2 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Petrol ve benzin ihtikârı Bazı kumpanyalar yakında mahkemeye verilecekler Sebepsıı yere petrol fiyatlarını yükseltmekle...
 Ali Rana bey İnhisarlar vekili bugün İzmirden geliyor Izmir, 1 — İIzmir ve havalisinde inbisar idarelerinin birleştirilmesi
 Güzel türkçemiz | Eylül içinde büyük bir dil kongresi toplanacak Kongrede Gazi Hz. de bulunacaklardır Haber aldığımı.  göre
 Gazi Hz. Dün Tarabyaya kadar bir tenezzüh yaptılar Reisicumhur hazretleri dün öğleden sonra Tarabyaya kadar bir tenezzüh...
 ilomuz Samsunda Halk filoyu büyük tezahüratla karşıladı Samsun, 1 (A.A.) — Bu sabah belediye reisi Yavuz zırhlısına giderek
 Türkiye - Fransa Ihtilâflı noktalar kâmilen hallediliyor mu? Tan gazetesi, Türk - Fransız münasebatına dair İstanbul muhabiri
 Köy mektepleri muallimleri Izmir, 1 (A. A.) — Köy mektepleri muallimleri için bugün Burnuvadaki ziraat mektebinde lmıştır.

mmm m SN, — Eylül zarfında sarayda büyük bir dil kongresi toplanacak. ; Almanya ordu teşkili | hususunda şiddetle ısrar ediyor. Sene 14 — No: 4992 — fiatı her yerde: 5 kuruş Güzel türkçemiz Eylül içinde büyük bir dil kongresi toplanacak Kongrede Gazi Hz. de bulunacaklardır sarayında büyük bir dil kongresi toplanacaktır. Kongrede bizzat Gazi hazretleri de hazır bulunacaklardır. Içtimaa lisan mütehassisları ve lisan muallimleri ve bu işle uğraşan diğer zevat davet edileceklerdir. Gazi Hazretleri kongre meselesile bizzat. meşgul olmakta, dil heyeti reisi Samih Rifat ve kâtibi umumi Ruşen Eşref beyler tarafından yapılan hazırlığa nezaret etmektedirler. Kongreyi müteakıp bir beyanname neşredilecektir. Türkçe esasen pek zenğin ve pek ahenkli bir lisandır. Fakat saltanat zaman'nda bulisana yabancı bir takım kelimeler karış- tırılmış, güzel Türkçemiz eski ahenğini kaybetmiştir. Kongrede bu noktalar etrafında müzakereler cereyan etmesi muhtemeldir. Mahmut Kâşgeri'nin meşhur ( Divanı lügatültürk ) u yeniden i tabettirilecektir. | ) Haber aldığımı. göre eylül ayı 'çinde Istanbulda, Dolmabahçe | 7 Petrol ve benzin ihtikârı Bazı kumpanyalar yakında , mahkemeye verilecekler Sebepsiz yere petrol fiyatlarını yükseltmekle maznun petrol kum- panvaları hakkında tetkikata de- vam ediliyor. Dün ihtikâr komis- yonu vilâyette, mektupçu Osman beyin riyasetinde toplanarak pet- roi ve benzin fiyatları hakkında ticaret odasından malümat iste- miştir. Ticaret odası bu meseleye dair hazırladığı raporu sanayi müdüri- yetine göndermişti, Sanayi mü- düriyeti henüz tetkikatını bitirme- miştir. Müdür Refik bey dün bazı petrol kumpanyaları müdür- lerini davet ederek kendilerinden izahat almıştır. Bu meyanda Neft sendikat idaresi şeflerinden Fahri bey petrol ticareti hakkında şayanı dikkat izahat vermiştir. Ibtikâr komisyonu tetkikatının bu günlerde biteceği anlaşılmak- tadır. Şimdiye kadar yapılan tet- kikat ihtikâr yapıldığını göster- mektedir. Yakında evrak müddei- umumiliğe verilecek ve bazı kum- E zl Ihtikâr komisyonu reisi Osman bey panyalar mahkemeye sevkoluna- caklardır. Ali Rana bey İnhisarlar vekili bugün İzmirden geliyor Izmir, | — İzmir ve havalisinde inbisar idarelerinin birleştirilmesi işi bitmiştir. Üç inhisardan ceman 28 memur açıkta kalmıştır. Inhisarlar baş müdürlüğüne Sezai, muavinligine Ibrahim beyler tayin edilmişlerdir. Rana bey bugün vapurla Istanbula hareket otmiştir. Vekil bey tetkikatı hakkında şu sözleri söylemiştir: Benzine ispirto O karıştır- mak meselesi tetkik ediliyor. Uşak ve Alpullu fabrikaları ihtiyaçtan fazla şeker istihsal (ediyorlar. Bunlar ancak bu suretle sarfe- dilebilir, oÇamaltı tuz yerleri tevsi edilecektir. istihsal p bando ve orkestrası Filomuz Samsunda Halk filoyu büyük tezahüratla karşıladı Samsun, 1 (A.A.) — Bu sabah belediye reisi Yavuz zırhlısına giderek filo kumandanına hoş geldiniz demiştir. Müteakiben filo kumandanı ve maiyeti şehre çıka- rak vali beyi, fırka kumandanı paşayı, C.H. fırkasını ve beledi- yeyi ziyaret ederek gemiye dön- müştür. Bu akşam filo kumandanı şere- fine (belediyede 100 kişilik bir ziyafet verilmiş ve müteakiben Gazi parkında misafirlere ayrıca ikram yapılmıştır. Parkta filonun tarafından parçalar çalınmıştır. Yarın şehrimiz sporcularile bah- riyeliler arasında bir futbol maçı yapılacak ve bahriyelilerimiz tabur halinde (şehrimizde (muntazam gezinti yapacaklardır. | CUMA — 2 Eylül 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Keriman Halis hanım çiçeklerini sularken ve balkonunda istirahat ederken Gazi Hz. Dün Tarabyaya kadar bir tenezzüh yaptılar Reisicumhur hazretleri dün öğleden sonra Tarabyaya ka- dar bir tenezzüh yapmışlardır. Gazi hazretleri refakatlerinde dahiliye ve hariciye vekilleri ve diğer bazı zevat bulunduğu halde otomobille Tarabyaya gitmişler ve Tokatliyan otelin- de bir müddet oturmuşlardır. Reisicumhur Hz. üzeri saraya avdet etmişlerdir. akşam Türkiye - Fransa Ibtilâflı noktalar kâmilen hallediliyor mu? Tan gazetesi, Türk - Fransız münasebatına dair Istanbul muha- biri tarafından gönderilen uzun bir mektubu neşrediyor. Mektupta iki hükümet arasındaki pek eski dostluğun son senelerde bazı hadiseler dolayisile tezelzüle uğradığından, iki tarafın bu hu- susta beribirlerine karşı tarizlerin- den bahsedildikten sonra Türki- yenin Cemiyeti akvama girmesi münasebetile fransız murahhasının samim isözlerinin yeni bir devir açması ibtimalinden bahsedilmek- tedir. Muhabir , Türkiyede Fransız lisanının ve Fransız harsırın mev- kiini Oizah ile anlaşamamâaz- lıkları ortadan kaldırmak ve gö- rüşleri birbirine yaklaştırmak için sefir M. Chambrun tarafından sarfedilen mesaiyi taktirle zikr- ediyor ve “bu mesai ihtimal pek yakında müsbet neticeler vere- cektir.,, diyor. Köy mektepleri muallimleri Izmir, Ii (A.A.) — Köy mek- tepleri omuallimleri için bugün Burnuvadaki ziraat mektebinde bir kurs açılmıştır. Kursa 50 köy muallimi iştirak etmiştir. Açılma merasimi vali Kâzım paşanın riya- setinde yapılmıştır. Keriman hanım ve ziyaretçileri Dünya güzelile evlenmek istiyenler pek çok Şimdiye kadar kırktan fazla izdivaç teklifi mektubu aldı — Meğer yer yüzünde dünya güzellik okraliçeliğinden zor iş yokmuş!.. Keriman Halis kanım böyle söy- liyerek güldü. Hakkı da varya... Gazete fotograçıları bir yandan, muharrirler bir taraftan, ziyaretciler bir taraftan, kart imzalatanlar... Ben eminim ki hergün elinde yüz- lerce evrak geçen İstanbul valisi Muhiddin bey bile bu son iki gün içinde Keriman hanım kadar çok imza atmamı Istanbul sokaklarında ezeli anlı aşamamazlı Dünya güzeli fotoğrafçılardan, ziyaretçilerden biraz fırsat bulup karşıma oturunca derin bir: — Oooof!. çekerek ilâve etti: Ne yorgunluk!.. Birdenbire aklına pek mühim bir şey gelmiş gibi: — O kadar yorulmuşum ki dün gece bir yattım, bir de kalk- tım ki sabah olmuş. Fatoş ta benimle beraber yattı. Eline ko- caman bir şeftali verdim. Yiye ( Devamı ikinci sahifede ) nana Vatman — Sola al be adam sola all... Manav — Hayvan lâkırdı anlamıyor işte, sen sola all...