October 21, 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

October 21, 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2. Yerli fabrikalar (Baş tarafı birinci sahifemizde) i tiftik karıştra- cağı tecrübelerle anlaşılmıştır. Defterdar mensucat fabrikası kumaşlara tiftik ( karıştırmakğa muvaffak olmuştur. Diğer fabrika- larda bu yoldi devam etmektedirler, Tif fabrikalar tarafından yüz de beş nisbetinde canlandırmış , fiatleri yasayı artırmıştır. Mensucat fabrikaları, tiftikleri- mizi daha ziyade kull Tarsa, acak olur- fiatler da o nisbette ar- ortaya atan, Celâl beydir. Celâl bey, yaplırdığı tecrübelerle, tif- tiğin sarfiyatına, büyük bi açmıştır. Eğer tiftikler bu tarzda | himaye edilmemiş olsaydı, bir zaman ticaret borsasının resmi raporlarında yazıldığı gibi, Ana- doluda keçi" nesli mahvolacak, Türkiye bir istihsal maddesini kaybedecekti. Çünkü Anadoluda tiftik fiatinin 25 kuruşa düştüğünü gören hayvan sahipleri, keçilerinin — etinden. i mecbur kalmışlar Sahte diplomat! - Mille Beriç ismi de sahte imiş? Mi e iplomat süsü vererek eskişehirde bir dolandır- ılık yapan ve Bursada yakalanan Mille Beriç isminde birinden bahsetmiştik. Matbaamıza yirmi beş yaşla rında, sarışın, mavi gözlü, uzunca boylu bir genç geldi. Konuşma tarzından bir müddetten beri memleketimizde bulunup dilimizi öğrenen bir ecnebi olduğu anla- çılan bu gence daha üç arkadaşı refakat ediyordu. Bu genç bugünkü meşguliyetini söylemek istemedi. * Ancak şimdi bir bankada çalıştığını, eskiden Zonguldak — Osmanlı — bankası memurlarından bulunduğunu, Bur- sada yakalanan adamın isminin Mille Beriç | ismile gazetelere geçtiğinden pek müteesir olduğunu söyledikten sonra bize dedi — Gazetenizde çıkan resmine göre bu yakalanan adam Stanfıer isminde biridir. Millo Beriç benii Ismimin bu suretle ortada dolaş- masından çok müteessirim. Ben dört, beş ay evvel Zonguldaktan Istanbula geldikten sonra Pera klübünde - futbol © ekzersislerine devam ediyordum. Stanberi ekzersislerde tanıdım. Bir gün ekzersizin sonunda bazı arkadaşlarımızla beraber ceple- rimizdeki bir mikdar paramızın kaybolduğunu gördük. bende o tarihlerde polisten al kâşadını zayi etmiştim. İkamet kâğdınn bu paralarla beraber ortadan kaybolup olma- dığım şimdi hatırlayamıyorum. Şimdi gazete de Milloviç isminde bir adamın da yakalandığını gö- &ünce hayret Öyle tahain ediyorumki futbol ekzersizinde Ştober ismindeki bu adam benim ikamet köğdimi almış, bu ikamet kâğdındaki ismimi kendisine bir hüviyet ola- rak kullanmağa başlamışlır. Ancak burada bir nokta var. Benim ismim Milo Periçdir. İkamet tezkeresinde yanlışlıkla Mâllo Be- riç olarak yazılmıştı. Bu yanlışlığı iğim için bu adamın benim amet tezkeremi kullandığını zan orum, Ben polise de müraçaat k Romen kabinesi teşekkül etti Fakat buhran devam ediyor, vaziyet aydınlanmamıştır elân — Bükreş, 20 ( Hususi ) Uzun sürecek gibi görünen kabine buhranı bugün halledilmiş, çifçi fırkası inden M. Manin yeni kabineyi teşkil etmiştir. Buhrann bu kadar çabuk halledilmesi bugünlerde Bükreşte Balkan konferansı toplanacağı bir sırada memleketi hükümetsiz bı- rakmamak arzusundan ileri gelmiş- tir. Bu maksatla ihtilâflı meseleler şimdilik bir tarafa bırakılmıştır. Vayda o kabinesinin istifasına başlıca sebep, Rusya ile müzake- reye girişilmesi meselesinde baş vekil ile Kralın en ziyade itimat Para sıkıntısı Almanyada radyo dinleyiciler azalıyor Berlin, 20 (A. A.) — Wolff ajansından: Almanyada Radyo meşriyatını dinleyicilerin sayısında 1932 senesinin üçüncü 3 ayı zarfında 42,184 kişilik bir tenakus kaydedilmiştir. Radyo dinleyiciler arasında gö- rülen bu azalmanın sebebi para sıkıntısıdır. Trabzon borsası Trabzon, 20 (A.A.) — Dün borsada 57,5 kuruştan 3843 okka iç, 15 kuruş 30 paradan 17,5 kuruşa kadar 120,800 okka kar buklu fındık satmıştır. Bugün 57 buçuktan 38 kuruşa kadar 53,575 okka iç, 16 kuruş- tan 17 kuruşa kadar 105461 okka kabuklu fındık satılmı Fiyatler yükselmeğe başlamıştır. Tütün satışları Mugla 20 (A.A) — Milasın eski tütünleri üzerinde satış devam ediyor. Dadya kazasının. eski tütünleri de satılmağa başlamıştır. Şimdiye kadar geçen yılki mah: Sulden beş milyon kiloya yakın tütün satılmıştır. Kalan tütün bir milyon kiloyu geçer. Para yerine Meyhaneciyi bıçakla yaralayıp kaçtılar! Balata Bohur isminde bira mın meyhanesine gece üç kişi giderek rakı istemişler, ve gece yansı herkes dağıldıktan sonra bunlar da kalkıp gitmele istemiş- lerdir. Meyhaneci Bobur rakı parası isteyince | bunlar hiddetlenerek kendilerinin biç bir yerde para ile rakı içmediklerini, hangi meyhaneye gitseler para verme- diklerini söylemişlerdir. Bohur fazla ısrar edince bu meçhul zorbalardan birisi birden. bire belinden bir bıçak çıkararak Bohuru iki yerinden yaralamış ve üçü birden parayı vermeden kaç- mışlardır. Bohur polise « Zabıta bu üç kiş Bir otomobil ge genç yaraladı Hukuk Fakültesi üracaat etmiştir. talebesinden Feridun bey dün akşam üzeri köprüden geçerken şoför Davudun otomobili başından yaralamıştır. Feridun bey hastaneye kaldırılmış çarparak şoför yakalanmıştır. Ayam M. Vayda Rus tecavüz o misakı Besarabya © meselesinin hallinin ileriye © bırakılmasını istiyordu. M. Titulescu iptida Besa- rabya meselesinin hallini, sonra misak akdedilmesini ileri sürü- yordu. — Ruslar o Basarabyanın Romanyaya bırakılmasını asla k: bul etmediklerinden bu bareket misakın akdedilmemesi' demekti, Yeni kabinede hariciye mazırlı- Zını gene M. Titulescu deruhte etmiştir. Bu zatın bir gün içinde fikrini değiştirmiş olması ümit edil e. Bu sebeple Rusya Ingiliz parası ingilizler paralarını zorla düşürüyorlar Berlin, (Hususi) — Son günler lirası his edilecek derecede düşmüştür. Bir agiz lirası 86,03 frank etmekte. Paranın düşmesi için ortada bir ebe) Şol azim ma vaziyeli sağlamdır; kâğıt paranın karşılığı mevcuttur. Bu sebeple Jagiltere hükümetinin kendi ar zusile parayı düşürttüğü anlaşık maktadır. Buna sebep sana) istifade etmesini temin eylemektir İngiliz parası düşünce hariçte Ingiliz mal ve eşyasının fiatı ucuzlamakta, Ingiliz malına daha fazla talip çıkmaktadır. Bu yüzden Alman sanayi erbabı telâş için dedir. İngiliz parası harıçta düştüğü halde İogiltere içinde eski kıy metini muhafaza ediyor. Bu se- Beple; Biz kübse telâş İzan 'görmiyor. Başka memleketlerde paranın düşmesi bir telâş uyan- dırdığından böyle bir tetbire mü- Taci önek Puhu yörülmiyor. Fransaya yumurta ihracatı nbul 20 (A. Ihracat ofisinden tebliğ edilmiştir: “ Fran- Senei maliye birinci ve ikinci teşrin ve birinci kânun aylarında ithal edilecek yumurta kontenja- pında Türkiye için 1470 kental ikadarane tebliğ aktedilmesi ile misakın Iki yangın Bir köşk tamamen bir ev kısmen yandı Dün gece iki yangın olmuştur. 1 — Üsküdarda Altuni zade mahallesinde belediye temizlik işleri memuru Ihsan beyin oturduğu belediyeye ait büyük köşkten dün akşam yangın çıkmıştır. Hava rüzgârl ve köşk ahşap olduğun: dan itfaiyenin bütün gayretine rağmen köşk temamen yanmıştır. Yangının sebebi tahkik edil mektedir. Ruzgâr dolayısile yan- ginın imesinden korkulmuşsa da etrafı açıklık olduğundan yalnız köşk yanmıştır. 7 — Kadıköyünde Kuşdilinde Cemile hanımın oturduğu evin bodrumundan dün gece sabaha karşı yang çıkmış ve evin bir kısmı yanmıştır. Bu yangının da sebebi henüz anlaşılamamıştır. le bir ademi faktedilmesi şüpheli görülü or. Yeni başvekil Rusya ile müzakereye tek- yar başlanacağını söylemişse debu müzakerenin netice vermesi me- mul değildir. Çünkü esasen bü” esaslar o hazırdır. e Ortada müzakere edilecek bir şey yoktur. Müzakere işi uzatmak ve zaman kazanmak için olabilir. Rusya isak akti hususunda bütün vaziyet Fransanın hareke- #ine bağlıdır. Bu misakın aktini şiddetle istiyen Fransa eger Ro- manyaya mali yardımda buluna cak olursa, son zamanlarda para hususunda çok sıkıntı çeken Romanyanın nihayet anlaşmayı kabul etmesi muhtemeldir. Hindistanda Ingiliz eşyasına boykot devam ediyor Londra, 20 — Hindistanda vaziyet çok karışıktır. Silâbsız itaatsizlik hareketi yeniden şid- detlenmiştir. 15 günden beri liz eşyası katiyen satın alınmıyor. Hindistandan gelen bir telgrafta Gandi ile müzakereye girişilerek bir. anlaşma ılması teklif edilmektedir. Hindistandaki ingi lizler buna taraftar bulunıyorli Bu sene bal az Muğla, 20 (A.A.) — Yağmur suzluktan bu sene, Bal mahsul nün yaya yakın eksik olacaj tahmin ediliyor, Bütün vilâyette 4131 arı kovanı vardır. Bu kovanlardan 76,585 kilo bal ve 17814 kilo balmumu. alınacağı tahmin edilmektedir. Bulgaristan balmumn alıyor İstanbul, 20 (A.A) — Ihracat ofisinden tebliğ edilmiştir: *Solyada Bulgar St. Synode Kaaçlaryasında takriben 1,740,000) de 15,000 kilo, saf, Sarı ve iyi cinsden Anaolu balmi- mu müba yaası İçin 5 teşrinisani 932 tarihinde kapalı zarf usulile akasa açılacaktır. Alâkadarlar, münakasa şeraitini ofisten öğren ebi Şarapla tedavi! Bir fransız profösörü tetkikat yapıyor Paris, 20 — Kara ciğerinden hasta olanlara şimdiye kadar katiyen şarap verilmiyordu. Son tetkikler. şarabın karaciğer üze- rinde iyi tesirler yaptığını gös- Bu sebeple karaciğerin ve bun- dan ileri gelen | hastalıkların şarabla iedavisi düşünülüyor. Prolösör Loeper ve muavinleri bu hususta tetkikat yapıyorlar. Ankaranın su ihtiyacı “Ankara, 20 — Ankaraya yakın olan Emirgölü civarında bulunan su kaynakları bu sabah Darülfü- nun Jeoloji profesörü ve bir fen heyeti ta kile edilmişti Su miktarı sar | Suyun tahlili karanın su larla defedilmesi yapılacaktır. üzüm ve incir piyasası Izmir 20 (A,A) — Bugün bor- sada 10 kuruştan 30 kuruşa kadar 2106 çuval üzüm ve 5 kuruştan 22 kuruşa kadar 2011 çuval incir satılmıştır. için tetkikat 21 Teşrini :wvel 19: Bir tavcı Bir kadını dolandırmak isterken yakalandı Zabıta Hidayet isminde bir tavcı yakalamıştır. Hidayet kapalıçare şıda kuyumcular arasında dolaşıre ken oradan geçmekte olan Feri hanım isminde bir kadına sokule muş ve cebinden bir yüzük çıkes Tarak: — Ben eskiden zengin fakat şimdi ihtiyaç içinde kaldım, şu yüzüğü ucuz fiatle istiyorum, bunu alın Feride hanım yüzi ve almak istemiştir. Hidayet bu sırada Feride has Bımı bir kenara çekerek pazarlığa girişmiş ve nihayet yüzüğü 27 liraya kadına satmıştır. Bunlar karşı karşıya alışverişle uğraşırlarken oradan geçmekte olan polis memurlarının ni dikkatini. celbetmiş ve vaziyeti görünce yanlarına yaklaşmışlardır. Bu sırada polislerin geldiğini farkeden Hidayet yüzüğü bırakıp kaçmaya başlamıştır. Memurlar kendisini yakalamışlar, ve yüzüğü muayene edince | bunun bir demir olduğu anlaşılmıştır. Tavcılık suretile dolandırıcılık yapmak isteyen Hidayet adliyeye verilecektir. Alpullu şeker ve İspirte fabrikasını ziyaret Alpullu şeker ve ispirto fabrl kaları yeni sene faaliyetine başlar mıştır. Bu münasebetle bugün şirket tarafından davet edilen bir heyet fabrikayı ziyaret ede- cek, nasıl geker ve ispirto yapıl dığım görecektir. Heyet bu sabah sekizde husust bir trenle Sirkeciden hareket etmiştir. Akşam 23,40 da dön cektir. Heyet arasında tüccar, iş adamları, müessesat müdürleri ve matbuat erkânı vardır. Samih Rifat bey Türk dili tetkik cemiyeti reisl Samih Rifat bey dün Dolmabahçe sarayında reisicumhur Hz, tarafın: dan kabul buyurularak cemiy dil kurultayından sonraki fa: hakkında maruzatta bulunmuştur. Tevkıfhane müdürlüğü Tevkifhane müdürü Meki beye işten el çektirilmiştir. Müdürlük vazifesini vekâleten asliye mah: kemeleri baş kâtibi Avni bey görecektir. Bu hadiseye sebep tevkafhanede bazı mevkufların yeni gelenlerden © soyarcasına para almaları iddiasıdır. Besim ömer paşa Tedavi ve istirahat maksadile Avrupaya giden müderris doktor Besim Ömer paşa orada hastas lanmıştı. Dün bir gazete, paşanın rahatsızlığının ağırlaştığını yazı- yordu. Halbuki ailesine | gelen bir mektupta muhterem müderrisin sıhhatinin iyiliğe doğru yüz tuttuğu bildirildiğini memnuniyetle habe? aldık. X Konservatuvar —- Konservar tuvar için celbi kararlaştırılan Avusturyalı mütehassıs Jozef Mare kos, ay nihayetinde şehrimize ge lecektir. Mütehassıcın yol masrafı dün Viyanaya gönderilmiştir. M Jozef Markos | konservatuvarın ders programları üzerinde tetkikat yaparak müşahede ve intibaların& dair bir rapor hazırlıyacaktır Konservatuvar mütehassısı' şehi rimizde üç. hafta kadar kalarak Viyanaya dönecektir. M. Markos senede iki defa Istanbula gelerek konservatuvar mızla meşgul olacaktır.