29 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Zi Sahife 2 Şeker, kahve, çay Şeker tüccarı tiftik satın almağa başladı Akşam 29 Hazirsn 1932 â Si — o — er 7 | Cemiyeti Akvam Bu Sahbalıki 'Yelgraflar | Serin opal - 2. : ipe ri Buğday İâyihası tadil edildi 5x Encümen icabında gümrük resminin | ni e a Cöliyeti “akman. ürek İş SAK Fey Şeker, kahve, çay gibi madde- | lerin tiftik ve halı mukabilinde | ithal edileceği yazılmıştı. Piyasada | | şeker, kahve, çay tacirleri yeni | > şekle göre hazırlıklar yapmakta- dırlar. Tüccar bu gibi maddeleri ithal edebilmek için, tiftik ve halı mükâlemeler olacaktır. E satın almaktadır. © — İthalât tacirlerinin bu malları © satın almasının tiftik ve halı piya- - sası üzerinde tesiri görülmüştür. Kütahyadan gelen bir habere göre, son günlerde tiftik fiati 25 » kuruştan 28 kuruşa kadar çık- > mıştır. Fiatler daha ziyade arta- caktır. Yukarda da yazdığımız “gibi, , fiatlerin artmasına sebep, “bu işe tiftik ihracat tacirlerinden başka, şeker, kahve ve çay tacir- lerinin o karışmasıdır. Bu suretle o tiftiğe karşı talep artmıştır. Mesele buraya kadar iyi. görün- “ mektedir. Tiftik, fiat sukutundan kurtulacak, hayvan sahiplerinin eline daha çok para geçecek, fiat artacaktır. Acaba sonra ne olacaktır? Bu cihet hakkında piyasada alâkadarlar nezdinde tahkikat yaptık, ihraç mallarımızın .müstakbel vaziyeti şu suretle izah edilmektedir: Şeker, Iahve, çay tacirlerile, tiftik ihracat tacirleri arasında rekabet (o başlıyacaktır. Meselâ: Şeker taciri (Obiran (evvel ekerini ithal etmek maksa- li elindeki | tiftiği Osatmak cburiyetinde kalacaktır. Bu da karşısında bulunan tiftik e rekabet edecektir. , Icabında şeker tacirleri, aldığı iatten daha aşağı tiftik satacak- - Şeker tacirleri, aradaki bu n farkını, ithal ettiği şekerin et Ofiatine zam suretile acaktır. u suretle mallarımız Avrupa /âsalarina daha ucuz arzedil- tehlikesine maruzdur. Buna m de eskisine nazaran art- ihtimali hatıra gelmektedir. Buraya kadar o yazdıklarımız, piyasada tüccarın takas sahala- ıda neler yapacağını ve neler ndüğünü ifade eder. ziyet böyle olduğuna göre, net şimdiden bunlara karşı ler ittihaz etmeyecektir. En ade nazar dikkate alınacak ele, şekeri tacirlerile, ihracat cirleri arasında cereyan edecek rekabete mani olmaktır. Bütün dünya ihraç mallarırı 'asalara bir elden arzetmektedir. lâ şimali Amerika buğday etleri bütün dünyaya buğday mak için, satış işlerini bir elden re ederler ve bu suretle mal- larını dünyaya kabil olduğu kadar halıya satmağa çalışırlar. > Iktisat vekâleti, Amerikadaki satış usullerini nazarı itibara alarak ihracat tacirleri- niz arasındaki rekabete mani ikler teşkil etmeli polak Hayri efendi beraet etti Alemdar caddesindeki evinde )ir gece eğlentisi esnasında te- ddüs eden kavga Şükrü çavuş isminde birinin ölümü ile netice- n içintahtı muhakemeye alı- an arabacılar (Okâhyası Hayri Arif efendilerin muhakemeleri ünşintaç edilmiştir. Hayri efendinin müdafai nefis alinde olduğu kabul edilerek eraetine karar verilmiştir, İmemiş, beraet etmiştir. Manav Sabri efendi kavganın dusuna sebep olduğu ve Hayri iyi yaraladığı için 8 ay hapse olmuştur. Fakat 1i mevkuf olduğu için tahliye- ne karar verilmi: “Maznunların her üçü de dün m tahliye edilmişlerdir. Avrupa ve | olmalı, satış işini idare için bir- | fendiyle arkadaşları manav Sabri | i Arif efendinin vakada alâkası | tenzilini kabul etmedi Ankara, 29 — Buğday kanun lâyihasile, ziraat enstitüleri lâyihası iktisat encümeninde kabul olur- | olunmuştur. Encümen Jâyihada mühim tadilâ yapmıştır. Buğday üzerinden alınacak gümrük resmi- nin icabında indirilmesi hakkında | hükümetin istediği salâhiyete dair olan fıkralâyihadan tayyedilmiştir. Encümen lâyihanın esbabı muci- besinde: “Bu bükmün lâyihadan kaldı- rılmasının sebebi geçen mevsim- deki fiat düşkünlüğü sebebile esasen buğday zeriyatına karşı temayülü sarsılmış olan çiftçilerin | bu vesile ile bu yanlış düşünce- lerini takviye etmiş olmamak mülâhazasından ibarettir.,, Encümen icabında buğday istih-| lâkini kısmen tadil etmek için i şehir ve kasabalarda buğday ununa muayyen bir nispet dahi- linde sair hububat karıştırılmasını tavsiye etmektedir, Bundan başka encümen çiftçinin zaten çok sıkışık vaziyette olduğunu lâyihada zikrettikten sonra Ziraat bankası tarafından köylüden alına- cak mahsul verilmesini bedelinin peşinen ve bu paranın her hangi bir borca karşılık tutulmama-| sını ehemmiyetle işaret etmektedir. Havzada buğday fiati Havza, 28 ( Hususi) — Bir kaç gündenberi bu havaliye çok fay- dalı yagmurlar yağmıştır. Bu yüz- den zahire fiatleri düşmüştür. Mersin borsasında Mersin 28 (A. A.) — Dün borsada yeni mahsul susam 16 kuruştan satılmıştır. Mahsul için açılan fiatler iyi görülmektedir. Romanyada müthiş feyezanlar Binlerce ev yıkıldı, 20 bin kişi açıkta kaldı, ölenler ve zarar çoktur Bükreş 28 ( A.A.) — Feyezanlar Boğdanın ve Besarabyanın şimalinde tahribata devam etmekte- dir. Bir çok şehirlerin ve bilhassa Yaş ve Cerna- uti şehirlerinin etraf ile alâkaları kesilmiştir. Her taraftan telefat vukuuna dair haberler gel- mektedir. Binlerce ev yıkılmıştır. Ekilmiş geniş arazi sular altında kalmıştır. Yaşt'a suların mıştır. irtifa 4 metreyi bulmuştur. Istas- yon su altında kalmıştır. Felâketzedelerin miktarı 20,000 kişi tahmin olunmaktadır. Nazırlar meclisi, milyon ley muavenette bulunulmasını kararlaştır- felâketzedelere ilk olarak 10 Lozankonferansıdağılacakmı? . Vaziyet çok gergindir, Ingiltere bir abii, ithalât mallarının fiat- | uzlaşma teminine çalışıyor Cenevre 28 (Hususi) — Lozanda tamirat meselesi etrafında cerevan eden müzakereler çok müşkül bir safhaya girmiştir. Pazar tatili münasebetile Berline gitmiş olan Alman başvekili, orada bütün fırkalar tarafından şiddetle tazyik edildiğinden Lozana döndükten sonra Almanyanın tamirat para- sının tamamen kaldırılması husu- sunda şiddetle ısrarda bulun- muştur. Bu hareket fransız mahafilinde büyük bir heyecan uyandırmıştır. Fransızlar tamirat tediyatının bir kaç sene tehir edilebileceğini, fakat büsbütün (kaldırılmasına imkân olmadığını o söylüyorlar. i Konferans yarın toplanacak ve ! vahim neticeler vereceği nazarı fransız başvekili Fransarın noktai nazarını anlatacaktır. Almanyanın kat'i hareketi Fran- sada hayretle karışık bir infial uyandırmıştır. Bütün gazeteler Almanyaya şiddetle hücum edi- yorlar. Bir kısım gazeteler Italyanın Almanyayı teşvik ettiğini iddia etmekte ve lItalyaya da hücum etmektedir. Cenevre ve Lozan mahafili konferansın inkıtaa uğramasından korkuyorlar. Maamafih bunun çok dikkate alınarak bir uzlaşma yolu bulunacağını ümit edenler daha çoktur. İngiltere başvekili bu uzlaşmayı temine çalışıyor. Bu maksatla fransız ve alman hey'etlerini davet ederek uzun | müddet yörüşmüştür. Şimdiki halde vaziyet çok ger- gindi. Maamafih bütün ümitler zail olmamıştır . Ticaret nazırları da toplanıyorlar Lausanne, 28 (A.A.) — Bugün öğleden sonra” saat 16 da ingiliz heyetinin ikamet etmekte olduğu otelde ve mezkür heyetin daveti üzerine İngiliz, Italyan, Japon ve Belçika ticaret nazırları, bir içtima aktedeceklerdir. Bu davet, Ingiliz heyetinin her ihtimale karşı konferans ruzna- mesinin ikinci kısmı olan Avru- panın iktisaden yükselmesi bah- sını müzakereye sevketmek arzu- sunda obulunduğunun yeni bir delilidir. İşsizlik Her tarafta işsizlerin miktarı artıyor Cenevre 28 (A A.) — Bey- nelmilel mesai konfederasyonunun | istatistiklerine nazaran her tarafta geçen bahara nazaran miktarı artmıştır. Yalnız Fenlandiya ve .Lehis- işsizlerin tanda biraz tenezzül görülmüştür. | Izmit'in kurtuluş günü İzmit, 28 — İzmitin kurtuluş bâyramı büyük tazahüratla tesit edilmektedir. Akşam fener alay- ları vapılmıştır. Izmirde tütün satışları Izmir 29 ( Hususi) — Bu sene tütün satın alan kumpanyalar amelelerinden bazılarına yol ver- mişlerdir. Tütünler işlenmeden gönderilmiştir. Bu sene tütün faali- | yeti geçen seneye nazaran daha | ve halk tarafından | azdır. Bakterioloji mütahassısı Ankara 28 (A. A.) — Bak- teriolojihanelerimizde ( tetkikatta bulunmak üzere heyeti vekile kararile ve üç ay müddetle mem- leketimize davet edilen Avusturya hükümeti baytari mücadele ensti- tüleri müdürü Hofrad Gerlah | bugün Ankaraya gelmiş ve işe başlamıştır. Izmir berberlerinin senelik | eğlenceleri | Izmir, 29 (Hususi) — Şehrimiz- | deki berberler senelik eğlencele- rini kırlarda yapmışlardır. Berber- ler kendilerini eğlendirmek için kır eğlenceleri tertip etmişlerdir. Yeni kalfaların diplomaları da bu arada dağıtılmıştır. Muhafız Gücü bisikletçileri Hilvan, 28 (A.A.) — Muhafız | Gücü bisikletçileri bugün Hilvana | saat İ4te geldiler. Kaymukam karşılandılar. Sivereğe hareket edeceklerdir. Eroin kaçıranlar Mevkuflardan sekizi tahliye edildi Beyoğlunda (oYorgi Camados isminde birinin evinde eroin imal ! ederek gizli bir surette Iskende- İriyeye sevketmekle maznunen 11 kişi yakalanarak adliveye verilmişler- | di. Bu husustaki adliye ( tahki- katına ovazıyet Oeden 4 üncü istintak (dairesi (o maznunlardan Aleksandr, Valter ve Oskar Va- rington isimlerinde üç kardeş ile diğer 5 maznunun tevkiflerine lüzum görmemiş ve kendileri İ serbes bırakılmışlardır. Yalnız üç maznun tevkif edilmişlerdir. Ankarada bir yangın Ankara 28 — Bilecik mebusu | Salih beyin istasyondaki ahşap evinden © yangın kısmen yatmıştır. çıkmış ve ev | kumandanı davet edilmesi lehinde Yunanistan ile bazı devletlerin o hazırlamış oldukları takrir, meclis divanına tevdi olunacaktır. Bu takrir, hemen müzakere edilecek değildir. Filvaki meclisin temmuz ayı zarfında hususi bir celse aktetmesi ve bu celsede Türkiyenin, Meksikanın 1931 sene- sinde meclise kabulü sırasında icra edilmiş olan merasimle ve aynı şerait dahilinde resmen kabul edilmesi derpiş olunmaktadır. Teşrinievvel içtimaıma kalabalık bir heyet gidecek Ankara 29 (Telefon) — Cemi- yeti akvama dahil olduktan sonra Cemiyeti akvamın eylül içtimaıma Türkiye, Tevfik Rüştu (beyin riyasetirde kalabalık bir murah- has heyetile iştirak edecektir. Izmirli sporcular Ankaraya giden kafile reisinin beyanatı Izmir 29 (Hususi) — Futbol takımımız (O Ankaradan döndü. Kafile reisi Suat beyle görüştüm. Bana dedi ki: — Bazı Istanbul gazetelerinin yazdığı gibi Ankarada yaptığımız maçta İzmirli Sait kaleci Avniye tekme atmamıştır. Avni karnına isabet eden bir şütle bir miktar oyundan çekil- miştir. Bundan başka müdafile- rimizden hiç biri çelme takarak Hakkıyı düşürmemiş ve bu zata yumruk atan olmamıştır. Oyuncu zaruri bir favul yap- mıştır. Hakem Hamdi Emin bey bunun üzerine frikik cezasından başka daha şiddetli davranarak bu müdafiimizi oyundan çıkarmak istemiştir. Biz buna itiraz ettik. Istanbulun fena düşünen ve fena hareket eden bazı idarecilerile, bazı gaze- teciler iki şehir gençliği arasına soğukluk sokuyorlar. Sonra gene Istanbulda çıkan bir mecmua İzmirlilerin ikinci golünün Ankaralı bir oyuncu tarafından (yapıldığını yazıyor. Halbuki bu golü yapan Saittir. Mecmua muharriri bunu Ankara oyuncularına ve hakem Şeref beye sorarak anlamalıdır. Bundan başka Istanbullu Alâad- din bey bizim oyunculardan Ihsanı düşürmüştür . Ihsan ayağa kalkınca Alâaddine kibarca elini uzattığı halde eski- den milli takımda oynayan ve bu gibi kaideleri bilmesi lâzım gelen Alâaddin bey bu eli sıkmamıştır, Çocukluk devresini geçiren bu eski sporcunun bu hareketini teessüfle karşılarız. Ankara sporcularına, Muvaffak beye, Ankara belediye reisi beye, Eskişehir sporcularına ve bizi tayyarelerile uçuran tayyare tabur Celâl beye müteşek- kiriz. Izmir rıhtım şirketi davası Izmir 28 — Rıhtım şirketi dava- sına bugün devam edilmiş bazı müdafaa ve amme şahitleri din- lenmiştir. Bu günkü celsede Adana müddei umumiliğinden gönderilen İ bir mektup okunmuştur. Bu mektup M. Gat Franko tarafından Adana elektrik şirke- tine gönderilmiştir. Mektup hak- kıs'a M. Frankodan malümat talep edilecektir.