21 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

21 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

e Ç>—>—>ee—<>—>—>———>—>—<><><>”> Sahi - Akşam 140 lira Iş bulmak için kadından dolandırılan para 21 Teşrinievvel 1932 Müthiş bir cinayet Borgianın yüzüğü ile kocasını öldürmekistedi Genç kadın sıkı bir itiraftan sonra Cihan iktisadiyatı Para ucuzluğu - Gemi inşaatı son derecede azalmıştır - Amerika az kalsın altın mikyasını terkedecekti Ortaköyde oturan Safinaz ha- mm isminde birisi bir müddetten beri işsiz kalmış ve ötede beride iş aramaya başlamıştır. Bu sırada indiki 7 N jükrü isminde birisi Safinaz ha- Şimdiki bulanın garip bir cik | Maahaza doların geçirmekte | Şükrü i a 5 Hin : vesi de para wctzluğudur. Her | olduğu zaf hayli heyecan uyam | Dna giderek kendisinin çok ta | cinayeti itiraf etti hangi sağlam bi in gayet | dırmıştır. nıdıkları olduğunu nerede isterse | Kuyumcu, yüzüğün, avukat Bel ucuz faizle para bulunabiliyor. Beynelmilel ve dahili ticaretlerin inhitatta bulunması ve beynelmilel kambiyo tahdidalı | ve mühim istihlâk ve hammaddeler fiat- | lerinin — gayet düşük olması Sermayelerin işletme sahalarını son derecede darlaştırmış ve para piyasasında fevkalâde | ucuzluk peyda etmiştir. 4 & İngiltere hükümeti 1935 - 1938 senelerinde ödemek üzere yüz elli milyon isterlinlik. ve yüzde 2 faizli hazine bonoları çıkarmıştır. Eonolar. için açılan kaydı listesi yarım saatte kapan- mıştır. Şimdiye kadar İngiltere hükümetinin bu kadar dun faizli harine bonosu | çıkardığı. vaki değildir. Bölye olduğu balde derhal müşteri bulunması para piyasasının son derecede düş olduğunu anlatıyor. İegiltere hükümeti bu yeni bo- nolarla / gelecek kânunuevvelde müddeti bitecek yüzde 4 buçuk faizli bonoları ödeyecektir. Yani yüzde 4 buçuk faizli bonolar di yüzde 2 faizli bonolara tabvil edilmiş oluyor. Ticar durgun bulunması sağlam olan devlet eshamı fiatlerinin müte- madiyen yükselmesine — hizmet ediyor. Gemi inşası azalıyor Eylülün sonunda İngiltere tez- gâhlarında — derdest inşa 58 tüccar gemisi bulunuyordu. Bun- ların umum hacımları 288,433 tondur. Geçen | senenin aynı zamanına nazaren 30 gemi ve 178,959 ton noksandır. Şimdi derdesti inşa gemilerden 150,000 tonun inşası tatil edilmiş bulunu- yor. Ingiltere tezgâhlarında inşaatın bu kadar azaldığı şimdiye kadar görülmemiştir. İngiltarenin haricin- deki memleketlerde de inşaat çok azalmıştır. Eylülün sonunda Inş tere haricindeki tezgâhlarda inşa edilmekte olan gemilerin hamci 662,634 tondu. 1911 senesinden beri Ingiltere- nin haricinde bahri atın bu kadar azaldığı gi işti Bütün dünya inşaatı yekünu bir milyon tona bile baliğ olmuyor. Yapılmakta olan gemilerden 28 tank yani sarnıçlı petrol gemisidir. Bunların hacmı 215,240 tondur. Dolar zayıf | Doların kambiyosu birdenbire düşmüştür. o Pariste 25,43,3/4 franga kadar inmiştir. Bu tenezzül Amerika reisicumhuru M. Hoove- r'in son defa söylediği nutuktan ri gelmişti. Mumaileyh ahiren doların altın mikyasını terketme- sine ramak alınış olduğunu ve göç belâ bu halin önüne igini söylemişti, Maahaya doların bu zafının mu: vakkat bir şey olduğu tahmin ediliyor. M. Hooverin nutkunda intihap mücadelesi münasebetile meseleyi büyüttüğü zannoluniyor, Amerikadaki ecnebi kredileri ve mevduatına ne kadar çok miktarda çekilirse doların mevkii sağlam kalacağına umumi bir kanaat vardır. Çünkü kâğıt dolarların arka- sında dört milyar altın doların bulunduğu muhakkaktır. müşteri çok yüksek ücretlerle iş bulabi- leceğini söylemiştir. Safinaz hanım bunu duyunca sevinmiş ve kendisine bir iş bulması için rica etmiş ve Şükrü de iş bulacağını vadederek ayrık mıştır. Ertesi gün Şükrü tekrar 5. maz hanıma gitmiş ve kendisine iyi bir iş bulduğunu ancak mua- melenin yapılması için para lâzım Pamuk gene düştü Amerika hükümetinin pamuk büri Su tarafından yeni pamuk mahsuli hakkında neşrolunan üçüncü rapor pamuk piyasasına pek fena tesir etmiş ve pamuk balya başına 1 dolar düşmüştür. Mezkür büro bu defa yeni mahsulü 11,425,000 balya olarak tahmin etmiştir. 89 &ylüldeki raporunda 11,310,000 balya tahmin etmiş idi. Son za- olduğunu söylemiş, kadıncağızdan bir miktar para alıp gitmişti Şükrünün bu ziyaretleri bir kaç defa tekerrür etmiş ve iş mua manlarda havalar fena gittiğinden Nev York borsası yeni mahsulü 10,985,000 balya tahmin ediyor Yeni raporda mahsulün tabmi- | melesinin takibi için Sefinaz ha- nin fevkinde gösterilmiş olması | mından aldığı para 140 liraya Liverpul © borsasına dabi tesir | baliğ olmuştur. eder. Burada kânunusani teslimi | o Şükrü 140 lirayı aldıktan sonra bir daha görünmemiştir. Safinaz. müddet « beklediği Amerikan pamuğu 19 puvan düşerek ibresi 5,37 pens olmuş” tur. balde Şükrünün gelmediğini gö- Piyasa burada kalmamış ve | rünce polise müracaat etmiştir. muahharen 36 puvan düşerek | | Zabıta Şükrüyü yakalıyarak tahkikata başlamıştır. Istanbul Gümrük Muhafaza Başmüdürlüğünden: Rumeli ve Garibce muhafaza mevkilerinin tamiri münakasası 1 — Rumeli ve Garibce mevkilerinin tamiri pazarlıkla açık kırdır- maya konulmuştur. 2 — Kırdırma mizden alınacaktı 3 — Kırdırma Başmüdiriyeti tarafından yapılacaktır. 4 — Kırdırma 23/10/932 tarihine raslıyan pazar günü saat 14 tedir. 5 — Her istekli, biçilmiş bedelin 9/, 7,5 gu olan 89 lira 78 kuruşluk muvakkat güvenme “ teminat , larile belli saatten evvel komisyona gelmeleri, 6 — Örnek: İst Gümrük muhafaza Başmüdiriyetindedir. İstekliler orada görebilirler Gazi terbiye enstitüsü müdürlüğünden: Gazi muallim mektebi futbol ve altlelik sporlar sabasile bu sahanın sulama tesisatına ait ameliyat 15/10/932 tarihinden itibaren üç hafta müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya konmuştur. Fenni ehliyet ve mali iktidarlarını ispat eden talipler pilân proje ve şartnameleri her gün maarif vekâleti inşaat dairesinden tedarik edebilirler. İhale 5/11/932 tarihine müsadif cumartesi günü saat 15 de maarif vekâleti inşaat komisyonu tarafından yapılacaktır. Müteahhitler zikredilen gün ve saatte müzayede, münakasa ve ihalât kanununa göre tanzim edecekleri teklif mektuplarını komis- yon riyasetine tevdi edeceklerdir. ırtları kâğıdının tasdikli suretleri Başmüdüriyeti- de kurulacak alım satım komisyonu izmir Tayyare cemiyeti şubesinden: izmirde birinci kordonda Majik sineması namile maruf tayyare sinemasında yapılacak tamirat ve tadilât kapalı zarf usulile 11/ Teş- rinievvel/932 tarihinden itibaren yirmi bir gün müddetle münakasaya konulmustur. Kat'i ihale Te; levvelin otuz birinci pazartesi günü saat onaluda re şubesinde yapılacağı: Taliplerin tamirat ve tadilâta ait plân ve şartnameleri teferruatile birlikte doğrudan doğruya İzmir Tayyare şubesine müracaatla tedarik edebilecekleri ilân olunur. UMUM EMLÂK ACENTESİ Bahçekapı Taşhan birinci kat No. 20-21-22 incesi kendisine tevdi edilmiş olan BIR ÇOK APARTIMANLARI Kiraya vermektedir. Konturatınızı teciit etmeden MUM EMLÂK ACENTESİNE Her kes kendi arzusuna göre OK - ORTA - KÜÇÜ HAVADAR, > KONFORLU - HÜNASIP EVSAFİ CAMİ VE KİRACA ELVERİŞLİ APARTIMAN Bulabil Snmt Madam Scamborini Milâno gazeteleri, kurunu vusta zamanlarını hatırlatacak bir cina- yet teşebbüsünden uzun uzadıya büsünde, katil aleti olarak kolla- gözetelerin Borgia namını verdikleri bir yüzükten ibarettir. Yüzüğün taş takılmasına mahsus yerinde bulu" gizli bir noktaya konulan meçhul bir zehir, o yüzüğü parmağa takan adamı öldürmeğe kâfi Milâno o âyan ve eşrafından Scamborininin, kendisinden çok genç bir zevcesi vardı. Scamborini zevcesini eğlendirmek için mükel- lef şatosunda, muhtelif eğlenceler, Suareler, | balolar tertip eder, şehrin bütün asilzadelerini de davet ederdi. Scamborininin, gayet sıkı fıkı bir dostu vardı. Bu zat, baro âza- sından Pado Bellini mamında biri idi. Scamborininin, dostuna zevce- ini teslim edecek kadar büyük bir emniyet ve itimadı vardı. Scamborini geçen ay zevcesinin doğuşunun yıl dönümü münasebetile, tertip ettiği suvare esnasında, ecnebi diplomatlardan birile görüşürken, ansızın sendeliyerek yere düşmüş ve kayılmıştır. Derhal çağırılan doktorlar, ihtiyarı muayene etmişler ve kendisinde zehirlenme alâmet" leri görmüşlerdir. Zavallı ihüyar, bu zehirlenme neticesinde onbeş. gün kadar hayat ile ölüm arasında, çırpınmış, ve en nihayet kuvvetli bünyesi galebe çalarak ölümden kurtulmuştur. Ihtiyar adamın yataktan kalkar kalkmaz ilk işi, bir kuyumcıya giderek zevcesine bir inci koliye almak olmuş, ve bununla, hastalı esnasında, kendisine gösterdi şefkat ve ibtimamdan dolayı min. netdarlığını göstermiştir. Zengin ihtiyar, kolyenin pazarlığiyle meş- gul iken, kuyumcu kendisine bitap ederek. — Zevcenizin bir müddet evel, tamir için bana getirdiği şu yi züğü de lütfen alınız da kendi veriniz demiş. Scamborini yüzüğü eline alır alınaz, bunun yıl dö münasebetile zevcesinin ken: takmak için vermiş. olduğu yüzük olduğunu hayretle görmüş ve i üpheler kemirmeğe başla- bahsediyorlar, Bu cinayet teşeb- | lini tarafından satın. alındığını, ihtiyara ifşa etmemekle beraber, Sualini de cevapsız bırakmamak için izahat vermiş ve demiş ki — Bu kadar eski yüzükle sık sık tamire ihtiyaçları vardı Bu yüzüğün Cesar Borgia ya ait olduğunu ve Milâ Milâno Dukası bu yüzüğü par. mağına taktıktan az bir zaman sonra ölmüştür. Yüzüğün taş koy- mağa mahsus yerinde, gizli biryer var. Elin her hangi bir hareketile, bu. noktaya dokunulduğu zaman işinden küçük bir iğne çıkar, ve yüzüğü takmış olanın parmağına batar, bu iğnede müthiş ar i Cisar Borgia bu yüzükler saye- sinde bir çok düşmanlarını, Sessiz sadasız ortadan kaldırmıştır. Kuyumcunun bu izahatı, Scam- borininin şüphelerini daha ziyade kuvvetletdirmiş ve zevcesinin bu ,kendisine hediye ettiği gece bayılmaydan evvel © parmağında küçük bir iğne cu batması gil bir şeyler hissettiğini de hatır lamıştır, Bu keşif, şimdiye kadar zevce- sinin sadakatinden hiç şüphel memiş olân zavallı adama bütün hakikati öğretmiş ve ötede beride, Saallerce dolaştıktan sonra zevce- sinin dışarı çıktığından emin bu- lunduğu bir zamanda evine dön- müş, derhal yazıhanesine giderek eski eserleri karıştırmış, ve yüzü- ün taş yerinde saklı bulunan zehirli iğnenin ne suretle işlediğine dair lâzım gelen izahatı okumuştur. Bu eski eserde bu yüzükler ile öldür rülmüş olan ricalinde isimleri yanlı bulunuyordu. Scamborini bu malümatı aldık- tan sonra derhal polis müdürünü ziyaret ederek kendisine yapılmak istenen suikast hakkında lâzım gelen izaahatı vermiş ve Milâno- dan ayrılmıştır. Polis müdürü, zehir derhal Scambo- rininin zevcesini çağırarak sıkı bir istievaba tabi tutmuştur. Genç kadın, yüzüğün zebirli olduğundan haberi olmadığını iddia etmiş ve kendisi serbest bırakılmakla, bera» ber sivil polisler tarafından sıkı bir tarassut altına alınmıştır. İhtiyarın zevcesi, polis dairesinden çıkar çıkmaz, âşıkı olduğu anlaşılan avukatın yanına koşmuş ve ikiside kıymetli eşyalarını muhtevi çanta» larile trene binerek *kaçacakları Sırada polisler tarafından yakalan» mışlardı Iki suçlu derhal polis dairesine götürülmüşler ve tekrar. sorguya çekilmişlerdir. Iptidaları bu işten haberleri olmadığını idda etmiş lerken, sonradan zebirli yüzükle, bu zebirli yüzük hakkında icap eden izahalı muhtevi eski eser ken- di göslerilince, genç kadın göz yaşları arasında itirafata baş- lamış ve demiştir kik — Kocamın beni hiç bir boşamıyaçağını bilyordum. beni çıldırasıya seviyordu. Halbuki ben avukat Bellini ile sevişiyorum. Avukatla görüşerek kocamı, iz bırakmayacak bir surette öldür meğe karar verdik. Borgiaya ait bu yüzüğü bulan, taş yerindeki gizli iğneyi zehire batıran âşıkamdır.,, pe Kurunu vusta zamanlarını an- Scamborini | kuyumcudan, bu | dıran bu cinayet teşebbüsü, Italya zliğüin tamirine neden üzüm | kibar muhafiinde dehşetli bir heyecan uyandırmıştır.