29 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

© 29 Haziran 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Dondurmaya dâir... Bu mevzuun soğuk olmaması için, ne yapayım bilmem?! lik tedbir olarak tebessüm ettirir gibi bir kavadisle söze başlayayım: Bugünkü nüshamızın havadis kıs- mında okuyacağınız veçhile, Ame- rikan ticaret mektebinin bir tale- besi, bütün dünya yüzündeki dondurmacılık vaziyetini tetkik etmek ve tezini ona göre hazırla- mak için şehrimiz ticaret odasına da müracaat etmiş... Desenizeki, artık bu işi de basma kalıplaştıracaklar! Zira, Amerika başta olmak üzere, bü- tün dünya sermayedarları, revaçta olan bir işi evvelâ tetkikle işe girişiyorlar. Sonra, piyasada en mergup ve makbul olan bir tarzı keşfedince, (oOonun (benzerlerini makineyle külliyetli miktarda istih- sale girişiyorlar. Diğer neviler ortadan kalkıyor. Buna da, fen dilinde standardizasion diyorlar. Hoş, ( dondurmacılıktaki (O bu standardizasion memleketimizde daha şimdiden başladı ya... Öteden beri bildiğimiz alaturka dondurma- nın yerine, makineyle yapılmış ala- franga /rigo'ların şehrimizdeki kenar mahallelerinde bile satıl- dığına rastlıyoruz. Makineyle yapı- lan standardlaşmış emtianın elle zenaat eşyasına galebe çaldığı malüm! Demek, yavaş yavaş alaturka odondurmacılık da hapı yutacak! Sakızın çiklet rekabetile, pazar kayığının şirket vapuru rekabetile ve eski zaman kadın- larının çifte şişle ördüğü çorap- ların fabrika çorabı rekabetile ortadan kalktığı gibi, alaturka dondurma da nev'i kaybolmuş müstahsalât sırasına girecek. Halbuki, haspanın kendine has ne hoş çeşnisi vardı. Hele maruf üstatların elinde adetâ sanayii nefiseleşirdi. Aman efendim, one rayıhayı tayyibe, o ne nefasetl Vakia acemice yapılmışlarına tuz kaçırırlardı, (o sütlüyse (o sütünü, meyvalıysa usaresini ve şekerini az veya çok koyarlardı amma, her dondurma tabağı, sizin için bir meşğale olurdu. lk kaşığı dilinize yaklaştırırken, zaikanızın merakı kabarırdı: “— Acaba nasıl yapılmış, iyi mi, fena mı? Ne lezzette?,,- diye gayri ihtiyari döşünürdünüz... Iyise memnuniyet... Fakat iyi değilse bile, dün, evvelki gün, daha evvelki gün yediğinizden başka lezzette... Yeknasak değil.. Frigo gibi o basmakalıplaştırıl- mamış... İbraz için imtiyazı hüsnü Çirkinle güzel takabül etmiş! Diye beyit vardır. Işte, alaturka dondurma da bu meyanda olmak üzere, bütün standardlaşmamış şeylerin, Oo zenaat (o mamulâtının zevki buydu. Çirkinin yanında güzellik farkını sezer ve bu farkın zevkını duyardınız. Hal- buki, garp medeniyeti, ( bize, »erşeyin , ellemesini, o seçmesini, kusursuzunu sunuyor.. Sokaklar, evler, salonlar, barlar, boyalı ka- dınlar, otomobiller, kumaşlar, ilh ilh... hep aynı standardizasion kalıbı içinde, hep aynı ittiratta, Itfaiye Bütçe tastik edilince yeni efrat alınacak Bu seneki belediye bütçesine itfaiyenin islahı için yeni tahsisat konmuştur. bu islâhat sırasında, yeni alınacak makineler münase- betile efrat kadrosunun tevsii de vardır. Yeni makineler ancak beş sy sonra teslim edilecektir. Makinalar gelir gelmez bunların derhal kullanılabilmesi için bütçe tastık edilir ve tatbika başlanır başlanmaz yeni efrat alınacaktır. Efrat, makineler gelinceye kadar sitaj göreceklerdir. Etfaiye kadrosunun tevsii, yalnız yeni vesaitin alınmasından ileri gelmemiştir: Itfaiye efradı, şimdiye kadar geceli gündüzlü - nöbetle yapılan hafta izinleri müstesna olarak - yirmi dört saat meşğul- dürler. Bu meşğale, Itfaiye efru- dını, bazen çok yoruyor. Bu tahammül edilmez devamlı mesaiyi daha makul bir şekle sokmak lâzımdır. Itfaiye kadrosu tevsi edildikten sonra Istanbul, Beyoğlu itfaiye teşkilâtına birer grup daha ilâve edilecektir. Istanbul ve Beyoğlu etfaiyeleri, avrupada olduğu gibi yirmi dör- der saat nöbet tutacaklardır. Bir gurup yirmi dört saat çalıştıktan sonra diğer bir gurup nöbete girecek bu suretle efradın istira- hatı temin edilecektir. Etfaiye müdürü Ihsan bey, etfaiye teşkilâtını sıkı bir disiplin atlına almağa muvaffak olmuş, etfaiye guruplarının yangın yer- lerine sür'atle yetişmeleri temin edilmiştir. Son /yangınlar bu ted- bir ve faaliyetlere misal teşkil ediyor. Iş meydana çıktı, hırsız yakalandı Kadıköy polis merkezi bir tavuk hırsızı yakalamıştı. Son zamanlarda Kadıköy ve Yeldeğir- meni civarındaki kümeslere dada- nan İsmail ismindeki bu adam evvelki ogün o Yeldeğirmeninde Ayşe hanımın kümesine girerek tavukları bağlayip deste ile eline almış, fakat kapıdan çıkarken Bu gürültü üzerine iş meydana çıkmış ve polis devriyeleri Ismaili elinde tavuklarla yakalamışlardır. intizamda, teşabühte, televvünsi lükte, can sıkıcılıkta, çatlatıcılıkta, patlatıcılıkta... , bu basma kalıplık, ağzımızın içine kadar sokuluyor.. Dondurma derken, başka şeyler- de de... Of, ne soğukluk! (Vâ-Nâ) Tavuklar bağırınca hayvanlar bağırmaya başlamışlardır. Bakalorya Imtihanların neticesine dair şayanı dikkat rakkamlar Maarif vekâleti, her sene orta mekteplerle | liselerin Obakalorya imtihanları için bir ders grubunu intihap ederek tahriri sualler hazırlar ve bunu mekteplere teb- liğ eder. Vekâlelin talim ve terbiye driresi tarafından intihap edilen bu mesullar bu sene ulümu tabi- iyeye aittir. Geçen senekisualler, fizik ve kimyaya aitti. Bu sene tertip edilen dört sualden üçü dokuzuncu sınıfın, biri de onuncu sınıfın programına dahildir. İmti- hanlar, mümeyizlerin huzuru ve müfettişlerin (nezareti (altında yapılarak ikmal edilmiştir, Ulumutabiiye imtihanları neti- cesinde talebenin muvaffakiyeti hakkında yaptığımız tahkikatın neticesi şayanı dikkattir: Istan- bul erkek lisesinde 150 talebeden 33ü, Kabataş erkek lisesinden 53 talebeden dü, Istanbul kız lisesinde 49 talebeden 18i, Per- tevniyal erkek lisesinden 24 tale- beden 7i muvaffak olamamışlerdır. Hususi liselere gelince: Şişli Terakkinin 14 talebesi kâmilen, Feyziye mektebinden 13 talebeden 6 sı, Feyziâtiden 27 talebeden 20 si, Istiklâl lisesinden 60 talebeden 37 si, Hayriye lisesinden 53 talebe- den 27si, Inkilâp lisesinden de 16 talbeden 7si muvaffak ola- mamışlardır. Orta mekteplerden bazılarının bakalorya da şu neticeleri ver- miştir : Nişantaşı kız orta mektebi talebesi . kâmilen muvaffak ol- muştur. Kabataş lisesinin birinci dev- resinden 92 talebeden beşi mu- vaffak olamamış, muhtelit Şişli terakki mektebinden 33 talebeden 4 ü, Galatasarayın birinci devre- sinde 120 talebeden 14 ü, Feyziye erkek lisesi birinci devresinden 33 talebeden 12 si ve muhtelit Şemsülmekâtip orta mektebinden 29 talebeden 2 si muvaffak ola- mamışlardır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 k 1450 >” 800 » 6GAYLIK 750 » 3AYLIK 400 » 1AYLIK 150 » mp” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş kir ruşluk pul göndermek lâzımdır. Sefer 24 — Ruzuhızır: 55 S. İmsk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 625 846 4,32 8,33 12 23 Va. 2,11 4,31 12,17 16,18 19,45 21,48 mama Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 EHİR HABERLERİ | Sünnet köprüsü Senelerden beri inşası bir türlü bitmiyor Kâğıthane deresi (üzerindeki Sünnet köprüsünden bir kaç defa bahsetmiştik. Bu köprü çok harap ve tehlikeli bir şekil aldığından vilâyet nafıa idaresi iki sene evvel yeni bir köprü inşasına karar vermiş, inşaat oObir mütahhide havale edilmişti. Aradan çok uzun zaman geçtiği halde köprünün inşası bir türlü bitmemiştir. Son zamanlarda köp- rünün kaldırımlarının yapılması kalmışken bu iş elân ikmal edilememiştir. Iki hafta evvel köprünün mü- tahidi matbaamıza telefon ederek bir haftaya kadar köprünün bite- ceğini bildirmişti. Halbuki elân inşaat eski vaziyettedir. Eski ahşap sünnet köprüsü son derece harap bir hale gelmiştir. Buna rağmen bir çok kamyonlar, otomobiller bu köprüden geçmeğe mecbur oluyor. Vilâyet nafia ida- resi yeni köprünün ikmali ve açıl- ması için acaba bir kaza olma- sını mı bekliyor? Sahte yaver hakkındaki evrak Adliyede bir işini takip etmek için kendisine sahte yaverlik süsü vererek Üsküdar müddeiu- mumiliğine müracaat ettiği sırada tevkif edilen Osman hakkındaki tahkikat devam etmektedir. Bu adamın başka yerlerde ayni şekilde müracaat edip etmediği araştırılıyor. | Tahkikat (o ikmal edildikten sonr evrak istintak dairesine verilecektir. Adadaki ceset Henüz cesedin hüviyeti anlaşılamadı Bundan bir omüddet evvel Adada bulunan cesedin hüviyeti hakkındaki polis tahkikatı henüz müsbet bir netice vermemiştir. Adalar polis merkezi bu hususta ehemmiyetle tahkikat yapmaktadır. Şimdiye kadar yapılan tahkikat neticesinde zabıta cinayet etra- fında işe yarayacak bazı mühim delâil ve ip uçları bulmuştur. Bu ip uçları üzerinde tahkikat tamik edilmektedir. Işin yakında mey- dana çıkacağı muhakkaktır. Kaçak sigara kâğıdı Beyoğlunda Ömer isminde biri- nin kaçak sigara kâğıdı satmakta olduğu haber alınarak araştırma yapılmıştır. Ömerin evinde 50 defter sigara kâğıdı bulunmuştur. Ömer adli- yeye teslim edilecektir. « Şu yüzündeki renklerle... # Amca Beye göre... | . Robunun zarafetile... ... Şapkasının nefasetile benziyor değil mi? Sahife 3 ARADA SIRADA Hoşnut olmalıyız Bizim Babıâli kitapçıları kusur- suz insanlar değildir. Onların da kusurları vardır elbette, Belki de bu kusurlar, “ Kadı kızında ,, bile bulunan kusurlardan da büyükçe olabilir. Fakat bütün bunlar, se- nelerden beri - az veya çok, bi- lerek veya bilmiyerek - bu mem- leketin irfanına hizmet etmiş olan insanlara tecavüz ve hakaret etmek için sebep değildir. Bir iki gün evvel, bir gazetede şu satırları okudum: “Evvelce aralarında tespit ettik- leri saatte dükkânlarını kapaya- mayıp kendilerine madeni bir sesle hareket ettiren ve ekseri- yeti üç iranlı, dört musevi ve bir miktar da ermeni vatandaştan #baret olan memleketin “fikir, ve mektep kitab,, tüccarları için, hoş, bu caddede çıngırak çalmak- tan başka şey de kalmamıştır., Bu satırları okurken, insan; günahsız yere hücuma uğrıyan kitapçılardan ziyade, bu mantık: sız sözleri söyliyen (o muharrire acıyor. Irani olsun, musevi olsun, ermeni olsun, Ankara caddesinde kapa- nacak her kitaphane, bizim için “ müessif bir zıya,, olur. Eğer, sahibi irani olan Ikbal, musevi sermayesi ile işliyen Kanaat, ermeni bir vatandaşın çalıştığı Tefeyyüz kütüphaneleri kepenkle- rini indirirlerse, bu hayre değil, şerre alâmet olur. Kitap okunmr- yor, kitap satılmıyor, millette okuma şevki kalmıyor demektir. Çok şükür, ki - bütün durgun- | luğa rağmen - bizce bu korku | varit değildir. Kırk senelik kitap- çılar, yeni harflerden sonra, kırk sene zarfında basmadıkları kadar çok kitap tabettiler. Ilmi, fenni, iktisadi, tarihi, içtimai, tıbbi, neş- riyat serileri, hiç bir kitapçıya, kepenklerini kapatmıyacak derece zengindir. rd Hem neden kitapçılardan bah- sederken acı bir istihza ile ekse- riyeti irani, musevi, ermeni diyo-. ruz. Bu adamların ne günahını gördük?. Bilmem fenalıkları tadat edilebilir mi?.. fakat iyilikleri say- makla bitirilemez. şe Muallim Ahmet Halit, Ibrahim Hilmi, Remzi beylerin dünkü ve bugünkü hizmetleri ne kadar takdire şayansa, Hüseyin efendi, Semih Lütfi, Ilyas beylerin hiz- j metleri aynı derecede şayanı| takdirdir. 4 Eğer çatmak istiyorsak, bu, memlekete hizmet etmiyen ermeni- lere, musevilere, iranilere çatalım. Fakat ne olursa olsun, bu mem- lekete, okunacakbir sahife yazı çıkaranları tehzil değil, takdir edelim. Kitapçılarımızdan hoşnut olma- lıyız. i i i İzzet Iki hırsız tutuldu Zabıta Himmet ve Şevket isim lerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. | Bunlar şehrin muhtelif semtlerinde vukubulan bir kaç hırsızlık vaka- sının faili olmakla maznundurlar, Polis müdiriyeti tahkikata devam ediyor. 4 çiçeğe | A.B. — Evet yapma çiçeğe