26 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ini an 26 Eylül 1293 Akşam Sahife 3 AKSAMDAN AKŞAMA Türkiye'ye seyyah gelirse niçin gelir? Istanbula seyyah celbile meşgul olanlar indinde | yerleşmiş bir kanmat vardır: Istanbula seyyah celbi için burada eğlence mahalleri tesis etmek, © kumarhaneler, oteller, tiyatrolar açmak, plâjlar, pisinler tesis etmek lâzumdır zannederler. buki bunlar İstanbula seyyah gelbine kâfi değildir. Buraya gelen ecnebi, Istanbula ne eğlenmek, ne kumar oynamak ne kür veya güneş banyosu yap- mak, ne denize girmek ve ne de memlekette turizm yapmak için gelmez. Zira kendi memleketinde bunların, çok daha âlâsı vardır. Barlarda eğlenecek adamlar Parise, kumar oyaıyacaklar Monte Karloya, kür yapacaklar Vişiye, Karlsbada, Mariyenbada, Bad Gastayna, Piştiyana ve dal bunlara benzer bir çok yerlere; plaj sefası yapacaklar da Miya- iye gidemiyorsa Lidoya, Kot- dazüre, diğer Fransa plâjlarma ve daha bilmem (nerelere giderler, otomobille turizm yap- mak istiyenler ise gene Fransaj İsviçreye, Almanyaya, Avustur. yaya, ltalyaya giderler, fakat otomobille Anadoluya gitmezler. Buraya gelecek seyyahlar ancak ve ancak mlizelerimizi, mabetler mizi, asarı atikayı, eski suları, camilerimizi, ve bunlara mümasil asarımızı görmeğe gelirler. Bu muhakkak böyle olmakla bera- ber seyyah celbi ve turizmle alâkadar olanların programlarında bunlara büyük bir ehemmiyet verilmediği gibi bunların tamir, imar ve hüsnü muhafazası için bütçede para da yoktur. Halbuki bizim bu yapacağımız ilk şey, İtalyada, Yunanistanda, Rodosta, Mısırda, Suriyede ve hülâsa dünyanın her tarafında yapıldığı. veçhile mev- cutları mükemmelen büsnü muhafaza olanları da hafriyat yapmak su- retile meydana ihraç etmek, yeni baştan kürmak ve eski halinde gelirmeğe çalışmaktır. Bu me- yanda bunlara müntehi olan yol- ları da bittabi tamir ve ıslah etmek lâzımdır. Yoksa yalnız yol, otel, bar, plâj ve kumarhane yapmak memleketimize seyyah çelbine kâfi deği hususta tamir Niğdeden boya mütehassisi isteniyor 'Niğdede bulunan halı imalat- haneleri, iktisat vekaletinden bir boya mütehassısı istemektedirler, Elyevm Niğdede böyle bir müte- hassıs olmadığı için, B ları, iğ len renk ve evsafta Niğde ticaret odas, Niğde balıcılığı hakkında itine vekâle tine bu yolda bir rapor gönder. miştir. ŞEHİR HABERLERİ Nakil vasıtaları Seyrüsefer talimatnamesi tadil ediliyor Tramvay, otomobil, otobüs, kamyon ve araba gibi kara nak liyat vasıtalarının hareketleri, sey yolcu istiap miktarı, süratleri gibi hareket ve seyrüise- fere ait muamelelerin çok eskiden tanzim edilmiş bir nizamnameye göre tatbik edildiği malümdur. Meselâ alınan tedbirlere rağ- men otomobil otobüs kazalarının önüne geçmek kabil olamıyor; tramvay basamaklarında yolcuların! durması, tramy arkalarına çocuk” | ların asılması gene menedilemiyor. Sonra istasyonlarda tramvay ve otobüslerin duruş ve hareket za- 'manları bir türlü intizama gire“ miyor. Son senelerde, şehir nüfusunun azalmasına rağmen nakliyat vası- taları çoğalmıştır. Belediye seyri sefer işlerini intizama koymak, nakli yapmağa karar vermiştir. Bu hususta tetkikan ilerlemiştir. Yeni seyrüsefer talimatnamesinde bilhassa nakliyat vastalarının yolcu istiap miktarı da tayin edilecektir. Ancak bu talimatname tamamile hazırlanmadan vesaitı nakliye şir- ketlerinin mütalâası da sorulacak- tır. Yeni talimatname de şoförlük şeraiti de gösterilmiş Yumurta ticareti Ispanyanın döviz verme- mesinden müteessir oldu Ispanya bankalarının Türkiyeden| ihraç edilen mallara karşı döviz vermedikleri yazılmıştı. Bu baber, yumurta piyasasına fena tesir icra etmiştir. Esasen yumurta ihracatı diğer senelere nisbetle pek azaldığı için fiatler 25 liraya kadir. düşmüştü. Şim- iye kadar, yumurta. fiatleri hiç bir vakit bu dereceye kadar inmemişti. Fransanın türk yumurtalarına karşı kapılarını kapaması, italya nın türk yumurtalarından fazla gümrük resmi alması, ihracatı Yarı yarıya azaltmıştı. Son zaman- larda, türk yumurtalarının yegâne müşterisi olarak, Ispanya kalmıştı. Ihracat ofisi, Ispanya bankala- rının türk ihracat mallarına karşı aldığı bu vaziyet hakkında ikti vekâletine lâzimgelen malümatı vermiştir. Manifatura Adana tacirleri eski borçlarını ödüyorlar Şehrimiz manifatura piyasasile, Adana piya: ndaki müna- sebetler gittikçe inkişaf etmekte- dir. Bir kaç senedenberi, Adana ithalât piyasası, manifatura tacir- lerine karşı tamamile | kapanmış gibiydi. Yalnız bir manifatura tica- rethanesinin Adana ve havalsinden 600 bin lira alacağı vardı. Pumuk Fintlerinin düşme, pek az para geçmi Adanada manifatur: miş, metice büyük manifatura tacirlerine bağlı olan, Adana manifatura tacirleri, taahhütlerini ifa edememişlerdi. Bir kaç aydanberi Adanada pamuk fiatleri artmış, zürraı eline para geçtiği için Adanada manif: İ tura ticareti tekrar canlanmıştır. Adana ve Mersindeki küçük manifatura tacirleri, Istanbul pi- yasasına olan borçlarını ödemeğe amışla Bir manifatura rinin verdiği malümata göre, Adanada pamuk biraz daha artarsa mi piyasasındaki bubrana mahal kal- mıyacaktır. Tütün satışı Piyasada ehemmiyetli bir faaliyet yoktur Tütün salışlarında ehemmiyetli bir faaliyet yoktur. Çekoslovakya rubunun İzmirdeki mübayaatı evam etmektedir. Bu gurubun türkiyeden tütün satın alma yüzünden memleketimize döviz girmiyecektir. Çek gurubu, iskoda fabrikasının Türkiyede olan alaca öyle bir mahsup yapacaktır. Sanisun mmtakasında Ame, şirketleri tütün satın almak için, zürraa karşı nazlı davranmakta: dırlar. Amerikalılar Bafranın en iyi mallarına karşı taliptirler. Verdikleri fiat te pek aşağıdı Tütün tacirleri, iktisat vekâle- tinin tütün ihracatı hakkında yeni yeni kararlar almasına intizar etmektedir. ABONE ücretleri e SENELİK 1400 2700 Gym GE ikm © a m Yin il Tambi 8 İkindi Akşam Yateı Sr AR si 38 1? O Babıdli civarı Acımusluk sokağı 13 No. Ucuz sigaralar Sarfiyat yüzde on beş kadar arttı Tütün inbisarı tarafından piya» aya, çıkarılmış olan bal ve köylü ralarının sarfiyatı günden güne artmaktadır. Halk son zamanlarda ucuz siyaralara rağbet etmektedi Yenice yüksek neviden olan sigaralar sarfiyatı azalmak- tadır. Ucuz halk ve köylü sigara ları” ağustos ayı zarfında memle- ketin her tarafında satışa çıka- rılmadığı halde umumi satış kile ile *, 15 e yakın bir fazlalık göstermiştir. Eylül ayı zarfında bu fazlalığın daha fazla olacağı tahmin edilmektedi Zeylin sineği esaslı tahribat yapmadı Bu sene, memleketimizin muh- telif mıntakalarında — zeytinlere zeytin sineği denilen haşerat arız olmuştur. Alman haberlere göre, zeytin sineği en ziyade Italyadaki zey- tinleri tahrip etmiştir. Ziraat vekâletinin ziraat müdiriyetlerin- den aldığı haberlere göre, Tür- kiyede zeytin sineği, esaslı bir Surette tahribat yapmamıştır. Iskândaki sulistimal Iskân dairesinde meydana çıka- rılan suiistimal dolayısile tevkif edilen memurlar hakkındaki evrak, beniz adliyeye verilmemiştir. Ev- rak müfettişlikte bulunmaktadır. Yeniden daha bir kaç kişi istic- vap altına alınmışlardır Raşit Rıza Belediyenin emrile temsillerden menedildi Darülbedayi lag temsilletine teşrinievvelin — birinci gününden itibaren başlıyor. Trepebaşı tiyat- rosunun sahnesindeki tamiret da bitmiş, çöken ahşap kısmı beton olarak yeniden inşa edilmiştir. Geçen sene olduğu gibi Raşit Rıza beyin riyasetindeki heyet kışın şehrimizin muhtelif semtle- rinde temsiller verirdi. Fakat bele- diye Raşit Rıza bey trupunun temsiller vermesini menmetmiştir. Bu menin sebebi şudur: Raşit Rıza bey tiyatrosu seyyar olarak temsiller vermiştir. Damgasız bilet kullanarak Da- rülâceze aldatı ile belediye Tes mini henüz vermemiş Raşit Rıza bey tahakkuk eden bu borcu ödemeden temsillerine devam edemiyecektir. (sir sırma İ Saate lüzum yok Iştanbulda bir çok şeylere lüzum yok. Meselâ evlerde saate dairelerde hususi müesseselerde barometroya... Şöyle, sa iken odun- cunun atın., Fiat alçaklığı ve ei derecesini tahmin etmeniz pek âlâ kabildir. Hattâ o derece isabetle tayin edersiniz, en has sas barometro sizin yanınızda solda sıfır kalır. Saatiniz mi yak. Hiç telaş etme- yin. Treninizi vapurunuzu kaçırmaz” sınız. Şöyle başınızı pencereden uzatın eğer da oturan falanca daire müdürü dairesine gitmek üzere evinden çıkmışsa Saat tam on buşukdur. Bütün bunları bilmek için bir parça dikkatli olmak kâfidir. Hem insanın dikkati kuvvetli olunca daha ok şeylerden şehirdeki faa- İiyeti, olan biteni pek lâ tahmin etmek kabildir.. Faraza çeşmelere bakın.. Su tükenmiş mui?. O zaman in ki mutlaka ve mutlaka Tstan- bulda bir süt bolluğu vardır. Eger gazetelerde: “An konsinyasyon,, veya mürsel emrine “a ordre, sevki man mallar... rürseniz. bilin e e lere hitaben mühim bir şey tav- siye ediyor.. Bütün bunlardan başka Kara- köy saati eğer dördü gösteriyorsa bilin ki on ikidir. Eğer Eminönü 12yi gösteriyorsa saatın tam 7 olduğunu anlayabilirsiniz.. Daha bunun gibi bir çok nok- talara karşı gözlerinizi açarsanız ucuz yağların, ucuz balıkların ne hikmetten dolayı ucuz olduğunu anlarsınız. Hikmet Feridan Yarım asırlık hayatı olan Feyziye lisesi etrafında deveran eden şayi ların tahkikine memur mek- pin ak li bea mail beyle görüşmüştür. Sağın isen lal 932 tarihinde tedrisalına mübaşeret eylemiştir. Mektebin bugün 300 talebesi vardır, Muallimleri mem- leketimizin en kuvvetli hocaların dan mürekkeptir. Mektep etrafında deveran eden şayiaların ve bu baptaki neşriya- tın biç bir esasa müstenit olma- dığı ve mektepten menfaatleri kesilen bazı kimselerin bu vadide isnadatta bulunduğu anlaşılmıştır. Memleketimizin o bu kıymetli müessesesinin etrafında deveran eden bu şayialar cidden teessüfe şayandır. Çamaşır suları ve göpler Istanbulun bazı semilerinde evlerden çamaşır, bulaşık suları- nın pencereden, evin kapısından sokağa döküldükleri sokakların kirletildi tedir. Zabıtai belediye memurları bu suretle sokaklara kirli su ve çöp atanlar hakkında zabıt vara- kası tanzim edeceklerdir. (© ve Dört, beş, altı. — Niçin parmağım ağına söküyor Sun Amca bay, burada sünger var! A.B. — Pal tutan parmak yalar dest 1