2 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

2 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

ve Akşam 2 Eylül 1932 ez Atina mektupları Çalınan Askeri terfi İistesi otomobiller (Dünkü ve evvelki günkü nüshalar | Cavit (Tortum), Hamdi (Isparta), M. Venizelos rakiplerine şiddetli bir darbe indirdi Muhalifler şimdi kendilerini müdafaaya çalışıyorlar Atina, 26 (Hususi muhabiri- mizden) — Kraliyetçi ve cumhu- riyetçi muhalif fırkalar rüesasının, M. Venizelosu, askeri bir darbei hükümet o hazırlamakla ittibam . eden müşterek beyannamelerin- den sonra karışık bir şekil almağa başlayan siyasi vaziyet başvekilin metin hattı hareketi karşısında, tekrar sakin bir şekil almağa başladı. Baş vekilin bir taraftan kraliyet- çilerin (o intihabatta © muhtemel bir galebesinden dolayı, derhal umuru hükümete vazıyet etmek isteyen askeri cemiyetinin müfrit erkânına karşı, şekli hükü- met için bariz bir telike belirmediği takdirde hiç bir veçhile müdaha- lerine imkân bırakmıyacağı hak- kındaki kati ve şedit hattı hare- keti ve diğer taraftan muhalefet fırkalarının o foyalarını meydana çıkaran müdellel beyanatını, iki tarafı da daha muhteriz davran- mağa ve daha mutedil bir şekilde düşünmeğe sevk ve icbar etti. Son günlerde siyasi vaziyette gö- rülen durgunluğun sebebi ve hik- meti budur. Baş vekil M. Venizelos askeri cemiyet erkânını şimdilik vazifei asliyelerile iştigale icbar ederken, mubalefet fırkalarının, bilhassa kraliyetçiler ile teşriki mesai etmek isteyen muhalif cumhuriyetçilerin hakiki maksatlarını ifşa etmekle, halkın teyakkuz ve intibahını da davet etmiştir. Bu itibarla, son on beş günde Yunanistanın dahili vaziyetinde görülen omüphemiyetin, şu iki noktai nazardan faydasını inkâr etmek kabil değildir. Daha düne kadar muhalefet fırkaları, hükümete karşı ittiham edici bir vaziyet almışlarken, M. Venizelosun müteselsil ve mukabil ittihamları karşısında vaziyetlerini değiştirmeğe ve müdafaa vaziyetini almağa mecbur kaldılar. Siyasi mücadelelerde bu manevranın efkârı umumiyede husule getirdiği aksı tesirler pek büyüktür. Fikrimce, bu son siyasi müna- kaşada M. Venizelos, rakiplerine ve hasımlarına en kuvvetli darbeyi mali ve iktisadi sahada indir- miştir. Çünkü muhalefet rüesası, baş- vekili, memleketi mali ve iktisadi cihetten iflâsa sörüklemekle itti- ham edip duruyorlardı. Halk arasında bu iddialara kananlar da az değildi. Halbuki M. Venizelos, bundan dört sene evvel, makamı iktidara geçtiği zaman Yunan varidat bütçesi ancak 1 milyar drahmiden ibaret © bulunduğu halde, halka yeni hiç bir vergi tarhetmeden varidatı iki misline çıkarmağa muvaffak O olduğunu rakkamlar ve istatistikler zikre- derek ispat etti, drahminin suku- tundan dolayı kendisinin değil, fakat Yunanistanın harici borç- larını nazarı itibara almıyarak drahmiye sabit ve müstekar bir kıymet koyan Kafandaris oldu- ğunu söyledi. Bugün drahminin kıymeti ster- linin sukutu neticesinde hariçte düşmekle beraber, dahilde kıymeti iştiraiyesini aldığı tedbirler saye- sinde aynen muhafaza ettiğini ve bununda hayatta hiç bir pahalılık hasıl olmamakla sabit bulunduğunu ilâve etti, M. Venizelos Bilhassa M. Venizelos, muhalif cumhuriyetçilerin (o şekli o hükü- mete asla dokunmıyacaklarına dair kendilerinden kat'i teminat almaksızın kraliyetçiler ile teşriki mesai etmelerinden tevellüt edecek tehlikeleri de âzami derecede is- tismar etmiş, hükümete kanaat veya içtihat sevkile muhalefet eden cumbhuriyetçilerin gözlerini dört açmağı ihmal etmemiştir. Bu mukabil ittihamlar karşısında, muhalif cumhuriyetçi fırkalardan ayrılarak cumhuriyeti tehlikeye düşürmemek kaygusile hükümet namizetlerine rey verecek muha- liflerin miktari az değildir. Vaziyet bu şekilde mütalâa edilince, 15 gün evveline nispetle hükümete daha müsait telâkki edilmek lâzımdır. Bilhassa M. Venizelos, Makedonyada yaptığı turnede de muvaffak olursa yeni intihabattan en kuvvetli fırka olarak çıkacağını tahmin etmek kehanetfuruşluk sayılmamalıdır. * Xx Avrupanın en seri tayyaresi Berlin 1 ( A.A.) — Tayyare süratlerinin tecrübesine mahsus olan alman enstitü Avrupanın en seri tayyaresi olan yeni alman tayyaresinin kaydedilen tecrübe- lerinden sonra yolcu nakliyatına tahsisine müsaade etmiştir. Mezkür tayyare, Focker - wulf müesseseleri tarafından imal edil- miştir. Tayyarenin ismi EXPRESS-143- FANCON'dur. Azami sürati 255 kilometredir. Çinde mecburi askerlik Nankin, 31 (Hususi) — Çin kabinesi bugün Çinde mecburi askerlik usulünün kabulünü mü- zakere edecektir. Çin ordusu Fransız ve Italyan ordularına tevfikan tensik edile- cektir. Yeni italyan kruvazörü Ancona 31 (Hususi) — On bin ton hacmindeki yeni Italyan kru- vazörü denize indirilmiştir. Meğer genç kız her akşam bir gezinti yapıyormuş! Pariste günde çalınan otomo- billerin adedi, on beşi buluyor. Bu otomobil hırsızlıkları arasında, çok tuhaf olanları da vardır. Fransız gazetecilerinden biri, her sabah muayyen vakitte idare- haneden otomobili ile ayırılmak- tadır. Bu meslektaşımız, bugün muayyen saatten on dakika evvel idarehaneden çıkınca, kapı önünde bıraktığı otomobilinin ortadan yok olduğunu görmüş, etrafı araştıra- rak otomobilini bulamayınça, polis karakoluna giderek sirkatı ihbar edeceği sırada tanımadığı genç bir kadının, gaip otomobili ile gelerek (o idarehanenin (o önünde durduğunu hayretle görmüştür. Fransız gazetecisi, otomobilini niçin çalıp gittiğini sorduğu Zza- man genç kadın gülerek şu cevabı vermiştir: — Umumiyetle, idarehaneden saat altıda ayrılıyorsunuz. Ben de otomobilinize binerek biraz dola- şır, vaktı muayyeninde getirip burada bırakırdım. Bugün altı- dan evvel idarehaneden çıktığınız cihetle, otomobilinizi bulamadınız. Bu hadiseden beni mazur görü- nüz, demiş, gazeteci de bu izahatı haklı görerek karakola gitmekten vazgeçmiştir. Ispanyol kral taraftarlarının nefyi Madrit, 31 (A.A. ) — Bahriye nazırı, Espana ismindeki nakliye gemisinin harekete amade oldu- ğunu beyan etmiştir. Bu gemi 246 menfi götürebilir, fakat bu menfilerin miktarı ve hareket tarihleri henüz malüm değildir. Geminin inzibat işleri, kaptana ve 40 gemiciye tevdi edilecektir. Canaleyas okravezörü, seyahati müddetince (Espanaya refakat edecektir. Sanayı mütehassıslarının seyahati Denizli, 31 (A.A.) — Türk ve sovyet sanayi mütehassısları daha esaslı tetkik yapmak üzere Deniz- lideki ikametlerini temdit etmiş- lerdir. Mütehassıslar dün ve bugün şehir civarındaki su kuvvetleriyle arazinin kabiliyetini, Acıpayan ve Derves kazalarındaki el tezgâh- larını tetkik etmişlerdir. Güretkârane bir hırsızlık Paris, 31 (A.A. ) — Evvelki gece, bir takım şerirler, çekiçle bir cevahirci dükkânının vitrinini kırmışlar ve 25,000 frank kıyme- tinde mücevher gasbetmişlerdir. EMLÂK SAHİPLERİ! Kira kontratları tecdit zamanı yaklaşıyor | Kiracılarla münakaşa ve pazarlık her vakit müşkil ise de bu sene ahval dolayı- sile daha güç olacaktır. Bu nahoş münakaşalardan kurtulmak isterseniz EMLÂKiNİZiN iDARESİNİ Bahçekapı Taşhan No. 20-21 - 22de mukim UMUM EMLÂK ACENTESİNE TEVDİ EDİNİZ! TELEFON 20307 mızdan mabaat J Miralaylığa terfi edenler: Halit (Eyüp) Mehmet (Istanbul) beyler. Kaymakamlığa terfi edenler: Hüsnü(Kastamonu), Raif(Samatya) Kemal (Selânik), Hilmi (Çemişke- zek), Hakkı(Erzurum), Sıtkı (Siirt) Riza (Erzincan), Süreyya (Selânik) Mahir (Kırklareli), Riza (Siirt) Suphi (Köprülü), Mehmet (Tırvana) beyler, Binbaşılığa terfi edenler; Ibra- him (Edirne, Emir (Erzurum) Ziya (Amasya), Macit (Bursa), Mesut (Diyarbekir), Ali (Rados), Riza (Kastamonu), Tevfik (Samatya), Sadık (Şam), Salâhaddin (Işkodra) Tevfik (o (Tarabulus), Mustafa Dağıstan), (Kadri Ağaçkahan), (Fehmi Edirne), (Basri Üsküdar), (Hakkı Edirne), (Mustafa Dağıs- tan), (Şerif Van), (Nureddin Geli- bolu), (Sabri Manastır), (Hasip Erzurum), (Ali Şumnu), (Halit Istanbul), (Mitakt Diyarıbekir), (Ülvi Istanbul), (Cevdet Midilli), (Raşit Yanya), (Remzi Şumnu), (Fahreddin Cerrahpaşa), (Edip Manastır), (Hakkı Süleymaniye), (Hakkı Kayseri), (Rüştü Üsküp), (Ömer Serfiçe), (Nusret Dırama), (Muzaffer Istanbul), (Rifat Bursa), (Hüsameddin Yanya), (Hilmi Selâ- nik), (Zeki Istanbul), (Rifat Istan- bul. Rifat (Istanbul), Sadık (Bursa), Hulüsi (Çeşme), Mehmet (Beşiktaş) Idris (Işkodra) Şükrü (Erzincan), Bürhaneddin (Rados), Zeki (Ke- maliye), Kenan (Edirne), Fabri (Sivas), Şükrü (Istanbul, Emin (Manastır), Kâzım (Sıvas), Şükrü (Nevrekop), Tevit (Erzincan), Bekir (Bursa), Ali (Biga), Cezmi (Üsküp), Hüsnü (Urfa) Suphi (Kilis), Fabri (Erzurum), Kâni (Şibinkarahisar), Muhtar (Istanbul), Recep (Selânik), Mail (Karaahmet) Şefik (Mecdel), Yusuf (Erzincan), Besim (Harput), Behzat (Erzurum), Hilmi (Diyarıbekir), Cemal (Dari- dere), Bahaeddin (Bursa), Vehap (Erzurum), Münir (Frzincan), Vasıf (Menlik), Hıfzı (Istanbul), Emin (Bursa), Nazım (Istanbul) Vehbi (Adana), Haydar (Istanbul), Hi- dayet (Harput), Kiyaseddin (Ko- zan), Sıtkı (Ayasofya), Sabri (Di- yarbekir), Rüstem (Gümülcüne), Hıfzı (Istanbul), Şefih (Tırnava), Nuri (Beşiktaş), Sırrı (Selânik), Remzi (Tarsus), Etem (Kergük), Tevfik (Sıvas), Nazmi (Kayseri), Nureddin (Balıkesir), Ferdi (Üskü- dar), Ferit (Gümüşhane), Kemal ( Beşiktaş ) Cemal (Beşiktaş ), Reşat (Istanbul), Mazlüm (Ala- sonya), Rasim (Girit), Kâzım (Van ), Emin ( Harput), Nibat (izmir). Rıza ( Sultanahmet), Şevki (Kırşehir), Faik (Edirne), Şerafeddin (Beşiktaş), Hüsnü (Is- tanbul), Hakkı (Boyabat) beyler. Yüzbaşılığa terfi edenler: Lütfi (Gedikpaşa), Tevfik (Afyon), De- mirhan (Kafkasya), Vehbi (Istan- bul), Ibrahim (Erzurum), Ali (Gi- rit), Abdülkadir (Kadıköy), Şera- feddin (Feriköy), Ahmet (Gizre), Avni (Varna), Bürhaneddin (Cer- rahpaşa), Raşit) (Kastamonu), Ali (Edirne), Ahmet (Halep) beyler. Mülâzım evvel olanlar: Nu- reddin (Kadıköy), Memduh (Er- zurum), Orhan (Erzincan), Abidin (Bursa), Hayreddin (Van), Mekki (Mekke), Abdullah (Gevgili), Sa- lâhaddin (Manastır), Tevfik (Edir- ne), Rıza (Istanbul ), Salâhaddin (Diyarbekir ), Fikret (Istanbul ), “Abdullah ( Hasankale ), Selâmi (Istanbul ), Fuat ( Sıvas), Galip (Erzurum ), Aziz (Istanbul), Sait (İstanbul ), Sadreddin ( Konya ), Muzaffer (Dedeağaç ), . Cevat (Prizren), Selim (Trabzon), Ihsan (Erzincan ), Hasan Kenan (Kadı köy) beyler. Jandarmada terfiler Zafer bayramı münasebetile âlt tasdika arzolunan jandarma terfi listesi, milli iradeye iktiran etmiş- tir. Bu meyanda İzmir mıntakası müfettişi Nuri bey, miralaylıktan livalığa terfi etmiştir. Vilâyetimi- zin jandarma kumandanı Hüsnü bey binbaşılıktan kaymakamlığa terfi etmiştir. Kıymetlir bir amir olan Hüsnü beyi tebrik ederiz. Edirne jandarma kumandanı Etem bey binbaşılıktan kayma- kamlığa, jandarma satın alma komisyonunda binbaşı Muzaffer bey kaymakamlığa terfi etmiş- lerdir. Mıntaka hesap memuru Remzi bey bir derece terfi etmiştir. Mirulaylığa terfi edenler: 259 Fahri, 262 Aziz, 292 Ziya, 612 Kemal beyler. Kaymakamlığa terfi edenler: 733 Nuri, 375 Mustafa, 447 Ke- mal, 312 Yusuf, 249 Bedii, 448 Ibrahim Etem, 677 Hüsnü, 600 Abdurrahman beyler. Binbaşılığa terfi edenler: 2639 Fettah, 1661 Numan, 1522 Rifat, 1603 Sait, 1313 Sami, 1251 Mustafa, 1282 Ismail Hakkı, 1573 Ziya, 1561 Şevki, 1564 Hasan Tahsin, 2342 Asım, 1171 Cemil, 1653 Cevat, 1632 Kadri, 1645 Kerim, 1648 Refik, 1638 Feyzul- lah, 1662 Şevket, 1650 Hüseyin Avni, 1622 Mustafa Kemal, 1629 Ali Nebil, 1620 Recep, 1641 Bür- haneddin, 1329 Abdülkadir, 1249 Ibrahim. 1284 Şükrü 2648 Irfan 1326 Arif, 1519 Muhmut 9638 Beyler. Yüzbaşılığa terfi edenler: 3099 Hakkı, 3280 Zeki, 3378 Nizamet- tin 3382 Sakıp 3377 Sırrı, 3260 Ali Kemal, 3372 Bürhaneddin 319 Cevdet, 3381 Nail, 3391 Nuri Beyler. Birinci mülâzimliğe terfi eden- ler: 3504 Hayri, 3589 Rıfkı, 3584 Ibrabim Etem. 3583 Ziyaeddin 3598 Raşit, 3541 Naci Beyler. Tramvayların * ön sahanlığı Tramvayların ön sahanlığında durmak yasaktır, burada yalnız üniformalı zabitler ve pascsu olan- lar durabilir. Fakat bu yasağa riayet edilmez ve riayet etmeğe imkân da yoktur. Yalnız vakit vakit zabıtai belediye memurları bir ve ya iki gün memnuiyeti tatbik ederler, o zamanda ön sahanlıkta kimsenin durmasına müsaade etmezler. Evvelki salı günü saat sekizde Çarşıkapıdan tramvaya binen bir paso hamili bu suretle içeriye girmeğe icbar edilmiştir. Bu gibi ifrat ve tefritlerden sakınmak en muvafık harekettir. ödemişte bir orta ve 40 ilkmektep açılıyor Ödemişte de bir ortamektep açılacaktır. Eski yatı mektebi binası, Ortamektep ittihaz edile- cektir. Mektebin kadrosu beklen- mektedir. Muamelesi ikmal edil- miştir. Bu sene Ödemişte 40 ilkmektep terbiye ve tedris alemimize kapı- larını açmaktadır. Alman milli müdafaa nazırı hasta Berlin, 31 (Hususi) — İsviçre telgraf ajansının beyanına göre alman milli müdafaa nazırı ceneral Schleicher karaciğerinden rahatsız olduğundan bir müddet için izin almıştır.