal nispeti arttı. 1948 | ile 1954 seneleri arasında yüzde | 54; Avrupa Ekonomik İşbirliği teş | götürmekti. | sahada Avrupa Ekonomik İşbir- | müşküller | manın bu kadar kısa bir za-| manda bu derece terakki ettiği| Teşkilâtın | en büyük avantajlarından biri | ise, her birinin birbirine karsı | komşuluk o münasebetlerinin 1-| KŞAM er Eyi 5 a Sirk hayvanlarınız. sağlığı İle meşgul olmak buzün başlı- başma ayrı bir ihtisas işidir. Sirk baytarlığı büyük bir tec- rühe, dikkat ve cesaret ister. Aşağıdaki isiv ehemmiyeti belirtilmektedir. resimlerde bi: 18 ayak uzunluğunda bir koğanın haftalardanberi hiçbir sey yemediği, bakıcının dikkatini cekmiş ve durum sirk bay- tarma bildirilmiştir. Sirk bayları ve yardımcıları hasta bo- gam usulü veçhile anesteziye tâbi tuttuktan sonra hayvanı muayene edip mide iltihabı geğirdiğini tesbit etmişler ve ağ- zın scp gerekli ilâcları boğaya İçirmişlerdir. Kesinı, boğa- nın sirk baytarı tarafından yapılan muayene ve tedavisini gösteriyor. - vini Resimde gördüğünüz hasta orangolan, şurubunu hiç huy suzluk etmeden baytarın elinden içmektedir. Sirk baytar- Uğının önemli bir vazifesi de yeni dojan vahşi hayvan yav- rularınn bakımları ile meşgul olmaktır. Izmir Yurtiçi Satın Alma Komisyonu Başkanlığından Kışla 1 — Askeri birlik ihtiyacı için kapalı zarfla yol asfaltlama işl yapılacaktır. Keşif bedeli 36749,20 lira olup geçici teminatı 2156,25 Lr. dır. 2 pılacaktır. Teklif mektuplarının belli günde saat 15.00 şe kadar | Kom. Bşk. lığına verilmesi lâzımdır. 3 — Keşif ve şartnamesi hergün komisyonda görülür. (2075 - 10062) Ist. Dz. Teknik Miz. Sat, Al. Koms. Bşk. dan: 1 — Açık eksiltme usulü ile 600 metre kaynak kablosu sa- tın alınacaktır. Muhammen bedeli 7200 lira olup muvakkat te- minata 540 liradır. 2 — Eksiltmesi 5 Ağustos 955 cuma günü saat 11.00 de Kasımpaşa Dz. Tk. Miz. Sat. Al. Kom. Bşk. da yapılacaktır. 3 — Evsaf ve fenni şartnamesi her gün öğleden sonra ko- misyonda görülür. (0664) Ankara Jandarma Satınalma Komisyonundan: Muhammen Fi, Muvakkat T. Kapalı zarf ek- siltmesinin Miktarı Lira bira Tarih OGün Saati Kilim 10.006 ad. 17 9750 Salı 1100 Nöbetçi muşam- bası 4.000 ad. 70 14850 9/8/955 Sab 1600 Cinsleri, miktarları, muhammen fiatleri ile muvakkat te- minatları yukarıda yazılı evsafı ile şartname ve nümunelerine uygun fiZ Xalem teçhizat hizalarında yazılı gün ve saatlerde kapalı zarf eksiltmesiyle Ankara Jandarma Umum kuman- danlığındaki komisyonumuzda İhale edileceklerdir. Şartname- leri İstanbul Jandarma Satınalmâ komisyonu ile komisyonu- muzda, nümuneleri ise yalnız komisyonumuzda görülebilir. İs- teklilerin kanuni vesika muvakkat teminatlarını muhtevi ka- pal zarf teklif mektuplarının eksiltme vakitlerinden birer sa- «t evveline kadar komisyonumuza vermeleri. (9939) M.M.V.1.No.lu.Sa.Al.Ko.Bşk.lığından Ankara : Askeri birlikler ihtiyacı Için aşağıda cins ve miktarı ya- zılı iki kalem yiyecek satın alınacaktır. İhalesi 8/8/1955 pa- zartesi günü saat 11.00 de kapalı zarf usulü ile yapılacaktır. Ev- saf ve şartname her gün komisyonda ve İstanbul levazım âmir- liği ilân kısmında görülebilir. 110 ton'patates ve 55 ton kuru soğan bir istekliye ihale edilebileceği gibi patates 55 şer ton ve kuru soğan 28-27 şer tonluk partiler halinde ayrı ayrı istek- Mere de ihale edilebilir. Teklif mektupları ihale saatinden bir saat evveline kadar komisyon başkanlığına vermeleri posta ile gönderilen mektuplarda gecikme kabul edilmez ilân olunur. (1988 - 9678) Miktarı T.fiatı T.tatarı G. teminatı Cinsi ton Er, lira lira Patates 110 32 35200 2640 Kuru soğan 55 28 15400 3155 İhalesi 10/8/1955 günü saat 16.00 da komisyonda ya- | Damağına kemik saplandığı için damak iltihabı geçiren bir sirk aslanma yapılan tedaviyi gösteren su resme bakınız. Aslanın kafesine hayvanın sağa sola kımıldıyamaması için bir bölme konulmuştur. Artık kımıldıyamaz hale gelen as- lanın kuyruğu kafes dışına alrısrak huyruktaki kara da- marı içine bir uyku ilâcı şırınga eğiliyor. Hayvan ilâçla uyutulduktan sorrz ğında saplı duran kemik cıkarbıla sayesinde hayvan mutlak dama- ameliye ağn açılarak aktır. Bu küçük bir ölümden kurtarılmıştır. Küzüie Sirk baytarlığmın sik sık sıhhalleri ile uğraştığı hassas ve çarip hayvanlardan biri de zürafadır. Resimde, kususi bir vinçle karnından gecirilmiş bir çadır bezinden havaya okal- dırılan ve başı bir yularla başka bir tarafa çekilen hasta rafaya arkasında bulunan makadından ilâç şırınga ediyor. baytar, İt ZiRAAT BANKASI VADELİ, VADESİZ TASARRUF HESAPLARI | | 5 Temmuz çekilişinde ikramiye kazananlar; | 150.000 Liralık ikramiye Niğde'de No. 4392 hesap sahibi Sıdıka'ya çıkmıştır. 1.000 Lira kazananlar Ankara Merkez'de No. 37882 Mustafa, Beyşehir'de No. 8864 Mehmet, Denizli'de No. 3190 Hatice, Ereğli (K. Denizde) No. 2969 Garip, Ermenak'ta No. 1563 Ahmet, Gölhisar'da No. 60 Ahmet, İzmir'de No. 16345 Mustafa, izmirde No. 8061 Rabia, İskenderun'da No. 2070 Bostan, Kocaeli'de 354 Rifat, Kon- ya'da No. 9863 İbrahim, Karaman'da No. 2075 Osman, Ka- rabük'te No. 844 Canan, Karabükte No. 2185 Kadri, Mengen” de No. 228 Şefika, Merzifon'da No. 228 Halime, Nazill'de No. 1759 Ayşe, Safranbolu'da No. 2030 Salih, Yayladağ'da No. 201 Mehmet, Zonguldak'ta No. 4424 İhsan. Bunlardan başka 30 talihliye 500 ve 250 liralık para ikrami- yeleri ve 80 talihliye de eşya ikramiyesi isabet etmiştir. Diğer keşidelere katılmak üzere şimdiden tevdiat hesabı aç- tırmak suretiyle talihi; izi deneyiniz. ZİRAAT BANKASININ BÜTÜN ŞUBE VE AJANSLA- RINDAN İZAHAT İSTEYİNİZ. M.M.V.I No.lu Sa. Al. Ko. Bşk. lığından - Ankara Askeri birlikler ihtiyacı için 71 ton patates alınacaklır, Tahmini tutarı 31950 lira olup geçici teminatı 2397 liradır. iha- lesi 13/8/1955 cumartesi günü saat 11 de kapalı zarf usulü ile yapılacaktır. Evsaf ve şartlar her gün komisyonda ve İstan- bul Levazım Âmirliği ilân kısmında görülebilir. İstekliler tek- lif mektuplarını ihale saatinden bir saat evveline kadar ko- müsyon başkanlığına vermeleri ilân olunur. © (2120-10224) ilân Ankara Sağlık memurları okuluna talebe kaydına başlan- mıştır. Bu husus hakkında İstanbul vyilâyeti Sıhhat Müdürlüğü ilân levhasında ve bütün hükümet tabipliklerinde tafsilât vaşs d 410108),