27 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

A tL , Sahife 4 21 Haziran 1932 Cenevrede Akşam (Baş tarafı birinci sahifede ) kapalı kalmış bir tiyatro, büyük gala müsameresi veriyordu! Bütün heyetler, tam bir halde hazırdı. Mükellef otomobiller gene kapıya dizildi. Ekâbir sıra sıra indiler. Konferans binasında çoktan kapalı duran kitapçı tekrar açılmıştı. Gazete satışı yolunda idi: Piyesi görmeden programini satın al- makta istical o gösteriliyordu.. Haftalardan beri kapalı düran büfe faaliyete geçmiş, garsonlar hazıruna yetişmekte güçlük çeki- yerlardı. Samiin ve gazeteciler mahalleri hınca hınç doliuştu.. M. Henderson, celseyi açtı. Herkeste merak ve heyecan... Kimse bilmiyor: Acaba M. Hoover sürprizler hazırlamıştı ? Reis vaziyeti izah etti. Hususi müzakereleri anlattı. M. Gibson söz aldı ve M. Hooverin beyan- namesini okudu : “Artık teferrüatla uğraşmak zamanı geçti. Dünyayı ezen teslihat yükünü azaltmak lâzım..,, Amerika reisicumhuru, taslihatın tahdidi ile, dünyanın 10 senede 10 milyar dolar israfından kurtu- lacağını söylüyor, ve Kara, deniz, hava silâhlarının üçte bir tenzilini, sarahatle, katiyetle teklif ediyordu. Kara silâhlarından, tankların külliyen ilgasını, gaz va mikrop harbinin lâğvını, her türlü ağır müteharrik bataryaların ilgasını, ve orduların üçte bir nisbetinde tenzilini, havada bütün bombar- dıman Oo tayyarelerinin ilgasını, denizde kruvazörlerin , torpido mubriplerinin , (tahtelbahirlerin üçte (Obir tonilâto itibarile ilgasını talep ediyor, ve Ameri- kanın bu suretle, 300 bin tonluk harp gemisini, 50 bin tonluk gemi inşaatını, bin adet ağır topu, 900 tank ve 300 tayyareyi fedaya hazır olduğunu bildi- riyordu... Alkışlar... Ilk söz alan İngiliz murahhası, bu beyannameyi iyi karşıladı. Bazı itirazlar dermeyan etti. Eransa murahhası, alelüsul, “ emniyet ,, meselesini ileri sürdü. “ Emniyet , teşkilâtı (olmazsa teslihatı bu şekilde tenzil edeme- yiz , dedi. Buz gibi tesir etti. M. Litvinof kürsüye çıktı. Rusyadan yeni gelmişti : “ Efen- diler, bu ne hal?,, dedi. Üç devletin gizli ve hususi konuşmalarına şiddetle itiraz etti: “Biz burada neciyiz? Biz, Leman gölü sahillerinde gezmğe, konfe- ransı uzaktan ve açıktan temaşaya gelmiş ecnebi seyyahlar değiliz. Biz de, devlet ve millet temsil ediyoruz... ,, diyerek, gayet zari- fane fakat çok şiddetli hücumlarda ne gibi bulundu, o konferansın (o şimdiye kadar heyetlere beşer (oyüzden fazla vesika tevzi ettiğini, her gün “Leman cephesinde sükünet hükümferdır | ,, tarzında tebliğler neşredildiğini, beşaydır hiç bir şey yapılmadığını anlatarak, Rus tezini tekrar etti ve Hoover teklifatını esas itibarile memnuniyetle kar- şıladı. M. Grandi kürsüye çıktı. Amerika teklifini bu sabah alarak hükü- met reisine bildirdiğini ve şefin- den aldığı talimat (o üzerine söyledi beyanatta bulunduğunu Beyoğlu Merkezinde dişçi “Tokatlıyan,, tramvay istasyonunda Şık sineması karşısında. Istiklâl moda atelyesi ve ikametgâh olarak kullanılabilir. Kapıcıya müracaat. Kiralık apartıman bir bilâ ve gayet sarih ve kuvvetli beyanname okudu. Italya, kaydu şart Hoover teklifini kabul | ediyor, ve bu şekilde teslihatın tenziline tamamen taraftar bulu- nuyordu. | M. Grandi kürsüden indiği vakit, gerek murahhas heyetleri, gerek samiin (kaide ve nizam hilâfına ) ve gerek gazeteciler | tarafından müthiş bir alkış tufanı başladı.. Dakikalarca süren bu alkış, konferansta şimdiye kadar hiç görülmemişti.. O derece şiddetli ve devamlı alkışlar ki, M. Grandi yerine oturmadan, bir müddet heyecandan kızardı... Yalnız fransızlar ove maiyeti erkânı (yani küçük itilâf devletleri) alkışlamıyordu.. Alkışlar durdu. M. Paul Boucour sapsarı olmuştu. Çünkü bu alkışlar, oradaki efkârı umumiyenin yalnız Italya murah- hasını takdiri değil, terki teslihata mani olan Fransayı takbihi idi... Hoovyer teklifi de, diğer mes- eleler gibi, bir müddet, hususi müzakerelere mevzu olacak, sonra konferansta görüşülecek... Reis, tatil ederken “Bu hususi temas- ları çabuk bitiriniz!, diye tenbi- hatta bulundu, herkes dağıldı... M. Hovver'in yeni teklifleri, bir işe yaramasa bile, konferansa heyecanlı bir gün geçirtmeğe hizmet etti... — Z. /. Bulgar Melei Türkiye cum- huriyeti dahi- linde yaptığı- mız küçük bir turnede gerek Ankarada ve gerekse Istan- bulda verdiği- miz temsillerde türk dostları- mızın heyeti- mize karşı gösterdikleri M. Boriszonef alâka ve teveccühün minnettarı olarak ayrılırken kendilerine ibzal buyurdukları büyük dostluktan dolayı alenen teşekkürü bir vaz'fe biliriz. Bulgar buket şefi Boriszonef Yugoslavyada emlâki olan Türkler Yugoslavyada emlâk ve arazisi olan kimselerin 4 temmuz 1932 tarihine kada işbu emlâk ve arazisinin bulunduğu mahal bele- diyelerine müracaatla beyanname vermeleri ve aksı takdirde hakla- rından mabrum edilecekleri Yu- goslavyadaki muhabiri mahsusu- muzdan bildirilmiştir. Yugoslavyada bu gibi arazisi olup ta şimdiye kadar beyanname vermek suretile müracaatta bu- lunmamış olan vatandaşlarımızın bir an evvel beyannamelerini ma- kamı aidine tevdi etmeleri menfa- atleri iktizasındandır. Balkan darülfünunları kongeresi Temmuzun birinde, oSofyada Balkan darülfünunları arasında bir kongre yapılacağından bah- setmiştik, kongrenin umumi kâtibi Istanbul O darülfünunundan, müderisle iki talebeyi iştirake davet etmiştir. kongreye No. 156. Doktor, kadın terzi ve caddesi muayenehanesi, iki | Bağkân kupası maçları başladı Bulgaristan: 2 - Romanya: 0 Yugoslavya: 7- Yunanistan: 1 Belgrat, 26 (A.A.) — Balkan kupası turnuvasının resmi küşadı on bin kişi huzurunda icra edil- miştir. | Merasimin (o bidayetinde iştirâk eden takımlar bir geçit resmi yapmışlar ve ahali tarafın- dan alkışladmışlar- dır. milli marşı heyecanla Dört milletin seyirciler tarafından ayakta din- | lenmiştir. Bu merasimi müteakıp ilk oyun Bulgaristan ve Romanya milli takımları arasında yapılmıştır. Çok | güzel safhalar gösteren bu müsa- bakada Bulgar takımı daha ağır basmış ve hasmını sıfıra karşı 2 sayı ile mağlüp etmiştir. Bulgar takımınin bu muvaffakıyetli oyunu nazarı dikkati celbetmiştir. Bundan sonra Yugoslavya ve Yunanistan milli takımları arasında yapılan müsabakayı bire karşı yedi sayı ile Yugoslavya takımı kazanmıştır. Yunan takımı bu sayı farkının gösterdiği gibi fena bir oyun oy- namamış ve müsabaka esnasında kendisini şiddetle müdafaa etmiş- se de hasmının faikiyeti karşısında nihayet boyun eğmeğe mecbur kalmıştır. Selânik takımının İzmirde ikinci maçı Izmir 26 (A.A) — Selânik muh- teliti bugün son maçını Altay - Izmir spor - Karşıyaka spor klüp- lerinin ikinci derecedeki oyuncu- larından mürekkep bir muhtelitle oynadı. Oyun hakem Hasan beyin idaresinde başladı. Birinci devrede her iki takım da cansız ve isteksiz bir oyun oynadılar. Bu devrede misafirler zaman zaman kalemizi sıkıştırdılarsa da gol atmağa muvaffak olamadılar ve devre sıfır sıfıra beraberlikle neticelendi. Ikinci devreye biraz teahhürle başlanıldı. Haftaymın 11 inci dakikasında misafirler sol açıklarının ayağile oyunun ilk ve son golünü kaydet- meğe muvaffak oldular. Bu gol takımımızı harekete getirdi ve üstüste hücumlar yapılmağa baş- landı. Bugün Yunan müdafaası çid- den iyi kurtarışlar yapıyor. ve gol yapılmasına mâni oluyordu. 20 inci dakikadan sonra oyun Selânik muhtelitinin nısıf sahasına intikal etti. Muhacimlerimiz (mütemadiyen gol kaçırıyorlar ve acele etmek | yüzünden bir türlü şüt atamıyor- lardı. Hava karardığından hakem oyunu on dakika evvel tatil etti. Misafirler bu suretle maçı 1-0 | kazandılar. Izmir, 26 (A. A.) — Selânik muhteliti seyrisefainin Konya va- puru ile Istanbula hareket etti. Muhafız gücü bisikletçileri ve atlıları Birecik 26 (A. A.) — Muhafız gücü bisikletçileri dün buraya gelmişlerdir. Fratın karşı sahilinde istikbal edilmişlerdir. Sporcular bugünü burada istirahatla geçire- rek yarın Ürfaya hareket edecek- lerdir. Balıkesir, 26 (A.A.) —Muhafız gücü atlıları dün seyahatlerinin son merhalesi olan Balıkesire muvasalat ederek 1041 kilomet- relik seyahatlerini muvaffakıyetle ikmal etmişlerdir. Atlılar Balıke- | milel konser, 23 | Viyana 6172 m) | parçaları, Radyo 27 haziran pazartesi akşamı Istanbul 18 gramofon konseri, 19,40 Saz: Belkıs hanım, 20,26 havadis- ler, doğru saat, 20,30 İstanbul radyosu | Kuarteli, 21 saz: Safiye hanım, 22 orkestra konseri, Belgrat ( 429.8 m.) — 20 konser, 20,30 konferans, 21,10 radyo' orkestrası, 23,20 gramofon, 28,50 akşam musikisi. Bükreş (394,2 m.) — 20,45 arp solosu, 21,15 oda musikısi. Budapeşte ( 650,5 m.) — 21,25 orkestra konseri, 22,30 22,45 çingene musikisi. Berlin (419 m. ) — 20,10 muzik, İ 20.50 oda musikisi, 21,55 konser, 23,30 dans musikisi. Londra ( tra, 21 vodvil, dans musikisi. Paris ( 1725 m.) — 20,30 Ingilizce ders, 21 radyo tiyatrosu, 21,40 şüun, 21,45 konser nakli, 22,80 musiki musa- habesi. Prağ (488, 6 radyo jurnal, 5,8 m.) — 19,30 orkes- 92 askeri muzika, 23,35 m.) — 20,40 şarkı konseri, 2i musahabe, 21,50 piyano konseri, 28 radyo jurnal, 23,20 gramofon. Roma (141,2 m) — 21 gramofon, 21,30. edebi parçalar, 21,45 muhtelif musiki, 23,55 radyo jurnal. Varşova (1411 m.) — 19,90 dans musikisi, 20,35 radyo jurnal, 21 beynek 5 dans mu 25 Don 23,30 dans Juan operasının musikisi, 28 haziran salı akşamı Belgrat (429,3 m.) — 20,40 opera 21,10 konferans, 21,40 kral muhafız taatı orkestrasının konseri, 24 çingene musikisi. Bükreş (394,2 m.) — 19,40 gramofon, 20 radyo orkestrası, 20,30 konferans, 20,40 şarkı konseri. Budapeşte (550,5 m. ) — 19,30 şarkı Konseri, 20,20 konferans, 21,30 komedi, 23,30 çingene musikisi, 24 oda musikisi, Berlin (419 m.) — 20,10 dini şarkı, nakli, 20,35 gramofon, 21 komedi, 22,10 oda musikisi, 23,10 musahabe, 23,30 havadis. Londra (335,8 m.) — 20,30 gra mofon, 21,15 orkestra, 22,16 şarkı konseri, 23,35 dans musikisi. Paris (1725 m.) — 20 tiyatro havadisi, 20,15 bedii musahabe, 20,30 almanca ders, 21 radyo konseri, 21,40 şüun. Prağ (488,6 m) 19,30 almanca şarkılar, 20,45 konferans, 21 ispanyol şarkıları, 21,20 mandolin ve kitara konseri, 22 Bratislavdan nakil, 23 radyo Jurnal, 23,20 gramofon. Roma (441,2 m:) — 21,05 gramofon, 21,45 muhtelif musiki, 22,30 komedi, 23,55 radyo jurnal. Varşova (1411 m.) — 19,20 dans musikisi, - 20,15. şüun, 20,35 radyo Jurnal, 21 halk konseri, 21,55 edebiyat, 292,10 halk konserine devam. Viyana (517,2 m.) — 20,35 senfonik konser, 21,40 fanfar, 22,50 radyo jurnal, 23,35 Graz operası orkestrası tarafından ilen kons sire (20 kilometre mesafeden zabitler, (bisikletli (ve motörlü | sporcular tarafından karşılanmış- lardır. Şehir methalinde bütün alay hararetle karşılanmışlar ve 7 lanmışlardır. Akıncılar, kolordu ve vilâyet makamını ziyaret ettiler. Balıkesirliler misafirlere büyük bir | hüsnü kabul göstermişlerdir. Bu gece kolordu tarafından şerefle- | olunmuştur C. H. Fırksı akıncılar şerefine bu gün bir çay ziyafeti vermiştir. Izmirliler Eskişehirlilere | galip geldiler | Eskişehir, 26 —Izmir- Eskşehir muhtelitleri bugün 17,30 da 3000 seyirci huzurunda maçlarını yap- tılar, İzmirliler ilk devreyi sıfıra | karşı dörtle bitirdiler, Ikinci devre başladığı zaman | Eskişehirliler biraz daha seri ve atılgan oynamağa başladılar. Ne- ticede Eskişehirlilerin iki goluna mukabil İzmirliler 1 gol daha atarak ikiye karşı 5 golle oyunu kazandılar. Eskişehirlilerden Yu- oynadılar. İzmirliler vakit hareket etmişlerdir. geç | zabitanı ve efradı ile halk tarafından rine bir çay ziyafeti verilmiş ve | | alay tarafından bir müsamere tertip | nus, Hasan, Cafer, çok güzel oyun KISA HABERLER X “Elektrik— Erenköy, Gözte- pe, Kandilli ve Anadoluhisarına bu yaz elektrik ccreyanı verile- bilecektir. Muhavvile merkezleri- nin yerleri tesbit edilmiş ve inşa- ata başlanmıştır. Xx Kuduz müessesesi müdür- lüğü — Diyarıbekir Kuduz mües- sesesi müdürü Zekâi bey Istanbul Kuduz müessesesi müdürlüğüne tayin edilmiş ve şehrimize gel- miştir. | x Ferit bey gitti — Yeni Varşova büyük elçimiz Ferit bey, dün öğle üzeri, Varşovaya gitmek | üzere Romanya vapurile Kösten- ceye hareket etmiş, rıhtımda belediye oreis muavini Hâmit beyle diğer bazı zevat tarafından teşyi edilmiştir. » Meclisin yaz tatili— Ankara 26 - Barut ve mevaddı infilâkiye meselesine dair tetkik encüme- ninin mazbatası meclisin yarinki in'ikadında “müzakere edilecektir. Meselenin (o muhtelit (o encümene sevkine kuvvetle ihtimal veriliyor. Bu takdirde encümenin meclisin yaz tatilindede toplanarak tet- kikatta bulunacağı zannolunmak- tadır. Meclis Perşembe ve nihayet cumartesi günü yaz tatiline karar verecektir. Meclis reisi Kâzım paşa tatili müteakip İstanbula hareket edecektir. * Temmuz maaşı — Memur- ların temmuz maaşı cumartesi günü tevzi edilecektir. * Londra sefirimiz — Paris büyük elçiliğinden Londra büyük elçiliğimize tayin edilen Münir bey dün sabahki ekspresle şzhrimize gelmiştir. Münir bey bugünlerde Ankaraya gidecek ve yeni vazifesi hakkında talimat alacaktır. Münir beyin burada ne kadar kaldıktan sonra Londraya gideceği malüm değildir. » İtalyan seyyahları geliyor — Bugün şehrimize Ilalyadan mühim bir seyyah kafilesi gelecektir. Bu kafilenin içinde Italyanın yüksek ailelerine mensup iki kadın da bulunmaktadır. Remzi ef. nin odasını soyan sabıkalı Sabıkalılardan Niyazi isminde birisi Galatada Remzi efendinin odasına girerek bir çok eşyasile elbiselerini ve bir omikdar de parasını aşırmış kaçarken yaka- lanmıştır. Bu adamın o civarda vukubulan daha bazı hırsızlıklarla da alâkadar olduğu anlaşılmak- tadır. Zabıta tahkikatı Otamik gamma, ( sermayerdarların | nazarı dikkatine ! Iğ istanbulun en Griielim ticari ve mali merkezinde: iratlı bir mülk satlıktır. Metin inşaat iradı: Lira 12,000 İzahat almak üzere Bahçekapı Taş Han No. 20-21-22 UMUM EMLÂK ACENTESİ müessesesine müracaat. 20307 mel, Bugün de diyorlar ki.. Çıktı Remzi kitaphanesi