28 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Eylül 1293 Akşam. Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Dil kurultayı ve Şemseddin Sami Yeni ve inkılâpçı fikirleri ko- laylıkla ve hüsnü niyetle benim- semek yaradılışında olanlar, Dil kurultayının müzakerelerini merak ve alâkayle, tasvipkârane takip “ediyor, Esasen, ilk büyük kon feransı veren Samih Rıfat beyin söylediği gibi, ortaya atılan iddi- anın bütün teferruati, henüz, bir 1 kat”, balini almamıştır. Aksi taktirde, kurultay, “7k. kurultay olmazdı. Kat'i neticelere elbette ki uzun araştırma ve yaratma senelerinden sonra varı- İacaktır. Lâkin, bugünden gün gibi meydanda "olan bir hakikat yar; Türk'ler, emsalsiz bir rehbe- rin peşinde, şuurlu bir surette, öz dillerini arıyorlar; — Bulacak- lar, kuracaklar... Varsın, yeni ve inkılâpçı fikir lere güçlük çıkaranlar, suiniyet göstererek bütün hakikatlere ku- lak tıkasın ve dudak büksünler; bu koskoca cereyanı adeta bir bit'at olarak göstermekte taanmut etsinler... Biz o kadar hüsnüniyetle meşbu'uz ki, onları daıkna etmek, bu dil inkılâbı etrafında bir mili tek cephe yaratmak istiyoruz. Türkçeyi asıl sahsiyetine irca fikrinin, gelip geçici bir moda olarak ortaya atılmadığını; bunun öteden beri, en salim düşünenler tarafından gök arzu edilen bir şey olduğunu ispat iin, Şemseddin Sami mer- humun daha yirminci asır hulül etmeden evvel yazdığı ve tamam- ladığı Kamusu Türki'nin mukad- demesinden aldığımız şu satırları aynen iktibas ediyoruz: Şark türkçesile garp türk- çesi arasındaki fark, zanmolundu- ğu gil ispanyolca ile fransızca a fark kadar, yani bu iki türkçeden her birini diğerinden büsbütün ayrı ve kendi. başına bir lisan addettirecek derecede olmayıp, bu fark, ancak şimali ile cenubi almanca veya Toskana italyanca» sile Napolitan italyancası yahut Mısır. arapçasile Mağrıp arapçası arasındaki fark derecesindedir; ve çark türkçesile garp türkçesi bir tek lisandır, ikisi de türkçedir.P) Hakikati hal bu merkezde iken mebdei iftirak olan zamandan, yani, yedi sekiz karndan beri, Türkçenin, bu iki şubesini söyle- yenler beyninde her bir irtibat “zdel tebatt ve tebayüne çalış aları, imlâ ve sureti tabrir ve lede her iki tarafın büsbütün ayr birer tarik ve usul ittihaz edip, birbirinden büsl itün bihaber (Vâ - Nüj (Devamı dokuzuncu sahifede) Tİ Mama, Şemsetilin Sami, gark Üekçosire çayatayen İsmini verdikten sonra, tataresyı, takılmatla bundan ayır. etmişti. Odun kömür Belediye iktisat müdürlüğü kışa hazırlanıyor Eçleiye | ölüm miş odun, kömür ihtiyacı Kakkında tetkikat yapıyor. Müdür: lük mevcut malın nakliye ücretlerini ve sarfiyat larını tetkik etmektedir. Yapılan tetkikata göre Istanbul le in ton kok kömürü sarfeder. Bunun 24 bin tonu dahildeki | gazhanelerden, müte- hariçten temin edilir. “Ağaç kömürüne gelinçe, senede milyon kilo sarfedilir. Bunun yüzde altmışı dahilden, yüzde İarkı Bulgaristandan gelir. Odun iyacı 300 bin çekidir ve Istanbul civarındaki ormanlardan — temin olunur. Stok 'miktarı henüz malüm de- ir. Mamafih kâfi miktar mal olduğu anlaşılmaktadır. Bu sebeple kışın fiatlerin yükseltilmesine mey. dan verilmeyecektir. Liman koo- fi de iki bin çeki odun alarak kışın şiddetli günle- rinde ucuz fiatle satılacaktır. Otobüsler Sürati kontrol aletleri takıldı Otobüslerin süratlerini kontrol etmek için konulmasına karar verilen regülâtör aletleri bütün otobüslere takılmıştır. Belediye fen heyeti bir kaç güne kadar otobüslerin alet lerini en çok otuz kilo metro gidebilmek üzere ayar edece Belediye, bu suretle otobüs kazalarının. azalacağına kanidir. Otobüslerden esaslı bir tecrübe ve fayda temin edildikten sonra regü- takılması tecrübe bir ile, Istanbulda otomobiller, oto- iyi netice | verse büsler gibi az olmadığı için re- gülatör takılması derhal mümkün Bir silâh kaçakçısı yakalandı Zabıta bir silâh kaçakçılığ me- selesi etrafında tahkikat yapmış ve bu işten maznunen Şükrü isminde birisi yakalanmıştır. Şükrü hakkın- da icabeden tahkikat yapılmış ve kendisi evrakile birlikte ihti- sas mahkemesi müstantikliğine teslim edilmişti Beynelmilel tasarruf günü Teşrinievvelin 24 üncü günü, beynelmilel iktisat ve tasarruf günüdür. O gün, dünyanın her tarafında, halkı tasarrufa alışlır. mak için, muhtelif vasıtalarla propaganda yapılacaktı Milli iktisat ve tasarruf cemi: yeti, Türkiyede beynelmilel iktisat ve tasarruf günü için, bir prog- | ram yapmaktadır. Et fiatleri 350 kuruşa bir koyun satılıyor Geçen sene eylül ve teşrinieyvel aylarında şehrimize her taraftan koyun gelmiş, mahalle aralarında koyun sürüleri çoğalmıştı O zaman bir diri koyun dört liraya kadar satıldığı halde et fiatlerinin düşmemesi esaslı şikâ- yekleri eelbetmiş ve et fiatleri etrafinda şehir meclisinde hararetli münakaşalar olmuştu. Bir iki aydan beri et fiatleri, geyen seneye kıyas edilmiyecek derecede düşmüştür. Istanbulun bir çok yerlerinde en iyi et niba- yet yetmiş kuruşu satılıyor. Maamafih kırk kuruşa kadar et satanlarda vardır. Er fiatlerininin bu derece düş- mesine sebep son zamanlarda, geçen sene bu mevsimi batırlata- cak derecede, fazla hayvan gel mesidir. Şehrimize gelen koyun” lardan mühim bir kısmı günlük ihtiyaçtan fazla olduğu için şehir müşteriye s Koyun Uzun çayırda ve Kadıköy civar- Ea tesadüf ediliyor. Uzun ırda karaman koyunu, semiz Tiğlne göre 450-475 kuruş arasında satılıyor. Kadıköy civarındaki ko- yun sürülerinden de 350-400 ku- koyun satın almak müm- Fazla hayvan gelmesi et bir kat daha ucuzlata- Tarihi seccade Polis bu hususta tahkikat yapacak Vaktile Konyadan Istanbula gönderildiği halde ortadan kay- bolduğu anlaşılan tarihi seccade ile hırkanın cami ve mescitlerde aranmasına devam edilmektedir. Diğer taraftan bu hadise etra- fında bir defada polisçe tahkikat yapılması kararlaştırılmıştır. Zabıta bu hususta icap eden tahkikatı yapacak ve tahkikat neticesinde evrak tanzim olunarak alâkadarlara bildirilecektir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Benebi SENELİK 1400 kurun 2700 kr 1450 SAYLIK 760 > SAYLIK 400 JAYLIK 150 ap” Abon ücretleri doğruya AKŞAM gönderilmelidir. Adres tebdili için yleml beş ker Tuşlu pul göndermek lâzımdır. 800 doğrudan ilaresi amına, Cemazileyvel 26 — Kuzular 5 5. İmad Güneş Öğle ven Yata E aae si 67 a Ri Vali S3 128 MAO AŞİ 9 Acımusluk 8 okağı 13 No, BERLERİ ) Yangın yerleri Belediye inşaata müsaade yanarsa belediye yangın yeri tarla addederek mal sahiplerine €ski arsalarının miktar ve kıymet- leri nispetinde yeni arsa verir, Diğer taraftan belediye yangın sahasında yeniden yollar açıp istikamet haritası tanzim eder ve buna göre icabeden arsaları lâle eyler, Son zamanlarda belediyenin elinde istimlâk tahsisat pek az olduğundan belediye, istikamet | haritası yapılmasına rağmen ica- rı istimlâk edemiyor, izden ev sahipleri inşaatta bulunamıyorlardı. Belediye yangın yerlerinde ar- #ası olanların daha uzun zaman için istimlâktan evvel ata müsaade etmeği kararlaştır. maş. Patates bolluğu En iyi patatesin fiati 4-9 kuruş arasında Patates fiatlerindeki düşkünlük devam etmektedir. Ticaret od piyasa cedvellerine göre, en patatesin okkası 4 kuruşla 9 kuruş arasındadır. Bundan başka 3 bu- çuk kuruşa kadar, piyasada pata- tes satılmaktadır. Evvelce de yazdığımız. gibi, Adapazarında Köylü. borcu çin malı ucuzca tüccara ve alacaklı. sma devretmektedir. Bu yüzden Adapazarında 100 paraya patates satan köylüler bile vardır. Istanbulda, iki büyük patates ticarethanesi, Adapazarından ucuz- ca patates toplamaktadırlar. Bun- ların büyük mikyasta mal alma- ları fiatlerin yükselmesine sebe- biyet vermiştir. Fiatlerin düşmesine ikinci bir sebebiyet daha vardır. Adapa- zarından Istanbula patates beş on yagon birden sevkedilmektedir. Bu da Istanbul piyasasında âni bir suretle düşürmektedir. Bir hırsız üç seneye mahküm oldu Zabıta bir müddetten beri muhtelif gece hırsızları ve kar- manyolacılıklardan mazmun Seyfi isminde birisi hakkında tahkikat yapmakta idi. Tahkikat neticesi Seyfi yakalanarak adliyeye veril- mişti Ikinci ceza mahkemesinde mu- hakeme neticesinde Seyfinin bii- tün. cürümleri sabit olmuş ve üç sene müddetle hapse kendisi yenisini alacağımdan eski © © Yl olmadığını ilân eyleri “ — Hocam, demişler, acaba | Ay eskiyince ne yaparlar?,, Hoca: *— Ne yapacaklar, .« Acaba dilimizdeki yabancı kırpıp > kırpıp yıldız ya- | kelimelerden ne yapılır dersin? ISTANBUL HAYATI, Kapalı çarşıda eibiseciler sokağı. Daracık sokak gene tıklım tık- hm dolu, Çekişe çekişe pazarlık” lar, ellerinde çakır çukur paslı saat kordonları, kırık tabaklar, âvize billurları satan tellalların bağrışmalar Haniya, yok mu bu talip ?.. Ortada altında, ten anlıyan kimse kalmadı ri Bu gürültü, kargaşalık arasında sarı benizli, utangaç tavırlı bir genç elinde bir bahçe ile etrafa bakınarak yanımızdaki dükkâna doğru yaklaştı. Mütereddit harekeilerinden belli ki, bu işlerin acemisi. Fakat etraf- takiler pişkin adamlar, Delikanlı” nın etrafında derhal balkalandılar. — Satılık ımı efendi, ver bakan yım bana. Bohçayı çeken çekene. Yanı: e. mızdaki dükkâm ileriye atıldı, bohçayı aldı. Etraftakiler dağıldılar, iki üç meraklıdan başka kimse kalmadı. Bahçe açıldı. Bir ceket, pantalon, yelek, bir de eski kasket. Iş pazarlığa geçti, Dükkânci iki liradan kapı açtı, ikiyüz ellide ayak diredi, On para fazla ver miyor. Uyuşamadılar, delikanlı bahçesini aldı. Bu sırada dükkânci kendiken- dine söylenir gibi: — Yanm evlek nasl olsa mumdur ... Diye bir kaç kelime mırıldandı. Bu sırada bir ahpap dükkâ- ncı gülerek bana: — Anladın mı ?.. Dedi. Hiç bir şey anlamamıştım. İzah et — Bizim komşunun sözlerini sen anlamadın, fakat şimdi çar- gının en alt başındaki dükkânc bile duymuş anlamıştır. Yarım evlek, iki buçuk lira demektir. Bizim komşunun kendi kendine söylediği bu sözleri dükkânın önünde duran bir kişi derhal her tarafa haber verdiler. Şimdi hangi dükkâna gitse deli- kanlının elbiselerine iki buçuk liradan fazla kimse vermez. Bu paroladı Hakikaten delikanlı uzun müd- det dolaştıktan sonra tekrar evvelki dükkâna döndü, ve iki buçuk liraya elbiseyi bırakıp gitti. Asıl işin garibi; delikanlı daha garşıdan çıkmadan iki müşteri peyda oldu, dükkâncı gözünün önünde iki buçuk liraya aldığı elbiseyi 8 Bana kalırsi amma, her yi Harç vermeden asılan duvar. ilânları Istanbulda divar ilânları asmak imtiyazı belediyeye verilmiş, bele- “diye bu imtiyazı Anadolu ajan- sma devretmişti. Ajans belediyeye müracaatla bazı o müesseselerin reklâm harcı vermeden kendileri ilân asdırdıklarından şikâyet et- mişti Belediye bu müesseseler dava ikame edecektir İşrak, A, B, — Onların (ay- yıldız le bir. ilişikleri olmadığı için her halde ay, yahut yıldır yapılmaz ik gözüml