31 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Buğday mübayaası! / (Baş tarafı birinci sahifede ) fiat haddi memleketin her tarafı için aynıdır. Bankanın mübayaata başlama- sında gün mevzuu bahis değildir. Banka mübayaa (merkezleri olarak tespit edilen Ankara, Sivas, Polatlı, Eskişehir, Balıkesir, Akşehir, Konya, Adana, Nazilli, mıntakalarında, istasyonlarda pa- zar yerlerinde borsacılar borsa civarında ziraat vekâletinin mü- rakabesi altında mübayaatta bu- lunacaktır. Mübayaa için bankanın açacağı kredinin mikdarı icra vekilleri he- yetile banka arasında kararlaş- tırılmıştır. Diğer taraftan gelen malümata nazaran Fransada buğday için muayyen mübim kararlar ittihaz edilmiştir. Buğday ithalât ve ibra- catının inbisara alındığı bildiril mektedir. Şeker sarfiyatı Nüfus başına senede dört kilo düşüyor Şeker ticarethanelerinden biri, şeker sarfiyatı ohakkında bir istatistik Otanzim etmiştir. Bu istatistiğe göre, bir sene içinde Türkiyede 6000 vagon şeker istihlâk (o edilmektedir. £ Yapılan hesaba göre, adam başına vasati olarak 4 kilo şeker isabet et- mektedir. Diğer bir besaba göre, şekerin en fazla sarfedildiği yer, Istan- buldur. Burada adam başına se- nede 20 kilo şeker isabet etmek- tedir. Ikinci derecede İzmir, üçüncü derecede Karadeniz vilâ- yetleri gelmektedir. Maamafih Istanbulda sarfedilen şeker, tamamile İstanbul halkı tarafından istihlâk ediliyor mana- sına almak doğru değildir. Bu miktarım içinde, buradaki şeker, helve (o çikolata ( fabrikalarında kullanılan şekerler, Anadoluya da sevkedilmektedir. Bundan başka Istanbulda yapı- lan reçel ve marmölâd gibi şekerli mevat Anadolu halkı tarafından istihlâk edilmektedir. Şeker fab- rikalarının, ne miktar Anadoluya ve hariç memleketlere şekerli mevat sattığı hesap edildikten sonra, İstanbulda adam başına isa- beteden şekerin 15 kilodan aşağı olmıyacağı tahmin edilmektedir. Bu istatistikler beynelmilel ista- tistiklerle (o mukayese © edilecek olursa, Türkiyede adam başına düşen şeker miktarının pek az olduğu görülüyor. Fakat Türki- yede şeker sarfiyatının azalma- sına tesir eden sebepler vardır. Anadolu meyva memleketidir. Bu yüzden şeker sarfiyatı yazın yarı yarıya azalır. Bilhassa kavun ve karpuz mevsiminde daha ziya- detenakus eder. Sarayiçi bahçesinin tathiri Topkapı sarayı ile askeri mü- zenin bulunduğu Sarayiçi bahçesi toz ve toprak altındadır. Müzeler müdürlüğü buraya ge- len seyyahlar ve zairler için çirkin bir manzara teşkil eden bu sahanın sulatılmasını ve temiz- Imesini belediyeye bildirdiği halde halâ belediye bu müracaatı isaf etmemiştir. Istanbulun hakikaten en kıy- metli eserlerini ihtiva eden Topkapı saray müzesi methalinin bu halde bırakılması doğru değildir. Otobüs altında kalmış Jirayir isminde bir çocuk dün bisikletle Beşiktaştan geçerken tramvay şirketine ait bir otobüsün altında kalarak muhtelif yerlerin- den ağır surette yaralanmıştır. Fon Şap bir nutku Bugün, Almanyanın istikbali için kat'i bir mahiyeti haizdir Berlin 31 ( Hususi ) — Alman başvekili Fon Papen dür akşam, bugün yapılacak olan Rayiştağ intihabatı hakkında, radyo vasıta- siyle irat ettiği nutukta, bu daki- kalarda Alman milletinin maddi vemanevi bir buhran geçirmekte olduğunu söylemiş ve demiştir ki: — Alman bükümetinin vazifesi, Almanyayı bu yeis ve fütur dev- resinden kurtarmaktır. Lozanda, Almanyanın siyasi kurtuluş zeminini hazırlamağa muvaffak olduk.'Şimdi de dahilde, Alman milletinin yük- selmesi yolunu bulmak lâzımdır. Bugün, Almanyanın istikbali ve tasavvuratı için kali bir mabi- yeti haizdir. Rayiştağ meclisi, Almanyanın en iyi inkişaf yolunu bulmağa memurdur. Harbi umumiden sonra altınçı defadır alman milleti rey vermeğe davet ediliyor. Yirmi yaşını bitiren bütün Almanlar rey vermekle mükelleftir. (o lntihap sandıkları, sabah saat sekizden akşam beşe kadar açık bulunacaktır. Alman müntehiplerinin adedi 42,500,000 kişiye baliğdir. İdam kararı nasıl verildi? Katil Gorgulof ile zevcesi arasında heyecanlı bir sahne! Paris gazeteleri fransız Reisi- cumhuru M. Doumeri öldüren Gorgulofun idama me suretle mahküm edildiğine dair tafsilât veriyorlar: İkinci celse şahitlerin dinlenmesile geçmiştir. Şahit Lazarefin ittihamları Katil aleyhinde en ağır ittiham- larda bulunanlardan biri, kazak- lardan Lazareftir. Lazaref, katilin vaktile Çekanın hizmetinde bulunduğunu iddia etmiş, bu hususta bazı vekayi de zikrederek iddiasıni tevsike çalış- mıştır. Şahitlerin istimaı bittikten sonra maznunun vekili tekrar söz alarak şu iki noktadan tahkikatın tamik edilmesini istemiştir: 1 — Maznun kanunu cezanın 64 üncü maddesi ahkâmı muci- bince cinnet halinde mi bu fili irtikâp etmiştir? 2 — Maznun ayni maddenin ahkamı mucibince, mukavemet edemediği bir kuvvetin tahtı te- sirindemi hareket eylemiştir ? Müdafaa vekili, bu iki noktanın tamikini vicdanlarda maznunun vaziyet ve haleti akliyesi hakkında hiç bir tereddüt ve şüphe kal- maması için gayet heyecanlı bir lisan ile talep eylemiştir. Müddei umuminin itirazı Fakat müddei umumi bu talebe itiraz etmiş ve demiştir ki: — Bu taleple, jüriden istenen şey, o Gorgulofun M. Doumeri öldürüp öldürmediği değil, fakat M. Doumeri öldürmekle mücrim olup olmadığı keyfiyetidir. Bundan başka bu talep ahkâm ve (omevzuatı kanuniyeye de muhaliftir. Bu itibarla müdafaa tarafından ileri sürülen talebin reddini talep ederim. Bu talep leytülâalle manevrasından başka bir şey değildir. Maznunun vekili müddei umu- miye cevap verdi ve dediki: — Leytülaalle manevrası mı? Asla.. İstediğim bir şey, maznu- nun mücrimiyeti ve vaziyeti üze- rine jurinin mazarı dikkatini celbetmektir. Bu esnada katil Gorgulof da ayağa kalkarak bağırdı: — Adaletten beni idama mah- küm etmesini talep ederim. Zira benden fikrimi gasbettiler. Ben fikirsiz olarak yaşayamam. Ben şimdiden bir cesetten başka birşey değilim. Bu hadiseden sonra mahkeme reisi madam Gorgulofun getiril- mesini emretti. Katilin zevcesi ağlıyarak içeriye girdi. Oturmak için kendisine uzatılan iskemleye yığılır gibi çöktü. Katil gözleri yaş ile dolu, elle- rini zevcesine uzatarak bayırdı: — Beni affet, beni affet. Sen delisin dedi! Madam Gorgulof katile hitap ederek: — Sen delisin! diye sonra reise dönerek: — Ben onunla evlendikten sonra altı ay kadar mesut ve bahtiyar yaşadım. Bana karşı pek nazik ve mültefit davranıyordu. dedi. Maznunun vekili, madam Gor- gulofa sordu: — Son zamanlarda kocanızın halinde bir tahavvül görmediniz mi? bağırdı, — Cinayetten on beş gün ka- dar evvel garip, garip söylenmeğe başlamiştı. Geceleri, ihtinaktan çok ıztırap çekiyor, bunun için de daima pencereleri açıyordu. Hatta Lejyon etranjere gönüllü yazılmak istiyordu. Katilin zevcesi bayılıyor Kadın hıçkıra hıçkıra ağlıyordu. Bir aralık bayılarak bir et külçesi gibi yere yıkıldı. Katil ayakta tepiniyor, bir deli gibi haykırıp duruyor. — Bu haydutlara kitabımı bas- mak için bin frank vermiştim. Bu bin frank da karımın paraları idi. Halbuki kitabı tabetmediler. O sırada kendine gelen ve ayağa kalkan zevcesi müthiş na- zarlarile kocasına bakarak: — Sen delisin, delisin diye bağırdı. Katil hiç istifini bozmadan: — Size söylüyorum, monarşist- ler, benim fikrimi kaybetmek için büyük bir komplo tertip eylemiş- lerdir. Ne facia... Diye malayani sözlerine devam ediyordu. Idam kararı Reis, madam Gorgulofun mah- keme salonu hariçine çıkarılmasını emretti. Ondan sonra müddel- umumi iddianemesini uzun uzadıya şerh ve tafsil ederek katilin deli olmadığını, bu cinayeti taammü- den yaptığını söyledi ve idama mahkümiyetini talebetti. Jüri heyeti de müdafilerin mü- dafaalarını (dinledikten (o sonra müddeiumuminin noktai nazarına iştirak ederek maznunu idama mahküm etti, Paris, 31 (A.A.) — Gorguloff, etmyiz lâyihasını imza etmiştir. Maarif vekili Yalovaya gitti - Maarif vekili Esat bey Reisi- cumhur hazretlerine arzı tazimat etmek üzere dün Yalovaya git- miştir. Esat bey bugün Yalovadan şehrimize öncel ve Kandilli rasathanesini ziyaret edecektir. Ankara, 30 (Telefonla) — Bir kac güne kadar maarif vekili Esat bey Kayseri, van diter | şark vilâyetlerinde o bir tetkik seyahati yapacak ve Trabzon tari- kile Istanbula avdet edecektir. Şurayı devlet muavinlikleri Ankara, 30 — Şurayı devlet baş muavinliklerine birinci sınıf muavinlerden Memduh ve Cudi ve birinci sinif muavinliklere de ikinci sınıf muavinlerden Muhiddin ve Celâl beyler tayin edilmiş- lerdir. Belâlı dostlar Eski maşukalarını fena halde dövdüler Rebeka isminde bir kadın dün gece Beyoğlunda Derviş sokağın- dan geçerken eski belâlısı Ali önüne çıkarak kendisile beraber gelmesini söylemiş ve reddedi- lince kadını fena halde dö muhtelir yöFiğü 2 — Yaşar isminde bir belâlı da Beyoğlunda sokak ortasında eski metresi Lemanı yakalıyarak zorla para istemiş ve fena halde dövüp yaralamıştır. Bu iki zorba yakalanmışlardır. ingiliz amele fırkası Bradford 31 (A.A.) — Müstakil amele fırkası konferansı, 142 reye karşı 241 reyle amele arasından ayrılmağa karar vermiştir. | layikile ifa edemiyor. izmir bektaşileri üçer ay hapse mahküm Izmir 30 — Bozyakada âyin yaparlarken yakalanan bektaşi- lerin muhakemesi bugün netice- lendi. Maznunlardan şeyh Hasan baba ile arkadaşları üçer ay hapis ve ellişer lira para cezasına mahküm oldular. , Kartal Maltepe belediyeleri Istanbul belediyesi hududu ha- ricinde kalan küçük belediyelerin varidatı pek mahdut olduğu için bu belediyelerin hiç birisi kanu- nen uhdelerine düşen vazifeyi Bunun için Kartal, Pendik ve Maltepe bele- diyelerinin birleştirilmesi için bir teşebbüs vardir. Bu hususta ya- pılacak tetkikat neticesinde kati bir karar verilecektir. 31 Temmuz 1932 İstanbul plânı PE Agach'ta “İstanbul plânını yapmak istiyor Istanbulun müstakbel plânını yapmak için mutahassıslar ara- sında bir müsabaka açılması dahiliye vekâleti tarafından emre- dildiğini yazmıştık. Bu sırada dünyanın en maruf şehir mutahassislarından Fransız profesörü Agach Istanbul beledi- yesine müracaat ederek dünyanın en güzel sekiz şehirlerinden biri olan İstanbul pilânmı tanzim etmekle bahtiyar olacağını bildir- miştir. Profesör Agach şimdiye kadar bir çok şehirler yapmış, bilhassa son defa Brezilyanın paytahtı olan “Riyo de Janeyro,, şehrinin plânını çok mükemmel bir şekilde vücude getirmiştir. Hattâ Falih Rıfkı bey Cenubi Amerikadaki seyahat intibaların- dan bahsederken bu şehrin güzelliğinden (o ve Istanbul ile müşabehetinden bahsetmişti. Belediye, dahiliyenin emri üze- rine tekrar vekâlete müracaat ederek profesör Agach ile gene maruf şehircilerden alman profesörü ÖOlgatin Istanbulun plânını yapmağa talip olduklarını bildirmiş bu iki mutahassıstan (o birinin ( tercibi, yoksa aralarında bir müsabaka mı açmak doğru olacağını sormuş- tur. Vekâletir cevabı geldikten sonra İstanbul plânı meselesi halledilecektir. Bir refikimizin yazdığı gibi M. Yansen için belediyece vekâlete bir müracaat vaki olmuş değildir. Bir katil maznunu yakalandı Polis 2 inci şube müdiriyeti Osman isminde birisini tevkif etmiştir. Osman Afyonkarahis- rında Reşat isminde bir adamın öldürülmesi omeselesile alâkadar olmaktan maznunen aranmakta iken ortadan kaybolmuştur. Kendisinin o Istanbula geldiği tesbit edilerek polise yazılmış ve 2 nci şube müdiriyeti burada tevkif etmiştir. Osman jandarma (marifetile mahfuzen Afyonkarahisarına sevk- edilmiştir. İktisat konferansı Amerika yapılan daveti kabul etti Washington, öl (A, A. ) — Cihan iktisat ve nakit konferan- sına iştirak etmesi için Amerikaya gönderilmiş olan davetname, İri: giltere sefareti tarafından hariciye kre tevdi edilmiştir. Hariciye nezareti, daha şimdi- den daveti kabul etmekte oldu- ğunu bildirmiştir. Bu davetname münderecatına nazaran tamirat, harp borçları ve tarifeler mesele- leri müzakerat haricinde tutula- caktır. Konferansın içtima mahalli he- nüz tayin edilmemiştir. Amerikadan, konferansı ihzar etmeğe memur olan Cenevre teşkilât komitesine bir âza tayin ve ayni zamanba programının tanzimi hususunda ihzari komiteye yardım etmek üzere bir iktisatçı ile bir maliye mutahassısının izamı rica edilmiştir. Bugün hava nasl. — zy nu nuna BUCAK olacak? Yeşilköy rasat merkezinden - verilen malümata göre, bugün hava açık olacak, rüzgâr şimal istikametinden esecektir. Rünen , fazla hararet 27 gece 19 bu sa- bah 28 derece olmuştur. Bu sabah karadenizde Ereğli, Zonguldak havalisine yağmur yağ- mıştır. Hava sağnaklı geçmiştir.