6 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

6 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

ie Sahife 10 Kastamonu mektupları Kastamonuda cuma eğlencesi taammüm etti Cuma günleri şehir civarındaki mesirelere umumi bir akın var a iz : ö Kastamonunun izbeli Kastamonu, 29 (Hususi) — Bu mektubumla, size, Kastamonunun cuma günleri nasıl eğlendiğini yazmak istiyorum. Dışarıları bil- mem amma, bizim Kastamonuda, cuma eğlenceleri, cuma tatili hak- kındaki kanunun tatbik edilmeğe başlandığı zamandanberi devam etmekte ve tam manasile herkes, cumanın tadını, çıkarmaktadır. Şimdi mevsim yaz olduğu için, eğlentiler de mevsime göre yapıl- maktadır. (o Ortalıktaki sıcaktan kunaltıdan biran olsun ferahlan- mak, şimdi heryerde olduğu gibi bizim Kastamonuda da; ihtiyaç halindedir. Perşembe günü oldu mu, Kas- tamonunun ve Kastamonuda otu- ranlar çebrelerinde beliren istif- hamlar derhal çözülmeğe başlıyor. Herkes, tanıdık, bildik, birbirle- rine soruyorlar: — Yarın mereye nasıl eğleneceğiz?.. Karşılıklı iki yüksek dağ arasına sıkışmış şehir içinde, yüksek sırt- lar üzerinde sivrilmiş ve sarıya kaçmış soluk mezar taşlarını sey- rede ede içini keder kaplıyan her Kastamonulu perşembe oldu mu, yorulan dimağının sekiz günlük pasını silmek, mezar taşlarına baka baka, adeta ebe- diyeti kaybedip, o uhrevileşmek tehlikesine maruz kalan gözlerini geniş ufuklara vererek dinlen- dirmek için cumayı, iple değil, “belki, kaılır, kopar da elimizden kaçıverir,, diye adeta kalın zen- cirlerle çekiyor. İşte onun için perşembe oldumu gözlerdeki donukluklar bir gün sonraki geniş ufku, yeşil orman gideceğiz, manzarasını görmüş , ve temiz kır. havasını sanki ta ciğerlerinin içine çekmiş gibi yavaş yavaş silinir ve hazırlıklara başlanır. Kastamoru öyle bir yerdir ki, içinden bir kaç dakikalık bir zaman zarfında ayrıldıktan sonra, ufkunuz derhal genişlemeğe ve gözleriniz bir manzara görmeğe başlar ve Kastamonunun içinden çıktıktan sonra, ber taraf, sizin için bir eğlenti mahalli olabilir. Şehirden yirmi dakikalık mesa- fede ormanlar mevcuttur ve her tarafta, temiz, saf bir akar su, bir pınar bulmak mümkündür. Su başında dikili ve bol gölgeli her ağaç gene bir eğlenti yeri olabilir. Size, bakın, Kastamonunun, umumi eğlenti yerlerinin hususi- yetlerini sayayım : Eğer akşam evinize erken dön- mek ve vesait parası vermiyerek dağından bir manzara ucuzca işi halletmek istiyorsanız Oluk başı sizin için en müsait ve mükemmel bir yerdir. Şehrin hemen üst başındadır. Hacı Ibrahim dağı, Kastamonunun meşhuru âlem bir mesiresidir. Şehre bir saat çeker. Suyu bol, manza- rası mükemmel geniş bir çam ormanıdır. Her cuma muntazam otomobil ve kamyonlar buraya yolcu taşımaktadırlar. Gidenlerin bir çoğu, oradaki koyun sürüle- linden satın alarak (kestikleri kuzular için (kazılmış püryan kuyularından istifade eder. Sadece muhafazası belediyeye ait olan bu güzel ormanda, hiç bir müteşebbis çıkıp ta bazı tertibat almamıştır. Gidenler, her şeylerini temin et- mekle mükelleftirler. Halbuki burada güzel bir kır gazinosu, orta Anadoluda çok taammüm eden çadır kurmak su- retile tesis edilerek aile kampı büyük bir rağbete mazhar ola- bilir. Içinde asırdide çamların bile bu- lunduğu bu güzel koru, Kasta- monu halkının yazın, en güzel bir eğlenti yeridir. Memlekete gelen büyük misafirlere verilecek kır ziyafetleri hep burada verilir ve her misafir bu enfes dağ manza- rasını görmek ve temiz hava almak fırsatını kaybetmemiş olur. Hacı Ibrahim dağı, şehrin garp tarafına düşer. Şehrin cenup tarafındaki belli başlı mesire yerinden birisi de Izbeli dağıdır. Şehre uzaklığı on kilometredir. Buraya rağbet, son senelerde azalmıştır. Sebebi de Hacı Ibrahim dağından uzak ol- masıdır. Fakat buranın manzarası Hacı Ibrahim dağından daha mükemmeldir. Bir dafa arka tara- fında bütün heybetile duran bir Ilgaz vardır. Ön tarafı, 30-40 ki- lometre uzayan geniş bir ovadır. Orman da artık arka tarafta llgazlara kadar uzayıp gitmekte- dir. Bu sene, eğlenti yerleri arasına bir de Ilgaz, ilâve edilmiştir. Key- fini, zevkini biraz fazlaca düşünen ve az çok da cüzdanları şişkin olanlar, sabahleyin erkenden atla- dıkları kamyonları ile 40 kilometr uzakta olan İlgazın ta zirvesine çıkarak yazın kavurucu sıcaklarını, Ilgazın üstünde heran duran kar tanelerile serinletmeğe muvaffak olmaktadırlar. Otomobil parasından kaçınmıyan her Kastamonulu için Ocumayı para Ilgazda geçirmek, elbette çok güzel bir iştir. Şehirden götürülen şişeleri, karlı sularda soğutmak, yemişleri, üzüm- leri, o sular içinde ıslatmak, taze ve temiz çam kokuları içinde, çam ağacına takılmış bütün ku- zuyu gene çam odunlarının yanmış kömürleri üzerinde pişirmek ve yüzlerce kilo metroluk mesafelere hükmeder gibi Ilgazların şahi- kasından etrafı seyretmek herhalde kaçırılacak (fırsatlardan değildir. Otomobil ücreti fazla bir yeküna balig olmamaktadır. On kişi bir olupta bir otomobil tutmak ister- seniz, İlgaza götürüp getirmek şartile 12 liraya yani adam başına 120 kuruşa bu işi pek âlâ yapabi- lirsiniz. Ecevidden bahsetmeğe lüzum yok. Orada istirahat esbabı az çok temin edildiği ve birkaç gün, on gün, yirmi gün kalmak imkân dahilinde bulunduğu için Kasta- monudan cumaları oraya giden yoktur. Birkaç gün istirahat ve orman havası almak isteyenler için Ecevidden daha müsait bir yer mevcut değildir. Şehre yakın ve gene meşhuru âlem olan mesireler arasında Beypınarı, Subaşı köyü, Yalnız köy, Sulu ceviz, Şeker köprüsü, Suluk mesirelerinin isimlerini de sayabilirim. Buralarin da kendi- lerine göre güzellikleri ve hoşa giden hususiyetleri vardır. Bugün bu mesirelerin mevcu- diyeti, Kastamonuda, cuma oldu mu,ne fazla adam, ne fazla otomobil ve at araba bıramaktadır. Hülâsa, diyebilirim ki, Kasta- monulular, cumaları eğlenmesinin usulünü yavaş yavaş öğrenmişler- dir ve açık olarak ta diyebilirim ki, bu eğlenti onların tabii bir hakkıdır. Kimsenin de bir şey demeğe hakkı yoktur. * » Aly YU GYA gile iy sarruf. Dirlük senlik kaynagı gün birz bürülkürümiz! Maarif vekâletinden: Keşif bedeli 29986 lira olan Gazi Muallim mektebi umumi tamiratı 29/8/932 tarihinden 18/9/932 tarihine kadar 20 gün müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya vazedilmiştir. Münakasaya ancak ehliyeti fenniyeleri Maarif vekâleti fen heyetinin tahti tasdikinde olan talipler iştirak edebileceklerdir. Büyük inşaatı bilfiil idare etmemiş müteahhit, mimar ve mühen- disler münakasaya kabul edilmiyeceklerdir. Münakasaya müteallik evrak her gün öğleden sonra Vekâlet inşaat dairesinden tedarik deilebilir. İhale 18/9/932 tarihine müsadif pazar günü saat 15 te icra edile- ceğinden taliplerin aynı gün ve saatta müzayede münakasa ve ihalât kanununa göre tanzim edecekleri teklif mektuplarının inşaat komis- yonu riyasetine tevdi edeceklerdir. Hayvan besleyenlere lâzım kitaplar: Cafer Fahri beyin eserleri Kuruş Yeni Tavukçuluk —00 Av ve salon köpekleri 50 Keçi beslemek usulü s0 Tavuklara çok yumurtlamak için ne yedirmelidir ? 10 (Bu eserler eski harflerle »asılmıştır| Nasıl tavukçuluk yapmalıdır ? 25 “Mufassal Yeni Tavukçuluk,, kitabını okuyanlar, bir tavuktan senede 250 yumurta alırlar. Tevzi merkezi: Çifçi Kütüphanesi Yüksek Mühendis mektebi kayıt kabul muamelesi; Yüksek Mühendis mektebinin 932-933 tedris senesi kaydı kabul muamelesine 1/Eylül/932 perşembe günü saat 9 dan 22/Eylül/932 perşembe günü saat 16 ya kadar cumadan maada her gün saat 9 ile 16 arasında Dolmabahçede Gümüşsuyunda mektep binasında devam edileceği alâkadaranın malümu olmak üzere ilân olunur. Maarif Vekâletinden: Bütün resmi ve hususi Türk lise ve Ortamekteplerile muallim mekteplerinin de Eylülün 17 nci cumartesi günü tedrisata başlana- cağı ilân olunur.