30 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Cumhuriyetin yıl dönümü (Baş tarafı birinci sabifede) Saat tam on birde geçit resmine başlandı. Vali beyin yanında kumandan Şükrü Naili paşa ve 'kumandanlardan Fuat, Mu- zafer, Nuri paşalar vardı. Tri- bünde rus, italyan konsolosları, ile bazı ateşemilterler bulunuyordu. Geçit resmine şu suretle başlandı: Önde firka kumandanı Rüştü paşa at üstünde gidiyordu. Arkadan maluller halk: tarafın- dan alkışlandı. Müteakiben önle- rinde harbiye muzikası olduğu halde harbiye mektebinin genç iyade zabil namzetleri büyük bir intizam ile geçtiler. “Arkalarında tıbbiye, baytar, eczacı mektepleri talebesi ve gene önlerinde muzıkaları olduğu halde deniz harp mektebi talebesi geçtiler. Bundan sonra başlar rında gene muzıkaları bulunduğu halde Kuleli asiceri lisesi talebesi etraftan alkış topluyarak geçtiler. Önlerinde muzikaları bulunduğu halde Maltepe askeri lisesi tale- besi takip etti. Her kitanın başındaki muzika kendi kıtası geçinceye kadar tiri- bünün karşısındaki mevkide yer alıyordu. Tanklar geçiyor İik defa olarak geçit resmine iştirak eden tanklar yedi parçadan ibaretti, Halk yeni silâh aletleri” mizi büyük ve derin bir hararetle alkışladı Bundan sonra fırka muzikası önde olduğu halde piyade alayı, istihkam bölüğü, köprücü kolu, muhabere bölüğü, l sıra ile geçtiler. Kahraman kı geçerken şiddetle alkışlanıyordu. skeri | kitaat geçmiş sıra rlerine gelmişti. Önde şehir bandosu olduğu hale polis mek- tebi talebesi ve bunu müteakıp curohuriyet timsali geçti. Zarif bir kamyonet ayakta duran cumhüriyet timsali de etraftan alkışlar topladı. Polis kıtasından sonra itfaiye vesaiti ti, Bu seneki geçit merasimine Belediyenin Avrupadan getirttiği yeni itfaiye vesaiti iştirak ediyordu. Mekteplerin resmi geçidi Bundan sonra sıra mekteplilere gelmişti. İki kız talebenin taşıdığı > muhteşem bir. buket ve m mamul iki Türk bayrağının ortasında darülfünun bayrağı geliyordu. Darülfünen gençleri tribünün önüne geldik- leri zaman gençlerin başındaki bir — arkadaşları arkadaşlarına dur işareti verdikten sonra vali beyle kumanda paşaya hitaben kısa bir nutuk söyledi ve nutku müteakip talebe “Yaşasın cumhu- Tiyet, yaşasın darülfünun geneliğil, Setlerile mukabele ettiler. Darül imandan soma diger yüksek mektepler, milli talebe birliği, bundan “sonra Erenköy, İstan bul, Kandilli kız liseleri muallim mektepleri o Darüşşafaka, OGa- latasaray , Kabataş Pertevniyal erkek liseleri, Ameli hayat mek- tepleri, diğer hususi ve akalliyet mektepleri, Kadıköy kız orta mektebi sıra ile geçtiler. Bilhassa (Galatasaray izcileri ile Kadıköy kız orta mektebi talebesinin beyaz önlük ve kır- mızı caket ile geçmesi nazarı dikkati eelbediyordu. Bu genç yavrularımızın ellerinde kadın ter- biyesi, cumhuriyet mefhumu hak- kında vecizeleri gösteren zarif birer tabele vardı. Mekteplilerden sonra önde Mehter takımı olduğu halde esnaf teşekkülleri geçmeğe başladılar. Her esnaf teşekkülü birer kamyon içinde yer almıştı, kendi sanat- larına ait işleri teşhir ediyorlardı. Bunlar arasında başta (Akşam) mürettiplerinin iki otomobili ile diğer gazetelerin de mürettipleri birer otomobil içinde geçtiler. Geçit alayı Beyazıt, Divanyolu, Alemdar caddesi, Sirkeçi, Reşa- diye caddesi, Köprü, Gal Şişhane yokuşu, Tepebaşı, Isikli caddesi yolile Taksime kadar içinde gitmiş ve Taksimde dağılmıştır. Geçit alayı yollarda biriken binlerce halk tarafından alkışlandı. Tam saat on ikide şehrin mub- telif yerlerinden toplar atılmağa limandaki vapurlar düdük çalarak; Cumhuriyet bayramımızı tesit etmeğe başlandı. Alay geçerken tramvay ve di- Eer bütün vesaiti nakliye sefer- İeri saat onbirden ikiye kadar kesilmişti. Geçit resminden sonra Taksim abidesine vilâyet namına Beyoğlu kaymakamı Sedat bey muazzam bir çelenk koydu. Konsolosların tebrikleri Dün öğleden sonra saat tam üşte Vali bey vilâyette şebrimi deki konsolosların — tebrikleri kabul etti, Dün bir taraftan hariçte eğlen- celer oldugu halde muhtelif mek- teplerde de içtimalar | vardı. Darilfünun gençleri kendi a larında toplanarak cumburiyetin feyzi ve cumhuriyetin. ulviyeti hakkında konferanslar vermişlerdir. Diğer taraftan ecnebi mektepleri talebebirliği nama roberkolejde tertip edilen içtimada fırka namına heyeti idareden Ali Rıza bey cumhuriyet ve demokrasi mefhum- ları bakkında bir konferans vermiştir, Dün akşam şehir baştan başa donanmış, tenvir edilmişti. Tak- simde, Beyazıt, Üsküdar, Aksa- ray, Beşiktaşta yer yer şenlikler, şehri ayinler yapılmış, balk sabaha kadar eğlenmiş, haval fişenkler atılmıştır. Fırkanın her kaza ve bahiye merkezinde de eğlenceler tertip Vali konağında balo Gece Nişantaşında vali kona- fında vilâyet namına vali bey tarafından bir balo verilmiştir. Matlıuat cemiyetinin ziyafeti Dün akşam matbuat cemiyeti, Cumhuriyet bayramı münasebetile, Beyoğlunda Eden lokantasnda, gazeteci arkadaşlara bir çay ziyafeti vermiştir. Ziyafet, büyük bir samimiyet ve pür neşe içinde geçmiş geç vakte kadar dan Ankarada bayram ( Baş tarafı birinci sahifede ) giyinmiş, sıhhatli çevile yağız çeh- reli Türk ordusu geçtikçe taktir alkışları kopuyordu, sıra ile Mecli muhafız kıtaatı, top bataryalar süvariler, bahriye kıtaatı ve tün memleketten gelen izciler, geçtiler. Bu sene mektepli genç- ler gayet muntazam geçtiler ve gok taktir edildiler. Geçit resmi bir buçuk saat sürdü, Gazi Hz. ayakta her alayı selâmliyor ve arasıra yanlarında bulunan Meclis reisi ve müşür paşa ile konuşuyorlardı. Geçidin hita- mında Ankara ufuklarından tay- yareler e görüldü. Harp ni; Üzere onar onar tayyare mükemmel surette ler ve işlerinden bazıları havada takla atmak suretile manavralar yapbılar, saat dörtte Gazi Meclisi ieşrif ederek birmüddet istirahat buyurdular. Büyük üniformal zmı lâbis bütün sefirler geçit resmini o hayret ve takdirle seyrettile. © Gazinin , önünden geçen Türk ordusu ve Türk genç- liği Türkiye cumhuriyetinin ve istikbalin neler vadettiğini yar ve agyara bir kerre daha ispat etti. alkın bu seneki tehaclimünü Gaziyi ve orduyu görmek husu- sundaki tehalükü o dereceyi bul- duki gelecek sene geçit resminin daha geniş bir sahada yapılmak mecburiyeti tahakkuk etti. Akşam Bu Sabahki Teler Yeni 30 Teşrinievvel 1932. aflar yunan kabinesi M. Çaldaris Başvekil oluyor M. Venizelos 8 ay muhalefet etmiyecek Atina 28 (Hususi) — Bu gün asi vaziyet beklenmiyen bir inkişaf | gösterdi. Bütün siyasi fırkalar rüesası. dün herun — riyasetinde içtima yapmışlardır. mada ahali fırkasınn teşkili listesine milli temerküz kabinesine iştiraki temin edilmeğe çalışılmış fakat M. Çaldaris böyle bir ka bineye girmeği aslâ kabul etme- miştir. Uzun bir o müzakereden sonra bütün muhalefet fırkalarının M. Çaldarisin riyasetinde bir ka- bine teşkil etmeleri kararlaştırı- mıştır. M. Venizelos, memlekette siyasi sükün ve huzurun biran evvel teessüs etmesi arzusile, bu sureti halli kabul etmiştir. M. Venizelosun beyanına göre ahrar fırkası, sekiz ay kadar yeni kabineye mühalefet etmiyecek, bu iü ikten sonra serbestil isap edecektir. Dünkü itilâf prensip itilâfidır, ve Bükreşte bulunan M. Papa Anastasyo ile diğer siyasifırkalar tarafından kabul edilmesine mü» tevakkıftır. Bugün yeni bir içtima yapılacak ve itilâf katiyet kesbe- 'decekti Kadın yüzünden cinayet Şoför Ismail, metresini evinden kovan babasını, bıçakla vurdu Beşiktaşta kadın. yüzünden bir baba oğul arasında feci bir cinayet olmuştur. Vaka şudur: Beşiktaşta Akaretlerde oturan şaför Ismail bir müddettenberi bir kadınla tanışmıştır. Ismailin babası Murat müteaddit defalar bu kadından ayrılması için Ismaile ihtarda | bulunmuşsada tomobil kazaları 24 saat zarfında iki kişi yaralandı 1 — Şoför İbrahii deki (o otomobil dün © akşam Lâleli caddesinden © geçerken bir çocuğa çarpmıştır. Çocuk çok ağır yaralanmış olduğundan ifa alınamamış, hüviyetide tesbit edilmemiştir. Çocuk hastaneye soför yakalanmıştır. 2— Şoför Ibrahimin otomol dün Kerestecilerden © geçerken karşıdan gelmekte olan şoför Abdullahın idaresindeki otobüsle darpışmaştr, Müsademede otobüste bulunan yolculardan Sultana isminde bir kadın başından ağır surette ya- ralanmıştır. Kazaya | sebebiyet veren soförler yakalanmışlardır. Beykoz kaymakamı Beykoz kaymakamı ve belediye müdürü Reşat bey, birinci sınıf kaymakamlığa terfi etmişti. Faz- liyetile ken: tanıtan Reşat beyi tebrile ederiz. Saygonda bir kasırga Saygon 28 (A.A) — Indo- Pasifik ajansının, verdiği bir ha- bere göre Anmam sahillerinde saat 10/15 te bir kasırga kop- muştur. 300 kişi ölmüş, birçok köyler, yollar ve telgraf telleri in idaresin- kaldırılmış, ehemmiyetli hasara uğramıştır. Avam kamarasında buğday meselesi Londra 28 (A.A) — Avam kamarası, buğdayın — gümrük resminden muaf tutulması hakkında amele fırkası tarafından verilen tadil takririni o 39 muhalif reye karşı 197 reyle reddetmiş Ingiliz hazine müsteşarı Londra 28 (A.A.) — İngiltere Hazine nezareti müsteşarı dünya iktisat konferansında ihzari komi- tede İngiltereyi temsil edecek heyete tayin edilmiştir. dinletememiş,bu yüzden aralarında kavgalar da olmuştu Geçen gün İsmai götürmüş evden bir yere çıkı masin: tenbih etmiştir. Ismail çıktıktan sonra babası eve gel miştir. Murat evde kadını detlenerek kadını sok: Bir müddet sonra Romanya mektubu (Baş tarafı birinci sabifemizde) rulup en muterekki sanat eser- lerini zevkle seyre vesile teşkil eden maballerdir... Reklâm kudreti çok ilerlemiştir. Caddelerin ve sokakların elektrik lâmbalarma, elektrikli reklâmların cazibesi de ilâve olununca; şehir geceleri nura boğulmuş oluyor... Romen kadınları Romen kadınlarının bazı hususiyet- lerinden biride çok boyanmak fakat iyi. boyanmaklır. Dudak boyası ve ponpon kadınların ellerinden düşürmedikleri birer oyuncaktır. Kahvede, lokantada, salonda, tramvayda romen kadını. sık sık bunlarla oynar. Parlak gözlü, endamlı, her manasile zarif giy miş sicak bakışlı kadınlar Bükre- Şin ziynetini arttırmaktadır. Bükreşliler çok kazanıp çok sarf etmeği bir geye edindikleri için, bu günün az kazancına ve paralarının düşkünlüğüne rağmen, ıztıraplarını gizlemeğe ve Roman- ya şarabı ile kederlerini dağıt maya gayret etmektedirler. Servetler toprağa gömülüyor Bükreş son seneler zarfında fevkalâde mamur bir şehir halini almıştır. Leyir daha da düsmesi endişesile servet sahipleri bura- da da paralarını toprağa atmakta adeta birbirlerile yarış yapıyorlar. Yeni ve muazzam apartımanlar gebrin her tarafında yükselmekte konfor gün geçtikçe en güzel haddini bulmaktadır. Kübizm, burada bizim Türki” anladığımız ve tatbik etti. iz şekle, raddeye düşmemiştir. binanın inşa tarzında bir ülmeke dönmüş ve kadının kovulduğunu görünce kavgaya başlamıştır. Baba oğul biribirlerine girmişler, bu sırada. İsmail bıçağını çekerek babasını kolundan ve başından tehlikeli Surelte yaralamıştır. Kavgaya polisler yetişmişler, Ismaili bıçağıle beraber yakala" mışlar, babası Muradı da hasta meye kaldırmışlardır. Nasıl alırmış! Kasımpaşada iki kadın saç saça geldi Zabıta Kasmpaşada Emine isminde bir kadım yakalamıştır. Hâdise şöyle olmuştur : Kasımı- paşada oturan ve bir tütün depo- sunda çalışan Maruza hanım isminde bir kadın evvelki gün galıştı depodan yevmiyesini. almış, akşam üzeri evine giderken yolda Emine önüne çıkmıştır. Emine bir hile ile yolunu bulup Maruro hanımın paralarını saymak bahanesile elinden almıştır. Paralar sayıldıktan sonra Paranın bir kısmını cebir miş, Maruzo hanım parayı tamam isteyince Emine: — Senin bana borcun vardı. Işte ben alacağımı böyle alirim. Diyerek Maruzo hanımı kovmuş ve aralarında kavga başlamıştır. İki kadın sokak ortasında saç saça, başbaşa birbirlerine giriş mişlerdir. Gürültüye © polisler. yetişerek kavgayı ayırmışlar ve Emine hak- kında evrakı tanzim edip adliye ye vermişlerdi kadını eve yaraladığı yazılmıştı mıza muracaat eden Sadet efendi, kardeşini yaralamadığını söyledi. Mesele iki kardeş arasında kavgadan ibarettir. Iskân işleri hakkında bir emir İzmir 26 — lskân i ık yete bir telgraf gelmi İzmir / vilâyeti iskân kânunisani iptidasına kadar behex .mehal bitirilmesi emrolunmuştur. Fakat iskân muamelâtının kânunu- sani iptidasına kadar neticelen- dirilmesi gayri kabil görülmektedir! Her hususiyet, bir hoşluk tedir. Son inşa edilen büyük apartmanlarda senelerde bekârlar için ber dairenin on, onbeş küçük dairesi bulunmaktadır. Bu dairelerin birantresi, birde banyo odası vardır ki, bu suretle ir bekâr kadın veya erkek ucuzca rahatını temin etmek oluyor. Çocuk Dünyası YZO-YO Müsabaka kuponu Mec, 5.