21 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Dit KEK Sen Gotardan geçen ilk posta arabası Cenevre 13 — Isviçre devlet şimendiferleri idaresi, Sen Gotar (Saint - Gothard)
 İtalya sefiri Italya hariciye nazareti umumi kâtibi oldu Baron Aloizi Italya kabinesinde mühim bir tebeddül olmuş, dört nazır
 Heyeti vekilede Mali meseleler hakkında mühim müzakereler Buhran vergisinin in serbes meslek erbabına teşmili lâyihası geri
 Buğday meselesi Ziraat bankası süratle mübayaata başlamalıdır. Bir kısım tüccar ve değirmenciler fırsat bekliyorlar Dün...

Serbes meslek erba- bından buhran vergisi alınmasından vaz geçi- liyor. AKŞAM Şehrimizdeki sefiri nazareti kâtibi umumisi oldu. Italyan Italya hariciye — — Sene 14 — No: 4949 — Fiatı her yerde: 5 kuruş Cenevrede Akşam İsviçreliler neden: Sen e — Gotardan diye eN ai Sen Gotarda buharlı lokomotif zamanı, aşağıda Şimdiki geçtiniz mi sorarlar? TM A mmm elektirkli Tokomotifler (şimdi isviçrede hep elektrik treni , vardır. Buhar ve duman kalmamıştır) Sen Gotardan geçen ilk posta arabası Cenevre 13 — İsviçre devlet şimendiferleri idaresi, Sen Gotar (Saint - Gothard) tünelinin ellinci senesini tesit etti. Lüsern'den Luganoya kadar, bu tüneli geçerek Alp dağlarını aşan demiryolunun güzergâhı bir hafta geceleri elek- trikle donatıldı. Her gün vagonlar dolusu (Omektep talebesi (ve Isviçre ( vatandası, yarım asır evvel inşa edilmiş olan bu muaz- zam eserde, İsviçrenin teknik dehasını, azmini, terakkisini hay- retle, iftiharla seyrettiler... Sen Gotar tüneli cidden mühim bir eserdir. Akvamın ilk muha- ceretlerinden itibaren, geçitler medeniyet tarihinde büyük rol oynamıştır. Uzun asırlar, yüksek dağların önünde, ürkerek, tevahhuş ederek, bunların daimi karla örtülü zirvelerini aşamayan insan- lar, oya gidebildikleri (yerde kalmaya mecbur olmuşlar, yakut, beşerin ilk muhaceret ve hareket kervanları, dağ eteklerinin kıvrım- larını takip eden seller (gibi, çok uzun ve dolambaçlı yollardan geçmişlerdir. Alp dağları, Avrupanın cenubunu şimalinden ayıran bu yüksek engellerden biri olmuştur. Sen Gotar geçidi, ancak senenin bir kaç ayında, karlar (oerimeğe vakit aşılabiliyordu. Evvelce, (o yalnız on (üçüncü asırda kullanılmaya başlandığı zannedilen bu yüksek dağ yolunun, (Devami ikinci sahifede ) PERŞEMBE — 21 Temmuz 1932 e AKŞAM Bugün 16 Sahifedir Bea al İtalya sefiri Italya hariciye nazareti umumi kâtibi oldu Baron Aloizi Italya kabinesinde mühim bir tebeddül olmuş, dört nazır istifa etmiştir. İstifa eden nazırlar arasında hariciye nazırı M. Grandi de vardır. Bu nazareti baş vekil M. Mussolini deruhte etmiştir. Dün gece Romadan gelen bir telgrafnamede Italyanın Ankara sefiri Baron Aloizinin hariciye nazareti umumi kâtipliğine tayin edildiği - bildirilmektedir. e Sefir bugün, limanımızdaki Italyan tor- pitolarından biriyle Italyaya hare- ket edecektir. M. Mussolini diğer bir çok işlerle meşgul olduğundan baron Aloizi'nin Duçenin nazareti altında hariciye nezareti umurunu filen idare edeceği anlaşılmaktadır. Baron Aloizi memleketimizde buludduğu müddet zarfında ken- disini herkese sevdirmiş kıymetli bir diplomattır. Türkiyeden ayrıl- ması herkes tarafından teessürle karşılanacaktır. Italyan kabinesindeki tebeddül hakkında beşinci sahifemizde ma- lümat vardır. Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Heyeti cağı zannolunmaktadır. Dün refiklerimizden biri buğ- day meselesi hakkinda bazı neşriyatta bulunmuştur. Refikimiz köylüye hitap ederek: ( “Malınızı hükümet satın alacaktır, sakın elinizden çıkarmayın, diyor. Gerçe köylünün malını ucuz fiatle satması doğru değildir. Fakat köylüye bekleyiniz diye tavsiyede bulunmanın biç bir ameli kıymeti oyoktur. Çünkü köylü başka mübayaatta bulunmak için malını satmak mecburiyetin- dedir. Saniyen köylü malını satmayıp beklerse fiatler (o yükselir, o za- man da müstehlik halk bundan zarar gürür. Aylardan beri çok miktarda buğday ve un biriktirmiş olan buğday tacirleri ve değirmenciler ise bilâkis ellerinedki malı yüksek fiatle satarlarsa keselerini bol bol doldururlar. Iki tarafın da zararına mey- dan vermemek için hükümetin buğdaya bir ân evvel fiat İMali meseleler hakkın-! da mühim müzakereler Buhran vergisinin serbes meslek erbabına teşmili lâyihası geri alınacak Ankara, 20 (Hususi) — Heyeti vekile birkaç günden beri mali meseleler hakkında mühim müzakeratta bulunmaktadır. ) Bugün vekiller öğleden sonra toplanarak geç vakte kadar gene Wi bu hususta müzakerede bulunmuşlardır. Bugünkü içtimada kontenjan tatbikatı ve döviz meseleleri müzakere edilmiş ve yeni bazı kararlar verilmiştir. Bundan başka maliye vekili Pariste hâmiller mümessillerile cereyan eden müzakere hakkında malümat vermiştir. Italya hükümetinin açacağı kredi hakkında müzakerede bu- lunmak üzere Romaya gidecek mali heyete Cumhuriyet Merkez : bankası meclisi idare âzasından Nusret bey de müşavir olarak .)) iştirak edecektir. Heyet maliye müsteşarı Ali Rıza ve nakit işleri müdürü Sırrı beylerden mürekkeptir. Buhran vergisinin serbes meslek erbabına da teşmiline dair hükümetçe hazırlanmış olan ve meclise tevdi edilmiş bulunan kanun lâyihasının teşrinisani içtimaında hükümetçe geri alına- Buğday meselesi Ziraat bankası süratle mübayaata başlamalıdır. Bir kısım tüccar ve değirmenciler fırsat bekliyorlar z tayin ederek mübayaata başla ması lâzmdır. Bizde çıkar yol | budur. Dür Ankaradan gelen bir tele- fon haberinde hükümetin buğday talimatnamesini müzakereye baş- ladığı © bidiriliyordu. o Şu halde yakında bu hususta tatbikata baş- lanacak demektir. Dün akşam gazetelerin biri ziraat bankasının buğday müba- yaatına başlamak üzere olduğunu yazıyordu. Bu baber doğru de- ğildir. Bugday talimatnamesi çık» madıkça banka tabii mübayaatta | bulunamaz. Bankanın silolar açacağı ve saire hakkında verilen haberlere gelince, buğday kanunu muci- bince bu tesisatın yapılması ka» rarlaştırılmıştır. Fakat bu hususta yeni bir teşebbüs yoktur. Piyasada vaziyet Dün piyasada tahkikat yaptık. Bazı neşriyat ve ziraat bankasının ( Devamı ikinci sahifede ) — Dedikodu serisinden: 3 Âşık olanlar için ne derler?... Gönlünü kaptırdıl. Meylettil... Vuruldul... Gönül verdil... Tutuldul...