21 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

21 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

m imi o ken sovyet celbi — olmayan ği ; Sahife 6 — Sovyet Rusya, seyyah celbi işini nasıl tanzim ettir Rusyada on beş türlü seyahat ve | kutup seyranı var M. Gerchater pek genç olduğu halde almanca, ingilizce ve hattâ türkçeyi (o konuşyor. | Mumailyh, muharrirlerimizden birile görüşür- Rusyadaki | turizm teşkilâtı kakkında şu © izahatı — Çarlık Rusyasmda, seyyah sanatı, tamamen meçhul 'bir şeydi. Çarlık Rusyasına seyyah gelmiyor değildi. Fakat bu sey- yahlar tesadüfi bir surette geli- yor (ve hiç bir teşkilât onlarla meşgul olmayordu. Bu seyahatler ecnebi firmalar (o tarafından, Tâzım gelen evsaf ve şaraiti! haiz vapurlarla (o yapılıyor- du. Turizm ile meşgul olacak mahalli bir teşkilât (o mevcut olmadığı cihetle, ecnebi mem- leketlerdeki Oomümasil (teşkilâtı taklide mebur kaldık. Bu adap- tasyon uzun sürdü. Sovyet Rusya ancak son za- manlarda ciddi bir surette kendi toprağıaa seyyah celbetmeğe baş- ladı. İntourist, yani ecnebi turizm için eshamlı hükümet şirketi an- cak 1929 senesinde teşkil edildi. Şunu da kabul ve tastik etmek icap eder ki, Sovyet Rusya bu sahada da müsmir bir iş görmüş ve alınan neticeler beslenen ümit- lere tekabül etmiştir. Bizde turizmi inkişaf ve terakki ettirecek bütün vesait mevcuttur. Bir defa Kırım sabillerimizin emsalsiz güzelliklerini, Kafkasın azamet ve mehabetini, sovyet Alplarını teşkil (Oeden Elbruz, ve Kasbecki, geniş O arazimizin her an değişen sehhar man- zaralarını, Wolga, Don ve Dniep- per nehirlerini, iklimlerimizin ta- havvülâtını düşününüz. On, on beş gün zarfında en yakıcı güneşli yerlerden en soğuk ve buzlu mıntakalara geçmek kabildir. Bir seyyah bu memle- kette birbirinden farklı 150 dil konuşan yüzlerce unsura tesadüf edebilir, yeni kurduğumuz kollek- tivist ve sovyet nümune köylerini görebilir. Şimdiye kadar dünyanın en büyük köyü Amerikada kâin Kembal namındaki köy telâkki olunuyor. Bu köyün 30,000 akr arazisi vardır. Halbuki bugün Sovyet M. Gerchater Rusyada 150,250,300, hattâ 400 bin akr arazi işleten birçok köy- ler vardır. Sovyet müzeleri, tiyatroları, ilmi ve fenni müesseseleri, dünyada mevcut bu kabil müesseselerin en meşhurlarından maduttur. Sovyet Rusyada ilim ve fen akademisinin mesaisini bilmiyen, Ermitaj müze- sini ve meşhur kolleksiyonlarını, Tretiakof ve Moskova galerini görmek istemiyen var mıdır? Tiyatro sahasına gelince, Mos- kovadaki büyük opera ve balet heyeti ve sair temsil heyetlerimizle dünya tiyatro hareketinin ön safmda bulunuyoruz. Avrupada bir seyyah aynı manzarayı, aynı abideleri görür ve inkisarı hayale uğrar. Halbuki Rusya yepyeni bir memlekettir. Sovyet Rusyaya seyyah akın günden güne çoğalmaktadır. In- tourist şirketinin asıl hedefi, yeni seyyah celbetmekten ziyade gelen- leri iyi karşılamak ve huzur ve istirahatlerini temin etmektir. Şirketin bütün şehirlerde mü- kemmel ( otelleri, (otomobilleri, Avrupa ve Asyada konuşulan bütün dilleri bilen rehberleri var- dır. Şirket, seyyahlara girme ve çıkma için meccani, vizeler verir, seyyah grupları için nakliye tarife- lerinde tenzilât yaptırır. Ben bu teşkilâtımızın şark ve bilhassa Türkiye mümessiliyim. Istanbulda ancak bir buçuk aydan- beri bulunuyorum. Seyahat pro- pagandası için Türkçe eserler bastırıyorum. Şimdiye kadar Rusyaya ancak münferit seyahatler tertip ettirdik. İleride daha iyi neticeler alaca- Moskovada kızıl meydanda sporcuların geçende yaptıkları bir geçit resmi Zımızdan ümitvarım. Esasen iki | memleket arasındaki komşuluk ve iyi dostluk, birbirimizi daha | iyi tamımaklığımızı icap ettirir. Sovyet Rusyanın muhtelif mın- takalarını ihata eden ve devam müddetleri tehalüf eden on beş muntazam seyahat ve tenezzüh seferimiz vardır. Bu seyahatlerde Moskova, Le- ningrad, Harkof ve Odesa şehir- lerinde tevakkuf edilmektedir. Bundan başka fevkalâde cazip ve meraklı, hususi tenezzüh seya- | hatlerimiz vardır : Malyghine buzkıran gemisile kutbu şimali seyahati, 35 gün sürer. Bütün seyahat buz deniz- leri arasında cereyan eder. Hare- ket mahalli Arkanjel limanıdır. Türkistan ile Siberya arasında yeni inşa edilen Turksib şimen- düferi, seyyahları Asyanın kalpgâ- hından ve bakır toprakları arasın- dan geçirir. Wolga üzerinde on dört gün sürecek bir seyahat esnasında Samara, Kazan ve Saratofta tevakkuf edilecektir. Bundan başka Kafkasyada av seyahatleri (otertip (o edilecektir. Kafkasya dünyanın av hayvan- ları en mebzul yerlerinden biridir. | En nihayet sınai namı verilen bir seyahat, zaire yeni muazzam Sov- | yet fabrikalarını görmesine ve | gezmesine imkân verir. Görüyorsunuz ki, ber keseye göre ve her zevki tatmin edecek seyahat imkânları vardır. | Italyada işsizlik Roma, 19 (A.A.) — İçtimai | sigorta sandığı umumi müdürü | tarafından obaşvekile verilen bir rapordan anlaşıldığına göre Ital- yada işsizlerin miktarı 3İ nisan da 969,456 ve 30 haziranda | 905,097 kişiden ibaret bune | Bunlardan 368,000'i tahsisat almaktadır. Bir misvonerle 3 oğlunun katili Pekin,13(A.A.) — Hankeou'dan | gazetelere gelen haberlere göre Amerikalı misyonerlerden Hen- son ile 3 oğlu 20 haziran. tarihin- de Chensi eyaleti dahilinde yap- makta oldukları bir seyahat es- nasında haydutlar tarafından öl dürülmüşlerdir. ! kısmının pek berbat ZI Temmuz 1932 Seydişehir mehtupları Konya vilâyetinin yeşil ve mamur bir köşesi Beyşehir - Seydişehir vadisi, iki katlı muntazam binalar Seydişehrin umumi manzarası ve çarşısı Seydişehir 17 (Hususi) — Konya ismi, vatandaşlarımızın ekserisinin gözü önünde, Konya (ovasını canlandırır. Onun için bir çokları, Konya vilâyetini, dümdüz, ağaç- sız, yeşilliksiz, ve insanlarını top- raktan yapılmış, ve toprak damlı odalarda oturur sanırlar. Bizzat vilâyetin merkezi olan Konya şehrinde bile evlerin ekserisi bu şekilde olduğundan, yabancı, bu kanaata varmayı haklı bulur. Halbuki hakikat hiçde böyle değildir. Konya vilâyetinde mem- leketimizin yeşillikleri ile tanınmış ve şöhret bulmuş (yerlerinden çok çok daha yeşillikli (köşeler vardır. Bilhassa Beyşehir - Seydişehir vadisi, bu hususta en iyi bir mi- saldir .Seydişehir Konyaya yalınız 129 kilometre, yazın otomobil ile vasati 2-3 saatlik bir yerde ok I makla bereber, bütün güzelliğine rağmen, yabancıların uğramadığı bir yerdir, Bunun iki sebebi var- dır, Bir kerre her hanği bir tren yolu üzerinde olmadığından, ken- diliğinden O tanınmamıştır. Şehir ise hariçte kendisi için hiç pro- paganda yapmamıştır. Ikinci bir sebep te, konya vilâ- yetinin, bu en zepğin ve mamur vadisine giden tek yolun bilhassa dağlar, ve dereler arasında geçen oluşudur. Bu yüzden (omormal (vaziyette otomobil ile 2-3 saatte gidilmek mümkün olan bu kaza merkezine | ancak 5-6 saatta gitmek mümkün | olabiliyor. Dağları aşıp, Barsah dere bo- gazını da geçdikten sonra derhal başka bir mubite girdiğinizi an- lıyorsunuz,. Daha ilk rast geldi- iniz köyler artık topraktan ya- pılmamıştır. Burada köy evleride taştan, pencerelerinde demir par- maklıklı, battâ iki katlı, ve bir çokları da kırmızı kiremit dam- lıdır. Şose vadiye girdikten sonra oldukça güzeldir, geniştir. Ekse- riya yüksek, gölgelikli ağaçlar arasından geçer. Yolu iki tara- fındaki erazi, gayet muntazam parçalara ayrılmış ve bir murabba metresi bile boş kalmadan sürül- müş ve ekilmiştir. İnsan kendini eskiden beri zihninde camlandır- dığı Konya vilâyetinden ziyade Almanyanın her hanği bir tara- fından geçtiğini sanır.. O kadar gürbüz, ve mutekâsif bir ziraat manzarasile karşılaşılmaktadır. Beyşehire o gelince, bu koza merkezi, Beyşehir gölü kenarında güzel bir yerdedir, lâkin sıtma çok tahribat yapmaktadır. Seydişehirde ise, belki Konya vilâyetinin en güzel bir kasaba ve mamuresidir.Burada ziraat oldukça mütekâsiftir. Para eden kıymetli mahsuller yetiştirildiğinden halk nisbeten müreffehtir. Seydişehirde toprak damlı ev hemen hiç olmadığı gibi, bina- ların bir çoğu bir kaç katlı, ve hepsi taştan yapılmıştır. Bu şehir- de hâlâ, yeni, ikişer katlı binalar yapılmaktadır. Bilhassa, şehirden Konyaya giden yol üzerinde ya- pılmıya başlıyan bu binalar, şehrin en güzel mahallesini teşkil ede- ceklerdir. Vapura karşı otomobil Istanbul 19 (A. A.) — Kaptan Yates Benyon, bu ayın 9unda 10 beygir kuvvetinde bir otomo- bille Monora vapurunun Londra - Kalküta arasındaki 8,000 mil mesafeyi kat için sarfettiği zaman rekorunu kırmak üzere Ingiltere- den hareket etmiş idi. Mumaileyh geçen gece saat İlde İstanbula vasıl olmuştur. Mumaileyh, hemen etmek tasavvurundadır. Uşak hapishanesinden kaçmak teşebbüsü Uşak, 19 (A.A.) —Dün sabah Uşak hapishanesinin duvarını de- lerek firara teşebbüs eden sekiz mahpus firara vakit bulmadan zabıta tarafından yakalanmıştır. Bunlardan dördü idam diğer dördü de 15 ve 24 sene hapis mahkümudur. Sırbistanda feyezanlar Belgrat, 18 (A. A.) Son günlerde zuhur eden iki fırtına neticesinde Retovo mıntakasın- daki feyezanlar endişebahş bir nisbet almıştır. Birçok telefat vardır. hareket