29 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

29 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

5 2 Ağustos 1932 Önümüzdeki mevsim için Almanyada Berlin mektupları Akşam Sahife 7 büyük hazırlıklar var Berlin 20 (Hususi) — Ufa şir- keti tarafından önümüzdeki mev- sim için hazırlanan yirmi büyük filimden on tanesini geçen mek- tubumda yazmıştım. Bugün de diğer on filmi anlatacağım: 11 — “ Kadın arkadaş, : Bu filmin timsali, son senelerin do- ğurduğu yeni bir vaziyettir. Çok kerre iki genç muhtelif sebepler- den evlenemiyerek öylece bera- ber yaşamak mecburiyetinde ka- lıyorlar. İşte böyle bir “ kadın arkadaş , la yaşayan bir genç, sonra ailevi sebepler yüzünden ondan ayrılıp bir başka kızla nişanlanmaya (mecbur kalıyor. Halbuki kadın gebe kalmıştır. O vaziyette serbes çalışarak hayatını kazanmak için çocuğunu düşür- meye karar veriyor. Fakat kımıl- dandığını hisseylediği (o çocuğuna duyduğu sevgi bu işten onu vaz geçirtiyor, ve ne olursa olsun, ço- cuğu büyütmeye karar veriyor. Genç kadının çocuğu ile hayata karşı kahramanca mücadelesi eski dostunu o kadar müteessir ve tes- hir ediyor ki, tekrar eski “arkada- şına,, geri geliyor. Bruno Dudayu idaresinde ve Gerhat Samprechtin rejisörlüğü ile çevrilecek olan bu filmin mev- zuunu Pony von Eyk ile Wolf Al- boch-Retty canlandıracaklardır. 12 — “Saç dalgaları, : Bruno Duday'ın idaresinde çevrilecek olan bu filmin baş rollerini Renate Müller ile Otto Wallburg oynr- yacaklardıs, 13 — “Kara süvari, Leo Lenzin meşhur operetinden alınan bu filim, Brannschmeiglı Herzogun gizli nişanlısı olan Marie Luise von Baden ile macerası, 1807 senesinde genç kızın Napoleon askerleri tarafından, siyasi mak- satla kaçırılışı vakaları üzerinde dönüyor. Çok eğlenceli olan bu filim Bruno Dudayın idaresinde, Ger- hard Lamprehtin rejisörlüğü ile çevrilecek, baş rolleri | Mady Christians, Conrad Veit, Ursula Grobley, Wolf Albaeh » Rotty yapacaklardır. 14 — “Champagne mubarebesi,,: Kaethe von Nagy Ile Hans Albers yeni filimlerden birinde Çok meşhur bir Alman valsı olan “Kim kadın, şarap ve şarkı sevmezse, hayatının sonuna kadar budala gibi yaşar,, diye başlıyan şarkının ruhuna göre çevrilen bir” filimde baş rolu, sevimli sanat- kâr Heinz Rülmann, Brımodu- day'ın idaresinde oynuyor. 15 — “ Uyuşturucu zehir , : Bruno Duday'ın idaresinde Kurt Geron'un rejisörlüğü ile çevril mekte olan bu filimde başrolleri Cons o Albers, Gerdo Maurus, Prude von Molo, o Alfred Abel oynuyorlar. Hans Albers uzun seneler kaldığı cenubi Amerika- dan geri döndüğü zaman kız kardeşini morphine mübtelâ olmuş buluyor. Onu kurtarmak için, onu bu hale sokan © uyuşturucu zehir (o kaçakcılarile Osert bir mücadeleye girişiyor. Çok heye- canlı olan bu mücadele, filmin esasını teşkil eylemektedir. 16 — “Sabah karanlığında pat- lıyan silâh, : Alfred Zeisler'in idaresinde ve kendi rejisörlüğü ile çevrilen, ve baş rollerini Carl Ludurj Dieh ile Ery Bas'un oy- nadıkları bu heyecanlı zabıta filmi tamamlanmış ve gösterilmeğe başlanmıştır. Yeni bir kaç filim çevirmeğe başlıyan Heins Rühnan ve Ernest Verebes “Buda geçer yahu,, filminde 17 — “ Valencia yıldızı ,: Bu filim İspanyanın çok renkli ve canlı hayatından bir sahnedir. Son zamanlara kadar hâlâ önüne geçilemiyen genç kız ticareti fil- minin Omevzuunu teşkil ediyor. Alfred Zeisslerin idaresinde ve gene onun rejisörlüğü ile çevrile- cek olan bu zabıta filmini Kaethe von Nagy ile Wolf Albach - Retty cynayacaklardı. 18 — “Işi bitmiş, : Bu filim bir spor hayatı; ve müsabakasını, bisiklet yarışlarını gösterecektir. Baş rollerini Heinz Rühmann, Fritz Kampers, Toni von Eyck, Otto Walburg oynuyorlar. Filim Alfred Zeisslerin idare ve rejisör- lüğü ile çevrilmektedir. 19 — “Bir kapı açılıyor,: He- yecanlı ve esrarengiz bir zabıta filmi olan bu eser gene Alfred Zeislerin idare ve rejisörlüğü ile çevrilmektedir. 20 — “Macar aşkı,: Eski ma- car rapsodisini hatırlatacak olan bu filmin büyük bir kısmı, Puszta denen uçsuz bucaksız Macar ovalarile, gene Macaristanın muh- telif taraflarında çevrilecek olan harici sabnelerle dolu olacaktır. Heinz Hille'nin idaresinde çevri- lecek olan bu filimin baş rolunu yeni yıldızlardan Rose Barsonz oynayacaktır. Bunlardan başka 15 tane iki kısımlık kısa filim yapılmıştır. Bunlardan: “Fevkalâde sahte tenor- Bugünkü günde kim borç öder- Zoraki kahraman, Amca bey sıkıntıda, Iddia ederim ki... “adın- da olanları tamamlamış veya ta- mamlanmak üzeredir. Bunların hepsi Heüz Hille'nin idaresinde çevriliyor. Glorya sineması Bir kaç günden beri Glorya sineması hakkında muhtelif şayi- alar dolaşıyordu. Yaptığımız tah- kikrt netiçesinde bunun aslı olma- dığını öğrendik. Sinemanın müdürü M. Franko sinemanın salonunu tâfir ettir- mektedir. bu sene çok iyi filimler getirte- ceğini ve hiç bir fedakârlıktan çekinmiyeceklerini söylemiştir. M. Franko sinemanın Tefrika numarası: 87 Yazan: Ceneral A. F. Oglander ÇANAKKALE muharebeleri mmz# 29 Ağustos 1932 Tercüme eden: Muharrem Feyzi Fakat zirveye gelince türklerin ateşiyle karşılandılar... Lâkin ilerlemek teşebbüsü kati surette iflâs etmişti. Sabahleyin geç vakit her üç Avusturalya ta- buru eski hatlarına dönmüş idiler. 15 inci Avusturalya taburu hemen hemen bütün zabitanı ile 400 asker zayıat vermişti. 14 üncü tabur dahi 8 zabit ve 250 asker zaylat vermişti. Ceneral Cose kuvvetinin kay- makam Polin ve Suttonun kuman- dası altında bulunan diğer kolları insani şaşırtan dereler ve dağ çıkıntıları arasında o kadar dağıl- mıştır ki bunlardan hiçbiri belli başlı bir iş görmemiş ve hattâ cüzütamlarının çoğu hiçbir hare- kette bulunmamıştır. Kaymakam Andrus ortalık kararır kararmaz ve N. lItaffords- hire Worcestershire taburları ile ileriye sokulmuş ve kendisinin çok ileride bulunan üçüncü taburu - altıncı Gurkha alayı birinci ta- buru - kumandanına bir postacı günderip saat dördü çeyrek geçe Hill O tepesine yapılacak hücumda kendisine yetişeceğini bildirmiş- tir. Fakat Ağılderenin yukarı taraflarında yürüyüş çok müşkül olduğundan iki tabur gayet bati ilerlemiştir. Yeni ordu taburu şimdiden yorulmuştu. Bölükleri yekdiğeri ile teması kaybetmiş- İerdi. Gündüz olduğu zaman bu kol kendisini derin bir sel yatağı boyunda ( bulmuştur. Buradan mevidi telâkiye uzun yol vardı. Çok ilerde (o bulunan (altıncı Gurk ha alayı (birinci taburu kumandanı ( binbaşı ( Allanson İkendisini takviyeye gelecek kıtaatı beyhude beklemiş durmuştur.” Sabahleyin saat sekiz olmuştu. Binbaşı . bir şey yapmak lâzım geldiğini düşünerek yalnız kendi cüzü tamı ile Hill O tepesi üzerine hücum yapmağa karar vermiştir. Tepeye (tırmanırken obidayette mukavemete tesadüf etmemiş- tir. Fakat tepenin zirvesinden 300 yarda aşağıda bir nok- taya geldiği vaki Gurkhalar hararetli bir ateş ile karşı- lanmışlardır. Bu vaziyet kar- şısında binbaşı Allanson takviye kıtaatını bizzat aramak için geriye gitmiştir. Mumaileyh derin bir derede bazı ingiliz askeri görmüş- tür. Bunlar arkadaki taburlara mensup idi. Binbaşı bu taburlar- dan M. Haffordshirene mensup bir bölük ile diğe taburun bir kısmını beraberine alarak kendi cüzü tamına avdet etmiş, “dığı imdat kuvvetleri ile 100 .4““a daha (o tırmanmağa (muvaffak olmuştur. 8 ağustosta Conk bayırının zaptı Ceneral Johnston akşam üzeri neşir ve tamim ettiği emirle Conk bayırının zaptı hakkında tertibat almıştır. | Bu hücum esnasında Wellington taburu merkezde ve yedinci Cloucestershire solda ve sekizinci Welch sağda bulunacaktı. Aucklund atlı tüfenk endazları ile Moori müfrezesi müzaharet için arkadan geleceklerdi. Ortogo taburu Apesc mevziini tutacaktı. Rhododendron dağ çı- kıntısı Pimacle o civarında çok darlaşdığından öndeki Vellington taburu takım kolu üzerinde iler- lemeğe ( başlayacaktı. Gerideki takımlar çıkıntının sırtı arttıkça genişliyecekti, Hazar saati (yani hücum ânı) olarak nısfülleyilden sonra saat üç buçuka tayin edilmişti. Geceleyin türkler hiç bir faa- liyet - göstermemişlerdir. £ Gece yarısından sonra saat üçle Apexin arkasında askerler tertip edilirken ortalık sükünu tam içinde idi, fa- kat burada ileri hareketin mebdel çok geçti. Çünkü Wellinton taburunun öndeki takımları, Pinnaclede yer- leşen Auckland taburunun arasın- dan geçip esas sırta istikamet aldığı vakit fecir ogörünmeğe başlamıştı. Evvelki günkü tecrübeye binaen bu ileri hareketin pek pahalıya oturacağı ve yukarıdaki somurtgan tepeden heran ateş tufanı kopa- cağı bekleniyordu. Fakat kıtaat, umumi bayret içinde, mümanaatsız yürümüştür. Korkunç tepe göğüslenerek tır- manmağa başlanıldığı halde türk- ler tarafından tek bir kurşun atılmamıştır. İngilizler bir darbaya maruz kalmaksızın sırta çıkmış- lardır. Buradaki türk piyadesi gitmişti. Biraz sonra kaymakam Mele- nin kumandası altındaki Wellug- ton taburunun iki bölüğü sırtın zirvesinde siper kazmağa başla- mıştır. (1) ve ilerideki yamaca iki takım (göndermiştir. £ Taburun bakiyesi tepenin aksi yamacında bir takviye siperine başlamıştır. Sağ tarafta uzaklarda artmakta olan gündüz aydınlığı Anzaktaki bututunun (o gerisindeki (o yol ve izleri açık gösteriyordu. Nihayet türklerin cenakı aşılmıştı. lagiliz- lerin önlerinde Çanakkale sefe- rinin asıl gaye ve hedefi olan Boğazın dar yerlerinin suları ışık dıyordu. Zafer artık İngilizlere çok yakınlaşmış görünüyordu. Lâkin bu muvaffakıyet çok devam etmedi, Conk bayırındaki türk kuvvei muhafazası izah olu- namıyan bir sebebin tesirile panik yaparak yeni hattı bırakmışlardı. Fakat sağda Battileship ve solda Hillg tepeleri henüz Türklerin işgali altında idi. Ortalık iyice aydınlanıp da Conk bayırında ne olduğu anlaşılır an- laşılmaz mezkür iki tepedeki Türk kuvvetleri her iki cenahtan Conk bayırı zirvesi üzerine gayet şiddetli ateş açmışlardır. İleri ha- rekete başlamakta geciken bölük- ler ve henüz şimdi tepeye yanaş- makta olan yedinci Gloucestershire taburu bu ateşe tutulmuş ve pek ağır zayıat vermiştir. (Devamı var) (U Bu efrattan bazıları iki kadem bile tutmayan derinlikte bir küçük siper bulmuşlar ve işgal etmişlerdir. EMLÂK SAHİPLERİ! Kira kontratları tecdit zamanı yaklaşıyor ! Kiracılarla münakaşa ve pazarlık her vakit müşkil ise de bu sene ahval dolayı- sile daha güç olacaktır. Bu nahoş münakaşalardan kurlulmak isterseniz EMLÂKiNiİZiN iDARESİNİ Bahçekapı Taşhan No. 20-21-22de mukim UMUM EMLÂK AGENTESİNE TEVDİ EDİNİZ!