21 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

21 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Alan, EL Tall 1982 ei ada şenlenen| bir liman Ereğlinin meyvalarından istifade edilemiyor Ereğli, 19 (Hususi) — Kı denizde fırtına olduğu gecesi Ereğli limanı şenle bire aydınlıklar kalır. Çünkü dışarıda açık denizde barnamıyan gemiler Ereğli lima- nına girip demirlerler. donanma varmış gi Halbuki havanın sakin olduğu, fırtına çıkmadığı zamanlar. Ereğli limanı boş ve karanlıktır. Bunun için liman Ereğlinin rasathanesi gibidir. Pencerenizden — başınızı uzatıp limana baktınız mı gördü: ğünüz. ışıklardan — Karadenizde havanın nasil olduğunu anlıyabi- Burada sabahleyin sokağa çık- tanız mı hiç kimse size “bonjur,, “sabah o şerifiniz hayrolsun, demez... Akşam da kimseden: — Akşam şerifiniz hayrolsunl, Cibi bir söz işitmezsiniz.| Burada herkes sabahları “ günaydın ,, geceleri de “ tünaydın , der, Günaydın, tünaydın burada pek ziyade rağbette olan iki kelimedir. Ereğlinin yukarı kısımlarında Göztepe isminde bir sırt vardır. “Bu tepeye çıkıp ta dua edenler muratlarma kavuşurlarımış,, diye bir efsane dillerde dola Bunun için Ereğlide bir çok deli- kanlılar, genç kızlar, orta yaşlılar, işleri fena gidenler bu tepeyi tır- manırlar. Bazan geceleri tepenin üstüne mevlüt ta okunduğu olur. Bu tepenin toprağından çok iyi çimento yapılır. Toprak memle- ketin hemen bütün çimento ihti- yacını temin etmeğe kâfi gelecek derecede zengindir. Fakat şimdiye kadar bundun istifade edilmemiş. lir. Gözlepeye yalnız murada ka- için çıkılmıştır. aynı zamanda zengin bir meyva memleketidir. Dünyanın en güzel elmaları, armutları burada çıkar. Mevsiminde yetişen çilek- lerin doyumuna imkân yoktur. Fakat ne çareki yetişen meyva- lardan bakkile istifade edilme- mektedir. Vasıta olsa, bu meyva- lar biç olmazsa beraber uzak vilâyetlere gönderile bilse bunlar- dan fevkalâde istifade edilebile- cektir, Buraya Anadolunun bir çok yerlerinden hava tebdili için has- talar, yazı iyi geçirmek için he vakti yerinde olanlar gelmektedir. Fakat Ereğlide kaç seneden beri yerleşirseniz yerleşin eger burada 'doğmamışsanız.— size | herkes “yabancı, der. Bunun için Ereğ Jide iki sınıf ballı vardır. Yerliler yabancılar.. Manisada tütün ziraatı Manisa, 19 (Hususi) — Manisa ve mülhakatı dahilinde bu seneki tütün zeriyat mıktarı aşağıda gös- terilen miktarda tahmin ve tespit ir. Manisada | 340,000, 1,500 000, Gördös lide 100,000, Kırkoğaçta 320,000 Somada 330,000 kilodur. Adanada Adana 20 — Burada dehşetli bir köpek mücadelesi başlanıştır. Ayın birinden dün akşama kadar mahalle aralarında ve çarşıda dört yüzü mütecaviz köpek öldü- ür. Bunların öldürülmesine devam olunmaktadır. Teşrinievel 14 (Hususi) — Ey- İulün on beşin- denberi hava o kadar güzel, o kadar tatlı de vam. ediyor ki ne baharda, ne de yazda bu de- rece güzel hava görmedik dersem mübalâğa etme- miş olurum. Trat zonda son bahar ekseriya güzel geçer. Fakat bu kadar güzel ha- vayı biç bir yıl görememiştik. Bu hava yalnız oduncularla kömürcülerin © işine gelmiyor. Hava da'- bir müddet bi lere deram ederse odun, kömür ve fındık kabu; i kadınlara çok benzeyen havanın bugünkü tatlı yüzüne güvenilemez. Ters yüzden bir rüzgâr eser hemen iyet değişir. Halk bunu bildiği ayfiyelerden, sahiller- den mesiselerden bol bol i: de ediyor. Akşam üzerleri balk kafile kafile, parka, Güzelhisara, sabil- lere, bahçelere, belediye meyda- nındaki kahvelerin önüne koşu- yor. Yemek vaktına kadar gezi yor, tozuyor. Akşam yemeğinden sonra sayfiyedekiler mehtap âlem- lerile, hususi toplantılarlarla, şe- birde kalanların bir kısmı parkta, bir kısmı kahvelerde, bir kısmı evlerde, klüplerde bir kısmı da yıldız. Göz koydukları kadının kocasını öldürdüler Amasya, 19 (Hususi) — Kadın yüzünden 'bir cinayet olmuş, bir adam ölmüştür. Vaka şudur; Amasyaya iki saat mesafede Kavak çayırı denilen bir köyde Ali oğlu Temel isminde bir adamın Şaziye namında genç ve güzel bi Bu kadına Bölme- de Hamza oğlu Ali ve Buğa köylü Mehmet ve Rumeli muhacirlerinden Hasan oğlu İbra- bim alâkalanıyorlar: Dün gece bu üç âşık sözleşerek Temelin evine giriyorlar, bu esnada uyanan Te- mel tabancasını kaparak mutaar- yazları def için karşılarına çıkıyor. Üç mütecasir kaçacakları yerde müttehiden Temelin üzerine hü- cum ile elinden aldıkları tabanca ile zavallıyı müblik surette yara- iyorlar ye oradan kaçıyorlar. Fakat hadise derhal jandarmaya aksediyor, müddelumumi Aptül. bari beyle merkez karakol ku- mandanı başçavuş Mehmet Feyzi ef. Kavakçayırma yelişerek ağır yaralı Temelin ifadesini almakla beraber mütecavizleri de kâmilen yakalayark Amasyaya gönderi- yorlar. Mecruh aldığı yaraların tesiriyle biraz sonra vefat etmi; Trabzonda ılık havalar Halk elân sayfiyededir, yazlık bahçe ve sinemalara rağbet devam ediyor Trabzonda Yıldız yazlık sinemaşı Trabzon mesirelerinden Soğul Sudan bir manzara sında sesli filimleri seyretmekle vakit geçiriyorlar. Trabzonda bugün bu bahçeden başka hoş, eğlentili vakit geçire- cek bir yer yok gibidir. Ne bir ne bir Sazlı gazino, ne bi Bir muhakeme Urfa mebusunun oğlunu öldürenler Urfa 20 (Hususi ) — Siverek eşrafından sabık Urfa meb'usu Mahmut beyin mahdumu Odabaşı zade Mehmet Emin beyin katli maddesinden - maznun. olanların Urfa, ağır ceza mahkemesinde muhakemelerine başlanılmıştır. Bu suçu işleyen, ve bu suçu işleyenleri teşvik ve tahrik eden maznunlar mühim bir yeküna baliğ olmaktadır. Aşiret ruhunun ve ikiliğin kurbanı olan merhum Mehmet Emin bey namuslu, mert, sabi, faziletkâr ve hayırhah bir zattı. İyiliğile bu mabitte şöhret almış ve herkese kendini sevdir- işti, Mahkeme salonu. mazmunlarla, şehitlerle ve samiinle lebalep dol- maktadır. Katır yetiştirilecek Izmir, 20 — Kazalardan vilâyet baytar müdürlüğüne gelen malü- mata göre önümüzdeki sene zar- fında eşek cinsinin islâhı için şimdiden çalışılmaktadır. İzmir için bu sene eşek aygırı satın alınacaktır.” Bir çok köylerimizde de ziraat sinde katır ix yete evlenme ve çocuk doğumu varyetene bir tyatro— vardır. Kahvelerde ko- nuşma, tavla, kâğrt; © evlerde kitap ve uyku, bahçeli gazino” larda gramofon, sokaklarda bekci düdükleri,,, Maamafih yaz» dan beri kapalı kalan belediye ması iki sen3 edilmişlir. Yakında bir tiyatro kumpanyası getirmek suretile fa- aliyete geçecektir. Tüccar klübü, Halkevi, diğer klüpler de kiş hayatı için bazır- lanıyorlar, Geçen günü Trabzonda cumhu- riyet halk fırkası salonunda ilk defa olarak genç iki muallimin nişan merasimi kadın ve erkek kalabalık davetliler huzurunda y: pıldı. Bu badise şehirde çok iyi bir tesir bıraktı ve diğer genç- lere iyi bir örnek oldu. Bugün- lerde muallimler arasında birbir- lerile nişanlanma epeyce çoğaldı. Nüfas tabririnden sonra bu vi- o kadar fazlalaştı ki. Şehirde 24 bin tespit edilen nüfus bugün 30 bini geçti, Umumi vilâyet nüfusunun üç beş sene içinde bu derece artması evlenme ve doğu- mun ne derecede fazla olduğunu gösteri, Üzümlü ekmek Izmirde üzüm sarfını artırmak için çalışılıyor İzmir 20 — İzmir fırıncıların. dan baziları, üzümlerin memleket içinde sarfedilmesini kendi ken. lerine düşünerek bir karar veri” yorlar: Üzümlü ekmek çıkaralım... iş değildir. lü ekmek Bunun Bu karar sözde k Izmirde dünde beri üzi çıkarılıyor. Bu iş yeni; belki, beş on gün ist kadar sürüm olmaz. Fakat herkes üzümlü ekmek çıkarıldığını © zaman vaziyet derhal değişe- cektir. Halka üzümlü ekmeği faideleri anlatılacaktır. Çanakkalede yağmurlar. Çanakkale, 19 — Aylardan beri şebrimiz ve civarına yağınur yağ- madığından çifçilerimiz müşkül bir vaziyette bulunmaktadır! Bu faideli yağmurları çifçi iz dört gözle beklemektedirler. Bir gün yağan hafif bir yağmur olmamakla beraber çifçileri- sevindirmi: Manisa valisinin teftiş seyahati Soma 19 (Hususi) — Vali Fuat, naha baş mühendisi Beh- çet, muhasebei hususiye müdür muavini Baba beyler Al şehri ettiler, arkadaş şoförü nasıl öldürmüşler? Izmir 19 — Bir kız mes'ele sinden şoför Nuri efendiyi öldür- mekle mazmun lâz Mehmetle arkadaşı Mustafanın muhakeme- lerine ağır cezada başlanmıştır. Mahkeme çok şayanı dikkat ok muştur. Mesele şudi Lâz Mehmet isminde bir adam bundan bir sene evvel Ayşe hanım isminde bir kızcağızla se- vişmiştir. Ayge hanım bir müddet sonra şoför Nuri efendi Ayşe ha Dima evlenmelerini teklif etmiş, genç kadında bu teklifi kabul etmiştir. Halbuki bu aralık Meh- met te Ayşe hanımla evlenmek istemiş ret cevabı almıştır. Bunun üzerine Mehmet kendi ii İşrete vermiş ve bir gece rakibi şoför Nuri efendiyi görerek öldürmüştür. Muhakeme esna- sında maznunlardan Mehmedi arkadaşı Mustafa pek şayan dil kat şeyler söylemiştir. Mustafa şunları anlatmıştır: — Vaka günü evden çıktım. Kemeraltından geçerken arkada” şim Mehmede rastladım, Karşıya- kaya gideceğini söyliyerek bir otomobil pazarlık etmemi tenbih. etti, Pazarlık uymadı. O sırada vişne rengi bir oto- mobil geçiyordu. Onu durdurdum. Pazarlık ederken Mehmet te yaklaştı, şoföre iki buçuk lira vereceğini ve Karşıyakaya götürmesini söyledi, şoför kabul etti. Meğer bu şoför Nuri efendi imiş. Otomobile bindik, hâreket e Mehmet otomobil hareket ettiği vakit bana “Bu şoförü görüyor musun? Alacağım kızı bu alacak, Ben bunu yaşatmam,, dedi. Karşıyakada Soğukkuyuya giden goseden ilerliyorduk. — Otomobili durdur! Dedi, Durdurttum, adi... Su 'dökeceğini söyledi. Fakat ansızın şoförün yanına sokuldu, bir ka- salura ile şoföre vurmaya başladı, 'kasaturayı şoförün başıma ve vücududa © batırıp çıkarıyordu. Ben ne yapacağımı bilmiyordum. — Ne duruyorsun. Vursana, bu iş meydana çıkarsa hem sen, hem de ben yanacağız. dedi. Ben de bıçağımı çektim. Birkaç defa vurdum. Fi defa © vurduğumu bil Şoförü — yaralar içinde orada bıraktık, kaçtık. Mehmet başka de dağdan dağa tünden © Çamallı tuzlasına bir arkadaşımın yanına gittim, Bir gün sonra polisler beni yakaladılar. Kasatura benimdi. Vakadan üç gün evvel yangın yerinde lise rında bir kuyuda bulmuştum, Otomobilde Mehmet benden kasaturayı aldı ve bıça- ğını bana verdi. Mahkeme tahkikatın genişletik. mesi için başka bir güne bırakıl. mışlar. Izmirde İzmir, 20 — Şehrimizdeki, limon tacirleri dün ticaret odasına mü- yacaat ederek son kontenjan lis- tesinde limon bulunmadığını ve gümrükteki İimonlarını çıkartama- dıklarını bildirmiş, şikâyette bu- lunmuşlardır. Ticaret odasınca kontenjan listesine limonun ilâvesi için Iktisat vekâleti nezdinde te- şebbüste bulunulacaktır.