28 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

28 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

4 karada bağlardan şehre göç başlıyor 22 (Hususi) — Ankara- klar yakında bağlardan Ankaraya şehir artık ye hayatına girmeğe büyük şehirlere mahsus bir çehresi vardır. Yaz tatili. Yazı şiddetli ve kurak gi- den bu memleketin sakinlerinden mesut bir kısım, ilk baharın gü zel günlerini atlatınca, İstanbul, İzmir gibi sahil memleketlere ve hattâ Avrupaya gidiyorlar, Böyle uzak diyarlara gidip te yeniden kuvvet ve sıhhat bulmak — İmkân ve bahtiyarlığını elde ede- meyen bir kısım halk ta, Ankara etrafındaki bağlara göçer, yazı, Ankaranın bilhassa armudu ve üzümü bol olan serin havalı ında geçirirler. yazın bir bağa göç etmek, orta sınıf her Ank: Falı içi idealdir. Dal bunlar Ankaranın gediklileridir. Ne yaz, nekış Ankaradan ayrılı mazli Milli hükümet Ankaraya gelip, w bir hükümet merkezi getirmeden evvel de, Anka- in yazın bir bağa yöç etmek Zarureti mevcuttu. Ozaman hemen ber Ankaralının, Ankara civarında bir bağı bulunuyordu. Yaz gelir gelmez, nisan orta- larında , şehirden bağlara doğru bir göç başlar, mayıs, haziran, temmuz, ağustos aylarında şehir, adeta ıssız bir çöl manzarasını arzederdi. Kalabalık yaluz bağlarda ve sabah, akşam bağ yollarında görülürdü. O zaman şimdiki gibi Ankara- pin muhtelif semtlerine, kır ve bağlarına işleyen otomobil ve otobüs bulunmadığı için Ankara halkının bağlara gidip gelişler en mükemmel nakil vasıtası da eşekleri, Sırtlarına cicili kımları vurulmuş, boncuk işlemeli, püsküllü ve sır- malı gemler takılmış (rahvan) yörüyaşln eşeklerle. şehirden ağa ve bağdan şehre gidip gelişin zevkini, hâlâ anlata O anlata bitiremeyenler vardır. Bir çoklarınn sevdiklerine ba- kılırsa o büyük (Oharplen evvel Ankara, Türkiyenin diğer bir çok memleketlerine göre çok ucuz bir. yermiş O zaman yazın bir bağ tutmak, az katançlı bir aile müşkül bir iş .. Şimdi ise iş büsbütün . Bu günkü Ankarada yazın bir bağa, meselâ şöyle meyvası ve akar suyu bol bir bağa göçmek, her babayiğitin kâri olmayan bir i İşte bunun içindir ki, yazın Ankaradaki halkın hemen yüzde sekseni bağlara gidemiyerek dır, Eskiden bağları bulunan yerli bir çok halk ta bunlar arasında" dır. Ankara hükümet merkezi ol duktan ve burada eskisinden çok daha ziyade nüfus kalabalığı yer tutmağa başladıktan sonra bir çok eski Ankaralılar bağlarını gatmış, bu suretle devredilen bağ: İarın bir çokları yeni sahipleri ellerinde, eski harap hallerinden kurtularak yeni evlerle süslü birer sayfiye halini almıştır. Üzümü ve çeşit çeşit armudile meşhur olan Ankaranın bağlarının mevsimi, artık geçmek üze- Bağlardan inccekler, şimdi- şehre inmek için eylülün son yaprak dökümü fırtınaların ve güz armutlarınm bitim son dev. Şirmelerini bekliyorlar 40544. Her sene“ seumhuriyet bayrami. |. Bursa 24 (Hu susi ) — Valimiz Fatin bey, Bur- sada en ziyade imar işlerinde işmiş. ve mu vaffak olmuş va- lilerdendir. Belli başlı bir çok eserleri vardır. Asri kütüphane binası, o emrazı sariye pavyonu, Halle fırkası v lâyet matbaası gibi . eserlerinin en başında stad- yom ve Uludağ oteli kıymetli iki abide sayılır. Stadyomun yapılmasında, genç- liğin bede i inkişafını istiyen Gazi Hz. nin işaret ve yardımları €n büyük âmil olmuştur. Büyük reisimizin namını taşıyan Bursa stadyomu Frankfurt st bir yerinde misli yoktur. Uludağ oteline gelince; Bu dağ Bursanın gek mühim hüsusiyet- lerinden birini teşkil eder. Bursa” llar her sene buraya çıkar, çadır bir şehir için Uludağ, lam havası, cidden eşsiz ve bulunmaz manzarasile bir sılhat ilemidir. Yerli ve ecnebi tekmil ziyaretçiler, burasını görmeden Bursayı terkedemezler. Bu kadar nadir mazbariyetine üstünde | barınılması güç, hattâ bazan imkânsız bir yer; âdeta bir çok hav memiş bir mntaka Dağa çıkmak çok müşküldü. Vali Fatin bey, kendisinden evvelki vali Ke- i mak suretile başında devam ettirdi Uludağ ol | dalar yapıldı. beğenmiyenler oldu. Ikinci mevki Izmirde Karşıyaka halkının bir bir de otel kurarak Hattâ dağ İ istemekte- . Son defa içtima eden tarife taleplerini e de müsbet bir ola- ine muvaffak mamışlardır. Bunun üzerine yaka halkı bilet ücretlerini bir tenzilâta tabi tutmak için ikinci mevkile seyahate karar vermişlerdi itibaren bu kararın tatbikine başlanmış ve bir çok tanınmış simaların 2inci mevkide yer aldıkları görülmüştü Uludağ oteli © Bursa valisi Fatin bey başımda böyle bir otleli lüzumsuz çıktı. Uludağ ve zait görenler oteline lüzum var ru, Bunun cevabını birkaç sene içinde Bursaya gelip bayret ve takdirlerile olduk. Yer meselesi de böyledi dağın neresine yapılırsa Otel, yapılsın, daima bulun sası tabiidir. nihayet pir zevk meselesidir. Her şeyden evvel bi zmdır ki Uludağ ot: şehirde spor faaliyeti Halkevi himayesi altındaki spor teşkilâtı çok muntazamdır. bir gençlik v Tayyare taburu, yare mektebi, Türk ış klübü, Es spor klüpleridir. Bun- ekseriya İzmir ve Ankara klüplerile çarpışıyorlar.. Şehirde | canlı İdman yurdu, Demir spor en kuvvet lar stadyomu olmasına rağmen güzel bir spor sahasıdır. Bu sene maarif sarfedilerek etrafı duvarla çevrilmişti ında bulunan Osman bey, gençlik etrafındaki hareket- muvaffakıyetle tarafından 1800 evinin b: eri büyük bir idare etmekti vilâyetine fazla miktarda ziyaretçi Eskişehirde spor Yeni ve güzel bir stadyom yapılıyor Eskişehir, 26 (Hususi) — Eski- yok mu?.. çıkanların öğrenmi edenlerin lünkü bu, inmesi lâ- iç Bursa çok ilerle- da henliz Halk- Bursanın imarı ve Uludağ oteli Yeni otel kış ve dağ sporu için çok güzel bir çalışma merkezi olacak getirmek hedef ve maksadı gü- dülerek meydana gelmiş hir eser- Üzerinde tek gadırlardan başka yaşayış örülmiyen dağ, bu yıl adeta ehlileşmiş Bugünkü Uludağ, bir kaç saat mesafede, düzgün yollu, fevkalâde güzel manzaralı bir mesire halin- dedir. Bun: ceyi otelin temin ettiğini söylemeğe lüzum yoktur. m dolmuştur. gil Uludağ oteline bu yıl pek çok isafir gelmiş, odaların hepsi in Operatör Cemil paşa ibi hiç bir kusuru gözden kac çırmayan şehirci doktor bile Ulu- dağ otelini takdirle anmıştır. Uludağ oteli, ayrıca Bursa ger liği i in kış ve dağ sporu denilen yeni bir faaliyete sahne olacaktır. Kışm her tarafı kar kapladığı zaman, bu dağ başmd sporcular biz gelen yerli otel, in en emin bir melce zmetini görecektir. Otel, bu yıl ve ecnebi misafirler arasında bulunan müdekkik ve al D. imlerin de çok işine yaramıştır. ağda ilmi tetkikatta bulunanlar büyük bir huzur içinde arzularını tatmin ederek çalışmışlardır. h Otelde her türlü ist ükemmelen temi Medeni bir insanın şehirdeki ihti yaçları, ote temiz yemek, ra dağ başma kurulan bu elde hazırdır. Mükemmel yatak, istirahat yerleri dyo, Vali Fatin bey, bu işi bir ticaret me- sel sel lesi gibi değil, memleket me- lesi olarak telâkki ektiği için sik sık otele çıkarak her geyi bizzat gözden geçirmektedir. ** Bir kamyon yandı Şoför muavini de ağır surette yaralanmıştır Tekirdağı 26 — Bu hafta şeh- rimizde bir yangın oldu. Muratlı istasyonundan geceleyin şehrimize gelen bir kamyonun benzin de- posu delinmiştir. Bu delinen yeri mir için şoför muavini otomobil altına girmiş. Diğer arkadaşı da delinen yeri görmek kil İ şoför muavin için bir brit çakmıştır. Bu kibritten benzin alev alarak in yüzünü tehlikeli bir surette yakmıştır. Benzin deposunun | patlamasın- dan korkan yolcular kaçmışlardır. Korkudan otomobil yanına kimse sol mile yanmıştı kulmadığından kamyon tama günü, Ankaranın en kalabalık günü olur ve o zaman uzak di yarlara sılaya giden yeni Ankaralı ile, şehirden bağlara göçen An- karalılar hemen tamamen şehre dönmüş, ve yerleşmiş bulunurlar. Onun içindir ki-İlk “eşinin sonla” na dogru Ankarada bulmak çok güç olur. kiralık ev Ağustosta sokaklarda sıra sıra rasgelinen (Kiralıktır) lâvhalarına ilk teşrinde artık rasg: zamanlarda odun ve leri'de yükselir, «3, ği ez, Bu tü lann ve ev sahiplerinin yüzleri ler... Öyle zannediyorum ki; hiç ir memleketi mücirin © yüzü Ankaralı mucir kadar gülmemiş ve iç bir mucir Ankaralı kadar temdit edildiği ilân olunur, telefon bülâsa her şey | düşünülmüş ve yapılmıştır. | musil 28 Eylul 1932 Eskişehirde maarif faaliyeti çok canlıdır Eskişehir, — İlk mektubumda yazdığım gibi, Eskişehirde maarif en fazla faaliyet gösteren devairden biridir. Şehirde geçen sene on ilk mektep varken, bu sene mektepler on dörde iblâğ edilmiştir. Eskişehir maarif mınta kasında 88 mektep vardır. Bun- lardan yalnız üç kaza dahilindeki on sekiz mektep tam teşkilâtlıdır. Eskişehirde bir muhtelit lise vardır. Anadoluda Eskişehirden maada biç bir yerde muktelit lise yoktur. Bu lisede 750 talebe mevcuttur. Maarif cemiyeti idaresinde bulu- nan şehiryatı mektebinde de ay nca şimendüfercilerin çocukları okumaktadır. Eskişehir maarif müdürü Hüsnü bey maarif işlerini hümmalı faaliyetle takıp eden çok değerli bir mektepçidir. Bana mektepler hakkında izahat verirken dedi — Eskişehir maarif mıntaka- sında okumak yazmak istemiyen bir fert yoktur. Halkın © okum: çok hevesi var. Memleket kütüp- hanesine altı ay zarfında 10353 okuyucu devam etmiştir. Merkezde | böyle olduğu gibi köylerde ve kasabalarda halk daima okumak istiyor. Bu hususta millet mektep- lerinin büyük faydaları görülmüş- tür. Eğer millet mektepleri beş sene daha devam etseydi, mıntakar mız dahilinde hemen hemen oku- wa bilmiyen bir fert kalmıyacakt Bu sene yeniden vilâyet da lindeki köylerde 26 mektep inşa ettirdik. Bu sene nihayetinde, diğer senelere nisbetle daha fazla talebe okuyacaktır. Bizzat ken disi okumak istiyen halkım, çocu” gunu mektebe göndermesi pek tabiidir. Bunlardan başka Eski- şehir. hapishanesinde de “maarif idaresi tarafından açılan dershanemiz . vardır. — Buradaki programlar üç ayda bir değişir. Mahkümlar üç ay zarfında okuma yazma öğrenirler. Idarei hususiyenin bir de talebe için 40 yataklı bir pansıyonu var, Şehir dahilinde bunlardan başka bir şoför mektebi, bir Biçki ve dikiş yurdu, bir Daktilo mektebi, tayyareci sabit ve makinist mek- tepleri ile ayrıca şimedifere şakirt yetiştirmek için 150 mevcutlu bir mektep vardır. Bu meyanda Eskişehirde bir mektebinin varlığından da karilerimi haberdar etmek isi dim. (Darülelhan) ismini taşıyan bu mektebe 5 erkek ve 27 kadın talebe devam etmektedir. Eskişe- birli bazı gençler, (Darülelhan) sik sie şehirde umuma konser- ler vermesi çok faydalı olacağımı söylediler. Hakikaten şehrin buna çok ihtiyacı vardır. ( Darülelhan ) Eskişehirde göze carpan bu boş- luğu doldurmağa ve halkın musi- ki ihtiyacını güzel ve cazip prog- ramlarla tatmine çalışmalıdır. İskender Fahreddin Ziraat bankası Sıvasta buğday alıyor Sıvas, 26 (Hususi bankası simdiye ked Enls Tahsin Akşan matbaası