28 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 28 Eylül 1992 ; Esrarlı bir vaka İ (Bap tarafı birimet sabifede ) beyin ara sira eğlence yerlerinde a alna Montparm- we ve barlarına gitti- ini, ark arka Gale fazla dolaşmadığını söylüyorlar. # Bunlar aynı zamanda eski bah- riye zabitinin çok hesabi olduğunu ve fazla para sarfetmekten çekin diğini de ilâve ediyorlar. ii Yeni miras ” Ahmet Muhtar paşanın oğlu Bedreddin beyin Cannes şelirinde vefatı üzerine serveti annesile kardeşi Mahmut Mubtar paşaya men İsviçre bankalarında, kismen de İngilterede idi. Isviçre banka- larındaki para 80 bin dolar, yani takriben 175 bin lira kadardı. Sait Hikmet bey bu paranın tak- simi için Lozana gidiyordu. Pariste bir noter, Bedreddin beyin mirası olarak, Sait Hikmet beye, zevcesi namına yarım mil- yon frank vermişti. Lozana hareket Sait Hikmet B. fransızca bil- mezdi. Pariste dokuz seneden beri tanıdığı Agamjanian efendi isminde bir dostu vardı. Hemen daima onunla birlikte gezer: Agamjanian efendi aynı zamanda tercümanlık yapardı. Mayısın 19 uncu günü sabahı Sait Hikmet bey, dostu ile birlikte otelden çıkmış ve Cenevreye git- mek istediğini söyliyerek ikinci mevki bir bilet almıştı Sait Hikmet bey, elinde bir küçük çanta ve bir de şemsiye ğu balde hareket etmiştir. İşte o tarihten beri kendisinden haber alınamamıştır. Halbuki on gün sonra Parise döneceğini mek azacağını e m, nam Yapılan tahkikata göre eski bebriye zabiti, Paristen hareket etikten sonra iki saat uzakta Laroche Migennes de trenden inmiş ve istasyon civarında bir gicle giderek bir oda kiralamığı ir mekke çanlar siyesini odada bıraktıktan sonr bir telgraf vermek üzere karşı: daki telgrafhaneye gitmiş, ondan gonra kendisinden haber alınama- Kaşlar, Bir telefon Aradan on beş gün kadar zaman geçtikten sonra bir gün Larochedeki otele Cenevreden şu yolda telefon edilmişti “— Burası Cenevre Türk kon- #oloshanes... Otelinizde bir çanta ve bir şemsiye bırakmış olan Sait Hikmet beyin çantasile şem- siyesini | konsoloshane adresine gönderini Otelin i bu eşyayı gön- dermeğe hazır olduğunu, fakat iptida otel parası olan 20 frangın tesviye edilmesi icap ettiğini söy- lemi Bir kaç gün sonra “ Cenevre Türk baş konsolosluğu , damgalı bir zarf ve zarfın içinde bir mektupla iki adet onar franklık para çıkmıştır. Mektupta çanta ile şemsiyeni Pariste, Sait Hikmet beyin zaman oturduğu Mathurin soka- Hındaki otel adresine gönderilmesi bildiriliyordu, Otelci bunları Pa- riste, gösterilen adrese gönder- miştir. Şayanı dikkat nokta şayanı dikkat noktası şura- sıdu Cenevre türk konsoloshanesin- pen ne büyük telefon edilmiş, ne de böyle bir mektup gönde rilmiştir. Şu halde telefon eden ve konsoloshane başlıklı bir kâğıt üzerine mektup yazan kimdir? Bu noktalar b malüm dir. Cenevre ve Lozan zabıtaları bünları anlamak için tahkikata başlamıştır. Dizer taraftan Laroc- hede de tabkilkat yapılıy or. Evvelki akşam şehrimizde bir zelzele olmuş ve sabi tekrar şiddetli bir sarsı sedilmiştir. Dün de bir hafif olarak zelzele hise Trakyadan alman habere göre zelzele orada daha şiddetli ok muştur. Yunan hududuna yaklaş- tıkça zelzelenin şiddeti artmakta dır. Bundan zelzelenin Yunanistanda vuku bulduğu anlaşılmaktadır. Filhakika aşağıya derceltiğimiz telgraflar zelzelenin e merkezinin Selânik civarında Aynoroz ve Kesendire havalisi olduğu ve bu havali ile bütün Halkidikya gibi inde zelzelenin giddetle his- bildirilmektedir. Zelzeleden bir çok evler yıkık mıştır. Ölenler de yüzden fazladı Maamafih hareketi arzın şiddeti azalmaktadır. Edirne, 27 (Hususi) — Dün gece saat 9 buçukta | hızlıca Atina, 27 (Hususi) — Bugün vilâyetlerden gelen malümat Ve nizelist mebuslarının adedini on beş kişi daha çoğaltmıştır. Yarın da bu miktarın daha ziyade art ması bekleniyor. Bugün başvekil reisicumburla pek mühim bir mülâkatta bulun- muştur. Mülâkat inlihabat İle neticeleri etrafında cereyan eyle- miştir. M. Venizelos kraliyetçilerin vaz- iyeti meselesinde israr eylemiş battı hareketi cumhu- için emniyet bahşolma- dığı söylemiş, halkın arzu ve emeli şekli hükümet meselesinin bir an evvel halli noktasında toplandığını, kraliyetçilerin battı hareketlerini tayin etmeğ, vet edilmeleri lâzım geldiğini ive eylemiştin Ismet paşa Başvekil cenup vilâyetlerini geziyor Antep, 27 (AA.) — Başvekil Ismet paşa hazretleri Kilis yolun- da 30 kilometro mesafeden kar- şılanmışlardır. Şereflerine | öğle ziyafeti verilmiştir. Kilililer teza- hüratından çok mütehassis olan İsmet paşa hazretleri kendilerine Kiliste bir halk evi açılaçağını vadetmişlerdir. Paşa hazretleri dün akşam Antep halk fırkasında 160 kişilik ziyafetinde Muhtar beyin fırka namına söylediği hitabeye çok ihtimaller Ortada birkaç imal vardır: Salt Hikmet — beyin, vücudunu ortadan kaldırmakta — menfaati olan birtakım kimseler tarafından. Yanında daima bulunan 4 ve elmaslasları ele geçirmek için bir tarafından “Yunanistanda zelzele Bir çok evler yıkıldı, 150 kişi öldü 15 köy mahvoldu zelzele olmuştur. On birde bir ve sabaha karşı da iki defa zelzele hissedilmiştir. Bulgaristan yolcularından alınan haberlere göre zelzele orada da bissedilmiştir. Fakat hasar yoktur. Garbi Tarakyada zelzele şi detli olmuş, bazı yerlerde evlerin duvarları çatlamıştır. Mühim tahribat Selânik 27 (A. A.) — Bütün Makedonya 've Trakyada saat 21,23 ve 3 de zelzeler olmuştur. Bu zelzelerin merkezi Halkidikya yarım adası olduğu zanmedilmek- tedir. Ahali büyük bir telâş ve korku içinde kalmıştır. Alınan resmi haberlere nazaran Jeraso, © Meerodes, © Strator Staghira ve Nechori köylerindeki binalar yikılmıştır. Gelen ilk telgraflar 150 kişinin öldüğünü ve yüzlerce yaralı oldu- unu bildirmektedir. “Atina, 27 (A.A) — Halkidya Venizelist mebuslar çoğalıyor - Kraliyetçiler, cumhuriyeti kabul / ettiklerini ilâna davet edilecekler Reisicumhur yarın ( bugün ) M. Çaldarisi nezdine çağırarak M. Venizelosun moktai mazarını anla” tacak ve hattı hareketinin neden ibaret olacağını soracaktır. Atina, 27 (A. A.) — Umumi intibabatın kati neticesi ancak h. belli olacaktır. M. Venizelos Etnos gazetesine beya natında demiştir ki: —Şimdil göre liberaller 100, Çaldarisçiler ise 80 veya 90 mebusluk kazan- mışlardır. Kat'i neticelerden sonra da nasıl olsa liberaller Çaldarisçiler- den fazla mevki kazanmış bulu- macaklardır . Yunan © millet gösterdiği akli ederim, Bu müşahedem ( Yunanistar selimi #amimi bir mukabelede bulunmuş” lardır. Antep 27(A.A.) —Ismet paşa hazretleri gerefine iki gündenberi Halkevinde açılmış olan Antep malları nümune sergisini ziyaret ederek beğenmiş ve muhtelif | mahsul ve sanatlar hakkında ayrı ayrı malümat almışlar ve kumaş- ları seyrederken iki seneye kadar bunların ince ipliklilerini de yapa- cağız demişlerdir. Antep, 27 (A.A.) —İsmetp: hazretleri bugün kaçakçılık işlerile uğraştı, sonra müdafaa harp cep- helerini gezdi. Mebusumuz Şahin bey tarafından şanlı sahneler hakkında tafsilât verdiler. Üçüncüsü bir kadın meselesi £ bulunmasıdır. Eski bahriye bu snretle bir pusuya düşürülmüş olması da muhtemel görülüyor. Dördüncü ihtimal de Sait Hile met beyin bir yerde saklanıp kalmış Bu zat çok si malüm olan neticelere arası tamiratı münakasası müddeti 5 te ihale edilmek üzere temdit edildiği yarımadasında vuku bulan zelzele Stratoniko köyünü harap etmiş- tir. 50 kişi ölmüş ve 100 kadar kimse yaralanmıştır. Jsissos köyünde 100 kadar kimsenin öldüğü ve ağır surette yaralandığı söylenmektedir. 3000 ev yıkılmış Atina, 27 ( Hususi ) — Selânik- ten fena haberler geliyor. Make- donyada ve Garbi Tarakyada gayet şiddetli zelzeleler olmuştar. Fakat zelzeleler en ziyade Hal kidilya yarım adasında daha şid- detli olarak hissedilmiştir.Bu mın- takada on beş köy tamamen he- rap olmuştur. Yüz elli ölü ve 200 yaralı var- dır, Hasara uğrayan ve yıkılan evler 3,000 den fazladır. Hükü- met felâket mahalline (derhal imdat göndermişti. Nazırlar da felâket mahalline gitmeğe hazır- lanıyorlar. Efkâr umumiye, derin bir yeis ve elem içindedir. bakılmasına Atina 27 (A.A.) — Şimdi malüm olan neticeleri mevzuu bahseden matbuat mücadelenin munbasiren Venizelos ile Çaldaris arasında cereyan etmiş olduğunu ve Çaldarisle beraber müşterek beyannameyi imza etmiş olan diğer fırkalara ve bilhassa Kafan- daris ve Papanastasiu fırkalarının hemen hemen silinmiş olduklarını kaydetmektedir. Venizelosun e muhakkak olan muvaffakıyeti bu suretle çok büyük bir ehemmiyet almaktadır. Çaldaris mücadeleye girerken Cumhuriyet — rejimini tanımakta olduğunu ilân etmemiştir. Binaen- cumhu- riyetin Otomobil kazası Bir kişi yaralandı, iki İ otomobil parçalandı Ali isminde bir şoför dün otomo- bille Arnavutköy ceddesinden ge- çerken otomobile son sürati vermiş e ei olan Ali efendi isminde bir ada- ma çarpmıştır. Ali efendi otomo- bilin altında epice sürüklenmiş muhtelif — yerlerinden ağır su rette yaralanmıştır. Şoför Ali bundan — sonra otomobilin hızını kesmemiş bu defa da önde git- mekte olan şoför Lütfinin otomo- ine çarpmıştır. Bilhassa son defa Sait B. daha sinirli ve dalgın görünüyordu. Elsetiyaile -yanlın ayaktan alarak başka * bir odaya girer, buna yakm) yandi Gi ni bu odada bir koltuğa o'ilân edicü saatlerce saleımukeh5 1.633.68-530 23/10/932 tari- eği Iktisat vekili Gazi Hz. tarafından kabul edildi Dün iktisat vekili Celâl bey Ankaradan şehrimize gelmiştir. Celâl bey, Haydarpaşa istasyo- munda İş bankası, iktisat vekâle- tinin şehrimizdeki erkânı v zevat tarafından istikbal edilmiştir. Celâl bey Haydarpaşadan Dol- mabaliçe sarayına gitmiş ve Gazi Hiz. tarafından kabul buyurulmuş- tur. Reisicumhur Hz. iktisat veki- lini yemeğe alıkoymuşlardır. Yemekten sonra Gazi Hz. hu- susi bürolarında Celâl beyi yalnız kabul ederek; bir saat kadar gö- rüşmüşlerdir. Bu mülâkattan sonra Celâl bey kurultay müzakeresini takip etmiştir. Iktisat vekil Istanbulda on gün kadar kalacak, Istanbulda iktisat vekâletine ait müessesatı, fabrika- ları ziyaret edecektir. Celâl beyin bu müddet zarfında ticaret odası âzalarile bir konuşma yapması ihtimali vardır. o Aynı zamanda seyrisefain İdaresini de tetkik ederek ihtiyaçlarile yakın- dan ölâkadar olacaktır. Devletlerle iktisadi müzakerat Ankara, 27 — Bazı devletler atta bulu” mlnasebatımızın. tanzimi hususunda müzakerata girişmek arzusunu izhar etmişlerdir. İktisat vekili Celâl beyin av- detinden sonra müzakerelerin b: ıyacağını, bu müzakerelere Ha ciye vekâleti müsteşarı Num; Rifat beyin de iştirak edeceği haber verilmektedir. Kurultayda 3 mü- him konferans ( Baş tarafı birinci sabifede ) — Summer dili Türkçenin bütün bususiyetlerini muhafaza etmekte- dir. Meselâ Summerce “uku,,nun mukabili “ uyku ,,. Summerce “Giş,, in mukabili kişi “ Sözlerimi Söze henüz başlamış olduğumu hissediyorum. Zira ber türlü kabiliyetleri ve çok ehçelerile asırlardan beri mevcudiyetini muhafaza eden Ana Tür kedilinin heyeti umumiyesini örten asırdide perdenin ancak bir uenuu kaldırmak kabil olmuştur. Şunu da edelim ki büyük perde ilmi ile Türk dili cen Mongol muhitinden çıkacak tetkikine henüz başlamış olan Alp ırkının konuştuğu is bulunduğunu göreceğimi bir inanışla inananlardanım. Bu suretle tam 1200 sene evel Orhon nehri kenarında Gül-Tekin tarafından izhar edilen arzu, 12 like bir kayıtsızlıktan sonra, | Gazi Mustafa Kemal Hazetlerinin yaralıcı eli ile tahakkuk etmiş olacak ve bütün dünya Gül-Te- Bengin 11 - Tuta olurtaçisen Türk Budun Yani “Ey Türk milleti. Sen ebedi bir imparatorluğu muhafaza edeceksin. Kurult Amerika, a şehrimizde bulunan erkân harbiye reisi çeneral Mac Artur da gelmiştir. Ceneral kurultayı Gazi Hznin yanında oturarak takip etmiştir. Dil kurultayı salonu değiştirildi Istanbul 27 (A.A) — Dil kurul tayı umumi kâtipliğinden: Dolmabahçe sarayının Kurul tay için intihap olunan büyük sa- lonunda işitme şx olunamadığı ene; © salonu ri ilân olunur. Sahibi emdi Umur neşriyat madara: Enta Tahsin. Akşin malbaası Sarık,