6 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Kavun kabuldari Bunlardan nefis reçel ve turşu yepilabilir Yazın en güzel meyvalarından biri de kavun karpuzdur. Kavu- nun içini yedikten sonra kabuk- larından da kış için istifade et- mek mümkündür. Kavun kabuklarmdan gayet nefis turşu ve reçel yapılmaktadır. Kavun reçeli şöyle yapılır: Kavun kabuklarının dış taraf- larını keskin bir bıçakla ayıkla- malı. Bir parmak kalınlığındaki kabuk içini dört köşe olarak küçük parçalara taksim etmeli. Hazırlanan bu parçaları tartmalı aynı miktar şekeri az su ile ateşe koymalı. Şeker şerbet haline gelince, kavunun miktarına göre yarım, bir yahut iki limon sıkmalı ve kavun parçalarını şe- ker içerisine atmalı. Kavun par- çaları şeffaflanınca reçel olmuş- tur. Rendelenmiş limon kabuğu, yahut vanilya da kanulabilir. Kavun turşusu da şöyle yapılır: Kavun kabuklarının sert kısmını keskin bıçakla ayıklamalı. Dört köşe, müstatil, ya müselles şek- linde kestikten sonra temiz bir porselen kap içerisine tuzlıyarak koymalı. Kavun kabukları on iki saat tuz içerisinde kaldıktan sonrâ çıkarmalı, (tuzlarını bir bez ile silmeli, ( Katiyen yıka- mâmalı) ve furşu (O kavano- zuna istif etmeli. Arasına tane halinde kara biber, bir defne yaprağı, arzu edilirse sarmusak ve üstünü örtünceye kadar sirke koymalı, ağzını kapamalı. On beşgün sonra bu sirkeyi süzmeli ve temiz taze . sirke kavanozu doldurmalı. Bir iki gün sonra turşu olmuştur. Eğer kışa saklamak istenilise kavanoz ağzı sıkı kapanarak rutubetsiz ve serin bir yerde muhafaza edilmelidir. Tereyağını uzun müddet muahafaza Fazla miktarda tereyağını uzun müddet taze olarak muhafaza et- mek için porselen bir kap içeri- sine sıkıştırarak koymalı. Üzerini kaynatılmış ve soğumuş tuzlu su ile örtmeli. Her gün bu suyu dökmek ve tazesi ile örtmek lâzımdır. Hazmettirici bir likör Hazmı kolaylaştıran bir likör: Bir şişe iyi beyaz şarap içerisine yirmi parça kesme şeker ile on sekiz tane papatya çiceği atmalı. Bir ay durduktan sonra başka ' bir şişeye süzmeli, yemek üzerine bu likörden küçük bir kadeh fevkalâde iyi gelir. Gildi beyazlatmak için Yazda deniz banyolarına gide- rek yanmak kararmak modası Avrupada geçmek üzredir. Kadın- ların ekseriyeti eski beyaz tenle- rine avdet etmenin caresini arıyor- lar. Bunun için cildi az müddet zar- fında beyazlatan şu mahlüt kul- lanılıyor: Yüz gram gliserin, 100 gram gül suyu, yirmi gram oksi- jenli su. Bir. diş suyu Diş etlerini kuvvetlendiren lez- zeti güzel, serinlik veren bir diş suyu: Yarım Jitre 90 derecelik ispirto içerisine dört gram nane rubu ilâve etmeli. Dişler silinir- ken bir bardak suya bü naneli ispirtodan bir kaç damla koymak kâfidir, Se Yaz aylarında kış modalarını hazırlamak, yeni modeller icat etmek için Parisin bütün büyük terzileri ve şapkacıları çalışırlar. Eylül ayı gelince hazırlanan mo- deller meydana çıkar, ve en fazla rağbet bulan modeller modayı teşkil eder. u sene şapka modelleri ara- sında beğenilen ve kış modasını teşkil edecek olanlar hep küçük şapkalardır. Bunlar fötrden, tri- kodan tüyden, ve bilhassa kadi- feden olacaktır. Kış şapkalarının hususiyeti geçen senekilerden daha fazla yana giyilmesi, fakat saçların o kadar meydanda olmamasıdır. Yeni mo- dellerde saçlar pek az görülmek- EN a Bu senenin şapka modelleri tedir. Giyilecek renklerde yenilik yoktur, çünkü şapka giyilen el- biseye uydurulduğu için elbisenin renginde olmaktadır. Şapkalar en çok kadife ve grogren kurdele ile süslenecektir. Kadifeden yapılan şapkalar. Yatürban (sarık) şeklinde yahut üzeri makine dikişlerile süslenmiş küçük şekilde olacaktır. Beyaz şapkalar fazla rağbet bulmaktadır. Modelleri © görülen (o şapkalar Parisin meşhur 'şapkacılarından (Angnes)in icat ettiği en son moda şepkalardır. I — Siyah topeden küçük bir şapka.. Arkasında zümrüt yeşili kadife kurdelesinden büyük bir fiango ile süslenmiştir. / II — Siyah, gril ve beyaz ipek kadifesinden türban. Bu şapka uçları serbest olduğu için giyil- dikten sonra arzu edilen şekilde başa dolanmaktadır. INI — Kırmızı trikodan, sol tarafı siyah kadife kurdelesi ile süslenmiş şapka. IV — Kahve rengi fötrden- dir. Sol tarafında portakali ve kahve rengi grogren kurdeleden yapılmış kokatrlar vardır. Kokart- ların ortaları delik olduğundan saçları görünmektedir. V — Beyaz kadifeden yapılan bu şapkanın bütün süsünü sıra sıra çekilen makine dikişler teşkil etmektedir. VI — Beyaz ve açık gümüşü tüyden zarif bir şapka. - Kışta vazolar için suni çiçek Kışta çiçek vazolarını süslemek mühim bir meseledir. Kışta çiçek- ler umumiyetle pahalıdır, herkes çiçek alamaz. Halbuki boş çiçek- siz duran bir vazo kadar sakil bir şey tasavvur edilemez. Buna çare olarak vazoları suni çiçeklerle süslemek kabul edil- miştir. Yalnız bir zaman renkli kâğıttan yapılan çiçekler katiyen kullanılmıyor. Suni çiçekler bir çok şeyler- den yapılabilir. Yünden, ekmek içinden boncuktan kurumuş çam kozalaklarından. Bugün çam ko- zalaklarından (yapılanları tarif edeceğim, sırası geldikçe diğerle- rini de anlatırım. Eylül ayı uzun gezintilere en müsait olan mevsimdir. Bir ge- zinti esnasında çam ağaçları altına düşen kozalaklardan bir miktar toplamalı. Bunları gölgeye sererek kurutmalı. Kozalaklar iyi kurursa sert olur. O zaman küçük bir burgu ile dibini del- meli ve | numaralı resimde gö- rüldüğü gibi delikten ince bir tel geçirerek ve bu teli bükerek sap haline getirmeli. Kunduracılarda ve şapkacılarda satılan beyaz vernikten bir şişe alarak Obu kozaların üzerlerine vernik sürmeli ve kurutulmalı. Diğer (o taraftan © vazonuzun büyüklüğüne ve şekline göre birkaç kuru dal intihap etmeli Dallar mümkün olduğu kadar bu- daklı olmalıdır. Her yerde satılan (rafya) ismin- de ki renkli hasırdan birkaç tel keserek verniklenmiş kozalaklar- dan birinin altına koymalı ve ko- zalağı bununla dalın bir yerine yerleştirmeli, kozalağı tel sapı ile daha (o bağlamalı İl numaralı resimde bunun nasıl yapılacagı görülmektedir. Dalın üzerine kozaları fasıla- larla yerleştirerek, güzel bir şekil verdikten sonra bunu vazoya koymalı önceden dal da vernikle- nirse daha güzel olur. Tırnaklar Tırnakları iyi muhafaza için ne yapmalıdır? Bir kadının en fazla itina ede- ceği güzelliklerinden biri de tır- naklarıdır. Güzel beyaz elleri bakımsız tırnaklar nasıl çirkinleş- tirirse, biçimi iyi olmıyan, elleri de itina edilen tırnakları o derece güzelleştirir. Tırnaklarda itina edilecek bir çok cihetler vardır: Iptida el yıkanıp silindikçe daima tırnak diplerindeki derileri arkaya doğru itmek lâzımdır. Sonra geceleri yatarken ince fil dişi, yahut por- takal ağacından yapılmış bir çu- buk ucuna bir pamuk sarmalı vezeline batırak tırnak dibindeki derileri iterek yağlamalı. Sabaha kadar öylece bırakmalı. Bazı tırnaklar zayıf olur çabuk kırılır, gece derilere sürülen vaze- linin buna da faydası vardır. Tırnaklarda görülen beyaz nok- talar ellere cirkinlik verir. Bunları geçirmek için arasıra, iki gram amonyak, altı gram sirke ve dört gram tuzu karıştırarak tırnaklara sürmek çok iyidir. Ellerin güzel görünmesi için tırnaklar badem şeklinde kesil- melidir. Daima aynı uzunlukta kalması için hergün hafifçe tör- pülemek kâfidir. Çok uzun tırnak- lar insana pislik hissi verdiği gibi çok küt kesilen tırnaklar da nazara çirkin görünür. Bazan tırnak kazaen kırılır, yahut derince kesilir. Altından görünen deri fazla hassas olur. Tırnak büyüyünceye kadar parmak bir yere takılınca ağrır. Buna çare olmak üzere kazaya uğrıyan tırnaklı parmağı bir kaç kere ılık, eritilmiş balmumuna sokmaktır. Balmumu soğuyunca tırnak üze- rinde bir kabuk teşkil eder. Tır- nağı büyüyünceye kadar, bu kabuk muhafaza eder. Bazı kimseler tırnaklarına koyu kırmızı cilâi sürerler. Bu rehk cilâ kullanmak hiç te zarif ve kibar bir şey değildi. Insan mümkün olduğu kadar az cilâ kullanmalıdır. Kullandığı zaman da açık pembe renklisi en müna- sibidir. Cila yerine tırnakları parlatmak için şu toz kullanılabilir On gram manyezi, otuz gram toz halinde karmen, beş gram glisesin. Kesilmiş tavukları muhafaza Sıcak havada, kesilmiş tavukları muhafa etmek müşküldür. Fakat tarif edeceğimiz surette bir iki gün muhafaza kabildir. Tavuklar ayıklandıktan sonra temiz bir bezle içini kurulamaâlı, silmeli ve fazlaca miktarda kara biber koymalı. Kafasını çıkar- dıktan sonra serin ve sineklerden muhafazalı bir yere asmalı. Burada bir iki gün durur. Ayaklardaki şişleri indirmek için. Sıcak havalarda ayakların şiştiği çok zaman vakidir. Bu şişleri indirmek için en iyi çare şudur: Bir koltuk üzerine bir kaç yastıle koyduktan sonra, koltuğun önüne yere oturmak ve ayakları koltuk» taki yastıklar üzerine koymak.. Ayaklar vücüttan çok yüksekte oldukları için kan kolaylıkla deveran eder. Günde bir kaç defa beşer dakika olmak üzere bu vaziyette durulursa şişlerden eser kalmaz.