6 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

>“ € JA Hz. Gazi Hz. dün Dolmabahçe- den Şişliye kadar bir tenezzüh yapmışlar ve bu arada İpekiş | mağazasını ziyaret etmişlerdir. Gazi Hz. burada muhtelif kumaşları tetkik ve bir müd- det istirahat ettikten sonra verilen izahattan memnun ola- rak Ipekişi terketmişlerdir. Başvekil Ismet paşa ve ha- |) riciye vekili Tevfik Rüştü bey f dün Gazi Hz.ni ziyaret etmiş- lerdir. Harici ticaretimiz (Baş tarafı birinci sahifede ) mahalli de mevcut değildir. Bor- sada vesika üzerine (muamele yapılması akla gelebilir, fakat bunun bir çok mahzurları vardır. Piyasada, yeni kararnamenin Avrupada bir intizar veziyeti uyandırdığından, şimdiye kadar kolayca satılan bir: kısım malları- mız için bile alıcı çıkmadığından bahsolunmaktadır. Bu vaziyet hükümetin nazarı dik'catini celbetmiştir. Başvekil Ismet paşa bu hususta tetkikat yapmaktadır. Başvekilimiz yakında Ankaraya gidecek ve meselenin esaslı bir surette halli için tedbir- ler alınacaktır. Siirt mebusu Mahmut bey Milliyette neşrettiği bir makalede bu vaziyetten bahsederken diyor ki: “Anlaşılıyor ki mesele ve mevzuu esaslı bir tetkik ister. İsmet paşa gibi, yalnız memleketin ve halkın refah ve menfaati için çalışan bir devlet adamı elbette bu tetkiki oyapacak ve hükmünü verecektir. O halde bedbin olmağa lüzum — yoktur. Piyasayı ve muhiti kap- lyan tereddüdü izale etmek basit bir karar meselesidir. Ha- yatında çok büyük kararlar vermiş ve tatbik etmiş olan başvekilimiz için mesele o kadar karışık ve müşkül olmaz. Vatan- daşlarımız vaziyete vuzuh verecek olan yarını beklemelidirler. ,, Sanayi erbabı başvekili ziyaret edecek Sanayi erbabı dün gene sanayi birliğinde Grimm. Dünkü içtimada, hariçten mevadı ipti- daiye celbindeki müşküât mevzu- bahs olmuştur. Fabrikatörler bu münasebetle başvekil Ismet paşa hazretlerinden randevu istemişlerdir. 15 kişilik bir heyet başvekil paşayı ziyaret edecektir. Türk ormancılar cemiyeti reisliği Bolu mebusu Ismail Hakkı beyden aldığımız mektupta Türk ormancılar cemiyeti reisliğinden istifa ettiği ve bu cemiyetle alâ- kası olmadığının derci bildiril- mektedir. Elim bir zıya Cidde maslahatgüzarımız irtihal etti Hizaz maslahatgüzarımız Lüt- fullah beyin Cidde'de giderken Sovyet (Türkmen) vapurunda ağus- tosun otuzuncu günü Cidde açık- larında sektei kalpten vefat ettiği teessürle haber alınmıştır. Hicaz hükümeti keyfiyeti hariciye vekâ- letine telgrafla bildirmiş ve taziyet etmiştir. Cesedin tabnit' edilerek Türki- yeye getirilmesine imkân görüle- mediğinden merhum orada mera- simi mahsusa ile defnedilmiştir. Biraderi muhtelit mübadele komis- yonu memurlarından Saffet beye beyanı taziyet ederiz. Berlin, 5 (Hususi) — Dün eski askerler tarafından yapılan geçit resmi bütün Almanyada büyük bir alâka uyandırmıştır. Senelerdenberi bu tarzda me- rasim yapılmadığı için balk bu tezahürü memnuniyetle karşıla- mıştır. Yalnız sosyalistlerle komünistler memnun değillerdir. Komünistler, asker elbisesile geçit resminden Yunan intihabı Venizelos ile Mihalakopulosun nutukları Atina, 5 (A.A.) — M. Venize- los bir nutkunda fırkasının rejim meselesi hakkındaki noktai naza- rını izah ederek demiştir ki: “M. Çaldaris teklif ettiğim 10 senelik mütarekeyi maatteessüf kabul etmemiştir. Yunan milleti, yüzünden büyük acılar ve felâket- ler çektiği bir ailenin Yunanistana bir daha avdetine müsaade edemez. Atina,5 (A.A.) — Hariciye na- zarı M. Mihalakopulos Kalavritada söylediği bir nutukta hükümetin takip ettiği harici siyaset ile Yunanistana (o beynelmilel (o bir sükün temin etmiş olduğunu ve bu sayede ordu ve donanma tahsisatının büyük kısmını müsmir mesaiye sarfetmekte ve askerlik müddetini de bir seneye indirmeğe imkân bulunduğunu söylemiştir. Maarif vekili Afyonkarahisarda - Afyonkarahisar, 5 (A. A.) — Maarif vekili Esat beyfendi, refa- katlerindeki zevatla birlikte bu sabah şehrimizi teşrif buyurmuş ve vali beyle kumandan paşa tarafından istikbal edilmişlerdir. Vekil bey, resmi ziyaretleri yap- tıktan sonra liseyi gezmiş ve ihtiyaçları (o tetkik (etmişlerdir. Öğleden sonra ilk mektep ve tarihi âsarı gezmiş ve muallimlerle terbiyevi ve mesleki bir hasbu- halde bulunmuştur. Vekil bey, yarın sabah ekspresle Ankaraya avdet buyura« avdet buyuracaklardır.. > Esrarkeşler Sirkecide yedi kişi tevkif edildi Eminönü polis merkezi gece Sirkecide bir meydana çıkarmıştır. Sirkecide bir kahveye bir müd- dettenberi polisin şüphe ettiği bazı kimseler girip çıkmaya başlamış- lar ve zabıta burasını tarassut altına almıştır. Dün gece aynı adamlar kah- veye girip oturduktan bir müddet sonra devriyeler gelerek âni bir araştırma yapmışlardır. Kahvede 7 kişi esrar ve heroin çekerlerken yakalanmışlardır. Bunlar arasında kahve sahibi de dahildir. Kahvede paketlere sarılı bir çok esrar ve keroin bulunmuştur. Bunlar müsadere edilmiştir. Esrarkeşler ve kahveci adliyeye verileceklerdir. Macar dilencileri Budapeşte 5 — Macaristanda 200 bin dilenci bulunduğu anla- şılmıştır. e Budapeşte belediyesi dün esrarhane dilencileri kontrol etmek maksa- dile yeni bazı tedbirler alacaktır. Akşam evlerine İiekte ilen bizi © olan bazı eski askerlere taarruz etmişler, bunlar- dan bir kaçını yaralamışlardır. Berlin 6 (A. A.) Wolff, ajansından: Gazeteler, dün 160 bin asker ve efrat tarafından Ber- linin Tempelhoff tayyare meyda- nında yapılmış olan çelik miğferliler birliğinin büyük geçit resmini tam bir sükün ve intizam içinde icra edilmiş — hususuna nazarı Kun Almanyada yeni bir kararname çıktı Berlin 5 ( Hususi ) — Alman iktisadiyatını ıslah için Reisi- cumhurun imzasile yeni bir kararname neşredilmiştir. Ka- rarname mucibince arazi mah- sulâtının oOAlmanyaya (ithali kontenjan usulüne tabi tutula- caktır. Yeni fabrikalar Iki büyük ük fabrika i için 3 merkez intihap edildi Konya 5 (A. A.) — Türk ve Rus sanayi mütehasslarından mü- rekkep tetkik heyeti, dün otomo- bille Akşehirden şehrimize gek miştir. Heyete riyaset eden sanayi umumi müdürü Şerif bey, tetkik seyahatleri hakkında şu izahatı vermiştir : — Heyetimizin tetkikatında başlıca pamuk sanayii mevzuu bahistir. Bununla beraber iktisat vekâletine mensup olan türk mütehassısları memleketimizde umumiyetle sa- nayiin inkişafını alâkadar eden şaraiti de tetkik etmektedir. Ke- ten ve şeker sanayii için Rusya- dan üç mütehassıs daha istedik. Eskişehir, Izmir, Kütahya, Saray- köy, Denizli, Burdur, Isparta, Yalvaç ve daha bazı şehirlerde tetkikat yaparak Akşehirden Kon- yaya geldik. Halkımızda sanayie ve fabrikalara karşı gördüğüm alâkayı, terakki ve intibah eser- lerini iftiharla kaydederim. Gezdiğimiz şehirlerin O hemen hepsi sanayi ve fabrika istiyorlar. Birçoklarının sınai teşebbüslere ciddi ihtiyaçları * vardır. Bununla beraber tesisatı sınaiyenin en münasip yerlere yapılması mec- buriyeti mevcuttur. Kurulacak altı fabrikadan iki büyü için üç merkez intihap ettik. Bunlar; Eskişehir, Konya ve Kayseri vilâyetleridir. Tetkika- tımızı ikmal ettikten sonra bunlar- dan fabrikaya en müsait olanı intihap edilecektir. Memleketimizde dokuma sa- nayii için merkezler de yapa- cağız. Tesisat sayesinde dokuma- cılığı da ıslah edeceğiz. ,, 41 derece Halk sokakta yarı çıplak dolaşıyor Halep, 5 — Son önlerde Ha- lepte müthiş Ki hüküm sür- meğe başlamıştır. Gölgede hara- ret 4l dereceye kadar yükselmiş ve sıcaktan sokaklarda bayılanlar olmuştur. Halk caddelerde yarı bir halde dolaşmaktadır. çıplak a ar ŞAMAMA TAPE Bu Sabahki Telgraflar | Almanya heyecan içinde / Berlin civarındaki büyük geçit resmi almanlar arasında meserret uyandırdı dikkatini celbediyorlar. Berlin, 6 (A.A.) — Wolf ajan- sından: Başvekil, dün Çelik Miğferliler birliği idare heyetini ve aynı birliğe mensup bazı âzayı kabul eylemiştir. Avusturya faşistleri Viyana 5 — Avusturya faşist- leri 17 eylülde büyük bir. içtima yapacaklardır. Bu içtimada Hitlerin bir nutuk irat etmesi muhtemeldir. Iki yangın Alevler arasında kalan iki kişi güç kurtarıldı Dün gece Beyoğlunda ve Be- bekte iki yangın olmuştur. 1 — Beyoğlunda yeni Çarşıda madam Maryam tarafından daire- ler halinde kiraya verilmekte olan ve içinde Mehmet çavuş, Sabri efendi, Berber, Ali efendi, Barba Yani ve matmazel Eleni isimlerinde beş aile oturan dört : katlı büyük evden yangın çıkmıştır. Yangın gece saat beşe çeyrek kala evin üçüncü katı ile dördüncü katı arasından çıkmış ve bu sırada , herkes uykuda o bulunduğundan | alevler be iki katı tamamen sar- mıştır. | Bu esnada evdekiler uyanmışlar ' ve alt kattakiler derhal itfaiyeye " haber vermişlerdir. Itfaiye yetişinceye kadar ateş büsbütün genişlemiştir. İ Tutuşan katlarda oturmakta olan iki erkekle bir kadın alevler arasından çıkamamışlar ve feryat i ederek istimdada başlamışlardır. Itfaiyenin gayreti neticesinde bunlar yanmak üzere iken müş- külâtla kurtarılmışlardır. Evin üçüncü ve dördüncü kat- ları kâmilen yandıktan sonra ateş söndürülmüştür. Bu katlarda bulunan eşyalar da temamile yanmıştır. Yangın hakkında tahkikat de- vam ediyor. 2 — Bebekte Berki efendi is- minde birinin evinden yangın çık- mışsa da tevessüüne meydan ve- rilmeden söndürülmüştür. Bu yangının çamaşırcı kadın tarafından yakılan osemaverden çıktığı anlaşılmıştır. Zorla güzellik! Bir genç, kendisine yüz vermiyen bir kadını yaraladı Lütfiye hanım isminde 30 yaş- larında bir kadın dün gece Alemdarda Çatal çeşme sokağın- dan geçerken Kahraman isminde bir adam önüne çıkarak kadına sarkıntılık etmek istemiştir. Lütfiye hanım bu tecavüz kar- şısında bağırarak Kahramanı kov- mağa ve kendisi) kaçmağa çalış- mışsa da Kahraman önüne geçe- rek kadıncağızı yakalamıştır. Lütfiye hanımın tekrar bağır- ması üzerine Kahraman belinden bir kama çıkararak Lütfiye hanı- mın sol kolunu parçalamış ve muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Kadının feryadına polisler ye- tişmişlerdir. Bu sırada Kahraman elindeki kamayı atıp kaçmak istemişse de yakalanmıştır. Kah- ramanın üzerinde kamadan başka bir de tabarca bulunmuştur. Mecruh Lütfiye hanım bhasta- neye kaldırılmıştır. yaz 6 Eylül 1932 . Petrol fiatleri Ihtikâr komisyonu cevap Vilâyetteki | ihtikâr komisyonu petrol ihtikârını tetkik etmekte- dir. Komisyon sanayi müdüriye- tinden bu hususa dair bazı sualler sormuştur, henüz bu suallere ce- vap verilememiştir. Aldığımız malümata göre petrol ve benzin Anadoluda daha ziyade pahalıdır. Bursa, Balıkesir ve Kütahya taraflarında (otomobil seyahati yapan bir yolcu, benzin ihtikârı hakkında, bir muharriri- mize şu şayanı dikkat malümatı vermiştir: — Küthya - Tavşanli arasında otomobille gidiyordum. Tavşanlıya vardığımız zaman benzin tüken- mişti, şoförümüz, burada tenekesi 5 liraya kadar benzin almıştır. Istanbulda çift tenekesi 800 kuruş olan benzinin burada bir lira fazla satılmasına pek hayret etmedim. Çünkü buraya yalnız bir kumpânya mal gönderiyormuş, kumpanyalar (oarasındaki ( itilâf mucibince, bu civarda başka bir kumpanya, mal satamazmış.. Diğer bir şoför, bizim beş liraya bir teneke benzini gayet ucuza aldığımızı söyledi. Bu taraflarda Dursunbey diye bir kaza merkezi vardır. Şoför Dursun bey de 6 liraya kadar benzin aldığını anlattı. Ben Anadoluda benzin fiatlerini tahkike ( gitmemiştim. Tesadüfi olarak bir iki şoförden pahalı benzin satıldığını (işittim. Bu mesele etrafında ciddi bir tet- kik yapılırsa, Anadoluda petrol ve benzinin pek fahiş fiatle satıl- dığı daha iyi anlaşılır. Benzin fiatinin artması Anado- nakliye şaraitini tazyik i etmektedir. İ Şehirler arasındaki otobüs ve i otomobil tarifeleri de artmıştır. | Diger taraftan, kamyonların da i pahalı eşya taşıması, eşya fiatle- rıne tesir etmektedir. Benzin fiati biraz daha yük- | selirse . şoförler , otomobil | ve kamyonlarını. işletmiyecekler- dir. Bunu, yollarda görüştüğüm şoförlerden bir kaç det dinledim, hakları vardır. Tapu umumi müdürünün Çankırıda tetkikatı Çankırı 5 (A.A.) — Çankırıda yapılacak kadastro hakkında tet- kikatta bulunmak üzere Tapu umumi müdürü refakatinde Kadas- tro müdürlüğü fen memurları olduğu halde dün Çankırıya gel- diler. Tapu sicillerinin yeni yazı- lara çevirilmesine başlanmaktadır. Çekoslovakya tütün alıyor Izmir, 4 (A.A.) — Çekoslo- vakya hükümetinin bu sene zar- fında Ege, Samsun mübayaa mın- takalarından iki milyon kilo tütün alacağı takakkuk (o etmiştir. Bu iki milyonun yarım milyon kilosu 930 ve bir buçuk milyon kilosu da 931 senesi rakoltesi malların- dan olacaktır. Mübayaa için heyet gel- miyecek buradan yapılacak tek liflerle icra edilecektir. Mudurnuda et çok ucuz Mudurnu, 1 (Hustsi) — Burada 100-150 kuruşa kadar koyun satılmağa başlamıştır. Etin okkası 15 kuruşa düşmüştür. Davar sa- hipleri bu ucuzluktan çok müte- essirdir. Bu vaziyet davarcılığımız için ciddi bir tehlike teşkil ets mektedir. Yeni Zelandada nehirler taştı Wellington ( Yenizeland ), 5 (A.A.) — Wairarpa mıntakasında ahiren vukua gelen feyezanlar neticesinde 10 bin hayvan ve bils hassa koyun ve kuzu telef ok muştur. My